Consumenten-organisaties eisen handhaving aantal verkooppunten strippenkaart
15-02-2005
De samenwerkende ouderenorganisaties (verenigd in het CSO), de ANWB,
Consumentenbond en ROVER zijn verontwaardigd dat ongeveer 400 kleinere
verkooppunten van strippenkaarten gaan verdwijnen. Reden daarvan is
dat Vervoersbewijzen Nederland b.v. (VBN) stopt met het geven van
provisie aan diverse distributiekanalen van de strippenkaart.
Vervoerbewijzen voor het openbaar vervoer horen gemakkelijk
verkrijgbaar te zijn, zo stellen de samenwerkende ouderenorganisaties,
ANWB, Consumentenbond en ROVER. Het is zowel in het belang van de
reizigers als van de vervoerbedrijven zelf dat de verkrijgbaarheid van
strippenkaarten in de voorverkoop optimaal en zo breed mogelijk is.
Voor de reizigers die op de betrokken verkooppunten zijn aangewezen
bemoeilijkt de maatregel van VBN het gebruik van het openbaar vervoer.
Het kopen van een kaartje bij de bestuurder kost de reiziger extra
geld en leidt tot oponthoud.
De OV-chipkaart moet het reizen met het openbaar vervoer gemakkelijker
gaan maken, zo is de bedoeling. De consumentenorganisaties vinden het
onverstandig dat de OV-branche vooruitlopend op de invoering van de
chipkaart de verkrijgbaarheid van vervoerbewijzen beperkt.
Niet alleen VBN maakt een terugtrekkende beweging. NS haalde eerder al
de strippenkaarten uit de verkoopautomaten en staakte onlangs ook de
verkoop aan de loketten. Dit zijn verkeerde signalen aan reizend
Nederland, zeker nu de dienstverlening van het openbaar vervoer ook op
andere punten verschraalt.
Omdat het adviesrecht van de consumentenorganisaties ten onrechte is
genegeerd, eisen ANWB, Consumentenbond, ROVER en de samenwerkende
ouderenorganisaties dat het besluit om geen provisie meer te
verstrekken aan verkooppunten die minder dan 10.000 strippenkaarten
per jaar verkopen, ogenblikkelijk wordt ingetrokken.
ANBO