Campina Melkunie

Campina voor het derde achtereenvolgende jaar het grootste merk in de supermarkt

Opnieuw is Campina uitgeroepen tot het grootste merk in de Nederlandse supermarkt. Voor het derde jaar in successie bekleedt Campina de eerste plaats in de top 100 van A-merken in Nederland, zo heeft het vakblad Foodmagazine laten weten. De eerste plaats heeft Campina uitsluitend te danken aan de producten onder Campina-merk. Zuivelproducten onder Mona-merk, Vifit en Milner zijn niet in de meting meegenomen. In de top vijf van producten die dit jaar de grootste stijging lieten zien, stond Campina bovendien met twee producten genoteerd.Vifit, dat 14 procent klom ten opzichte van vorig jaar. Milner, kaas met een verlaagd vetgehalte, vertoonde een groei van 9 procent.

De strategie van Campina is er op gericht om innovatieve, gezonde en lekkere zuivel aan te bieden. Innovaties als 0%vet melk, melk met een verbeterde houdbaarheid, Zacht & Luchtig vormen daar het bewijs van. "Onze keuze voor het ontwikkelen van specialiteiten, blijkt een terechte keuze", aldus Bob Steetskamp, corporate directeur Marketing & Sales "A-merken hebben het dit jaar buitengewoon moeilijk gehad. De prijzenoorlog in de Nederlandse supermarkten, wordt wat zuivel betreft, vooral in het segment van basiszuivelproducten uitgevochten. De daling van de omzet van Campina moet gezocht worden in de lagere prijzen voor basiszuivelproducten. Het feit dat Campina desalniettemin opnieuw het grootste merk is in de Nederlandse supermarkten, is in dat licht een prestatie, waar we buitengewoon trots op zijn", aldus Steetskamp.

Vifit, het merk voor extra gezonde zuivel van Campina, noteerde een derde plaats in de top vijf van stijgers met een omzetgroei van 14 procent. Ook Milner, het merk voor gezondheidskaas van Campina, mocht een omzetstijging noteren en wel van 9 procent. "Beide merken bewegen zich in een segment dat voor consumenten relevant is", legt Steetskamp uit. "Zuivelproducten met minder vet, minder suiker, minder calorieën, leveren een positieve bijdrage aan de gezondheid en gewichtsbeheersing van consumenten. Daar bestaat veel belangstelling voor. Er is in de maatschappij een toenemende aandacht voor bewust en gezond eten. Zowel Milner als Vifit, waaronder ook Optimel-zuivel, komen daaraan tegemoet."