VVD



Nieuws

16 feb 2005 - VVD: snoeien in regels levert
winst op voor bedrijfsleven

VVD wil stap extra om regeldruk en lasten fors te verminderen: 26 nieuwe voorstellen

De VVD wil een aantrekkelijk ondernemingsklimaat door regeldruk en lasten fors te verminderen. Het kabinet zet in op 25% minder administratieve lasten, een lastenvermindering van 4,1 miljard euro. Maar de VVD, bij monde van Charlie Aptroot, wil méér. "Door onnodige regelgeving te verminderen zullen de lasten met miljarden extra dalen. Het Nederlandse bedrijfsleven wordt concurrerender; economie en werkgelegenheid zullen groeien," aldus Aptroot. "Door dit pakket aan maatregelen dalen de kosten en wordt investeren weer aantrekkelijk."

Hoe wil de VVD dat bereiken?

* 26 nieuwe voorstellen

* Kabinet houden aan afspraak 25 % minder administratieve lasten

* Uitvoering van nog niet gerealiseerde VVD voorstellen

* Alleen regelen wat strikt noodzakelijk is, zoals door de EU verplicht of voor veiligheid vereist. Alles wat méér regelt schrappen

* Een kleinere overheid. Minder administratieve medewerkers bij de overheid is mogelijk bij minder regels. Minder beleidsambtenaren is een voorwaarde voor het beperken van de productie van regels

* Ook de Tweede Kamer moeten voldoen aan de afspraken m.b.t. administratieve lasten Voor kabinetsvoorstellen geldt dat de administratieve lasten zijn berekend en is bezien of het zelfde doel bereikt kan worden met lagere administratieve lasten. De Tweede Kamer moet dit ook doen bij initiatief wetsvoorstellen en amendementen.

* VVD eist waarmaken doelstelling 25% minder administratieve lasten ook voor burgers. Per 1 januari 2005 startte minister de Graaf (Binnenlandse Zaken) daarmee, anderhalf jaar na de andere ministeries. De VVD eist dat ook voor "gewone burgers" 25 % minder administratieve lasten wordt gerealiseerd in deze kabinetsperiode.

26 nieuwe voorstellen in 3 categorieën:

I KLEINERE EN DIENSTBARE OVERHEID:

1. Minder ambtenaren; door minder regels overbodige banen in de collectieve sector schrappen Door minder administratieve lasten komen alleen in de zorg 24.000 administratieve werknemers "beschikbaar" (miljoenennota). In de gehele collectieve sector zijn dat er dus véél méér. Het kabinet wil de vrijkomende werkenden in de collectieve sector blijven inzetten. De VVD wil de door minder regels overbodig wordende administratieve arbeidsplaatsen in de collectieve sector schrappen. In aparte besluitvorming wordt bepaald wat met de vrijkomende middelen te doen; méér uitvoerenden (zoals blauw op straat en handen aan het bed), vermindering van het begrotingstekort en lastenverlichting. (motie ingediend)

2. Eén gemeentelijk loket voor burgers en bedrijven Een inwoner of bedrijf moet zaken kunnen regelen via één loket. Dat achter het loket zich verschillende ambtelijke diensten bevinden is een zaak van de gemeente. Daar mag betrokkene géén last van ondervinden.

3. Afschaffen gemeentelijke welstandscommissies Deze adviescommissies leiden tot willekeur en enorme vertragingen. Afschaffen dus.

4. Strikte termijnen verlening bouwvergunning; overschrijding betekent vergunning verleend! Bij overschrijding van de termijn voor besluit over de aanvraag van een bouwvergunning (6 weken) wordt de vergunning geacht te zijn verleend.

5. Nieuwe bestemmingsplannen, vergunning binnen enkele weken in plaats van na jaren. In Denemarken wordt alles over de vestiging van bedrijven geregeld in het bestemmingsplan, waarop inspraak mogelijk is. Na vaststelling van het bestemmingsplan krijgt een bedrijf vergunning voor bouw en/of vestiging binnen een paar weken. In Nederland duurt dat jaren. Nederland moet "Deense" bestemmingsplannen krijgen waarin alles over bouwen en gebruik (bouwvergunning en gebruiksvergunning) is geregeld en waarover inspraak is geweest. Aanvragen binnen het bestemmingsplan worden dan binnen enkele weken verleend.

6. Betrouwbare overheid; wetten en regels langere periode geldig Nieuwe wet- en regelgeving, zoals Arbo en milieu, volgt snel op voorgaande wetgeving. Ondernemers hebben nauwelijks tijd om er aan te wennen. Noodzakelijke investeringen kunnen niet worden afgeschreven laat staan renderen. De VVD wil als uitgangspunt bij wijzigingen dat minimaal 5 jaar géén verdere aanpassingen plaatsvinden.

