Koninklijk Horeca Nederland

Horeca dupe van prijsdumping bier in supermarkt

Inkoopprijzen bier in horeca blijven stijgen, in supermarkten immer dalende prijzen.
WOERDEN, 16 februari 2005 -- De horeca betaalt nog altijd het gelag van de prijzenoorlog in supermarkten. In de winkel is bier structureel goedkoper geworden, terwijl de horeca door de brouwers geconfronteerd wordt met jaarlijkse prijsverhogingen. "Met andere woorden," zegt Jeu Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland, "de horeca financiert de prijsdumpingen van de brouwerijen. Wat ze in het supermarktkanaal aan marge inleveren, halen ze bij ons weer terug. We praten hier over 150 miljoen op jaarbasis."

De brouwerijen hebben de horeca onlangs een prijsverhoging aangekondigd die varieert van 3% tot 4% per liter kelderbier. Sinds de start van de prijzenoorlog zijn de verkoopprijzen in de supermarkt per liter ongeveer 11% goedkoper geworden (bron: bedrijfschap Horeca en Catering). Uit de Bierenquête 2004 van Koninklijk Horeca Nederland is gebleken, dat de inkoopprijzen per liter voor de horeca 43% hoger waren dan de verkoopprijzen per liter in supermarkten. Hier komt dus nog eens 3 à 4 % bij. Door de nieuwe verhogingen in 2005 betalen horecaondernemers voor kelderbier gemiddeld 1,44 per liter, inclusief gemiddelde brouwerijkorting. De laatste prijsontwikkeling in het supermarktkanaal laat tarieven van
0,88 per liter zien. Volgens Jeu Claes betalen horecaondernemers nu dus ruim 60% meer voor een liter kelderbier. En wat nog vreemder is: hoe groter de verpakking (kelderbier), hoe duurder de inkoopprijs. Dit is te zot voor woorden!

Bier draagt voor 40% bij aan de omzet van het café- en barbedrijf. In de horeca is circa 50% van de ondernemers aan een brouwerij gebonden door bijvoorbeeld een huurcontract of met financiën. Zij zijn contractueel verplicht om rechtstreeks het merkbier bij de brouwerij in te kopen. Ze kunnen daardoor niet zomaar elders, bijvoorbeeld in een supermarkt of het buitenland, bier inslaan, aldus Jeu Claes. Toch roepen wij de leden van Koninklijk Horeca Nederland op om alternatieven in de markt te bestuderen. Er zijn kleine brouwers, die tot wel 50% goedkoper zijn. Koop flesbier bij supermarkten of regel de inkoop samen met collega-ondernemers. Wij roepen de grootgrutters dan ook op om een speciaal verkoopkanaal voor horecaondernemers open te stellen.

Koninklijk Horeca Nederland beraadt zich over welke stappen genomen kunnen worden om de grote inkoopverschillen van bier tussen consumenten en horecaondernemers te verkleinen. De mogelijkheden voor het starten van een eigen inkooporganisatie of het sluiten van een collectieve raamovereenkomst met de brouwerijen worden nader bekeken.
---

Noot voor de redactie