Meer juridische mogelijkheden voor patiënten
---
In NRC-Handelsblad van 9 februari verscheen een uitgebreid artikel over
de aanbevelingen van een SER-commissie. Die commissie wil het
maatschappelijk middelveld van woningcorporaties, zorginstellingen en
scholen meer ruimte geven om 'ondernemend aan de slag te gaan, met minder
bemoeienis vanuit Den Haag'. Als tegenprestatie eist de SER dat het
middenveld zijn maatschappelijke taak beter vervult, beter verantwoording
aflegt tegenover de buitenwereld en beter bestuurd wordt'.
In het betreffende artikel wordt namens de CG-Raad voorlichter Marja van
Charante geciteerd, die gezegd zou hebben: "Het zal patiënten met een
gebroken been worst wezen hoe het bestuur van het ziekenhuis functioneert.
Wij hebben weinig op met het SER-rapport.". Dit citaat is niet terecht, en
Van Charante schreef de volgende rectificatie aan NRC Handelsblad. De
rectificatie werd niet gepubliceerd in de krant, vandaar dat wij hem hier
plaatsen.
---
Patiënten en cliënten van zorginstellingen moeten meer laagdrempelige
mogelijkheden hebben om de gang naar de rechter te maken. De Chronisch
zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad) is het in principe eens met
deze conclusie uit het recentelijk verschenen SER-rapport.
Onze reactie werd jammer genoeg wat vervormd en eenzijdig weergegeven in NRC
Handelsblad. Ook is het allerminst zo, dat de CG-Raad 'weinig opheeft met
het SER-rapport', zoals uw redactie ten onrechte citeert.
Behalve dat wij enthousiast zijn over de verbetering van de mogelijkheid van
een patiënt om zijn recht te halen, plaatsen wij wél enkele kanttekeningen
bij de conclusie van het SER-rapport. De CG-Raad vindt het geen goede
ontwikkeling wanneer steeds vaker van de individuele cliënt of patiënt wordt
verwacht en gevraagd dat hijzelf de juridische strijd aanbindt om zijn
gelijk of zijn recht te halen. Wij menen dat de zorginstellingen kwalitatief
dusdanig goed zouden moeten zijn, dat de stap naar de rechter alleen in
uiterste consequentie noodzakelijk is. Voldoende gekwalificeerd personeel en
duidelijke procedures voor inspraak en controle door cliëntenraden vormen
hiervoor belangrijke voorwaarden.
Bovendien willen wij als organisatie van mensen met een chronische
aandoening of handicap benadrukken dat veel mensen uit onze achterban geen
of onvoldoende energie hebben voor het voeren van (individuele) juridische
procedures. Om nog maar te zwijgen over de kosten van dergelijke procedures,
die voor velen uit onze lidorganisaties onbetaalbaar zijn.
Ook is het volgens ons een onwenselijke ontwikkeling als de claimcultuur
gemeengoed wordt in de gezondheidszorg. Niet alleen omdat velen van ons niet
voldoende energie hebben, maar zeker ook omdat hierdoor de (in principe)
open relatie tussen patiënt en behandelaar onder druk komt te staan. Kortom:
natuurlijk is het goed als cliënten/ patiënten de mogelijkheid hebben om
juridische stappen te zetten, maar allereerst moet gestreefd worden naar
kwalitatieve voorwaarden in de zorg. Daarmee wordt voorkomen dat we vanuit
het ziekenhuisbed behalve de dokter ook meteen de advocaat in hoeven te
schakelen.
Marja van Charante,
Voorlichter Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland.
(Geplaatst: 17 februari 2005)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland