17-02-2005
Openbare kennisgevingen week 7
Bouwzaken
Ingediende bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen om een bouwvergunning
ontvangen voor:
- Jonkerstraat 10/Louisehof, voor het bouwen van een woongebouw met
vier appartementen en zestien garages op de plek van de voormalige
steenhouwerij (ontvangen 3 februari 2005);
- Middenweg 117, voor het verbouwen van de begane grond van het
bedrijfspand met bovenwoning (ontvangen 3 februari 2005);
- Beukenkampstraat 9, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 3
februari 2005);
- Beukenkampstraat 7, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 3
februari 2005);
- Boterzwin 2144, voor het verbouwen en uitbreiden van de woning
(ontvangen 4 februari 2005);
- Nijverheidsweg 8, voor het vernieuwen van de gevels van het gebouw
(ontvangen 4 februari 2005);
- Paleiskade 8, voor het plaatsen van drie waterbuffersilos (ontvangen
7 februari 2005);
- Krugerstraat 134 - 136, voor het vergroten van de woonkamer en
bijkeuken van de woning (ontvangen 7 februari 2005);
- Hulkstraat 18, voor het vernieuwen van de dakkapel in het
voorgeveldakvlak en het vergroten van de dakkapel in het
achtergeveldakvlak van de woning (ontvangen 8 februari 2005);
- A. Schuurmanstraat/Jonkheer J. van Veenstraat, voor het bouwen van
een appartementencomplex met negenenvijftig woningen (ontvangen 8
februari 2005);
- K. Visserstraat/ P. Korffstraat, voor het bouwen van een
appartementencomplex met vierenveertig woningen (ontvangen 8 februari
2005);
- Doorzwin 2716, voor het vergroten van de kap op de woning (ontvangen
8 februari 2005);
- Oranjestraat 20, voor het gedeeltelijk vernieuwen en vergroten van
de woning (ontvangen 8 februari 2005);
- Andromeda - Industrieweg, voor het bouwen van zeven vrijstaande
woningen (ontvangen 8 februari 2005);
- Zwanenbalg 1512, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 9
februari 2005).
Het gaat hier om een bekendmaking als bedoeld in artikel 41 van de
Woningwet. De bouwplannen zijn in behandeling en liggen mogelijk om
advies bij verschillende afdelingen en/of diensten. Ze liggen dus niet
ter inzage. Wenst u informatie over een van deze bouwplannen, maak dan
eerst telefonisch een afspraak met het team Vergunningen van de
afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving, telefoon (0223)
678623.
Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor:
- Meester J. Tigchelaarstraat 1, voor het uitbreiden van de
sportschool en het oprichten van een inpandige dienstwoning
(verzenddatum 9 februari 2005);
- Wagenstraat 31, voor het verbouwen en uitbreiden van de woning
(verzenddatum 3 februari 2005);
- Marinehaven, voor het herinrichten van de voormalige logiesruimte in
gebouw 018 (Albatros) tot kantoorruimte(n) (verzenddatum 1 februari
2005).
Bent u door het verlenen van de bouwvergunningen rechtstreeks in uw
belangen getroffen, dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop de
beslissing is toegezonden aan de aanvrager bezwaar indienen bij het
college van Burgemeester en Wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder. Doet u dit tijdig dan kunt u bij de
Voorzieningenrechter van de rechtbank in Alkmaar (Postbus 251, 1800
BG) schorsing van dit besluit aanvragen.
Vergunning Monumentenwet
Burgemeester en wethouders hebben volgens artikel 11 van de
Monumentenwet 1988 een verzoek om een vergunning ontvangen voor:
- Middenweg 159, voor het verbouwen en uitbreiden van het gebouw.
Het verzoek ligt vanaf 18 februari twee weken ter inzage bij de
afdeling Ruimte, Wonen en Ondernemen aan de Drs. F. Bijlweg 1, op
werkdagen tussen 08.00 en 16.30 uur.
Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden schriftelijk zienswijzen
indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Den
Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Bouwplannen/Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen bouwvergunning ontvangen
voor:
1. Graaf Willem II straat 308, voor het maken van een erker aan de
woning;
2. Vliestroomlaan 14, voor het bouwen van een garage bij de woning;
3. Wierbalg 1160, voor het uitbreiden van de woning;
4. Kruiszwin 3739, voor de realisatie van een berging;
5. Graaf Willen II straat 178 198; voor het renoveren en uitbreiden
van twaalf appartementen (sterflat 6);
6. Schoolweg c.a., voor het aanleggen van een gronddepot voor een
termijn van ten hoogste vijf jaar.
Burgemeester en wethouders kunnen hieraan alleen meewerken door het
verlenen van vrijstelling voor bouwplan 1 tot en met 5 op grond van
het bepaalde in artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening, en voor bouwplan 6 op grond van het bepaalde in artikel 17
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. In verband hiermee liggen de
bouwplannen 1 tot en met 5 vanaf 21 februari 2005 gedurende vier weken
ter inzage, en bouwplan 6 twee weken bij de afdeling Ruimte, Wonen en
Ondernemen aan de Drs. F. Bijlweg 1. Gedurende deze termijnen kunt u
uw zienswijze over de aanvragen schriftelijk kenbaar maken bij het
college van Burgemeester en Wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder.
