ERNST AND YOUNG

ERNST & YOUNG: uitkomsten 16e ICT Barometer

Uitstroom ICT'ers van grootbedrijf naar MKB

E-commerce op stoom, maar moet veel beter

ROTTERDAM, 17 FEBRUARI 2005 - Grote ondernemingen maken steeds minder vaak gebruik van externe ICT'ers. De markt voor inhuur van ICT'ers lijkt zich te verplaatsen naar het midden- en kleinbedrijf. Met name bij middelgrote bedrijven heerst de verwachting dat het ICT budget het komende jaar zal stijgen. Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young. Uit dit onderzoek blijkt tevens dat e-commerce activiteiten van Nederlandse organisaties niet succesvol zijn. Slechts 22 procent van de ondervraagde directeuren, managers en professionals meent dat de e-commerce activiteiten van hun bedrijf in grote mate succesvol zijn.

Deze conclusies staan in de nieuwste ICT Barometer, het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt deel uit van de EY Leadership programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS onder 605 directeuren/managers en professionals.

E-commerce activiteiten zijn nog niet succesvol, aldus het onderzoek. Maar liefst 65 procent van de ondervraagden geeft aan dat e-commerce activiteiten slechts in beperkte mate succesvol zijn, terwijl 13 procent antwoordt dat de activiteiten helemaal niet succesvol zijn. Dienstverleners en grote bedrijven (500+) boeken daarbij relatief het meeste succes met hun e-commerce activiteiten. 'In de overheids- en not-for-profit-sector vindt echter slechts 12 procent van de ondervraagde directeuren/managers en professionals dat e-commerce inspanningen echt succesvol zijn. 'Dit benadrukt opnieuw dat de overheid innovatie niet op de prioriteitslijst heeft', aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.

Vrijwel alle organisaties maken op dit moment gebruik van een bepaalde vorm van e-commerce. Het elektronisch verstrekken en raadplegen van informatie over producten en diensten is inmiddels gemeengoed. Driekwart van de deelnemers aan het onderzoek maakt gebruik van elektronische inkoop. De helft past e-commerce toe bij de verkoop en zes op de tien heeft internetachtige applicaties in gebruik voor klantondersteuning. Bovendien gebruikt de helft van de ondervraagden het internet om prijzen tussen leveranciers te vergelijken en orders te plaatsen. Dit is een stijging van bijna twintig procent ten opzichte van vergelijkbaar onderzoek vier jaar geleden.

Driekwart van de ondervraagde directeuren/managers en professionals zoekt via het internet informatie over leveranciers. De drie belangrijkste valkuilen bij de implementatie van e-commerce zijn volgens hen een gebrekkige kwaliteit van de website (45 procent), een gebrekkige afstemming van de interne bedrijfsprocessen (41 procent) en het feit dat de producten of diensten niet geschikt zijn voor e-commerce (40 procent). Het is opmerkelijk dat veiligheid op dit moment in mindere mate als een valkuil wordt gezien (24 procent). Veiligheid was voorheen één van de grootste knelpunten. Volgens Verschuur moeten bedrijven in 2005 voorrang geven aan de bouw van de nieuwe generatie websites (emotie en waarden tonen), alsmede CRM (elektronisch klantenbeheer) op de lijst van ICT-investeringen zetten.
De meeste ondervraagden hebben een voorkeur voor het online afnemen van overheidsdiensten zoals het aanvragen en verlengen van paspoort of rijbewijs of het aanvragen van vergunningen. Het is volgens Verschuur dan ook opmerkelijk dat dit nog niet mogelijk is. 'Dit dient voor de overheid uitdaging nummer 1 te worden als ICT en innovatie prioriteit hebben.' Alleen aangifte van een misdaad doet men liever niet via internet. Diensten zoals belastingaangifte en het aanvragen van informatie worden op dit moment al in belangrijke mate online afgehandeld.

Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.

Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 17 februari 2005 over ICT Conjunctuur & ICT Bestedingen MKB, alsmede de resultaten over e-commerce kunt u downloaden via http://www.trends-in-ict.nl of via www.ey.nl.

Noot voor redactie,