Barco
Barco stelt voor het dividend te verhogen tot 2,10 euro
per aandeel bij een stijging van de nettowinst per aandeel stijgt met
3,2%
Financiële hoogtepunten voor het boekjaar 2004:
Een verkoopcijfer van 671,9 miljoen euro, een stijging met 6,8% jaar
op jaar. Bij constante wisselkoersen zou de verkoop met 12% zijn
toegenomen.
De EBITA-marge daalde lichtjes van 11% in 2003 tot 10,7%. De EBITA
bedroeg 71,8 miljoen euro, d.i. een stijging met 4% jaar op jaar.
De totale negatieve impact van de wisselkoersschommelingen op de EBITA
bedroeg 4 miljoen euro.
De netto inkomsten stegen met 2,4%, van 46,6 miljoen euro naar 47,7
miljoen euro.
De courante winst per aandeel bedroeg 4,69 euro tegen 4,42 euro in
2003.
De nettowinst per aandeel steeg van 3,77 naar 3,89 euro.
De winst per aandeel na verwatering steeg naar 3,65 euro, tegen 3,54
euro vorig jaar.
Kortrijk, België, 17 februari 2005 Barco n.v. (Euronext: BAR; Reuters:
BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB) maakte vandaag de resultaten bekend voor
het kwartaal en het jaar die afliepen op 31 december 2004.
De heer Martin De Prycker, CEO van Barco, lichtte toe: In 2004 steeg
de verkoop met bijna 7%, ondanks de voortdurende waardevermindering
van de USD en aan de USD gekoppelde munten ten opzichte van de euro.
Zonder wisselkoersschommelingen zou de verkoop met 12% zijn gestegen.
De bestellingen daarentegen daalden met 1%, maar zonder
wisselkoersschommelingen zouden ze met 3% zijn toegenomen. Sommige
bestellingen werden uitgesteld tot 2005. De EBITA steeg met 4% in
vergelijking met 2003. De totale negatieve impact van de
wisselkoersschommelingen op de EBITA bedraagt voor het hele jaar meer
dan 4 miljoen euro na het effect van de financiële hedging.
In 2004 hebben we onze Home Theater-activiteit verkocht en ons
uitsluitend en volledig gericht op professionele markten. We hebben
onze activiteiten in de medische sector versterkt met de acquisitie
van Voxar, een marktleider in 3D medische software uit Edinburgh,
Schotland. Deze acquisitie zal onze groei in de medische sector
versnellen. De acquisitie van Folsom Research in januari 2004 droeg
bij tot de aanzienlijke groei die gerealiseerd werd in de
evenementenmarkt. De acquisities in 2003 in de mediamarkt en de
opgedreven productie van LED-muren in China leidden tot een nog
sterkere groei in deze markt. Niettemin resulteerden de sterke
concurrentie en investeringen in nieuwe producten en vestigingen toch
nog tot een verlies in de mediamarkt voor het jaar 2004. De
groeiratios van de verkoop in Noord-Amerika en Azië, respectievelijk
5,3% en 22,4%, illustreren dat onze grotere inspanningen op het gebied
van verkoop en marketing in deze regios met sterk groeiende
economieën, hun vruchten hebben afgeworpen. In lokale munt steeg de
verkoop met 14% in Noord-Amerika, waarvan 6% interne groei, in Azië
met 32%.
Als gevolg van de interne reorganisatie van processen en langere
leveringstermijnen van de leveranciers, was de voorraad eind 2004 40
miljoen hoger dan op het einde van 2003. Het huidige voorraadniveau
stemt overeen met meer dan 5 maanden. Ons doel bestaat erin de
voorraad aanzienlijk te verminderen tegen het einde van 2005. In
vergelijking met het einde van het derde kwartaal van 2004 daalde de
voorraad met 13 miljoen euro.
In 2005 verwachten we aanzienlijke absolute groei door interne en
externe investeringen in de medische, de evenementen-, de media- en de
bewakings- en veiligheidsmarkt. We zullen veel aandacht besteden aan
het verhogen van de rentabiliteit van alle business units door de
interne processen en de kwaliteit te verbeteren. We zullen onze
productie in China verder uitbreiden.
