Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
-17 februari 2005-
Nederlanders geven hun mening over de toekomst van Nederland
"Nederland heeft antwoorden nodig. Antwoorden die alleen u kunt
geven. Ga vandaag nog naar 21minuten.nl"
Amsterdam, 17 februari 2005; Vandaag start 21minuten.nl, het grootste on-line
opinieonderzoek van Nederland ooit. Iedereen krijgt de kans om zijn of haar mening
te geven over de toekomst van de Nederlandse economie en maatschappij. De
resultaten van het onderzoek worden naar verwachting eind april bekendgemaakt.
21minuten.nl is een onafhankelijk en belangeloos initiatief van
managementadviesbureau McKinsey&Company, Planet Internet, NRC Handelsblad,
Algemeen Dagblad, FHV BBDO en MSN.
"Nederland staat voor de enorme opgave om de welvaart te behouden voor onze
toekomstige generaties terwijl economische groei achterblijft en de druk van
vergrijzing en internationale concurrentie toeneemt. 21minuten.nl geeft alle
inwoners van Nederland de gelegenheid om hun mening te geven over de
maatregelen die nodig zijn om de concurrentiekracht van Nederland te vergroten",
zegt Marc van Rooijen, senior partner van McKinsey&Company.
Meten van draagvlak voor verandering is essentieel
De antwoorden van 21minuten.nl geven aan onze politieke leiders en sociale partners
inzicht in hoe Nederlanders over de toekomst van Nederland denken en voor welke
maatregelen wel of geen draagvlak bestaat bij verschillende bevolkingsgroepen. Dit
initiatief kan daarmee inzicht verschaffen in hoe blijvende verbeteringen in Nederland
teweeg gebracht kunnen worden. Aan bod komen onderwerpen die op dit moment
onder de Nederlandse bevolking leven, zoals de situatie op de arbeidsmarkt, de
betaalbaarheid van pensioenen en sociale voorzieningen, de ontwikkeling van
welvaart, concurrentiekracht en economische groei in Nederland en de kwaliteit van
het onderwijs.
Iedere Nederlander die toegang heeft tot het Internet kan de vragenlijst op de
website www.21minuten.nl vinden. Het invullen ervan duurt ongeveer 21 minuten,
vandaar de naam.
Het onderzoek is anoniem. Wel wordt gevraagd naar demografische gegevens. Dit
om de antwoorden representatief te maken en om draagvlak per bevolkingsgroep te
kunnen vaststellen. Alle antwoorden worden vertrouwelijk behandeld.
Om draagvlak voor de resultaten te winnen, worden zoveel mogelijk Nederlanders via
televisie- en radiospotjes en via advertenties in landelijke dagbladen en op websites
aangespoord de vragenlijst in te vullen.
Comité van aanbeveling
21minuten.nl wordt ondersteund door de STER en een comité van aanbeveling dat
bestaat uit Ali B, Lans Bovenberg, Job Cohen, Loek Hermans, Yvon Jaspers,
Annemarie Jorritsma, Wim Kok, Ruud Lubbers, Hans van Mierlo, Ed Nijpels, Prem
Radhakishun, Yvonne van Rooy, Paul Schnabel, Jacques Schraven en Lodewijk de
Waal.
Het onderzoek bouwt onder andere voort op de ervaring van McKinsey&Company in
Duitsland met het onderzoek "Perspektive Deutschland", waaraan in de laatste editie
door circa 500.000 Duitse burgers is deelgenomen.
McKinsey&Company neemt het initiatief tot 21minuten.nl ter gelegenheid van zijn
veertigjarig bestaan in Nederland. "Er is al onderzoek gedaan naar hoe we
welvarend en internationaal concurrerend kunnen blijven. Wat we nog niet weten is
of er draagvlak is voor de veranderingen die nodig zijn. In ons werk met bedrijven
en andere organisaties zien we dat veranderingsprogramma's alleen slagen als ze
breed worden gesteund. Met 21minuten.nl onderzoeken we of er draagvlak is bij
verschillende bevolkingsgroepen en hoe het verder kan worden versterkt", aldus
Marc van Rooijen.
EINDE PERSBERICHT
Ingezonden persbericht