Tentoonstelling Science + Fiction aan de Technische Universiteit
Eindhoven
17 februari 2005
PERSBERICHT
De innige band tussen kunst en wetenschap
Kunst en wetenschap proberen beide op hun eigen manier de wereld om
ons heen te beschrijven en te begrijpen. De wetenschap gebruikt
strakke procedures en uniforme wetten en theorieën, de kunst zoekt de
kracht van verbeelding en creativiteit. De tentoonstelling Science +
Fiction brengt de objectieve wetenschap en de subjectieve kunst weer
bij elkaar. De tentoonstelling is van 17 februari tot en met 10 april
in het Hoofdgebouw van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e)
vrij toegankelijk voor publiek.
Kunstinstallaties
Bekende kunstenaars, onder wie de Nederlander Joep van Lieshout,
hebben speciaal voor deze expositie een aantal kunstinstallaties
gemaakt die een aantal wetenschappelijke thema's in de wetenschap
verbeelden, waaronder nanotechnologie, neurowetenschappen, culturele
antropologie en de psyche van de wetenschapper. Het verbindend element
tussen deze installaties is de alternatieve visie die wordt gegeven op
de wetenschap. Niet het objectieve, rationele aspect van de wetenschap
staat centraal, maar veel meer de fascinatie en persoonlijke beleving
ervan.
Paradoxale verhoudingen
De expositie over nanotechnologie maakt het onzichtbare voelbaar. Bij
de neurowetenschappen wordt de paradoxale verhouding tussen de
objectieve en subjectieve aspecten van hersenen verbeeld. Bij
culturele antropologie gaat de bezoeker zelf op ontdekkingsreis. En
een driedimensionale video-installatie presenteert op indringende
wijze een gesprek tussen de wetenschapper en zijn Frankenstein-achtige
creatie.
Volkswagenstichting
Deze unieke expositie was eerder te zien in enkele grote Duitse steden
en in het Nobelmuseum in Stockholm. In Nederland is de tentoonstelling
uitsluitend op de TU/e te zien. Na Eindhoven vertrekt de
tentoonstelling naar Tokyo. De tentoonstelling in Eindhoven is
georganiseerd door Studium Generale van de TU/e. De expositie is
eigendom van de Volkswagenstichting. Deze Duitse stichting,
gefinancierd door de bekende autofabrikant, heeft als ideële
doelstelling het promoten van de wetenschap.
Periode: 17 februari - 10 april 2005
Openingstijden: op werkdagen van 10.00-18.00 uur en in het weekend van
12.00-17.00 uur.
Rondleiding: Voor bezoekers is een audiotour beschikbaar. Rondleiding:
dagelijks om 14.00 uur.
Lokatie: Hal Hoofdgebouw Technische Universiteit Eindhoven
BIJLAGE Persbericht Expositie Science + Fiction aan de TU/e
Hersenonderzoek
Dynamiek en aanpassingsvermogen van neurale systemen. Een van de
belangrijkste onderwerpen van het huidige hersenonderzoek is het
dynamische aanpassingsvermogen van de hersenen, ook wel adaptiviteit
of plasticiteit genoemd.
Atelier Van Lieshout: Hersenpaviljoen
Het hersenpaviljoen van de Nederlandse kunstenaarsgroep Atelier van
Lieshout laat aan de buitenkant het objectieve, wetenschappelijke
perspectief op hersenonderzoek zien en aan de binnenkant de
zelfwaarneming van de kunstenaar Joep van Lieshout.
Nanotechnologie
De technologische ontwikkelingen in de afgelopen decennia worden
gekenmerkt door een snelle miniaturisering. Bij steeds kleinere
dimensies van bouwelementen beginnen de grenzen van de conventionele
microstructurering in zicht te komen; er is behoefte aan fundamenteel
nieuwe concepten. Een van de belangrijkste benaderingen hierbij gaat
uit van de productie van nanostructuren via het principe van een
bouwdoos.
Sommerer & Mignonneau: Nano-Scape
De installatie "Nano-Scape" bestaat uit vier tafels, waarop zich
telkens een onzichtbare sculptuur bevindt. Als de bezoeker zijn hand
boven de tafel beweegt, zal hij weerstand voelen, maar door de
onzichtbare afstotende kracht de tafel niet kunnen aanraken. Deze
nanosculptuur voelt als een onzichtbaar, vast oppervlak. Bij elke
aanraking verandert de sculptuur, want deze reageert op iedere
beweging van de waarnemer.
Global Culture
Constructie van eigene en vreemde. Welke invloed heeft de
'globalisering' op identiteitsvorming in een interculturele context?
Aan de ene kant zien wij een groeiende internationalisering van onze
leefwereld, waarbinnen economische, wetenschappelijke en culturele
betrekkingen met andere landen en continenten tot de normaliteit van
alledag behoren. En aan de andere kant zien wij de toenemende
afgrenzing en intolerantie tegenover andersoortige culturen, ja zelfs
openlijke haat tegen 'vreemden' en 'vreemdsoortige dingen'.
Christoph Keller: Expeditie Bus
Expeditie-bus is een installatie over de geschiedenis van de culturele
globalisering en over het perspectief van de etnografische film. In
het middelpunt van deze opstelling over de geschiedenis van het
etnologische onderzoek vertelt een spiegelende campingbus over de
expeditie naar het onbekende en over de weerspiegeling van eigen
culturele voorstellingen.
Science Fiction
Wetenschap en het publiek. Wetenschappelijke kennis en de technische
toepassing daarvan zijn sinds de oudheid zowel met bevrijding als met
onderdrukking geassocieerd, met de macht om controle uit te oefenen,
maar ook met de bedreiging om gecontroleerd te worden, met welzijn
voor de mensheid, maar ook met vernietiging. Deze fundamentele
ambivalentie die verbonden is met de wetenschap kristalliseert zich in
specifieke onderwerpen, die steeds opnieuw de kop opsteken en tot
populaire mythes worden getransformeerd. Een van deze mythes, is de
kunstmatige creatie van menselijk leven. De oerfiguur van deze mythe
is de archetypische alchemist Doctor Faust.
M+M: 'Good Morning, Dr. Mad!'
De video-installatie laat in een eindeloze loop een wetenschapper zien
die steeds weer dezelfde interactie aangaat met de door hem gecreëerde
ideale homunculus 'Good Morning, Dr. Mad!' citeert een hele typologie
van eenzame wetenschappers uit de sciencefictionfilm en de
sciencefictionliteratuur: de onverschrokken Victor Frankenstein, de
verscheurde dr. Jekyll en Mr Hyde, de filmastronaut David Bowman in
Stanley Kubricks '2001: a space odyssey', de ongelukkige hoofdfiguur
uit Michel Houellebecqs 'Elementaire deeltjes'. Het personage in het
werk van M +M bestaat uit samples van zulke hoofdfiguren. Ook zijn
'creatie' en de relatie met de wetenschapper herinnert aan voorbeelden
uit de sciencefiction.
Technische Universiteit Eindhoven