We verwachten dat de bestellingen in het eerste kwartaal van 2005 met
ongeveer 10% zullen toenemen in vergelijking met het eerste kwartaal
van 2004, tot ongeveer 170 miljoen euro. We verwachten dat de verkoop
in het eerste kwartaal tussen 150 en 160 miljoen euro zal bedragen.
Bij constante wisselkoersen betekent dit een gemiddelde groei met meer
dan 6% jaar op jaar. Verder verwachten we dat de EBITA tussen 5 en 10
miljoen euro zal liggen, op voorwaarde dat de positie van de USD en
van aan de USD gekoppelde munten niet verder verzwakt in verhouding
tot de euro, besloot de heer De Prycker.
GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET BOEKJAAR 2004
Omzet en bestellingen
De omzet steeg met 6,8% tot 671,9 miljoen euro. Deze stijging was in
grote mate het gevolg van de hogere omzet in de afdelingen Control
Rooms en Media & Entertainment (respectievelijk 32% en 31,4%).
Presentation & Simulation groeide met 3,1% en BarcoView verhoogde zijn
omzet met 4%. Bij BarcoVision daalde de verkoop met 11% (na de verkoop
van Machine Vision in juli 2003).
Zonder wisselkoersschommelingen zou de omzet met 12% zijn gestegen.
In vergelijking met 2003 daalden de bestellingen in 2004 met 1,4%.
Deze daling was te wijten aan de afname met 14% van de bestellingen in
het vierde kwartaal van 2004 in vergelijking met het vierde kwartaal
van 2003. Dit was het gevolg van het verschuiven van sommige
bestellingen naar 2005 en van het vrij uitzonderlijke aantal
bestellingen in het vierde kwartaal van 2003. Zonder
wisselkoersschommelingen zouden de bestellingen met 3% zijn
toegenomen. De afname van de bestellingen met 7,9% bij BarcoVision (na
de verkoop van Machine Vision in juli 2003) en met 5,1% bij
Presentation & Simulation werd vooral gecompenseerd door de stijging
van de bestellingen met 18,3% bij Media & Entertainment. Bij BarcoView
namen de bestellingen toe met 2,4%, bij Control Rooms met 2%. De
book-to-bill ratio voor 2004 bedroeg 0,97 tegen 1,05 in 2003.
Brutowinst & brutomarge
De brutowinst steeg jaar op jaar met 4%, van 277,9 miljoen euro naar
290,1 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode daalde de brutomarge met
1% naar 43,2%.
Bedrijfsresultaat vóór interesten, belastingen en afschrijving van de
consolidatiegoodwill (EBITA)
De EBITA steeg met 3,9%, van 69,1 miljoen euro in 2003 naar 71,8
miljoen euro. Zonder wisselkoersschommelingen zou de EBITA gestegen
zijn tot ongeveer 75,8 miljoen euro.
De EBITA-marge bedroeg 10,7% tegen 11% één jaar geleden.
Met 7,2% van de omzet bleven de algemene kosten en administratiekosten
vrij stabiel. In absolute waarde gold dit ook voor de investeringen in
onderzoek en ontwikkeling. Met het oog op het uitbreiden van onze
verkoop in de VS en Azië kenden de investeringen in verkoop en
marketing daarentegen een aanzienlijke toename met 9% in absolute
cijfers. Dit maakte een belangrijke groei mogelijk van de omzet in de
VS en in Azië met respectievelijk 14% en 32%.
Andere niet-operationele kosten
De andere niet-operationele kosten bedroegen -0,2 miljoen euro tegen
-8,4 miljoen euro in 2003. In 2003 ging het om verliezen op leningen
aan en deelname in Esko-Graphics, die ten dele werden gecompenseerd
door de opbrengst op de verkoop van dotrix.
