Fryslân Marketing richt zich ook op Scandinavië
Bron: Fryslân Marketing (16-02-2005)
Met het boekingsseizoen voor de deur werft Fryslân Marketing samen met
de Friese regio-VVV's deze maand toeristen in België en Duitsland. Op
de Nederlandse markt loopt sinds enkele weken al een grote
promotiecampagne. Zo stond Friesland vorige week prominent op de
belangrijkste toeristische beurs van Nordrheinwestfalen, Reise &
Camping in Essen. Deze week staat Friesland op de Vakantiesalon in
Antwerpen. Net als in Nederland zijn deze beurzen onderdeel van een
campagne om Friesland meer onder de aandacht te brengen van toeristen.
Friesland richt zich daarbij vooral op gezinnen met kinderen en
tweeverdieners.
Duitsland is traditioneel een belangrijke markt voor Friesland. Met
ruim 1 miljoen overnachtingen in 2004 leverden onze Oosterburen een
belangrijke bijdrage aan de Friese economie. Volgens Paul van Gessel,
directeur Fryslân marketing, is het belangrijk Duitse gasten te
blijven werven. "In vergelijking met de rest van Nederland is het
marktaandeel van Duitse toeristen in Friesland 2 keer zo hoog. Juist
nu het economisch wat minder gaat in Duitsland en men bezuinigt op
vakanties, moeten we Friesland extra onder de aandacht brengen". De
campagne in Duitsland wordt de komende weken samen met het Nederlands
Bureau voor Toerisme & Congressen verder uitgebouwd. Zo worden rond de
Pasen extra radiospots en krantenadvertenties geplaatst. De beurs in
Essen trok meer dan 100.000 bezoekers. Naast watersport is de natuur
in trek bij de Duitse toerist. Een opvallende nieuwe trend in
Duitsland is dit jaar de camper.
België ontdekt langzamerhand dat Friesland "verrassend dichtbij" is en
in sommige opzichten Hollandser is dan de Randstad. Naast de Wadden is
er veel interesse voor de cultuurhistorie van Friesland (de
11-steden), het fietsen en de streekgerechten. Het Toeristisch
Platform Noardwest Fryslân, Lauwersland en de Friese Meren laten in
eendrachtige samenwerking aan de Belgen zien dat er veel te beleven is
in Friesland. Daartoe wordt ook in België de internetsite
www.beleefFriesland.nl via radio en TV gepromoot. Fryslân Marketing
heeft ook in België aansluiting gevonden bij de activiteiten van het
Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Nieuw is dat Fryslân Marketing samen met Ameland en Groningen zich op
de Scandinavische markt gaat presenteren. In samenwerking met het NBTC
in Gothenburg worden touroperators en de pers benaderd. Ook doet men
gezamenlijk mee aan de grootste toeristenbeurs in Zweden. "Door dit in
samenwerking te ontwikkelen, kunnen we de kosten beperkt houden in een
markt die heel interessant is voor Friesland", aldus Paul van Gessel.
Gemeente Leeuwarden