Nieuws
16 feb 2005 - VVD: snoeien in regels levert
winst op voor bedrijfsleven
VVD wil stap extra om regeldruk en lasten fors te verminderen: 26 nieuwe
voorstellen
De VVD wil een aantrekkelijk ondernemingsklimaat door regeldruk en lasten
fors te verminderen. Het kabinet zet in op 25% minder administratieve
lasten, een lastenvermindering van 4,1 miljard euro. Maar de VVD, bij
monde van Charlie Aptroot, wil méér. "Door onnodige regelgeving te
verminderen zullen de lasten met miljarden extra dalen. Het Nederlandse
bedrijfsleven wordt concurrerender; economie en werkgelegenheid zullen
groeien," aldus Aptroot. "Door dit pakket aan maatregelen dalen de kosten
en wordt investeren weer aantrekkelijk."
Hoe wil de VVD dat bereiken?
* 26 nieuwe voorstellen
* Kabinet houden aan afspraak 25 % minder administratieve lasten
* Uitvoering van nog niet gerealiseerde VVD voorstellen
* Alleen regelen wat strikt noodzakelijk is, zoals door de EU verplicht
of voor veiligheid vereist. Alles wat méér regelt schrappen
* Een kleinere overheid. Minder administratieve medewerkers bij de
overheid is mogelijk bij minder regels. Minder beleidsambtenaren is een
voorwaarde voor het beperken van de productie van regels
* Ook de Tweede Kamer moeten voldoen aan de afspraken m.b.t.
administratieve lasten Voor kabinetsvoorstellen geldt dat de
administratieve lasten zijn berekend en is bezien of het zelfde doel
bereikt kan worden met lagere administratieve lasten. De Tweede Kamer
moet dit ook doen bij initiatief wetsvoorstellen en amendementen.
* VVD eist waarmaken doelstelling 25% minder administratieve lasten ook
voor burgers. Per 1 januari 2005 startte minister de Graaf (Binnenlandse
Zaken) daarmee, anderhalf jaar na de andere ministeries. De VVD eist dat
ook voor "gewone burgers" 25 % minder administratieve lasten wordt
gerealiseerd in deze kabinetsperiode.
26 nieuwe voorstellen in 3 categorieën:
I KLEINERE EN DIENSTBARE OVERHEID:
1. Minder ambtenaren; door minder regels overbodige banen in de
collectieve sector schrappen Door minder administratieve lasten komen
alleen in de zorg 24.000 administratieve werknemers "beschikbaar"
(miljoenennota). In de gehele collectieve sector zijn dat er dus véél
méér. Het kabinet wil de vrijkomende werkenden in de collectieve sector
blijven inzetten. De VVD wil de door minder regels overbodig wordende
administratieve arbeidsplaatsen in de collectieve sector schrappen. In
aparte besluitvorming wordt bepaald wat met de vrijkomende middelen te
doen; méér uitvoerenden (zoals blauw op straat en handen aan het bed),
vermindering van het begrotingstekort en lastenverlichting. (motie
ingediend)
2. Eén gemeentelijk loket voor burgers en bedrijven Een inwoner of
bedrijf moet zaken kunnen regelen via één loket. Dat achter het loket
zich verschillende ambtelijke diensten bevinden is een zaak van de
gemeente. Daar mag betrokkene géén last van ondervinden.
3. Afschaffen gemeentelijke welstandscommissies Deze adviescommissies
leiden tot willekeur en enorme vertragingen. Afschaffen dus.
4. Strikte termijnen verlening bouwvergunning; overschrijding betekent
vergunning verleend! Bij overschrijding van de termijn voor besluit over
de aanvraag van een bouwvergunning (6 weken) wordt de vergunning geacht
te zijn verleend.
5. Nieuwe bestemmingsplannen, vergunning binnen enkele weken in plaats
van na jaren. In Denemarken wordt alles over de vestiging van bedrijven
geregeld in het bestemmingsplan, waarop inspraak mogelijk is. Na
vaststelling van het bestemmingsplan krijgt een bedrijf vergunning voor
bouw en/of vestiging binnen een paar weken. In Nederland duurt dat jaren.
Nederland moet "Deense" bestemmingsplannen krijgen waarin alles over
bouwen en gebruik (bouwvergunning en gebruiksvergunning) is geregeld en
waarover inspraak is geweest. Aanvragen binnen het bestemmingsplan worden
dan binnen enkele weken verleend.
6. Betrouwbare overheid; wetten en regels langere periode geldig Nieuwe
wet- en regelgeving, zoals Arbo en milieu, volgt snel op voorgaande
wetgeving. Ondernemers hebben nauwelijks tijd om er aan te wennen.
Noodzakelijke investeringen kunnen niet worden afgeschreven laat staan
renderen. De VVD wil als uitgangspunt bij wijzigingen dat minimaal 5 jaar
géén verdere aanpassingen plaatsvinden.