Inkomstenbelasting
De inkomstenbelasting steeg jaar op jaar van 6,7 miljoen euro naar
14,7 miljoen euro. In 2003 was er een belastingbesparing van ongeveer
8,7 miljoen euro, als gevolg van uitzonderlijke verliezen van de
uitstap uit Esko-Graphics.
Courante winst per aandeel
De courante winst (winst vóór voorzieningen voor herstructurering,
niet-operationele winst, afschrijving van de goodwill en de
belastingimpact op het voorgaande) per aandeel voor het jaar bedroeg
4,69 euro, tegen 4,42 euro in 2003.
Netto-inkomsten
De netto-inkomsten stegen van 46,6 miljoen euro in 2003 naar 47,7
miljoen euro. De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) steeg van 3,77
euro naar 3,89 euro. De nettowinst per aandeel na verwatering bedroeg
3,65 euro, tegen 3,54 euro in het vorige jaar.
Investeringen (CAPEX)
De tastbare investeringen voor het jaar bedroegen 23,3 miljoen euro.
VOORUITZICHTEN VOOR HET EERSTE KWARTAAL VAN 2005
De volgende verklaringen zijn toekomstgericht en de eigenlijke
resultaten kunnen aanzienlijk verschillen.
Voor het eerste kwartaal van 2005 verwacht Barco bestellingen ten
bedrage van 170 miljoen euro, een toename met meer dan 10% in
vergelijking met het eerste kwartaal van 2004, en een omzet tussen 150
en 160 miljoen euro, d.i. een gemiddelde groei met 6% jaar op jaar bij
constante wisselkoersen.
Aangenomen dat de waarde van de USD en aan de USD gekoppelde munten
niet verder zakt in verhouding tot de euro, verwacht de onderneming
een EBITA tussen 5 en 10 miljoen euro.
DIVIDENDBELEID
Op de gewone algemene vergadering van de aandeelhouders van 4 mei 2005
zal de raad van bestuur voorstellen om het dividend te verhogen van
2,0 euro per aandeel vorig jaar naar 2,10 euro per aandeel. Dit zou de
pay-out ratio op 54% brengen.
GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET KWARTAAL
Financiële hoogtepunten van het vierde kwartaal 2004 :
De omzet bedroeg 193,0 miljoen euro, iets boven de verwachtingen van
het management dat de verkoop schatte tussen 182 en 192 miljoen euro,
een stijging met 10,5% jaar op jaar.
De EBITA-marge daalde van 15,0% in het vierde kwartaal van 2003 tot
12,6%. De EBITA bedroeg 24,3 miljoen euro, een daling met 7% jaar op
jaar.
De totale negatieve impact van de wisselkoersschommelingen op de EBITA
bedroeg 2 miljoen euro.
De netto-inkomsten daalden met 13,8% van 18,7 miljoen tot 16,1 miljoen
euro.
De courante winst per aandeel daalde van 1,83 tot 1,66 euro.
De nettowinst per aandeel daalde van 1,52 euro in het vierde kwartaal
van 2003 tot 1,32 euro.
De winst per aandeel na verwatering daalde van 1,42 euro vorig jaar
tot 1,24 euro.
Omzet en bestellingen
De omzet voor het kwartaal bedroeg 193,0 miljoen euro en lag iets
boven de verwachtingen van het management, dat de omzet schatte tussen
182 en 192 miljoen euro. Dit is een stijging met 10,5% jaar op jaar.
De omzet steeg in alle afdelingen; met 23% boekte Control Rooms de
grootste omzetstijging, gevolgd door BarcoVision met 19%. De afdeling
View verhoogde haar omzet met 15%, Media & Entertainment met 9% en
Presentation & Simulation met 6%.
Bij een constante wisselkoers van de USD zou de verkoop jaar op jaar
met 15% zijn gestegen.
De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertegenwoordigde
49,9% van de geconsolideerde verkoop, terwijl 31,4% van de omzet werd
gerealiseerd in Noord- en Zuid-Amerika en 18,7% in de Asia Pacific
regio.
