Ingezonden persbericht


Horeca dupe van prijsoorlog bier in supermarkt

Inkoopprijzen bier in horeca blijven stijgen, in supermarkten immer dalende prijzen.

WOERDEN, 17 februari 2005 -- De horeca betaalt het gelag van de prijzenoorlog in supermarkten. In de winkel is bier structureel goedkoper geworden, terwijl de horeca door de brouwers geconfronteerd wordt met jaarlijkse prijsverhogingen. "Met andere woorden," zegt Jeu Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland, "de horeca financiert de prijsdumpingen van de brouwerijen. Wat ze in het supermarktkanaal aan marge inleveren, halen ze bij ons weer terug. We praten hier over E 150 miljoen op jaarbasis."

De brouwerijen hebben de horeca onlangs een prijsverhoging aangekondigd die varieert van 3% tot 4% per liter kelderbier. Sinds de start van de prijzenoorlog zijn de verkoopprijzen in de supermarkt per liter ongeveer 9% goedkoper geworden (bron: bedrijfschap Horeca en Catering). Uit de Bierenquête 2004 van Koninklijk Horeca Nederland is gebleken, dat de inkoopprijzen per liter voor de horeca 43% hoger waren dan de verkoopprijzen per liter in supermarkten. Hier komt dus nog eens 3 à 4 % bij. Door de nieuwe verhogingen 2005 betalen horecaondernemers voor bier gemiddeld E 1,44 per liter. De laatste prijsontwikkeling in het supermarktkanaal laat tarieven van E 0,74 (exclusief BTW) per liter zien. Volgens Jeu Claes betalen "horecaondernemers nu dus 95% meer bij de inkoop van een liter bier. En wat nog vreemder is: hoe groter de verpakking, hoe duurder de inkoopprijs. Dit is te zot voor woorden!"

Bier draagt voor 40% bij aan de omzet van het café- en barbedrijf. In de horeca is circa 50% van de ondernemers aan een brouwerij gebonden door bijvoorbeeld een huurcontract of met een lening. Zij zijn contractueel verplicht om rechtstreeks het merkbier bij de brouwerij of de groothandel in te kopen. "Ze kunnen daardoor niet zomaar elders, bijvoorbeeld in een supermarkt of het buitenland, bier inslaan", aldus Jeu Claes. Wij roepen de leden van Koninklijk Horeca Nederland op om alternatieven in de markt te bestuderen. Zo zijn er kleine brouwers, die tot wel 50% goedkoper zijn. Of profiteer zelf ook van de prijsoorlog in de supermarkten en koop daar het goedkope flesbier. In samenwerking met collega-ondernemers inkopen draagt ook bij aan lagere kosten. Een andere tip die we onze ondernemers meegeven is om eventuele inkoopkortingen van brouwers en leveranciers in procenten te laten uitbetalen en niet in euro's. Op die manier stijgt de korting evenredig mee als prijsverhogingen zoals nu worden doorgevoerd. Ga vooral opnieuw onderhandelen!"

Koninklijk Horeca Nederland beraadt zich over welke stappen genomen kunnen worden om de grote inkoopverschillen van bier tussen consumenten en horecaondernemers te verkleinen. De mogelijkheden voor het starten van een eigen inkooporganisatie of het sluiten van een collectieve raamovereenkomst met de individuele brouwerijen worden nader bekeken. De directies van de brouwerijen zijn inmiddels uitgenodigd voor een gesprek die transparantie in de prijsopbouw voor de ondernemers duidelijk moet maken. Nu is voor de ondernemers niet duidelijk wat bier kost en wat de meerprijs is van alle toegevoegde waarden, zoals leningen, materialen, promotie, panden en bouwadviezen."


---

Noot voor de redactie -