II SCHRAPPEN OVERBODIGE REGELS
7. Vervallen rittenregistratie bestelauto's: forfaitaire heffing Voor
bestelauto's geldt 22% bijtelling voor privé-gebruik tenzij een sluitende
rittenadministratie aantoont dat er géén privé-gebruik (minder dan 500
km/jaar) is. Dat betekent dagelijks administreren. De VVD wil met een
praktische oplossing deze administratieve lasten verminderen. Een
keuzeregeling moet worden bezien, zoals optionele afkoop door een
forfaitair bedrag.
8. Géén arbeidstijdenwet voor mobiele werknemers. Mobiele werknemers
(chauffeurs) vallen naast de rij- en rusttijdenregeling ook nog onder de
arbeidstijdenwet. Dit is overbodig en onnodig ingewikkeld, mede door
andere definiëring van arbeidstijd. Voor deze werknemers dus alleen de
rij- en rusttijdenregeling laten gelden.
9. Vervoersenquête vervalt voor lichte bedrijfswagens Nederland vraagt
méér gegevens dat de EU verplicht. De vervoersenquête voor eigen
vervoerders voor lichte bedrijfswagens kan vervallen (beneden 2 ton). De
overige enquêtegegevens rechtstreeks uit bedrijfsadministratie halen in
plaats van aparte formulieren en EU minimum voor gegevens hanteren.
10. Afschaffen van de Slijterijvergunning Deze vergunning moet worden
gewijzigd bij iedere personeelsmutatie. Het vereiste dat de winkel aan de
wettelijke regels moet voldoen is afdoende. De vergunning met naam/namen
van de verantwoordelijke(n) in de winkel kan vervallen.
11. Verplichte aansluiting Arbo-dienst vervalt Volledig afschaffen
verplichte aansluiting. Niet tussenstap via ondernemingsraad. Het is de
verantwoordelijkheid van de ondernemer/onderneming.
12. Afschaffen gemeentelijke baatbelasting waarbij winkeliers opdraaien
voor investeringen in de openbare ruimte Sommige gemeenten wentelen de
kosten van de openbare ruimte af op de winkeliers via baatbelasting. Dat
is onredelijk. Deze betalen OZB en bij waardestijging van de locatie
groeit deze automatisch mee. Ook voor kantoorlocaties en woonwijken
worden investeringen in de openbare ruimte niet eenzijdig afgewenteld.
III BEPERKEN REGELGEVING
13. Regeling VIB (vervoerders, Inzamelaars, Bemiddelaars en Handelaren
van afvalstoffen) terugbrengen naar Europese vereisten De verplichtingen
en vereisten (vermogenseis en vakdiploma) niet laten gelden voor de
groene lijst afvalstoffen (o.a. karton en ijzer) omdat deze géén
gevaarlijke stoffen bevatten. Het hele pakket terugbrengen naar het
niveau dat de EU vereist. In Duitsland bijvoorbeeld zijn de eisen voor
vakbekwaamheid veel minder.
14. Géén algemeen verbindend verklaring van Fondsen in CAO's Via CAO's
worden fondsen algemeen verbindend verklaard voor de financiering van
o.a. vakbonden en werkgeversorganisaties, opleidingen en scholing. Dat
betekent heffing op de loonsom van alle bedrijven in een branche. Dat is
onjuist en wordt beëindigd.
15. Vergunning Drank- en horecawet; schrap vereiste dat bedrijfsleider(s)
op vergunning moet(en) staan De onderneming moet ervoor zorgen dat er
altijd een bedrijfsleider aanwezig is met diploma sociale hygiëne. Bij
personeelswijzigingen of tijdelijke vervanging is steeds een nieuwe
vergunning vereist à ¤ 450. Deze vergunning kan vervallen. Bij controle
moet de aanwezige bedrijfsleider de papieren kunnen overleggen.
16. RIE (risico-inventarisatie en evaluatie) voor meeste bedrijven laten
vervallen, voor andere bedrijven minder vaak Een RIE alleen voor
bedrijven met groot risico, zoals grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen,
machines met ongevalrisico etc. Alle andere bedrijven géén RIE vereiste
opleggen. Géén periodieke herziening RIE, alléén nodig bij wijziging in
bedrijfsvoering, installaties e.d.
17. APK-keuring personenauto's beperken Nieuw keuringsritme zoals in
Duitsland. Personenauto's eerste keuring pas na 4 jaar i.p.v. na 3 jaar,
daarna per 2 jaar in plaats van jaarlijks; dus ritme 4-2-2-2- in plaats
van nu 3-1-1-1-
18. Géén werknemersverzekeringen en premies bij 'kleine banen' Banen tot
8 uur per week vallen niet meer onder de werknemersverzekeringen (zoals
nu al het geval is bij kranten- en folderbezorgers). Géén premieheffing,
maar ook geen recht op een uitkering. Goed voor o.a. scholieren (zijn via
ouders verzekerd) en herintreders die starten met kleine part time banen.