II SCHRAPPEN OVERBODIGE REGELS

7. Vervallen rittenregistratie bestelauto's: forfaitaire heffing Voor bestelauto's geldt 22% bijtelling voor privé-gebruik tenzij een sluitende rittenadministratie aantoont dat er géén privé-gebruik (minder dan 500 km/jaar) is. Dat betekent dagelijks administreren. De VVD wil met een praktische oplossing deze administratieve lasten verminderen. Een keuzeregeling moet worden bezien, zoals optionele afkoop door een forfaitair bedrag.

8. Géén arbeidstijdenwet voor mobiele werknemers. Mobiele werknemers (chauffeurs) vallen naast de rij- en rusttijdenregeling ook nog onder de arbeidstijdenwet. Dit is overbodig en onnodig ingewikkeld, mede door andere definiëring van arbeidstijd. Voor deze werknemers dus alleen de rij- en rusttijdenregeling laten gelden.

9. Vervoersenquête vervalt voor lichte bedrijfswagens Nederland vraagt méér gegevens dat de EU verplicht. De vervoersenquête voor eigen vervoerders voor lichte bedrijfswagens kan vervallen (beneden 2 ton). De overige enquêtegegevens rechtstreeks uit bedrijfsadministratie halen in plaats van aparte formulieren en EU minimum voor gegevens hanteren.

10. Afschaffen van de Slijterijvergunning Deze vergunning moet worden gewijzigd bij iedere personeelsmutatie. Het vereiste dat de winkel aan de wettelijke regels moet voldoen is afdoende. De vergunning met naam/namen van de verantwoordelijke(n) in de winkel kan vervallen.

11. Verplichte aansluiting Arbo-dienst vervalt Volledig afschaffen verplichte aansluiting. Niet tussenstap via ondernemingsraad. Het is de verantwoordelijkheid van de ondernemer/onderneming.

12. Afschaffen gemeentelijke baatbelasting waarbij winkeliers opdraaien voor investeringen in de openbare ruimte Sommige gemeenten wentelen de kosten van de openbare ruimte af op de winkeliers via baatbelasting. Dat is onredelijk. Deze betalen OZB en bij waardestijging van de locatie groeit deze automatisch mee. Ook voor kantoorlocaties en woonwijken worden investeringen in de openbare ruimte niet eenzijdig afgewenteld.

III BEPERKEN REGELGEVING

13. Regeling VIB (vervoerders, Inzamelaars, Bemiddelaars en Handelaren van afvalstoffen) terugbrengen naar Europese vereisten De verplichtingen en vereisten (vermogenseis en vakdiploma) niet laten gelden voor de groene lijst afvalstoffen (o.a. karton en ijzer) omdat deze géén gevaarlijke stoffen bevatten. Het hele pakket terugbrengen naar het niveau dat de EU vereist. In Duitsland bijvoorbeeld zijn de eisen voor vakbekwaamheid veel minder.

14. Géén algemeen verbindend verklaring van Fondsen in CAO's Via CAO's worden fondsen algemeen verbindend verklaard voor de financiering van o.a. vakbonden en werkgeversorganisaties, opleidingen en scholing. Dat betekent heffing op de loonsom van alle bedrijven in een branche. Dat is onjuist en wordt beëindigd.

15. Vergunning Drank- en horecawet; schrap vereiste dat bedrijfsleider(s) op vergunning moet(en) staan De onderneming moet ervoor zorgen dat er altijd een bedrijfsleider aanwezig is met diploma sociale hygiëne. Bij personeelswijzigingen of tijdelijke vervanging is steeds een nieuwe vergunning vereist à ¤ 450. Deze vergunning kan vervallen. Bij controle moet de aanwezige bedrijfsleider de papieren kunnen overleggen.

16. RIE (risico-inventarisatie en evaluatie) voor meeste bedrijven laten vervallen, voor andere bedrijven minder vaak Een RIE alleen voor bedrijven met groot risico, zoals grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen, machines met ongevalrisico etc. Alle andere bedrijven géén RIE vereiste opleggen. Géén periodieke herziening RIE, alléén nodig bij wijziging in bedrijfsvoering, installaties e.d.

17. APK-keuring personenauto's beperken Nieuw keuringsritme zoals in Duitsland. Personenauto's eerste keuring pas na 4 jaar i.p.v. na 3 jaar, daarna per 2 jaar in plaats van jaarlijks; dus ritme 4-2-2-2- in plaats van nu 3-1-1-1-

18. Géén werknemersverzekeringen en premies bij 'kleine banen' Banen tot 8 uur per week vallen niet meer onder de werknemersverzekeringen (zoals nu al het geval is bij kranten- en folderbezorgers). Géén premieheffing, maar ook geen recht op een uitkering. Goed voor o.a. scholieren (zijn via ouders verzekerd) en herintreders die starten met kleine part time banen. Wel loonbelasting (incl. AOW premie). Stimuleert het werken en maakt wit werken veel aantrekkelijker.

