Voedingcentrum


Hoogrisicogroepen vaak onvoldoende bekend met aandoening

Grote voorlichtingscampagne rond volksziekte diabetes

17 febuari 2005

De Nederlandse Diabetes Federatie, het Voedingscentrum, het Nederlands Instituut voor Sport en Beweging (NISB) en het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) zijn momenteel bezig met de voorbereidingen voor een grote preventiecampagne rond diabetes.

De voorlichting richt zich op hoogrisicogroepen: mensen tussen de 45 en 70 jaar met overgewicht. Speciale aandacht gaat uit naar allochtonen (Turken, Marokkanen en Hindoestanen) en mensen met een lage Sociaal Economische Status (SES). Mensen met een lage opleiding hebben meer kans op diabetes dan mensen met een hoge opleiding, zo blijkt uit onderzoek. Allochtonen behoren tot de hoogrisicogroepen omdat er vaak sprake is van een ander voedings- en beweegpatroon dan in het land van herkomst. Bovendien lijken erfelijke factoren bij hen vaker een rol te spelen dan bij autochtonen.

Momenteel hebben zo'n 750.000 mensen diabetes. Zo'n 250.000 daarvan weten nog niet dat ze deze aandoening hebben. Als diabetes niet tijdig ontdekt wordt, heeft dit grote gevolgen voor de gezondheid.

Uit een onderzoek onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking blijkt dat er nog steeds voorlichting nodig is. Weliswaar weet 66% van de ondervraagden inmiddels dat diabetes een levensbedreigende aandoening is. Maar de meeste mensen zijn nog onvoldoende op de hoogte van de gevolgen van diabetes (diabetes zoals hartinfarcten, amputaties en nier- en oogaandoeningen) en weten niet dat bijvoorbeeld overgewicht een belangrijke risicofactor voor diabetes is.

De campagne heeft tot doel de kennis over diabetes te vergroten. Ook moeten mensen zich bewust worden van het risico dat ze diabetes hebben of kunnen krijgen. Alleen zo kan de aandoening zo vroeg mogelijk worden opgespoord. Bij mensen die een verhoogd risico hebben, kan door een gezonde leefstijl het ontstaan van diabetes worden uitgesteld of voorkomen.

De campagne wordt gesubsidieerd door ZONMW. De start is gepland voor eind 2005.