Barco


Barco stelt voor het dividend te verhogen tot 2,10 euro per aandeel bij een stijging van de nettowinst per aandeel stijgt met 3,2%
Financiële hoogtepunten voor het boekjaar 2004:

Een verkoopcijfer van 671,9 miljoen euro, een stijging met 6,8% jaar op jaar. Bij constante wisselkoersen zou de verkoop met 12% zijn toegenomen.
De EBITA-marge daalde lichtjes van 11% in 2003 tot 10,7%. De EBITA bedroeg 71,8 miljoen euro, d.i. een stijging met 4% jaar op jaar. De totale negatieve impact van de wisselkoersschommelingen op de EBITA bedroeg 4 miljoen euro.
De netto inkomsten stegen met 2,4%, van 46,6 miljoen euro naar 47,7 miljoen euro.
De courante winst per aandeel bedroeg 4,69 euro tegen 4,42 euro in 2003.
De nettowinst per aandeel steeg van 3,77 naar 3,89 euro. De winst per aandeel na verwatering steeg naar 3,65 euro, tegen 3,54 euro vorig jaar.

Kortrijk, België, 17 februari 2005 Barco n.v. (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB) maakte vandaag de resultaten bekend voor het kwartaal en het jaar die afliepen op 31 december 2004.

De heer Martin De Prycker, CEO van Barco, lichtte toe: In 2004 steeg de verkoop met bijna 7%, ondanks de voortdurende waardevermindering van de USD en aan de USD gekoppelde munten ten opzichte van de euro. Zonder wisselkoersschommelingen zou de verkoop met 12% zijn gestegen. De bestellingen daarentegen daalden met 1%, maar zonder wisselkoersschommelingen zouden ze met 3% zijn toegenomen. Sommige bestellingen werden uitgesteld tot 2005. De EBITA steeg met 4% in vergelijking met 2003. De totale negatieve impact van de wisselkoersschommelingen op de EBITA bedraagt voor het hele jaar meer dan 4 miljoen euro na het effect van de financiële hedging.

In 2004 hebben we onze Home Theater-activiteit verkocht en ons uitsluitend en volledig gericht op professionele markten. We hebben onze activiteiten in de medische sector versterkt met de acquisitie van Voxar, een marktleider in 3D medische software uit Edinburgh, Schotland. Deze acquisitie zal onze groei in de medische sector versnellen. De acquisitie van Folsom Research in januari 2004 droeg bij tot de aanzienlijke groei die gerealiseerd werd in de evenementenmarkt. De acquisities in 2003 in de mediamarkt en de opgedreven productie van LED-muren in China leidden tot een nog sterkere groei in deze markt. Niettemin resulteerden de sterke concurrentie en investeringen in nieuwe producten en vestigingen toch nog tot een verlies in de mediamarkt voor het jaar 2004. De groeiratios van de verkoop in Noord-Amerika en Azië, respectievelijk 5,3% en 22,4%, illustreren dat onze grotere inspanningen op het gebied van verkoop en marketing in deze regios met sterk groeiende economieën, hun vruchten hebben afgeworpen. In lokale munt steeg de verkoop met 14% in Noord-Amerika, waarvan 6% interne groei, in Azië met 32%.

Als gevolg van de interne reorganisatie van processen en langere leveringstermijnen van de leveranciers, was de voorraad eind 2004 40 miljoen hoger dan op het einde van 2003. Het huidige voorraadniveau stemt overeen met meer dan 5 maanden. Ons doel bestaat erin de voorraad aanzienlijk te verminderen tegen het einde van 2005. In vergelijking met het einde van het derde kwartaal van 2004 daalde de voorraad met 13 miljoen euro.

In 2005 verwachten we aanzienlijke absolute groei door interne en externe investeringen in de medische, de evenementen-, de media- en de bewakings- en veiligheidsmarkt. We zullen veel aandacht besteden aan het verhogen van de rentabiliteit van alle business units door de interne processen en de kwaliteit te verbeteren. We zullen onze productie in China verder uitbreiden.