Concept bestemmingsplan Duinreep 2003
Burgemeester en wethouders hebben op 6 november 2003 kenbaar gemaakt
dat zij van plan zijn het concept bestemmingsplan Duinreep 2003 in
procedure te brengen. Het plan voorziet in een bestemmingsregeling
voor de duinenrij en strand ten zuiden van de Middenweg tot de
gemeentegrens met Zijpe. Binnen het plangebied zijn natuur,
recreatieve voorzieningen en onder andere twee woningen aanwezig.
Naar aanleiding van ingekomen bedenkingen en ingekomen reacties van
andere overheden is het conceptplan aangepast. Gezien de aard van de
aanpassingen hebben burgemeester en wethouders besloten het
conceptplan voor een tweede maal ter visie te leggen, op grond van
artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Het plan ligt vanaf 18 februari 2005 gedurende vier weken ter inzage
bij de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 op
maandag, dinsdag en vrijdag tussen 8:00 en 14:00 uur, op woensdag
tussen 8:00 en 15:30 en donderdag tussen 8:00 en 19:30 en bij de
Openbare Bibliotheek aan het Bernhardplein 76 tijdens openingstijden.
U kunt gedurende deze termijn schriftelijk vragen, opmerkingen en
bedenkingen indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders
van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Stelling van Den Helder
Het rapport Herstel van de Stelling van Den Helder, ontwerp voor de
projecten Liniedijk en Fort Westoever/Oostoever van juni 2004 ligt van
18 februari tot 1 april 2005 voor iedereen ter inzage . Dit rapport
van het bureau H+N+S Landschapsarchitecten, dat in samenwerking
gemaakt is met Beek & Kooiman Cultuurhistorie, ligt in deze periode
bij de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 op
maandag, dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van
08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 tot 19.30 uur. Gedurende
de inzagetermijn kunnen belanghebbenden schriftelijk hun zienswijzen
indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Den
Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. De reacties worden besproken
in de vergadering van de raadscommissie Stadsontwikkeling en Beheer
(SOB). De schriftelijke bedenkingen die al zijn ingediend tegen de
verleende monumentenvergunning en de nog niet verleende kapvergunning,
worden hierbij betrokken. De indieners hiervan hoeven dus niet
nogmaals te reageren. Heeft u een reactie ingediend, dan krijgt u
schriftelijk bericht over wanneer de vergadering van de raadscommissie
plaatsvindt.
Milieuzaken
Wet milieubeheer
Burgemeester en wethouders hebben richtlijnen vastgesteld voor het nog
te maken milieueffectrapport (MER), voor de planologische besluiten
die nog genomen moeten worden. Dit vanwege de (verdere) ontwikkeling
van Cape Holland Willemsoord tot een nautisch themapark waar meer dan
500.000 bezoekers per jaar komen.
Het richtlijnenbesluit en de overige stukken, waaronder de
startnotitie die is gemaakt als voorbereiding op het
milieueffectrapport, liggen vanaf 18 februari 2005 ter inzage bij de
Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 (geopend op
maandag, dinsdag en vrijdag van 08.00 en 14.00 uur, op woensdag van
08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 tot 19.30 uur). U kunt
de stukken ook inzien bij de Openbare Bibliotheek aan het Bernharplein
76, tijdens openingstijden. Via onze website, www.denhelder.nl, kunt u
het richtlijnenbesluit en de startnotitie downloaden via de rubriek
Bestuur & Politiek/m.e.r. Willemsoord. Heeft u vragen naar aanleiding
van deze publicatie, dan kunt u terecht bij de afdeling Veiligheid,
Vergunningen en Handhaving, telefoon (0223) 678611.
Kapvergunningaanvraag
Burgemeester en wethouders hebben verzoeken voor een kapvergunning
ontvangen voor:
- Praamstraat 29, voor het kappen van een populier voor de woning
- Drs. F. Bijlweg 5, voor het kappen van veertien wilgen rondom het
kantoorpand van de Notarissencombinatie;
- Schipbeekstraat 16, voor het kappen van een lijsterbes achter de
woning;
- Schootenweg, voor het kappen van vijfenzeventig bomen, waaronder een
iep, een els en een populier, vanwege de herinrichting van de weg.
Niet voor alle vijfenzeventig bomen is een kapvergunning nodig. Elders
op deze pagina vindt u een artikel over het waarom van deze
kapvergunningaanvraag.