Sommige bestellingen werden verplaatst naar het begin van 2005. Voor
het vierde kwartaal van 2004 waren de bestellingen goed voor 161,8
miljoen euro, een nominale afname met 14% maar een afname van slechts
11% indien men geen rekening houdt met de impact van de
waardevermindering met 9,1% van de USD en aan de USD gekoppelde munten
in verhouding tot de euro.
De book-to-bill ratio (bestellingen gedeeld door de verkoop) bedroeg
0,84, tegen 1,08 voor het vierde kwartaal van 2003. Een book-to-bill
ratio van minder dan 1 voor het vierde kwartaal is niet ongewoon,
gelet op het voor Barco kenmerkende seizoensgebonden effect van de
verkoop: de omzet is hoog in het vierde kwartaal, maar laag in het
eerste kwartaal. Dit blijkt ook uit de book-to-bill ratio voor het
vierde kwartaal van 2002, die 0,82 bedroeg.
Book-to-Bill ratio
Brutowinst & brutomarge
De brutowinst steeg jaar op jaar met 5% tot 82,6 miljoen euro. De
brutowinstmarge bedroeg 42,9% tegen 45,0% in hetzelfde kwartaal vorig
jaar. De brutomarge stond onder druk, omdat de waardevermindering van
de USD leidde tot lagere omzetmarges in het vierde kwartaal door de
concurrentie vanuit USD(-gerelateerde) regios. Bovendien moest ook de
voorraad opnieuw worden gewaardeerd tegen een lagere USD-koers. In
vergelijking met het derde kwartaal van 2004 (41,6%) steeg de
brutomarge met 1,3% als gevolg van het hogere omzetvolume.
Bedrijfsresultaat vóór interesten, belastingen en afschrijving van de
consolidatiegoodwill (EBITA)
De EBITA daalde met 7% jaar op jaar tot 24,3 miljoen, d.i. onderaan de
verwachte EBITA tussen 24 en 29 miljoen euro. De rentabiliteit in de
VS en USD-gerelateerde landen onderging de invloed van de verdere
waardevermindering van de USD en aan de USD gekoppelde munten in
verhouding tot de euro. Zonder wisselkoersschommelingen zou de EBITA
2,2 miljoen hoger hebben gelegen.
De EBITA-marge daalde van 15% in het vierde kwartaal van 2003 tot
12,6%, als gevolg van de lagere brutowinstmarge van 42,9%.
De algemene kosten en administratiekosten, als percentage van de
omzet, stegen jaar op jaar van 5,8% naar 6,3%. De kosten voor verkoop
en marketing enerzijds en voor onderzoek en ontwikkeling anderzijds
bleven ongeveer op hetzelfde niveau als het vorige jaar, met
respectievelijk 14,9% tegen 14,8% en 9,2% tegen 9,5%.
Andere niet-operationele kosten
De andere niet-operationele inkomsten van -0,1 miljoen euro
vertegenwoordigen het resultaat op de afsplitsingen. De andere
niet-operationele kosten van -9,1 miljoen euro tijdens het vierde
kwartaal van 2003 omvatten verliezen op leningen aan en deelname in
Esko-Graphics, die ten dele werden gecompenseerd door de opbrengst van
de verkoop van dotrix.
Inkomstenbelasting
De belastingen bedroegen bijna 3,6 miljoen euro, vergeleken met een
belastinginkomst van 5,3 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2003.
Deze belastinginkomst in het vierde kwartaal van 2003 was het gevolg
van het boeken van de verliezen die voortvloeiden uit de uitstap uit
Esko-Graphics.
Courante winst per aandeel
De courante winst (winst vóór voorzieningen voor herstructurering,
niet-operationeel resultaat, afschrijving van de goodwill en
belastingimpact op het voorgaande) per aandeel voor het kwartaal
daalde van 1,83 euro in het vierde kwartaal van 2003 tot 1,66 euro.
Netto-inkomsten
De netto-inkomsten voor het kwartaal daalden met 13,8% van 18,7
miljoen euro in het vierde kwartaal van 2003 tot 16,1 miljoen euro. De
nettomarge voor het kwartaal bedroeg 8,4% in vergelijking met 10,7%
één jaar eerder.