We verwachten dat de bestellingen in het eerste kwartaal van 2005 met ongeveer 10% zullen toenemen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2004, tot ongeveer 170 miljoen euro. We verwachten dat de verkoop in het eerste kwartaal tussen 150 en 160 miljoen euro zal bedragen. Bij constante wisselkoersen betekent dit een gemiddelde groei met meer dan 6% jaar op jaar. Verder verwachten we dat de EBITA tussen 5 en 10 miljoen euro zal liggen, op voorwaarde dat de positie van de USD en van aan de USD gekoppelde munten niet verder verzwakt in verhouding tot de euro, besloot de heer De Prycker.

GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET BOEKJAAR 2004

Omzet en bestellingen

De omzet steeg met 6,8% tot 671,9 miljoen euro. Deze stijging was in grote mate het gevolg van de hogere omzet in de afdelingen Control Rooms en Media & Entertainment (respectievelijk 32% en 31,4%). Presentation & Simulation groeide met 3,1% en BarcoView verhoogde zijn omzet met 4%. Bij BarcoVision daalde de verkoop met 11% (na de verkoop van Machine Vision in juli 2003).

Zonder wisselkoersschommelingen zou de omzet met 12% zijn gestegen.

In vergelijking met 2003 daalden de bestellingen in 2004 met 1,4%. Deze daling was te wijten aan de afname met 14% van de bestellingen in het vierde kwartaal van 2004 in vergelijking met het vierde kwartaal van 2003. Dit was het gevolg van het verschuiven van sommige bestellingen naar 2005 en van het vrij uitzonderlijke aantal bestellingen in het vierde kwartaal van 2003. Zonder wisselkoersschommelingen zouden de bestellingen met 3% zijn toegenomen. De afname van de bestellingen met 7,9% bij BarcoVision (na de verkoop van Machine Vision in juli 2003) en met 5,1% bij Presentation & Simulation werd vooral gecompenseerd door de stijging van de bestellingen met 18,3% bij Media & Entertainment. Bij BarcoView namen de bestellingen toe met 2,4%, bij Control Rooms met 2%. De book-to-bill ratio voor 2004 bedroeg 0,97 tegen 1,05 in 2003.

Brutowinst & brutomarge

De brutowinst steeg jaar op jaar met 4%, van 277,9 miljoen euro naar 290,1 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode daalde de brutomarge met
1% naar 43,2%.

Bedrijfsresultaat vóór interesten, belastingen en afschrijving van de consolidatiegoodwill (EBITA)

De EBITA steeg met 3,9%, van 69,1 miljoen euro in 2003 naar 71,8 miljoen euro. Zonder wisselkoersschommelingen zou de EBITA gestegen zijn tot ongeveer 75,8 miljoen euro.

De EBITA-marge bedroeg 10,7% tegen 11% één jaar geleden.

Met 7,2% van de omzet bleven de algemene kosten en administratiekosten vrij stabiel. In absolute waarde gold dit ook voor de investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Met het oog op het uitbreiden van onze verkoop in de VS en Azië kenden de investeringen in verkoop en marketing daarentegen een aanzienlijke toename met 9% in absolute cijfers. Dit maakte een belangrijke groei mogelijk van de omzet in de VS en in Azië met respectievelijk 14% en 32%.

Andere niet-operationele kosten

De andere niet-operationele kosten bedroegen -0,2 miljoen euro tegen
-8,4 miljoen euro in 2003. In 2003 ging het om verliezen op leningen aan en deelname in Esko-Graphics, die ten dele werden gecompenseerd door de opbrengst op de verkoop van dotrix.

Inkomstenbelasting

De inkomstenbelasting steeg jaar op jaar van 6,7 miljoen euro naar 14,7 miljoen euro. In 2003 was er een belastingbesparing van ongeveer 8,7 miljoen euro, als gevolg van uitzonderlijke verliezen van de uitstap uit Esko-Graphics.

