Basisschool kan rol spelen bij behandeling stoornissen kinderen
Sigmund Freud is zonder twijfel de meest bekende psycholoog aller
tijden, maar van zijn gedachtegoed blijft slechts één notie fier
overeind: de oorsprong van abnormaal gedrag ligt in de jeugd. Om
diverse redenen is het van belang abnormaal gedrag bij kinderen aan te
pakken op de plaats waar de kinderen het grootste deel van de dag
verblijven: de basisschool. Dit stelt prof.dr. P.E.H.M. Muris in zijn
oratie Freudâs gelijk ⦠over de oorsprong van abnormaal gedrag,
waarmee hij op vrijdag 18 februari 2005 zijn ambt aanvaard als
hoogleraar Psychologie, in het bijzonder klinische en
gezondheidspsychologie, in de Faculteit der Sociale wetenschappen aan
de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Muris doet aanbevelingen voor verandering: de leerkrachten moeten zo
opgeleid worden dat ze de problemen van kinderen kunnen herkennen en
daar beter mee om kunnen gaan. Daarnaast zullen er schoolpsychologen
moeten worden aangesteld die de ernstige gevallen onder handen kunnen
nemen. Deze maatregelen kosten geld, maar ze hebben zeker een
preventieve werking: we zorgen ervoor dat meer kinderen een gezonde
jeugd hebben, waardoor ze ook als volwassene minder psychische
stoornissen zullen ontwikkelen (en dat bespaart ook weer een hoop
geld).
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de eerste tekenen van
psychische stoornissen bij volwassenen vaak tijdens de jeugd reeds
aanwezig zijn. Een behoorlijk percentage (30%) van de kinderen en
jeugdigen heeft voor zijn/haar 16de levensjaar reeds een psychische
stoornis zoals angst, depressie of een gedragsstoornis gehad.
Dergelijke psychische problemen komen bij jongeren steeds vaker voor.
De nieuwe hoogleraar gaat in zijn oratie in op de factoren die
bijdragen aan de ontwikkeling van abnormaal gedrag bij kinderen en
jeugdigen. Kindfactoren (zoals genetische aanleg), gezinsfactoren
(opvoedingsstijl, voorbeeldfunctie), leerervaringen (mishandeling,
pesten, tv, internet) en maatschappelijke factoren (geweld,
criminaliteit) spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van
stoornissen bij kinderen. Het goede nieuws is dat voor de meeste veel
voorkomende psychische stoornissen bij kinderen effectieve
behandelmethodes zijn ontwikkeld. Het probleem echter is dat veel
psychologen die werkzaam zijn in de klinische praktijk deze methodes
nog niet tot hun beschikking hebben, psychische problemen doorgaans
nogal laat aan het licht komen waardoor ze moeilijker te behandelen
zijn, en het voor veel ouders nog niet helder is waar ze naar toe
moeten met het probleem van hun kind.
Daarom pleit Muris voor een aanpak via de basisschool.
Erasmus Universiteit Rotterdam