19. Géén werknemersverzekeringen en premies bij kortdurende incidentele banen zoals vakantiewerk Incidentele banen tot maximaal 4 weken niet onder de werknemersverzekeringen laten vallen. Geldt dus voor vakantiewerk. Géén premieheffing, wel loonbelasting (incl. AOW premie). Stimuleert het werken en maakt wit werken aantrekkelijker.

20. Bouwbesluit actualiseren en vereenvoudigen Nu véél te gedetailleerd en verouderd: er staat bijvoorbeeld nog in dat er in nieuwbouwwoningen een aansluiting in de badkamer moet zitten voor een straalkachel, terwijl bij nieuwbouw alle woningen een CV hebben.

21. Minder opgaven wijziging loonsom aan UWV Doorgeven bij wijzigingen van méér dan 10% (nu 5 %) en niet langer doorgeven van wijzigingen vanaf 1 september. Immers vóór 1 februari wordt nieuwe opgave gedaan.

22. Eén loonbegrip Niet alleen voor belastingen en sociale verzekeringen, maar ook voor pensioen en andere private regelingen. Dat betekent duidelijkheid en een enorme vermindering van administratieve lasten.

23. Franchise in WW-berekening voor premie laten vervallen Deze franchise slaat nergens op, want de WW-uitkering zelf kent geen franchise. De inkomenseffecten éénmalig compenseren door loonsverhoging c.q. loonsverlaging of aanpassing belastingtabellen. Budgettair neutraal en een enorme vereenvoudiging voor de salarisadministratie.

24. Agrarisch I&R systeem; logboek laten vervallen Wijzigingen in het veebestand moeten telefonisch worden gemeld en schriftelijk in het logboek bijgehouden. Voorstel: telefonische melding of per mail of fax is voldoende, logboek kan vervallen.

25. Kamers van Koophandel; alléén heffing voor handelsregister incl. uittreksel. Onafhankelijk onderzoek functioneren van KvK's. Alléén een beperkte heffing (1) voor inschrijving in het handelsregister. Bij de jaarlijkse heffing wordt automatisch een bewijs van inschrijving in het handelsregister verstrekken (uittreksel KvK) Dat scheelt ondernemers en de KvK het werk en de kosten van een aanvraag. Heffingen 2 en 3 vervallen. Dekking voor activiteiten zoals regiostimulering en voorlichting moet KvK zelf verkrijgen via profijtbeginsel (de gebruiker betaald). Dan wordt ook eerlijk geconcurreerd met private partijen. Nu doen de KvK's veel werk dat brancheorganisaties en private ondernemers doen. Daarnaast een objectief en onafhankelijk onderzoek naar het functioneren van de Kamers van koophandel, hun werkzaamheden, heffingen en tarieven en het draagvlak onder ondernemers.

26. Drempelwaarde bij vergunningvereiste Veel regelingen kennen géén drempel. Zo moet een bedrijf dat gevaarlijke stoffen in bezit heeft een gebruiksvergunning aanvragen. Afhankelijk van de inspecteur soms ook bij één liter verfverdunner. Een drempelwaarde, waaronder géén vergunning is vereist, is nodig. De VVD wil dat alle regelingen een drempelwaarde krijgen. Dat betekent dat veel MKB bedrijven géén vergunning meer nodig hebben.

Eerdere VVD-voorstellen nog te realiseren

27. Nalevingskosten berekenen en terugbrengen (motie aangenomen)

28. Ook in Europa vermindering administratieve lasten met 25 %

29. Afschaffen (verplichte aansluiting) productschappen en bedrijfschappen

30. Beperken verplichte aanlevering cijfers voor overheids- statistieken en geheel vervallen van deze verplichting voor het MKB (motie ingediend)

31. Nederland regelt niet meer dan de EU ons voorschrijft. Bij veel wetten en regelingen is sprake van méér dan strik nodig zijn om "aan Europa te voldoen". Bestaande wet en regelgeving systematisch nalopen en de kop bovenop de EU regelgeving schrappen.

32. Flexibiliseren van arbeid VVD wil een flexibeler ontslagrecht. De huidige ontslagregeling met moeizame ontslagvergunning en hoge ontslagkosten belemmert nieuwe werkgelegenheid. Indien makkelijker ontslag wordt verleend in geval van slecht functioneren van een medewerker of economische noodzaak zullen ondernemers ook makkelijker mensen aannemen; sneller en meer.

33. 25 a 50 % schrappen van de Arbowetgeving

16 februari 2005