Courante winst per aandeel

De courante winst (winst vóór voorzieningen voor herstructurering, niet-operationele winst, afschrijving van de goodwill en de belastingimpact op het voorgaande) per aandeel voor het jaar bedroeg 4,69 euro, tegen 4,42 euro in 2003.

Netto-inkomsten

De netto-inkomsten stegen van 46,6 miljoen euro in 2003 naar 47,7 miljoen euro. De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) steeg van 3,77 euro naar 3,89 euro. De nettowinst per aandeel na verwatering bedroeg 3,65 euro, tegen 3,54 euro in het vorige jaar.

Investeringen (CAPEX)

De tastbare investeringen voor het jaar bedroegen 23,3 miljoen euro.

VOORUITZICHTEN VOOR HET EERSTE KWARTAAL VAN 2005

De volgende verklaringen zijn toekomstgericht en de eigenlijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen.

Voor het eerste kwartaal van 2005 verwacht Barco bestellingen ten bedrage van 170 miljoen euro, een toename met meer dan 10% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2004, en een omzet tussen 150 en 160 miljoen euro, d.i. een gemiddelde groei met 6% jaar op jaar bij constante wisselkoersen.

Aangenomen dat de waarde van de USD en aan de USD gekoppelde munten niet verder zakt in verhouding tot de euro, verwacht de onderneming een EBITA tussen 5 en 10 miljoen euro.

DIVIDENDBELEID

Op de gewone algemene vergadering van de aandeelhouders van 4 mei 2005 zal de raad van bestuur voorstellen om het dividend te verhogen van
2,0 euro per aandeel vorig jaar naar 2,10 euro per aandeel. Dit zou de pay-out ratio op 54% brengen.

GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET KWARTAAL

Financiële hoogtepunten van het vierde kwartaal 2004 :

De omzet bedroeg 193,0 miljoen euro, iets boven de verwachtingen van het management dat de verkoop schatte tussen 182 en 192 miljoen euro, een stijging met 10,5% jaar op jaar.
De EBITA-marge daalde van 15,0% in het vierde kwartaal van 2003 tot 12,6%. De EBITA bedroeg 24,3 miljoen euro, een daling met 7% jaar op jaar.
De totale negatieve impact van de wisselkoersschommelingen op de EBITA bedroeg 2 miljoen euro.
De netto-inkomsten daalden met 13,8% van 18,7 miljoen tot 16,1 miljoen euro.
De courante winst per aandeel daalde van 1,83 tot 1,66 euro. De nettowinst per aandeel daalde van 1,52 euro in het vierde kwartaal van 2003 tot 1,32 euro.
De winst per aandeel na verwatering daalde van 1,42 euro vorig jaar tot 1,24 euro.

Omzet en bestellingen

De omzet voor het kwartaal bedroeg 193,0 miljoen euro en lag iets boven de verwachtingen van het management, dat de omzet schatte tussen 182 en 192 miljoen euro. Dit is een stijging met 10,5% jaar op jaar. De omzet steeg in alle afdelingen; met 23% boekte Control Rooms de grootste omzetstijging, gevolgd door BarcoVision met 19%. De afdeling View verhoogde haar omzet met 15%, Media & Entertainment met 9% en Presentation & Simulation met 6%.

Bij een constante wisselkoers van de USD zou de verkoop jaar op jaar met 15% zijn gestegen.

De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertegenwoordigde 49,9% van de geconsolideerde verkoop, terwijl 31,4% van de omzet werd gerealiseerd in Noord- en Zuid-Amerika en 18,7% in de Asia Pacific regio.

Sommige bestellingen werden verplaatst naar het begin van 2005. Voor het vierde kwartaal van 2004 waren de bestellingen goed voor 161,8 miljoen euro, een nominale afname met 14% maar een afname van slechts 11% indien men geen rekening houdt met de impact van de waardevermindering met 9,1% van de USD en aan de USD gekoppelde munten in verhouding tot de euro.