De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) bedroeg 1,32 euro, vergeleken
met 1,52 euro in het vierde kwartaal van 2003. De nettowinst per
aandeel na verwatering daalde van 1,42 euro tot 1,24 euro.
KWARTAALRESULTATEN VAN DE DIVISIES
BarcoView
Bij BarcoView steeg de omzet jaar op jaar met 15%, onder invloed van
de groei met 38% in de medische markt. De interne groei in de medische
markt is goed voor ongeveer twee derde van de omzettoename en
bevestigt opnieuw het leiderschap van Barco in deze markt. De externe
groei komt van de acquisitie van Voxar in september 2004, een
onderneming die 3D medische software ontwikkelt. De defensiemarkt
presteerde 26% zwakker dan in het vierde kwartaal van 2003. Er wordt
nog steeds meer uitgegeven aan logistiek dan aan vernieuwende
technologieën. In verkeerscontrole steeg de verkoop met 75%, dankzij
een betere aanvoer van onderdelen in vergelijking met de situatie
tijdens het vierde kwartaal van 2003.
De book-to-bill ratio voor het kwartaal bedroeg 0,74. In de medische
markt stegen de bestellingen met 8%, ondanks de verdere
waardevermindering van de USD. De bestellingen in defensie en
verkeerscontrole lieten echter een sterke daling zien, vooral als
gevolg van enkele heel grote bestellingen in het vierde kwartaal van
2003.
De brutowinstmarge bij BarcoView bedroeg 51,1%, tegen 48,7% het vorige
jaar en 45% in het derde kwartaal van 2004. De EBITA-marge bedroeg
23%, vergeleken met 16% tijdens het vorige kwartaal en met 18,9% in
het vierde kwartaal van 2003.
Barco Media & Entertainment
De verkoop steeg met 9% in het vierde kwartaal van 2004, voornamelijk
onder invloed van een toename van de verkoop met 23% in de
evenementenmarkt. Deze markt groeide wereldwijd organisch, terwijl de
verkoop door Folsom, een onderneming die Barco in januari 2004
overnam, zijn doorbraak voortzette in Azië en Europa. In digitale
cinema steeg de omzet met bijna 200%, op basis van een heel sterke
toename in Azië en ook in Europa. De verkoop in de mediamarkt daalde
met 14% in vergelijking met de heel sterke resultaten in het vierde
kwartaal van 2003.
Deze divisie had in het vierde kwartaal een book-to-bill ratio van
1,03, terwijl de bestellingen in de markten voor evenementen en
digitale cinema respectievelijk stegen met 11% en 19%. In Media
daalden de bestellingen tijdens het vierde kwartaal van 2004, doordat
sommige bestellingen werden uitgesteld tot begin 2005.
Er waren grote voorraden als gevolg van de tijdelijke gelijktijdige
productie van LED-muren in China en in België, alsook door de langere
leveringstermijnen van leveranciers. Samen met de waardevermindering
van de USD had dit een impact op de brutowinstmarge, die 27,5% bedroeg
tegen 34% in het derde kwartaal van 2004 en 35,6% in het vierde
kwartaal van 2003. De EBITA onderging verder de impact van
voorzieningen voor dubieuze debiteuren in de evenementenmarkt. Voor
het vierde kwartaal van 2004 bedroeg de EBITA -7,1% tegen 9% het
vorige jaar.
Barco Control Rooms
De verkoop bij Barco Control Rooms steeg met 22,5% en bedroeg 34,3
miljoen euro. De verkoop was wereldwijd goed in alle segmenten, maar
vooral in verkeer & bewaking, terwijl de markt voor procescontrole een
groeiende belangstelling voor controlekameroplossingen vertoont.
Sommige bestellingen werden uitgesteld tot 2005 en dit verklaart de
lage book-to-bill ratio van 0,76. Intussen blijkt januari 2005 een
heel goede maand te zijn voor bestellingen in de markt van de
controlekamers.
