Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Ede, 17 februari 2005
Marktplaats.nl 200e lid van Thuiswinkel.org
Meer dan 200 leden voeren keurmerk Thuiswinkel Waarborg
Met de acceptatie van Marktplaats.nl 200e lid van de Thuiswinkel.org, heeft de branchevereniging een belangrijke mijlpaal in haar jonge bestaan bereikt. De meer dan 200 leden van Thuiswinkel.org onderscheiden zich naar consumenten in de markt via het door de Consumentenbond ondersteunde keurmerk Thuiswinkel Waarborg.
Thuiswinkel.org is opgericht op 20 december 2000 en komt voort uit het samengaan van de voormalige Nederlandse Postorderbond en de Online Winkeliersvereniging. Bij de start telde de vereniging 38 leden. Sindsdien groeit Thuiswinkel.org met gemiddeld één lid per week. De aanwas van nieuwe leden is afkomstig uit de álle sectoren van bedrijven die producten of diensten aan consumenten verkopen via internet, catalogus, post, etc.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De ledengroei van de jonge branchevereniging heeft vanaf het allereerste begin onze verwachtingen overtroffen. Bij de start van de vereniging hebben we bewust een keuze gemaakt voor kwaliteit van leden boven kwantiteit. De vereniging hanteert daartoe strenge (o.a. financiële en juridische) toelatingscriteria, niet in de laatste plaats omdat leden van Thuiswinkel.org het keurmerk van de vereniging Thuiswinkel Waarborg mogen voeren. We zijn uiteraard blij met Marktplaats als 200e lid, waarbij het Thuiswinkel Waarborg uiteraard enkel van toepassing is op de diensten die Marktplaats aanbiedt aan consumenten', aldus Jongen.
Marktplaats algemeen directeur Oscar Diele: 'Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg wordt vanaf vandaag op Marktplaats.nl geplaatst. Daarmee willen we aangeven dat we de doelstellingen van Thuiswinkel.org volledig onderschrijven. Marktplaats confirmeert zich helemaal aan de criteria die Thuiswinkel.org aan haar leden stelt. Bovendien hopen we dat een krachtige branchevereniging een stimulerend effect heeft op het 'handelen op afstand' in Nederland. Het is onze bedoeling om daaraan binnen Thuiswinkel.org ons steentje bij te dragen.'
Wil Amian, voorzitter van Thuiswinkel.org is verheugd over het bereiken van de mijlpaal. 'Een bijzonder moment voor de vereniging. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt door bestuur, leden en secretariaat om een nieuwe, professionele branchevereniging van de grond te krijgen. We hebben een financieel gezonde vereniging die de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien. In een tijd waar brancheverenigingen en belangenorganisaties veelal onder druk staan, is de snelle groei van de Thuiswinkel.org, opmerkelijk te noemen en iets om trots op te zijn', aldus Amian.
Tabel Ledengroei per 1 januari
2000: 28
2001: 38
2002: 74
2003: 100
2004: 150
2005: 196
17 februari 2005: 200
-EINDE PERSBERICHT-
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader. De vereniging telt inmiddels meer dan 200 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.
Over Marktplaats
Marktplaats, opgericht in 1999 en recent overgenomen door eBay, was in Nederland een van de eerste websites die zich volledig richtte op het online format voor rubrieksadvertenties. Sindsdien is het uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine bedrijven. Op elk willekeurig moment bevat Marktplaats 1.4 miljoen advertenties, waarmee een platform wordt gecreëerd waar kopers en verkopers elkaar kunnen ontmoeten om een breed scala aan objecten te verhandelen, van kleding en verzamelobjecten tot auto's en huisraad.
Achtergrondinformatie (
Ingezonden persbericht