Zienswijzen over de vergunningaanvragen kunt u schriftelijk indienen
voor vrijdag 18 februari 2005 bij het college van Burgemeester en
Wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Wet kinderopvang
Toezichthouders Wet kinderopvang
Burgemeester en wethouders hebben de volgende medewerkers van de GGD
Kop van Noord-Holland aangewezen als toezichthouders:
- mevrouw L. Lakenman
- mevrouw M. Moritz-Berends
- mevrouw H. Langedijk
- mevrouw C. Huitzing
- mevrouw M. Kunst
De werkwijze van de toezichthouders is vastgelegd in beleidsregels van
de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op 10 november 2004.
Die zijn gepubliceerd in de Staatscourant van 17 november 2004, nr.
222. De werkzaamheden bestaan globaal uit:
a. het beoordelen van de kwaliteit van de kinderopvang aan de hand van
vastgestelde toetsingskaders;
b. het voeren van overleg met betrokkenen over de uitkomst van de
beoordeling;
c. het rapporteren over de kwaliteit aan betrokkenen en aan het
college, inclusief adviseren over verbeteringen.
Verkeerszaken
Gehandicaptenparkeerplaatsen
Burgemeester en wethouders hebben besloten dat een gereserveerde
gehandicaptenparkeerplaats wordt aangelegd op het wegdek:
- van de 1e Emmadwarsstraat op het meest oostelijk gelegen parkeervak
naast nummer 6;
- van de Vijzelstraat op de meest noordwestelijk gelegen parkeerplaats
bij nummer 197.
Een gehandicaptenparkeerplaats wordt aangegeven met bord E6 van
Bijlage I van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met daaronder het
kenteken van het te parkeren voertuig. Bezwaren tegen dit besluit kunt
u tot 31 maart 2005 indienen. Uw bezwaarschrift stuurt u naar het
college van Burgemeester en Wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder.
De stukken liggen tot 24 maart 2005 ter inzage bij de Klantenservice
in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20, geopend op maandag, dinsdag
en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot 15.30
uur en op donderdag van 08.00 tot 19.30 uur.
Lastgevingen
Langs de openbare weg staan gedurende langere tijd voertuigen en
wrakken die daar niet horen. Burgemeester en wethouders gelasten de
eigenaren daarvan hun eigendom binnen een week van de openbare weg te
verwijderen, op grond van artikel 5.1.3 en 5.1.5 van de Algemene
Plaatselijke Verordening. Het gaat om:
- twee aanhangwagens op het parkeerterrein van 2de Vroonstraat - hoek
Oostslootstraat;
- een caravan zonder kenteken, die in Kruiszwin staat ter hoogte van
nummer 2305;
- een aanhangwagen op het parkeerterrein langs Kruiszwin 10 staat;
- een aanhangwagen op de hoek Janzenstraat/Spoorgracht;
- een vouwwagen en een aanhangwagen zonder kenteken, die in de
Lijsterbesstraat staan ter hoogte van nummer 26;
- een aanhangwagen, die aan een boom vastgemaakt staat op de hoek de
Crocusstraat -Narcisstraat;
- een aanhangwagen op het trottoir van de Ruygweg ter hoogte van
nummer 144;
- een aanhangwagen zonder kenteken in de Hoogstraat ter hoogte van
nummer 47;
- een auto met het kenteken FX-BZ-89 op het parkeerterrein van de
Dintelstraat.
Als de lastgevingen niet worden nagekomen, laten burgemeester en
wethouders de voertuigen op kosten van de eigenaren verwijderen en
opslaan. De eigenaren kunnen ze hierna gedurende drie maanden afhalen.
Nadere informatie kunt u krijgen bij de afdeling Veiligheid,
Vergunningen en Handhaving van maandag tot en met donderdag tussen
08.00 en14.00 uur, telefoon (0223) 678617.
Horecasluitingstijden
Uitvoering sluitingstijdenregeling
De burgemeester heeft besloten de sluitingstijdenregeling voor de
horeca in de hele stad als volgt uit te voeren:
a. de natte horeca (de cafés) moet van zondag tot en met woensdag om
02.00 uur sluiten, van donderdag tot en met zaterdag zijn er vrije
sluitingstijden;
b. de terrassen van horecagelegenheden moeten de hele week om 00.00
uur dicht zijn;
c. de droge horeca (de broodjeszaken) moet van zondag tot en met
woensdag om 02.30 uur sluiten, van donderdag tot en met zaterdag
gelden vrije sluitingstijden;
d. sociaal-culturele instellingen moeten de hele week om uiterlijk
01.00 uur hun deuren sluiten;
e. coffeeshops mogen de hele week open zijn tussen 14.00 en 02.00 uur;
f. de sexinrichtingen mogen de hele week tot 02.00 uur mensen
toelaten; om 04.00 uur moeten zij gesloten zijn.
Daarnaast heeft de burgemeester besloten dat de ontheffing niet meer
ieder jaar hoeft te worden aangevraagd. Die wordt voortaan opgenomen
in de nieuwe exploitatievergunning, waarvan de duur beperkt is tot
vijf jaar.
DEN HELDER, 17 februari 2005
drs. R.P. Waltmann, loco-burgemeester
A.J. van den Berg, secretaris
Gemeente Den Helder