Gemeente Drechterland 16-2-2005
Herwaardering onroerende zaken.

Op grond van de Wet WOZ (Wet waardering onroerende zaken) werd tot nu toe eens in de 4 jaren van alle onroerende zaken in Nederland de waarde bepaald naar de waardepeildatum van 1 januari van enig jaar. De laatste keer dat dit is vastgesteld, was voor het tijdvak 2001 tot en met 2004 met bijbehorende waardepeildatum 1 januari 1999. Het nieuwe tijdvak is verkort en geldt voor 2 jaren: 2005 en 2006.

De waardepeildatum van de taxatie voor dit nieuwe tijdvak is 1 januari 2003.

In de Wet WOZ is geregeld dat de waardebepaling van alle onroerende zaken door de gemeente wordt verricht en dat de belastingdienst en de waterschappen de bepaalde waarden gebruiken als grondslag voor hun aanslagen en heffingen. Dat werkt besparend en voorkomt ongelijkheid.

De waarde van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een huis, een bedrijfsgebouw, een stuk grond en dergelijke) wordt door verschillende instanties gebruikt voor de vaststelling van belastingen en heffingen. De gemeente gebruikt de waarde voor de berekening van de onroerende-zaakbelastingen (OZB). De belastingdienst verwerkt de waarde in de aanslag inkomstenbelasting en het waterschap voor de waterschapslasten, âomslag gebouwdâ.

Taxatieproces

De gemeente is verantwoordelijk voor de waardering van uw onroerende zaken. Het is van belang dat de waardebepaling op een goede en juiste wijze geschiedt. In de Wet WOZ is geregeld aan welke eisen de gemeente moet voldoen bij de waardebepaling. Het doel is om te komen tot een zo objectief mogelijke vaststelling van de waarden van de onroerende zaken. Om dit te waarborgen ziet een speciale instantie er op toe dat de gemeente de taxaties goed uitvoert. Dat is de Waarderingskamer

Speciale WOZ-deskundigen hebben de taxaties beoordeeld. Daarbij letten zij er onder andere op of er geen onlogische verschillen zijn tussen taxaties van gelijkwaardige panden.

De (waarde)beschikking

In tegenstelling tot wat tot nu toe gebruikelijk was, wordt de waardebeschikking niet meer apart verzonden. De beschikking maakt vanaf 2005 onderdeel uit van uw aanslag voor de gemeentelijke heffingen. Als bijlage bij de beschikking treft u een taxatieverslag aan, waarin u nadere informatie aantreft over de waardebepaling van uw onroerende zaak.

Lagere OZB-tarieven

Voor de nieuwe taxatieronde geldt, zoals vermeld, als peildatum 1 januari 2003. Er is dus getaxeerd hoeveel uw onroerende zaak waard is op die datum. De waarde die per 1 januari 2003 is bepaald dient als grondslag voor een periode van 2 jaren, zijnde voor 1 januari 2005 t/m 31 december 2006.

De prijzen van (niet-)woningen in Nederland zijn in de periode 1 januari1999 tot 1 januari 2003 over het algemeen gestegen. Dit geldt ook voor (niet-) woningen in gemeente Drechterland. Deze stijging komt tot uitdrukking in de WOZ-waarde van uw (niet-)woning. De WOZ-taxaties zijn in de meeste gevallen dan ook hoger dan vier jaar geleden.

De gemiddelde waardestijging in de gemeente Drechterland, in de periode 1 januari 1999 tot 1 januari 2003, bedraagt voor woningen 61% en voor niet-woningen 41%. Individueel kan het stijgingspercentage hoger of lager zijn dan het gemiddelde. In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat er sprake is van een waardedaling.

Wij hebben besloten de belastingtarieven voor de onroerende-zaakbelastingen drastisch te verlagen, zodat de belastingopbrengst ongeveer gelijk blijft aan die van 2004. Buiten de herwaardering om is wel besloten de tarieven trendmatig te verhogen met maximaal 2,5%, als gevolg van prijsstijgingen.

Bezwaarprocedure

Voor het eerst wordt een ingediend bezwaarschrift geacht te zijn gericht tegen zowel de WOZ-beschikking alsmede tegen de OZB-aanslag en omgekeerd. Dit betekent dat u met één bezwaarschrift kunt volstaan en dat dit bezwaarschrift ook in één procesgang kan worden afgehandeld.

Indien u bezwaar hebt tegen de waarde die is vastgesteld voor uw onroerende zaak, of tegen de OZB-aanslag, kunt u binnen zes weken na de dagtekening van de gecombineerde beschikking/aanslag een bezwaarschrift indienen bij de heffingsambtenaar van de gemeente Drechterland. U kunt daarvoor gebruik maken van een modelbezwaarformulier, dat verkrijgbaar is op het gemeentehuis of te downloaden via www.drechterland.nl (productencatalogus aanklikken en dan naar bezwaar).

Een ander nieuw feit is dat er drempels zijn ingevoerd voor het in behandeling nemen van een bezwaar. Voor verschillende waardeklassen zijn verschillende drempelpercentages met een minimumbedrag per klasse vastgesteld. Dit betekent dat de bij de beschikking vastgestelde waarde van een onroerende zaak juist wordt geacht, indien de waarde niet méér afwijkt dan het drempelbedrag óf het vermelde percentage.

De tabel ziet er als volgt uit:

Klasse Percentage Drempelbedrag


- t/m ⬠199.999 5% Geen

⬠200.000 t/m ⬠499.999 4% ⬠10.000

⬠500.000 t/m ⬠999.999 3% ⬠20.000

⬠1.000.000 t/m - 2% ⬠30.000

Een voorbeeld van de drempelwerking:
U hebt een woning die door ons is gewaardeerd op ⬠200.000. U vindt zelf dat de waarde ⬠9.000 lager moet worden vastgesteld op ⬠191.000. Door de invoering van drempels bij bezwaar wordt in dit geval geacht dat de waarde (⬠200.000) juist is vastgesteld. In een dergelijk geval heeft het voor u geen zin een bezwaarschrift in te dienen.

Als u een bezwaarschrift indient, verdient het aanbeveling de waarde aan te geven die het onroerende goed volgens u moet hebben per
1-1-2003. Motivering is vereist.

Indien een bezwaar leidt tot aanpassing van uw beschikking zullen de financiële gevolgen die dit heeft voor reeds aan u opgelegde aanslagen en heffingen door de drie instanties (gemeente, belastingdienst en waterschap) automatisch met u worden verrekend.

Meer informatie

Op onze internetsite www.drechterland.nl kunt u vanaf 20 februari a.s. een film bekijken over de totstandkoming van een taxatie en over bezwaar en beroep.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met de medewerk(st)ers van het taakveld Financiën en Belastingen, mevrouw C. Boersma (0228-566110) of de heer Th.J. Stigt (0228-566107).