De book-to-bill ratio (bestellingen gedeeld door de verkoop) bedroeg 0,84, tegen 1,08 voor het vierde kwartaal van 2003. Een book-to-bill ratio van minder dan 1 voor het vierde kwartaal is niet ongewoon, gelet op het voor Barco kenmerkende seizoensgebonden effect van de verkoop: de omzet is hoog in het vierde kwartaal, maar laag in het eerste kwartaal. Dit blijkt ook uit de book-to-bill ratio voor het vierde kwartaal van 2002, die 0,82 bedroeg.

Book-to-Bill ratio

Brutowinst & brutomarge

De brutowinst steeg jaar op jaar met 5% tot 82,6 miljoen euro. De brutowinstmarge bedroeg 42,9% tegen 45,0% in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De brutomarge stond onder druk, omdat de waardevermindering van de USD leidde tot lagere omzetmarges in het vierde kwartaal door de concurrentie vanuit USD(-gerelateerde) regios. Bovendien moest ook de voorraad opnieuw worden gewaardeerd tegen een lagere USD-koers. In vergelijking met het derde kwartaal van 2004 (41,6%) steeg de brutomarge met 1,3% als gevolg van het hogere omzetvolume.

Bedrijfsresultaat vóór interesten, belastingen en afschrijving van de consolidatiegoodwill (EBITA)

De EBITA daalde met 7% jaar op jaar tot 24,3 miljoen, d.i. onderaan de verwachte EBITA tussen 24 en 29 miljoen euro. De rentabiliteit in de VS en USD-gerelateerde landen onderging de invloed van de verdere waardevermindering van de USD en aan de USD gekoppelde munten in verhouding tot de euro. Zonder wisselkoersschommelingen zou de EBITA
2,2 miljoen hoger hebben gelegen.

De EBITA-marge daalde van 15% in het vierde kwartaal van 2003 tot 12,6%, als gevolg van de lagere brutowinstmarge van 42,9%.

De algemene kosten en administratiekosten, als percentage van de omzet, stegen jaar op jaar van 5,8% naar 6,3%. De kosten voor verkoop en marketing enerzijds en voor onderzoek en ontwikkeling anderzijds bleven ongeveer op hetzelfde niveau als het vorige jaar, met respectievelijk 14,9% tegen 14,8% en 9,2% tegen 9,5%.

Andere niet-operationele kosten

De andere niet-operationele inkomsten van -0,1 miljoen euro vertegenwoordigen het resultaat op de afsplitsingen. De andere niet-operationele kosten van -9,1 miljoen euro tijdens het vierde kwartaal van 2003 omvatten verliezen op leningen aan en deelname in Esko-Graphics, die ten dele werden gecompenseerd door de opbrengst van de verkoop van dotrix.

Inkomstenbelasting

De belastingen bedroegen bijna 3,6 miljoen euro, vergeleken met een belastinginkomst van 5,3 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2003. Deze belastinginkomst in het vierde kwartaal van 2003 was het gevolg van het boeken van de verliezen die voortvloeiden uit de uitstap uit Esko-Graphics.

Courante winst per aandeel

De courante winst (winst vóór voorzieningen voor herstructurering, niet-operationeel resultaat, afschrijving van de goodwill en belastingimpact op het voorgaande) per aandeel voor het kwartaal daalde van 1,83 euro in het vierde kwartaal van 2003 tot 1,66 euro.

Netto-inkomsten

De netto-inkomsten voor het kwartaal daalden met 13,8% van 18,7 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2003 tot 16,1 miljoen euro. De nettomarge voor het kwartaal bedroeg 8,4% in vergelijking met 10,7% één jaar eerder.

