Technische Universiteit Delft

Persbericht TU Delft, 15 02 2005

Delftse Ampelmann zal productie windmolenparken op zee vergroten

Deining geneutraliseerd voor offshore onderhoud

Het onderhoud van o.a. windmolens op zee wordt in de toekomst makkelijker en veiliger door een Delftse vinding, de Ampelmann , die de deining van de zee compenseert. Door het werkplatform van onderhoudsschepen op een Ampelmann te monteren, komt het platform stil te liggen naast de windmolen waaraan gewerkt moet worden. Dat blijkt uit tests met een schaalmodel bij de TU Delft. Op vrijdag 18 februari a.s. wordt de Delftse vinding in aanwezigheid van een vertegenwoordiger van het Ministerie van Economische Zaken, de directeur van Shell Nederland en de voorzitter van het College van Bestuur van de TU Delft getoond aan industrie, overheid en wetenschappers.

De Ampelmann maakt gebruik van dezelfde techniek als de simulatoren die o.a. toegepast worden om de bewegingen van vliegtuigen na te bootsen: een mechaniek met zes grote cilinders. Door de bewegingen van het schip nauwkeurig te meten en direct door te sturen naar de zes cilinders, kan het platform stil gehouden worden ten opzichte van de windmolen (of een ander offshore bouwwerk). Hierna kan via een loopplank makkelijk en veilig overgestapt worden naar de windturbine. De windmolens zijn hierdoor veel beter bereikbaar voor onderhoudspersoneel. Op dit moment kan twintig procent van de tijd niet aan offshore windmolens gewerkt worden omdat de deining van de zee te groot is. Door gebruik van de Ampelmann, kunnen de windmolens slechts zeven procent van de tijd niet bereikt worden. Daardoor wordt de beschikbaarheid van deze productie-eenheden, en daarmee de energie-opbrengst, vergroot.

Promovendus Jan van der Tempel behaalde op de European Wind Energy Conference in 2004 de eerste prijs voor dit idee uit 300 andere internationale inzendingen. In Europa zijn er circa vijftig windparken gepland met elk 30 tot 300 turbines. Daarnaast zijn er wereldwijd zevenduizend offshore productie-eenheden waar dit principe natuurlijk ook op kan worden toegepast. Er is dan ook grote interesse voor dit concept. Van der Tempel start binnenkort zijn eigen bedrijf om in 2006 een prototype van dit systeem te ontwikkelen. Het patent blijft bij de TU Delft.

Noot voor de pers:

U bent van harte uitgenodigd de demonstratie op vrijdag 18 februari, vanaf 17.00 uur, bij te wonen. Deze vindt plaats in het grote golfbassin van het Laboratorium voor Vloeistofmechanica, in het gebouw van de Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, Stevinweg 1, ingang E (zuidzijde), 2628 CN Delft

U wordt verzocht uw komst kenbaar te maken middels een mailtje naar m.c.windmeijer@lr.tudelft.nl

met als titel Aanmelding presentatie 18-2-5 .

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Jan van der Tempel, promovendus offshore engineering/windenergie,


015 278 6828 of 06 2474 6953

of

Christine Windmeijer, persvoorlichter Faculteit Luchtvaart-en Ruimtevaarttechniek,

tel. 015 278 8654 of 06 5352 5256.