Ingezonden persbericht

Prisma: een heldere kijk op Arbozorg

- Prisma Arbozorg een nieuwe preventieve speler op de Arbo-markt -

BRUMMEN, 20050215 -- De Arbo-wet heeft het tien jaar geleden beoogde effect niet opgeleverd. De verplichte inzet van de Arbo-diensten, om integraliteit van verzuimbegeleiding en preventie te bevorderen, heeft onvoldoende goed gewerkt voor zowel de ondernemingen als de Arbo-diensten. Deze vorm van gedwongen samenwerking, bleek zoals iedere vorm van gedwongen samenwerking, gedoemd te mislukken. Mede veroorzaakt doordat de verwachtingspatronen voor alle partijen nog (steeds) onduidelijk zijn en voor deze 'bedrijfsproces kritische' samenwerking 'wederzijds vertrouwen' noodzakelijk is.


De verplichte inzet bij en het activeren van preventief beleid ter voorkoming en beperking van verzuim en het verbeteren van veiligheid, gezondheid en welzijn, blijkt eveneens onvoldoende te werken. Uit 'Arbobalans 2004' van het Ministerie van SZW blijkt dat slechts 76% van de bedrijven een risico-inventarisatie en 66% hiervan een actief preventiebeleid in de vorm van een plan van aanpak heeft.
Tien jaar later is nu vrijwel geen enkele partij nog blij met de Nederlandse Arbo-wetgeving: werkgevers/brancheorganisaties, MKB, Arbo-diensten, professionals werkzaam bij Arbo-diensten, werknemersorganisaties, Arbeidsinspectie en Europa! Het Europese Hof bepaalde onlangs dat een aantal verplichtingen uit de Nederlandse Arbo-wetgeving een onjuiste vertaling waren van de Europese-'arbo'-richtlijn.
Eind december 2004 is de Arbo-wet daarom drastisch aangepast en door de Tweede Kamer aangenomen. De wijzigingen worden 1 juli 2005 van kracht. In de loop van 2005 staat verdere afslanking van het aantal regels uit de Arbo-wet op de politieke agenda: de adviesaanvraag van het Ministerie van SZW ligt hiervoor inmiddels bij de SER.

Een goed moment om een adviesbureau te starten?
Prisma Arbozorg vindt van wel! Door de aanstaande wetswijzigingen is de verantwoordelijkheid voor zorg van arbeidsomstandigheden expliciet neergelegd waar hij oorspronkelijk lag: de onderneming en haar medewerkers. De taak van zorg voor arbeidsomstandigheden ligt primair bij de onderneming en haar medewerkers, waarbij de nieuwe 'preventiemedewerker' een aantal belangrijke taken krijgt: uitvoeren/coördineren van de risico-inventarisatie en -evaluatie; adviseren aan de OR of personeelsvertegenwoordiging en het geven van voorlichting.
Naast de ruimte in de Arbo-wet gaat bieden, heeft iedere onderneming haar eigen bedrijfscultuur en wijze van ondernemen. Een elementair onderdeel van ondernemen is de zorg voor gezonde en plezierige werkomstandigheden en het creëren van betrokkenheid bij en van de medewerkers. Essentieel voor elk kwalitatief goed en winstgevend product of dienst. Machines en systemen kunnen veel, maar betrokken medewerkers kunnen hier iets aan toevoegen.
Iedere onderneming heeft daardoor een eigen behoefte en gewenste mate van ondersteuning bij de zorg voor haar arbeidsomstandigheden. Maatwerk in Arbo-dienstverlening wordt belangrijker en door de afname van regels is en wordt juist specifieke deskundigheid gewenst. Prisma Arbozorg kan dit gewenste specifiek en deskundig advies of ondersteuning OP MAAT leveren (!) voor een acceptabele prijs (tot bijna 40% onder de huidige uurtarieven).

Per 15 februari 2005 zijn wij als ervaren adviseurs met Prisma Arbozorg een nieuwe onderneming gestart. Een onderneming gericht is op een duurzame adviesrelatie waarbij oplossingen, vertrouwen, heldere verwachtingen en de toekomst voorop staan.

Prisma Arbozorg
Ronald Hoevers & Ronald Kuijn

Persbericht online beschikbaar via www.prisma-arbozorg.nl/4.htm

Voor meer info:
Prisma Arbozorg
Postbus 34
6970 AA Brummen
Tel kantoor: 0575 555 068
Fax kantoor: 0575 555 067
Internet: www.prisma-arbozorg.nl
Ronald Kuijn 06 2385 3412
Ronald Hoevers 06 2385 5727
info@prisma-arbozorg.nl (E-mail)
msn@prisma-arbozorg.nl (MSN Messenger)




Ingezonden persbericht