Gemeente Amerongen
VERZENDING WOZ-BESCHIKKING EN AANSLAGBILJETTEN OZB
Eind februari (dagtekening 28-2-2005) ontvangen nagenoeg alle
eigenaars en/of gebruikers van onroerende zaken (b.v. woningen,
bedrijven, grond) een WOZ-beschikking met daarop de WOZ-waarde met
peildatum 1 januari 2003.
Voor het eerst wordt dit jaar de aanslag Onroerende-zaakbelastingen en
de WOZ-beschikking gecombineerd. Dit betekent dat u in één oogopslag
kunt zien wat de vastgestelde waarde van uw woning en de hoogte van
het te betalen belastingbedrag is. Het belastingbedrag dient u in twee
gelijke termijnen of ineens voor of op de eerste vervaldag aan de
gemeente te betalen.
In verband met een wijziging van de Wet is de WOZ-waarde geldig van
1-1-2005 tot
1-1-2007. Voorheen was de WOZ-waarde voor vier jaar geldig. In totaal
zullen er van ongeveer 2600 objecten beschikkingen worden verzonden.
De WOZ-waarde dient als basis voor de onroerende-zaakbelasting (OZB)
en wordt ook gebruikt door de Rijksbelastingdienst en het Waterschap.
Nog geen WOZ-beschikking
Van ongeveer 300 objecten is de waarde nog niet definitief
vastgesteld. Dit gaat vooral om objecten waarbij de afgelopen periode
sprake is geweest van nieuwbouw, verbouw en/of sloop, kadastrale
wijzigingen en ongebouwde objecten.
Naar verwachting zullen alle taxatiewerkzaamheden in de maand april
zijn afgerond, zodat dan de nog resterende WOZ-beschikkingen verzonden
kunnen worden.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de medewerkers
belastingen/woz van de gemeente, telefonisch bereikbaar onder nr. 46
96 33 en 46 96 34.
RAADPLEEG DE TAXATIEGEGEVENS VAN UW WONING VIA INTERNET
Vanaf eind februari (dagtekening 28-2-2005) kunt u de taxatiegegevens
waarmee de vastgestelde waarde tot stand is gekomen van uw eigen
woning via de gemeentelijke website bekijken en uitprinten
(taxatieverslag). Deze dienst, heet "WOZ-portaal".
Privacy gewaarborgd
Om u snel en 24 uur per dag toegang te bieden tot deze basisgegevens,
is in samenwerking met taxatiebureau TogNederland uit Veenendaal het
WOZ-portaal opgezet. U kunt op dit portaal alleen uw eigen gegevens
raadplegen, zodat privacy gewaarborgd is. Het WOZ-portaal is voor de
gemeente een extra dienstverlening, het is geen verplichting. Als u
niet beschikt over internet, zult u er geen nadeel van ondervinden. U
kunt de betreffende gegevens (taxatieverslag) dan bij onze afdeling
financiën opvragen, tel. 0343-46 96 33 of 0343-46 96 34.
Inloggen
Het WOZ-portaal kunt u bereiken via de startpagina van onze website
www.amerongen.nl. Om te kunnen inloggen moet u uw sofi-nummer,
geboortedatum, postcode en huisnummer intypen. Dit is om onbevoegden
te weren. Het WOZ-portaal is via iedere willekeurige pc bereikbaar.
Inwoners die niet bekend zijn met internet of er niet over beschikken,
kunnen hun gegevens wellicht opvragen via familie, buren, bibliotheek
of bij de afdeling financiën van de gemeente.
Het taxatieverslag
De gegevens die u op internet kunt inzien, zijn de basisgegevens van
uw woning(en) en de onderbouwing van uw woning. Hierbij staat onder
meer informatie over grootte, oppervlakte, dakkapellen, schuurtjes en
andere bijgebouwen. Ook kunt u de vergelijkbare panden raadplegen.
Waardestijging
U zult op het WOZ-portaal zien dat de waarde van uw woning(en)
behoorlijk is gestegen. Dit komt door het feit dat de waardes zijn
gebaseerd op de verkopen rond de peildatum 1 januari 2003. Het vorige
WOZ-tijdvak (2001-2004) was gebaseerd op de peildatum 1 januari 1999.
De prijzen van alle soorten woningen zijn in de periode 1999-2003 fors
in waarde gestegen, hetgeen zich vertaalt in de nu vastgestelde
WOZ-waarde.
Bezwaar maken
Indien u het niet eens bent met de vastgestelde waarde dan kunt u
bezwaar maken tegen de woz-beschikking. Dit kunt u doen binnen zes
weken na ontvangst van de woz-beschikking. U kunt dus tot en met 11
april 2005 bezwaar maken. Via WOZ-portaal kunt u een standaard
bezwaarschrift-formulier downloaden. Dit formulier dient u na
invulling uit te printen en op te sturen naar de gemeente. Na
ontvangst van uw bezwaarschrift zal de gemeente u een
ontvangstbevestiging toezenden. Een standaard bezwaarschrift-formulier
kunt u ook telefonisch opvragen bij de afdeling financiën, tel.
0343-46 96 33 of 0343-46 96 34.
Uitspraak op uw bezwaarschrift
Aangezien de gemeente erg veel bezwaarschriften verwacht te moeten
behandelen kan het antwoord op uw bezwaarschrift enige tijd in beslag
nemen. De wettelijke termijn voor het afhandelen van een
bezwaarschrift tegen een woz-beschikking is 1 jaar.
Bezwaarschrift via internet
De gemeente Amerongen zal geen bezwaarschriften die via e-mail worden
ingediend in behandeling nemen. U kunt uw bezwaarschrift wel via de
post of via de fax indienen.
Eisen bezwaarschrift
Uw bezwaarschrift dient te worden voorzien van:
· uw naam
· adres
· postcode
· woonplaats
· motivatie waarom u bezwaar maakt
· nummer van de beschikking waartegen u bezwaar maakt
· het adres waar het betrekking op heeft
· handtekening
Meer informatie
Meer informatie over het WOZ-portaal en de Wet WOZ treft u aan op onze
website www.amerongen.nl of kunt u verkrijgen bij onze afdeling
financiën, tel. 0343-46 96 33 of 0343-46 96 34.