Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Minister geeft gehoor aan oproep ROVER en tweede kamer

Gevaar onnodig overstappen Noord-Holland afgewend

Reizigersvereniging ROVER is blij met de brieven van minister Peijs aan de Tweede Kamer en het Interprovinciaal Overleg, waarin zij schrijft dat de Noord-Hollandse contractsector-treindiensten niet zullen worden gedecentraliseerd. De reden van haar besluit is, dat er teveel reizigers zouden worden geconfronteerd met een extra overstap. Met betrekking tot de spoorlijn naar Den Helder voert de minister de motie-Hofstra uit: het traject Alkmaar - Den Helder komt bij het Hoofdrailnet.

Voor de drie andere contractsector-treindiensten in Noord-Holland (Haarlem - Zandvoort, Hoorn - Alkmaar - Haarlem en Uitgeest - Beverwijk - Haarlem - Amsterdam) zal niet de provincie, maar de minister een vervoerder moeten zoeken, waarbij het voor de hand ligt dat eerst met NS zal worden gesproken. Uit de brieven blijkt overigens niet hoe het verder gaat op het moment dat aanbesteding onontkoombaar zou worden.

Het is een beslissing waarmee ROVER blij is, omdat zij recht doet aan het belang van de vele reizigers die anders tot extra overstappen zouden zijn gedwongen. Immers, het verlengen van de lijnen Haarlem - Zandvoort en Hoorn - Haarlem over het hoofdrailnet naar Amsterdam stuit op problemen in verband met de exclusiviteit die NS op het hoofdrailnet in principe geniet. Daar had ROVER de minister onlangs nog voor gewaarschuwd, overigens zonder een voorkeur uit te spreken voor wel of niet decentraliseren.

Wel gedecentraliseerd zullen worden:

Dordrecht-Geldermalsen en Gouda-Alphen per 1-1-2007;

Tiel-Arnhem per december 2006 met gunning aan Syntus tot december 2008,

Zwolle-Enschede waarschijnlijk in 2010 (daarvóór is de lijn enkele jaren onderbroken door bouw tunnel Nijverdal);

Zwolle-Emmen per december 2007.

Over de resterende treindiensten bestaat nog geen duidelijkheid. VenW praat nog met de provincies/kaderwetgebieden.

Amersfoort, 17 februari 2005

---