Hoewel de brutowinstmarge lichtjes steeg van 42% in het derde kwartaal
van 2004 tot 42,7% in het vierde kwartaal van 2004, stond zij nog
steeds onder druk, vooral in de VS, maar ook in de eurozone. In het
vierde kwartaal van 2003 bedroeg de brutowinstmarge 51,6%. De EBITA
steeg van 8,3% in het vorige kwartaal naar 14,5%, terwijl de marge in
het vierde kwartaal van 2003, 22% bedroeg.
Barco Presentation & Simulation
Bij Barco Presentation & Simulation steeg de verkoop jaar op jaar met
5,7%, dankzij de toename met 14,1% in de simulatiemarkt, in het
bijzonder in het segment virtuele realiteit. In de presentatiemarkt
daalde de verkoop lichtjes met 4%.
De book-to-bill ratio bedroeg 0,96; de bestellingen daalden met 12% in
simulatie en met 22% in presentatie.
De brutowinstmarge steeg van 45% in het derde kwartaal van 2004 tot
46,5%. In het vierde kwartaal van 2003 bedroeg de brutowinstmarge 51%.
De brutowinst onderging de negatieve invloed van de lagere koers van
de USD en van de prijsdruk in de presentatiemarkt. De EBITA-marge
steeg van 7,1% in het derde kwartaal van 2004 tot 13,2%. In het vierde
kwartaal van 2003 bedroeg de EBITA-marge 18,8%.
BarcoVision
Bij BarcoVision steeg de verkoop jaar op jaar met 19,4%, met goede
prestaties van de textielmarkt en van de plastics-markt.
De bestellingen kenden een toename met 10,7%, maar door de hoge omzet
bedroeg de book-to-bill ratio 0,89. De textielmarkt hinkt nog steeds
achterop op het vlak van investeringen.
De brutowinstmarge steeg van 45% in het derde kwartaal van 2004 naar
47,8% in het vierde kwartaal. De brutowinstmarge bedroeg 43% in het
vierde kwartaal van 2003.
De EBITA-marge bedroeg 18,2%, dankzij de grotere omzet.
Barco Manufacturing Services
De verkoop en bestellingen voor het kwartaal verdubbelden nagenoeg in
vergelijking met dezelfde periode van het vorige jaar, onder invloed
van de interne reorganisatie bij Barco Manufacturing Services. De
consolidatie van het automatisch solderen in twee fabrieken is vandaag
voltooid.
De EBITA-marge bedroeg met 0,1%, bijna break-even.
CONFERENCE CALL
Op 17 februari 2005 om 17.00 uur Belgische tijd zal Barco een
conference call houden met investeerders en analisten om de resultaten
voor het kwartaal te bespreken. De vergadering zal worden voorgezeten
door de heer Martin De Prycker, Chief Executive Officer van Barco, de
heer Antoon Van Petegem, Chief Financial Officer en JP Tanghe,
President Corporate Communication and Investor Relations.
Een audiocast van deze conference call zal op de website van de
onderneming (www.barco.com) beschikbaar zijn vanaf 20.00 uur Belgische
tijd.
OVER BARCO
Barco, een internationaal bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, België,
levert visualisatie- en display-oplossingen voor professionele
markten. Barco ontwerpt en ontwikkelt oplossingen voor
grootschermvisualisatie, visualisatiesystemen voor levenskritische
toepassingen en systemen voor visuele inspectie. De onderneming is
wereldwijd actief en heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing,
Customer Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa,
Noord-Amerika en Zuidoost Azië. .
De gewone aandelen van Barco zijn genoteerd op Brussels/Euronext.
Informatie over de aandelen is te verkrijgen op Bloomberg onder het
symbool BAR BB en op Reuters onder BARBt.BR. Barco maakt deel uit van
de BEL 20 en de Next 150.
Meer informatie en het volledige rapport kwartaal en jaar eindigend op
31 december 2004 kunt u vinden op de website van de onderneming:
www.barco.com
De boekhoudkundige gegevens in dit persbericht werden niet door de
financiële commissaris gecontroleerd.
Contacts
JP Tanghe
President Corporate Communication & Investors Relations
Barco nv
Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com