Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Minister geeft gehoor aan oproep ROVER en tweede kamer
Gevaar onnodig overstappen Noord-Holland afgewend
Reizigersvereniging ROVER is blij met de brieven van minister Peijs
aan de Tweede Kamer en het Interprovinciaal Overleg, waarin zij
schrijft dat de Noord-Hollandse contractsector-treindiensten niet
zullen worden gedecentraliseerd. De reden van haar besluit is, dat er
teveel reizigers zouden worden geconfronteerd met een extra overstap.
Met betrekking tot de spoorlijn naar Den Helder voert de minister de
motie-Hofstra uit: het traject Alkmaar - Den Helder komt bij het
Hoofdrailnet.
Voor de drie andere contractsector-treindiensten in Noord-Holland
(Haarlem - Zandvoort, Hoorn - Alkmaar - Haarlem en Uitgeest -
Beverwijk - Haarlem - Amsterdam) zal niet de provincie, maar de
minister een vervoerder moeten zoeken, waarbij het voor de hand ligt
dat eerst met NS zal worden gesproken. Uit de brieven blijkt overigens
niet hoe het verder gaat op het moment dat aanbesteding onontkoombaar
zou worden.
Het is een beslissing waarmee ROVER blij is, omdat zij recht doet aan
het belang van de vele reizigers die anders tot extra overstappen
zouden zijn gedwongen. Immers, het verlengen van de lijnen Haarlem -
Zandvoort en Hoorn - Haarlem over het hoofdrailnet naar Amsterdam
stuit op problemen in verband met de exclusiviteit die NS op het
hoofdrailnet in principe geniet. Daar had ROVER de minister onlangs
nog voor gewaarschuwd, overigens zonder een voorkeur uit te spreken
voor wel of niet decentraliseren.
Wel gedecentraliseerd zullen worden:
Dordrecht-Geldermalsen en Gouda-Alphen per 1-1-2007;
Tiel-Arnhem per december 2006 met gunning aan Syntus tot december
2008,
Zwolle-Enschede waarschijnlijk in 2010 (daarvóór is de lijn enkele
jaren onderbroken door bouw tunnel Nijverdal);
Zwolle-Emmen per december 2007.
Over de resterende treindiensten bestaat nog geen duidelijkheid. VenW
praat nog met de provincies/kaderwetgebieden.
Amersfoort, 17 februari 2005
---