PERSBERICHT - 2005-02-16
Brandstofheffing luchtvaartindustrie dient geen duidelijk doel
easyJet vraagt EU-ministers: houdt brandstofheffing tegen
easyJet heeft vandaag de Britse minister van financiën, Gordon Brown
en zijn Europese collegas opgeroepen om de introductie van een
brandstofheffing voor de Europese luchtvaart tegen te houden.
In navolging van de G7 top, wil een aantal Europese landen dat er een
brandstofheffing in de luchtvaart wordt doorgevoerd om middelen te
genereren voor ontwikkelingshulp. Andere lidstaten zien de heffing als
een middel om uitstoot van schadelijke stoffen tegen te gaan door het
verminderen van de vraag naar vliegreizen.
easyJet vindt dat Europese politici rookgordijnen opwerpen om
ondertussen de schatkist te vullen door een Europese heffing op
kerosine.
Pan-europese belasting
easyJet denkt dat de huidige agenda minder is gemotiveerd door
internationale of milieuzorgen, dan door de kans om een pan-europese
belasting te introduceren. In plaats daarvan, zouden de Europese
ministers van financiën zich moeten concentreren op hun inspanningen
om slimmere, andere heffingen in te voeren, met name met het oog op de
toch al zware heffingen die op vliegmaatschappijen drukken, zoals de
passagiersbelasting.
Pot met goud
Als het doel is om werkelijk nieuwe middelen voor hulp aan arme landen
te genereren, zal er ongetwijfeld een winstgevender bron zijn dan de
luchtvaartindustrie, waar zeker de pot met goud aan het einde van de
regenboog niet te vinden is, zo oordeelt de maatschappij.
Als het argument een milieu-argument zou zijn, dan zouden bijvoorbeeld
milieuboetes om uitstoot van stoffen door de luchtvaart te verminderen
volgens het principe de vervuiler betaalt een stuk effectiever zijn
dan een heffing op kerosine.
easyJet ondersteunt overigens absoluut het doel van de EU om de
uitstoot van schadelijke stoffen door de luchtvaart te verminderen en
heeft al één van de jongste én schoonste vloten van Europa.
Noot voor de redactie,