De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) bedroeg 1,32 euro, vergeleken met 1,52 euro in het vierde kwartaal van 2003. De nettowinst per aandeel na verwatering daalde van 1,42 euro tot 1,24 euro.

KWARTAALRESULTATEN VAN DE DIVISIES

BarcoView

Bij BarcoView steeg de omzet jaar op jaar met 15%, onder invloed van de groei met 38% in de medische markt. De interne groei in de medische markt is goed voor ongeveer twee derde van de omzettoename en bevestigt opnieuw het leiderschap van Barco in deze markt. De externe groei komt van de acquisitie van Voxar in september 2004, een onderneming die 3D medische software ontwikkelt. De defensiemarkt presteerde 26% zwakker dan in het vierde kwartaal van 2003. Er wordt nog steeds meer uitgegeven aan logistiek dan aan vernieuwende technologieën. In verkeerscontrole steeg de verkoop met 75%, dankzij een betere aanvoer van onderdelen in vergelijking met de situatie tijdens het vierde kwartaal van 2003.

De book-to-bill ratio voor het kwartaal bedroeg 0,74. In de medische markt stegen de bestellingen met 8%, ondanks de verdere waardevermindering van de USD. De bestellingen in defensie en verkeerscontrole lieten echter een sterke daling zien, vooral als gevolg van enkele heel grote bestellingen in het vierde kwartaal van 2003.

De brutowinstmarge bij BarcoView bedroeg 51,1%, tegen 48,7% het vorige jaar en 45% in het derde kwartaal van 2004. De EBITA-marge bedroeg 23%, vergeleken met 16% tijdens het vorige kwartaal en met 18,9% in het vierde kwartaal van 2003.

Barco Media & Entertainment

De verkoop steeg met 9% in het vierde kwartaal van 2004, voornamelijk onder invloed van een toename van de verkoop met 23% in de evenementenmarkt. Deze markt groeide wereldwijd organisch, terwijl de verkoop door Folsom, een onderneming die Barco in januari 2004 overnam, zijn doorbraak voortzette in Azië en Europa. In digitale cinema steeg de omzet met bijna 200%, op basis van een heel sterke toename in Azië en ook in Europa. De verkoop in de mediamarkt daalde met 14% in vergelijking met de heel sterke resultaten in het vierde kwartaal van 2003.

Deze divisie had in het vierde kwartaal een book-to-bill ratio van
1,03, terwijl de bestellingen in de markten voor evenementen en digitale cinema respectievelijk stegen met 11% en 19%. In Media daalden de bestellingen tijdens het vierde kwartaal van 2004, doordat sommige bestellingen werden uitgesteld tot begin 2005.

Er waren grote voorraden als gevolg van de tijdelijke gelijktijdige productie van LED-muren in China en in België, alsook door de langere leveringstermijnen van leveranciers. Samen met de waardevermindering van de USD had dit een impact op de brutowinstmarge, die 27,5% bedroeg tegen 34% in het derde kwartaal van 2004 en 35,6% in het vierde kwartaal van 2003. De EBITA onderging verder de impact van voorzieningen voor dubieuze debiteuren in de evenementenmarkt. Voor het vierde kwartaal van 2004 bedroeg de EBITA -7,1% tegen 9% het vorige jaar.

Barco Control Rooms

De verkoop bij Barco Control Rooms steeg met 22,5% en bedroeg 34,3 miljoen euro. De verkoop was wereldwijd goed in alle segmenten, maar vooral in verkeer & bewaking, terwijl de markt voor procescontrole een groeiende belangstelling voor controlekameroplossingen vertoont.

Sommige bestellingen werden uitgesteld tot 2005 en dit verklaart de lage book-to-bill ratio van 0,76. Intussen blijkt januari 2005 een heel goede maand te zijn voor bestellingen in de markt van de controlekamers.

