ERNST AND YOUNG
ERNST & YOUNG: uitkomsten 16e ICT Barometer
Uitstroom ICT'ers van grootbedrijf naar MKB
E-commerce op stoom, maar moet veel beter
ROTTERDAM, 17 FEBRUARI 2005 - Grote ondernemingen maken steeds minder
vaak gebruik van externe ICT'ers. De markt voor inhuur van ICT'ers
lijkt zich te verplaatsen naar het midden- en kleinbedrijf. Met name
bij middelgrote bedrijven heerst de verwachting dat het ICT budget het
komende jaar zal stijgen. Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van
Ernst & Young. Uit dit onderzoek blijkt tevens dat e-commerce
activiteiten van Nederlandse organisaties niet succesvol zijn. Slechts
22 procent van de ondervraagde directeuren, managers en professionals
meent dat de e-commerce activiteiten van hun bedrijf in grote mate
succesvol zijn.
Deze conclusies staan in de nieuwste ICT Barometer, het
tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het
gebied van ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt deel uit van de EY
Leadership programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door
Interview-NSS onder 605 directeuren/managers en professionals.
E-commerce activiteiten zijn nog niet succesvol, aldus het onderzoek.
Maar liefst 65 procent van de ondervraagden geeft aan dat e-commerce
activiteiten slechts in beperkte mate succesvol zijn, terwijl 13
procent antwoordt dat de activiteiten helemaal niet succesvol zijn.
Dienstverleners en grote bedrijven (500+) boeken daarbij relatief het
meeste succes met hun e-commerce activiteiten. 'In de overheids- en
not-for-profit-sector vindt echter slechts 12 procent van de
ondervraagde directeuren/managers en professionals dat e-commerce
inspanningen echt succesvol zijn. 'Dit benadrukt opnieuw dat de
overheid innovatie niet op de prioriteitslijst heeft', aldus Jacob
Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.
Vrijwel alle organisaties maken op dit moment gebruik van een bepaalde
vorm van e-commerce. Het elektronisch verstrekken en raadplegen van
informatie over producten en diensten is inmiddels gemeengoed.
Driekwart van de deelnemers aan het onderzoek maakt gebruik van
elektronische inkoop. De helft past e-commerce toe bij de verkoop en
zes op de tien heeft internetachtige applicaties in gebruik voor
klantondersteuning. Bovendien gebruikt de helft van de ondervraagden
het internet om prijzen tussen leveranciers te vergelijken en orders
te plaatsen. Dit is een stijging van bijna twintig procent ten
opzichte van vergelijkbaar onderzoek vier jaar geleden.
Driekwart van de ondervraagde directeuren/managers en professionals
zoekt via het internet informatie over leveranciers. De drie
belangrijkste valkuilen bij de implementatie van e-commerce zijn
volgens hen een gebrekkige kwaliteit van de website (45 procent), een
gebrekkige afstemming van de interne bedrijfsprocessen (41 procent) en
het feit dat de producten of diensten niet geschikt zijn voor
e-commerce (40 procent). Het is opmerkelijk dat veiligheid op dit
moment in mindere mate als een valkuil wordt gezien (24 procent).
Veiligheid was voorheen één van de grootste knelpunten. Volgens
Verschuur moeten bedrijven in 2005 voorrang geven aan de bouw van de
nieuwe generatie websites (emotie en waarden tonen), alsmede CRM
(elektronisch klantenbeheer) op de lijst van ICT-investeringen
zetten.
De meeste ondervraagden hebben een voorkeur voor het online afnemen
van overheidsdiensten zoals het aanvragen en verlengen van paspoort of
rijbewijs of het aanvragen van vergunningen. Het is volgens Verschuur
dan ook opmerkelijk dat dit nog niet mogelijk is. 'Dit dient voor de
overheid uitdaging nummer 1 te worden als ICT en innovatie prioriteit
hebben.' Alleen aangifte van een misdaad doet men liever niet via
internet. Diensten zoals belastingaangifte en het aanvragen van
informatie worden op dit moment al in belangrijke mate online
afgehandeld.
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de
gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt
sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd
Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het
bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel &
distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de
not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door
het marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is
bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie
heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype
en de functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid
over ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en
beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de
samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als
representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT
Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een
belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste
businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.
Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 17 februari 2005 over ICT
Conjunctuur & ICT Bestedingen MKB, alsmede de resultaten over
e-commerce kunt u downloaden via http://www.trends-in-ict.nl of via
www.ey.nl.
Noot voor redactie,