Wel loonbelasting (incl. AOW premie). Stimuleert het werken en maakt wit
werken veel aantrekkelijker.
19. Géén werknemersverzekeringen en premies bij kortdurende incidentele
banen zoals vakantiewerk Incidentele banen tot maximaal 4 weken niet
onder de werknemersverzekeringen laten vallen. Geldt dus voor
vakantiewerk. Géén premieheffing, wel loonbelasting (incl. AOW premie).
Stimuleert het werken en maakt wit werken aantrekkelijker.
20. Bouwbesluit actualiseren en vereenvoudigen Nu véél te gedetailleerd
en verouderd: er staat bijvoorbeeld nog in dat er in nieuwbouwwoningen
een aansluiting in de badkamer moet zitten voor een straalkachel, terwijl
bij nieuwbouw alle woningen een CV hebben.
21. Minder opgaven wijziging loonsom aan UWV Doorgeven bij wijzigingen
van méér dan 10% (nu 5 %) en niet langer doorgeven van wijzigingen vanaf
1 september. Immers vóór 1 februari wordt nieuwe opgave gedaan.
22. Eén loonbegrip Niet alleen voor belastingen en sociale verzekeringen,
maar ook voor pensioen en andere private regelingen. Dat betekent
duidelijkheid en een enorme vermindering van administratieve lasten.
23. Franchise in WW-berekening voor premie laten vervallen Deze franchise
slaat nergens op, want de WW-uitkering zelf kent geen franchise. De
inkomenseffecten éénmalig compenseren door loonsverhoging c.q.
loonsverlaging of aanpassing belastingtabellen. Budgettair neutraal en
een enorme vereenvoudiging voor de salarisadministratie.
24. Agrarisch I&R systeem; logboek laten vervallen Wijzigingen in het
veebestand moeten telefonisch worden gemeld en schriftelijk in het
logboek bijgehouden. Voorstel: telefonische melding of per mail of fax is
voldoende, logboek kan vervallen.
25. Kamers van Koophandel; alléén heffing voor handelsregister incl.
uittreksel. Onafhankelijk onderzoek functioneren van KvK's. Alléén een
beperkte heffing (1) voor inschrijving in het handelsregister. Bij de
jaarlijkse heffing wordt automatisch een bewijs van inschrijving in het
handelsregister verstrekken (uittreksel KvK) Dat scheelt ondernemers en
de KvK het werk en de kosten van een aanvraag. Heffingen 2 en 3
vervallen. Dekking voor activiteiten zoals regiostimulering en
voorlichting moet KvK zelf verkrijgen via profijtbeginsel (de gebruiker
betaald). Dan wordt ook eerlijk geconcurreerd met private partijen. Nu
doen de KvK's veel werk dat brancheorganisaties en private ondernemers
doen. Daarnaast een objectief en onafhankelijk onderzoek naar het
functioneren van de Kamers van koophandel, hun werkzaamheden, heffingen
en tarieven en het draagvlak onder ondernemers.
26. Drempelwaarde bij vergunningvereiste Veel regelingen kennen géén
drempel. Zo moet een bedrijf dat gevaarlijke stoffen in bezit heeft een
gebruiksvergunning aanvragen. Afhankelijk van de inspecteur soms ook bij
één liter verfverdunner. Een drempelwaarde, waaronder géén vergunning is
vereist, is nodig. De VVD wil dat alle regelingen een drempelwaarde
krijgen. Dat betekent dat veel MKB bedrijven géén vergunning meer nodig
hebben.
Eerdere VVD-voorstellen nog te realiseren
27. Nalevingskosten berekenen en terugbrengen (motie aangenomen)
28. Ook in Europa vermindering administratieve lasten met 25 %
29. Afschaffen (verplichte aansluiting) productschappen en
bedrijfschappen
30. Beperken verplichte aanlevering cijfers voor overheids- statistieken
en geheel vervallen van deze verplichting voor het MKB (motie ingediend)
31. Nederland regelt niet meer dan de EU ons voorschrijft. Bij veel
wetten en regelingen is sprake van méér dan strik nodig zijn om "aan
Europa te voldoen". Bestaande wet en regelgeving systematisch nalopen en
de kop bovenop de EU regelgeving schrappen.
32. Flexibiliseren van arbeid VVD wil een flexibeler ontslagrecht. De
huidige ontslagregeling met moeizame ontslagvergunning en hoge
ontslagkosten belemmert nieuwe werkgelegenheid. Indien makkelijker
ontslag wordt verleend in geval van slecht functioneren van een
medewerker of economische noodzaak zullen ondernemers ook makkelijker
mensen aannemen; sneller en meer.
33. 25 a 50 % schrappen van de Arbowetgeving
16 februari 2005
VVD