Gemeente Drechterland
16-2-2005
Herwaardering onroerende zaken.
Op grond van de Wet WOZ (Wet waardering onroerende zaken) werd tot nu
toe eens in de 4 jaren van alle onroerende zaken in Nederland de
waarde bepaald naar de waardepeildatum van 1 januari van enig jaar. De
laatste keer dat dit is vastgesteld, was voor het tijdvak 2001 tot en
met 2004 met bijbehorende waardepeildatum 1 januari 1999. Het nieuwe
tijdvak is verkort en geldt voor 2 jaren: 2005 en 2006.
De waardepeildatum van de taxatie voor dit nieuwe tijdvak is 1 januari
2003.
In de Wet WOZ is geregeld dat de waardebepaling van alle onroerende
zaken door de gemeente wordt verricht en dat de belastingdienst en de
waterschappen de bepaalde waarden gebruiken als grondslag voor hun
aanslagen en heffingen. Dat werkt besparend en voorkomt ongelijkheid.
De waarde van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een huis, een
bedrijfsgebouw, een stuk grond en dergelijke) wordt door verschillende
instanties gebruikt voor de vaststelling van belastingen en heffingen.
De gemeente gebruikt de waarde voor de berekening van de
onroerende-zaakbelastingen (OZB). De belastingdienst verwerkt de
waarde in de aanslag inkomstenbelasting en het waterschap voor de
waterschapslasten, âomslag gebouwdâ.
Taxatieproces
De gemeente is verantwoordelijk voor de waardering van uw onroerende
zaken. Het is van belang dat de waardebepaling op een goede en juiste
wijze geschiedt. In de Wet WOZ is geregeld aan welke eisen de gemeente
moet voldoen bij de waardebepaling. Het doel is om te komen tot een zo
objectief mogelijke vaststelling van de waarden van de onroerende
zaken. Om dit te waarborgen ziet een speciale instantie er op toe dat
de gemeente de taxaties goed uitvoert. Dat is de Waarderingskamer
Speciale WOZ-deskundigen hebben de taxaties beoordeeld. Daarbij letten
zij er onder andere op of er geen onlogische verschillen zijn tussen
taxaties van gelijkwaardige panden.
De (waarde)beschikking
In tegenstelling tot wat tot nu toe gebruikelijk was, wordt de
waardebeschikking niet meer apart verzonden. De beschikking maakt
vanaf 2005 onderdeel uit van uw aanslag voor de gemeentelijke
heffingen. Als bijlage bij de beschikking treft u een taxatieverslag
aan, waarin u nadere informatie aantreft over de waardebepaling van uw
onroerende zaak.
Lagere OZB-tarieven
Voor de nieuwe taxatieronde geldt, zoals vermeld, als peildatum 1
januari 2003. Er is dus getaxeerd hoeveel uw onroerende zaak waard is
op die datum. De waarde die per 1 januari 2003 is bepaald dient als
grondslag voor een periode van 2 jaren, zijnde voor 1 januari 2005 t/m
31 december 2006.
De prijzen van (niet-)woningen in Nederland zijn in de periode 1
januari1999 tot 1 januari 2003 over het algemeen gestegen. Dit geldt
ook voor (niet-) woningen in gemeente Drechterland. Deze stijging komt
tot uitdrukking in de WOZ-waarde van uw (niet-)woning. De WOZ-taxaties
zijn in de meeste gevallen dan ook hoger dan vier jaar geleden.
De gemiddelde waardestijging in de gemeente Drechterland, in de
periode 1 januari 1999 tot 1 januari 2003, bedraagt voor woningen 61%
en voor niet-woningen 41%. Individueel kan het stijgingspercentage
hoger of lager zijn dan het gemiddelde. In uitzonderlijke gevallen is
het mogelijk dat er sprake is van een waardedaling.
Wij hebben besloten de belastingtarieven voor de
onroerende-zaakbelastingen drastisch te verlagen, zodat de
belastingopbrengst ongeveer gelijk blijft aan die van 2004. Buiten de
herwaardering om is wel besloten de tarieven trendmatig te verhogen
met maximaal 2,5%, als gevolg van prijsstijgingen.
Bezwaarprocedure
Voor het eerst wordt een ingediend bezwaarschrift geacht te zijn
gericht tegen zowel de WOZ-beschikking alsmede tegen de OZB-aanslag en
omgekeerd. Dit betekent dat u met één bezwaarschrift kunt volstaan
en dat dit bezwaarschrift ook in één procesgang kan worden
afgehandeld.
Indien u bezwaar hebt tegen de waarde die is vastgesteld voor uw
onroerende zaak, of tegen de OZB-aanslag, kunt u binnen zes weken na
de dagtekening van de gecombineerde beschikking/aanslag een
bezwaarschrift indienen bij de heffingsambtenaar van de gemeente
Drechterland. U kunt daarvoor gebruik maken van een
modelbezwaarformulier, dat verkrijgbaar is op het gemeentehuis of te
downloaden via www.drechterland.nl (productencatalogus aanklikken en
dan naar bezwaar).
Een ander nieuw feit is dat er drempels zijn ingevoerd voor het in
behandeling nemen van een bezwaar. Voor verschillende waardeklassen
zijn verschillende drempelpercentages met een minimumbedrag per klasse
vastgesteld. Dit betekent dat de bij de beschikking vastgestelde
waarde van een onroerende zaak juist wordt geacht, indien de waarde
niet méér afwijkt dan het drempelbedrag óf het vermelde percentage.
De tabel ziet er als volgt uit:
Klasse Percentage
Drempelbedrag
- t/m ⬠199.999 5% Geen
⬠200.000 t/m ⬠499.999 4% ⬠10.000
⬠500.000 t/m ⬠999.999 3% ⬠20.000
⬠1.000.000 t/m - 2% â¬
30.000
Een voorbeeld van de drempelwerking:
U hebt een woning die door ons is gewaardeerd op ⬠200.000. U vindt
zelf dat de waarde ⬠9.000 lager moet worden vastgesteld op â¬
191.000. Door de invoering van drempels bij bezwaar wordt in dit geval
geacht dat de waarde (⬠200.000) juist is vastgesteld. In een
dergelijk geval heeft het voor u geen zin een bezwaarschrift in te
dienen.
Als u een bezwaarschrift indient, verdient het aanbeveling de waarde
aan te geven die het onroerende goed volgens u moet hebben per
1-1-2003. Motivering is vereist.
Indien een bezwaar leidt tot aanpassing van uw beschikking zullen de
financiële gevolgen die dit heeft voor reeds aan u opgelegde
aanslagen en heffingen door de drie instanties (gemeente,
belastingdienst en waterschap) automatisch met u worden verrekend.
Meer informatie
Op onze internetsite www.drechterland.nl kunt u vanaf 20 februari a.s.
een film bekijken over de totstandkoming van een taxatie en over
bezwaar en beroep.
Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met de
medewerk(st)ers van het taakveld Financiën en Belastingen, mevrouw C.
Boersma (0228-566110) of de heer Th.J. Stigt (0228-566107).