17 februari 2005
Ingebruikname door burgemeester Rutten
Digitaal systeem maakt raadplegen bestuurlijke stukken via internet mogelijk
De gemeente Weert probeert haar dienstverlening zoveel mogelijk op de wensen van de burgers af te stemmen. Dit geldt natuurlijk ook voor het verstrekken van bestuurlijke informatie. Deze informatie was altijd al openbaar en verkrijgbaar voor de burger, bijvoorbeeld via abonnementen op de gedrukte raads- en commissiestukken of in het Infocentrum. Om het verkrijgen van bestuurlijke informatie nog laagdrempeliger te maken, heeft de gemeente een Bestuurlijk Informatie Systeem (BIS) in gebruik genomen. Dit systeem is vanaf 28 februari 2005 digitaal te raadplegen via de gemeentelijke website. Waarnemend burgemeester Rutten stelt het BIS op die dag officieel in gebruik.
Het BIS vormt een integraal overzicht van bestuurlijke informatie. Het concentreert zich rondom gemeentelijke overlegorganen zoals de gemeenteraad, de raadscommissies en het college van burgemeester en wethouders. Stukken die nu in papieren versie aan burgers worden aangeboden zijn allemaal (kosteloos) terug te vinden in het BIS. Bovendien zijn de commissievergaderingen via het BIS integraal te herbeluisteren.
Het is de bedoeling dat het systeem na verloop van tijd nog wordt uitgebreid met meer achtergrondinformatie, zoals bijv. stukken die voor de raad ter inzage liggen en de ambtelijke adviezen bij openbare B&W-besluiten.
Papier
Door de introductie van het BIS verbetert de gemeente Weert niet alleen haar dienstverlening, de gemeente draagt ook haar steentje bij aan het milieu. De introductie van het BIS is weer een stap vooruit op het gebied van het reduceren van de papierstroom van de gemeente naar buiten.
Website
Het BIS is op de website (www.weert.nl) te raadplegen, o.a. via een link op de homepage aan de rechterkant onder "Bestuurlijk Informatie Systeem".
Noot voor de pers,
Gemeente Weert