Hoewel de brutowinstmarge lichtjes steeg van 42% in het derde kwartaal van 2004 tot 42,7% in het vierde kwartaal van 2004, stond zij nog steeds onder druk, vooral in de VS, maar ook in de eurozone. In het vierde kwartaal van 2003 bedroeg de brutowinstmarge 51,6%. De EBITA steeg van 8,3% in het vorige kwartaal naar 14,5%, terwijl de marge in het vierde kwartaal van 2003, 22% bedroeg.

Barco Presentation & Simulation

Bij Barco Presentation & Simulation steeg de verkoop jaar op jaar met 5,7%, dankzij de toename met 14,1% in de simulatiemarkt, in het bijzonder in het segment virtuele realiteit. In de presentatiemarkt daalde de verkoop lichtjes met 4%.

De book-to-bill ratio bedroeg 0,96; de bestellingen daalden met 12% in simulatie en met 22% in presentatie.

De brutowinstmarge steeg van 45% in het derde kwartaal van 2004 tot 46,5%. In het vierde kwartaal van 2003 bedroeg de brutowinstmarge 51%. De brutowinst onderging de negatieve invloed van de lagere koers van de USD en van de prijsdruk in de presentatiemarkt. De EBITA-marge steeg van 7,1% in het derde kwartaal van 2004 tot 13,2%. In het vierde kwartaal van 2003 bedroeg de EBITA-marge 18,8%.

BarcoVision

Bij BarcoVision steeg de verkoop jaar op jaar met 19,4%, met goede prestaties van de textielmarkt en van de plastics-markt.

De bestellingen kenden een toename met 10,7%, maar door de hoge omzet bedroeg de book-to-bill ratio 0,89. De textielmarkt hinkt nog steeds achterop op het vlak van investeringen.

De brutowinstmarge steeg van 45% in het derde kwartaal van 2004 naar 47,8% in het vierde kwartaal. De brutowinstmarge bedroeg 43% in het vierde kwartaal van 2003.
De EBITA-marge bedroeg 18,2%, dankzij de grotere omzet.

Barco Manufacturing Services

De verkoop en bestellingen voor het kwartaal verdubbelden nagenoeg in vergelijking met dezelfde periode van het vorige jaar, onder invloed van de interne reorganisatie bij Barco Manufacturing Services. De consolidatie van het automatisch solderen in twee fabrieken is vandaag voltooid.

De EBITA-marge bedroeg met 0,1%, bijna break-even.

CONFERENCE CALL

Op 17 februari 2005 om 17.00 uur Belgische tijd zal Barco een conference call houden met investeerders en analisten om de resultaten voor het kwartaal te bespreken. De vergadering zal worden voorgezeten door de heer Martin De Prycker, Chief Executive Officer van Barco, de heer Antoon Van Petegem, Chief Financial Officer en JP Tanghe, President Corporate Communication and Investor Relations.

Een audiocast van deze conference call zal op de website van de onderneming (www.barco.com) beschikbaar zijn vanaf 20.00 uur Belgische tijd.

OVER BARCO

Barco, een internationaal bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, België, levert visualisatie- en display-oplossingen voor professionele markten. Barco ontwerpt en ontwikkelt oplossingen voor grootschermvisualisatie, visualisatiesystemen voor levenskritische toepassingen en systemen voor visuele inspectie. De onderneming is wereldwijd actief en heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa, Noord-Amerika en Zuidoost Azië. .

De gewone aandelen van Barco zijn genoteerd op Brussels/Euronext. Informatie over de aandelen is te verkrijgen op Bloomberg onder het symbool BAR BB en op Reuters onder BARBt.BR. Barco maakt deel uit van de BEL 20 en de Next 150.

Meer informatie en het volledige rapport kwartaal en jaar eindigend op 31 december 2004 kunt u vinden op de website van de onderneming: www.barco.com

De boekhoudkundige gegevens in dit persbericht werden niet door de financiële commissaris gecontroleerd.

Contacts

JP Tanghe
President Corporate Communication & Investors Relations Barco nv

Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com