Horeca dupe van prijsdumping bier in supermarkt
Inkoopprijzen bier in horeca blijven stijgen, in supermarkten immer
dalende prijzen.
WOERDEN, 16 februari 2005 -- De horeca betaalt nog altijd het gelag
van de prijzenoorlog in supermarkten. In de winkel is bier structureel
goedkoper geworden, terwijl de horeca door de brouwers geconfronteerd
wordt met jaarlijkse prijsverhogingen. "Met andere woorden," zegt Jeu
Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland, "de horeca
financiert de prijsdumpingen van de brouwerijen. Wat ze in het
supermarktkanaal aan marge inleveren, halen ze bij ons weer terug. We
praten hier over 150 miljoen op jaarbasis."
De brouwerijen hebben de horeca onlangs een prijsverhoging
aangekondigd die varieert van 3% tot 4% per liter kelderbier. Sinds de
start van de prijzenoorlog zijn de verkoopprijzen in de supermarkt per
liter ongeveer 11% goedkoper geworden (bron: bedrijfschap Horeca en
Catering). Uit de Bierenquête 2004 van Koninklijk Horeca Nederland is
gebleken, dat de inkoopprijzen per liter voor de horeca 43% hoger
waren dan de verkoopprijzen per liter in supermarkten. Hier komt dus
nog eens 3 à 4 % bij. Door de nieuwe verhogingen in 2005 betalen
horecaondernemers voor kelderbier gemiddeld 1,44 per liter, inclusief
gemiddelde brouwerijkorting. De laatste prijsontwikkeling in het
supermarktkanaal laat tarieven van
0,88 per liter zien. Volgens Jeu Claes betalen horecaondernemers nu
dus ruim 60% meer voor een liter kelderbier. En wat nog vreemder is:
hoe groter de verpakking (kelderbier), hoe duurder de inkoopprijs. Dit
is te zot voor woorden!
Bier draagt voor 40% bij aan de omzet van het café- en barbedrijf. In
de horeca is circa 50% van de ondernemers aan een brouwerij gebonden
door bijvoorbeeld een huurcontract of met financiën. Zij zijn
contractueel verplicht om rechtstreeks het merkbier bij de brouwerij
in te kopen. Ze kunnen daardoor niet zomaar elders, bijvoorbeeld in
een supermarkt of het buitenland, bier inslaan, aldus Jeu Claes. Toch
roepen wij de leden van Koninklijk Horeca Nederland op om
alternatieven in de markt te bestuderen. Er zijn kleine brouwers, die
tot wel 50% goedkoper zijn. Koop flesbier bij supermarkten of regel de
inkoop samen met collega-ondernemers. Wij roepen de grootgrutters dan
ook op om een speciaal verkoopkanaal voor horecaondernemers open te
stellen.
Koninklijk Horeca Nederland beraadt zich over welke stappen genomen
kunnen worden om de grote inkoopverschillen van bier tussen
consumenten en horecaondernemers te verkleinen. De mogelijkheden voor
het starten van een eigen inkooporganisatie of het sluiten van een
collectieve raamovereenkomst met de brouwerijen worden nader bekeken.
---
Noot voor de redactie
Koninklijk Horeca Nederland