| |Nr. |2005-063 | | |Arnhem|16 februari | | |, |2005 |GS stellen richtlijnen milieueffectrapport voor de n346 in lochem voorlopig vast
Gedeputeerde Staten (GS) van Gelderland hebben een nieuwe stap gezet in de procedure voor de N346 ten noordoosten van Lochem. Afgelopen dinsdag stelden zij het rapport 'Richtlijnen voor het milieueffectrapport (MER) N346 in Lochem' voorlopig vast. Dit rapport vermeldt welke informatie er in het MER moet staan om zo het milieu een volwaardige plek te geven in de besluitvorming over de nieuwe weg. De voorlopig vastgestelde richtlijnen worden naar verwachting op 16 maart in de vergadering van de provinciale Commissie Verkeer en Water besproken. Daarna stellen GS de definitieve richtlijnen vast.
Inspraak
De richtlijnen zijn opgesteld op basis van het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage (Cmer). Deze onafhankelijke commissie baseerde haar advies op de startnotitie, de inspraakreacties hierop en haar bevindingen uit een locatiebezoek. In totaal zijn er 20 schriftelijke reacties bij de provincie binnengekomen. In deze reacties komen een aantal onderwerpen veelvuldig terug. Een aantal insprekers vraagt aandacht voor de verkeersveiligheid op de provinciale weg en de bereikbaarheid van het centrum van Lochem en het station als de nieuwe weg gereed is. In het milieueffectrapport zullen deze onderwerpen uitgebreid aan bod komen. Alle voor- en nadelen zullen onderzocht worden. De inspraakreacties maken ook duidelijk kenbaar dat er zorgvuldig omgegaan moet worden met de natuur- en landschapswaarden ten noorden van Lochem. Genoemd zijn o.a. het landgoed Ampsen, huis Beukenstein en de ecologische verbindingszone ten oosten van Lochem. In de voorlopig vastgestelde Richtlijnen geeft de provincie aan de effecten van een nieuwe weg op deze waarden te onderzoeken. De Cmer vond dat in de startnotitie de selectie en toetsing van de te onderzoeken alternatieven voldoende zijn beargumenteerd.
Twee oplossingen
Om de verkeerssituatie in en om Lochem te verbeteren, onderzoekt de provincie twee mogelijke oplossingen. Dit worden ook wel alternatieven genoemd.
Alternatief 1
Alternatief 1 volgt de bestaande weg vanaf de westelijke rondweg (N346/N332) over de Kwinkweerd, de Stationsweg en over de Goorseweg. De weg sluit aan op het kruispunt Nettelhorsterweg (N825). In dit geval wordt de huidige, gemeentelijke weg opgewaardeerd tot provinciale weg. Alternatief 2
Alternatief 2 volgt eveneens de Kwinkweerd vanaf de westelijke rondweg, maar de route wordt vervolgd langs het NS-station via een nieuw aan te leggen weg. Deze weg ligt tussen de spoorlijn en het Twentekanaal. Met een nieuwe brug over het kanaal sluit deze weg vervolgens aan op het kruispunt Nettelhorsterweg/Goorseweg.
Vervolg
Het milieueffectrapport is naar verwachting in het voorjaar van 2006 gereed en wordt dan ook ter inzage gelegd, tegelijk met de tracékeuze-notitie en de ontwerp-streekplanherziening. De uiteindelijke vaststelling van het tracé in het Streekplan vindt in de tweede helft van 2006 plaats.
Meer informatie over de procedure is te vinden op www.gelderland.nl/lochem.