IP/05/182
Brussel, 16 februari 2005
Vervoer met een menselijk gezicht: nieuwe passagiersrechten
De Europese Commissie heeft een plan goedgekeurd om de rechten van
passagiers van het openbaar vervoer te versterken, ongeacht de
vervoerswijze. Voorts heeft zij ook twee wetgevingsvoorstellen met
betrekking tot het luchtvervoer goedgekeurd: het eerste beoogt
personen met beperkte mobiliteit dezelfde toegang tot deze
vervoerswijze te bieden als om het even welke andere passagier; het
tweede verleent elke passagier het recht van tevoren te worden
geïnformeerd over de identiteit van zijn luchtvervoerder. Dit plan
vormt een aanvulling op de reeds vastgestelde passagiersrechten die
morgen, 17 februari 2005 (zie IP/05/181), van kracht worden en op de
voorstellen inzake passagiersrechten in het internationale
spoorverkeer die al aan de Raad en het Parlement zijn voorgelegd.
"Europa versterkt de rechten van de burgers. Dit voorstel van de
Commissie is een belangrijke sociale maatregel die ouderen en personen
met beperkte mobiliteit in staat stelt in de best mogelijke
omstandigheden te reizen in Europa", verklaarde Jacques Barrot, de
vice-voorzitter van de Europese Commissie die bevoegd is voor vervoer.
In haar Witboek inzake het Europees vervoersbeleid tot het jaar 2010
heeft de Commissie zich ertoe verbonden de gebruiker een centrale
plaats te geven in het vervoersbeleid. Een betere bescherming van de
passagiersrechten moet het imago van het openbaar vervoer verbeteren
in vergelijking met de personenauto en moet leiden tot een gezonde
concurrentie tussen exploitanten, zodat concurrerende en goed
presterende Europese vervoersdiensten ontstaan.
De ontwerpverordening inzake de rechten van luchtreizigers met
beperkte mobiliteit verbiedt exploitanten om reservatie of inscheping
te weigeren aan personen met beperkte mobiliteit vanwege hun handicap
of leeftijd. Krachtens de verordening hebben deze mensen ook recht op
gratis bijstand in luchthavens en aan boord van vliegtuigen. De
lidstaten moeten in sancties voorzien en onafhankelijke instanties
voor de behandeling van klachten oprichten . De bijstand moet worden
verstrekt door de luchthavenbeheerders, die daarvoor een financiële
bijdrage van de luchtvaartmaatschappijen ontvangen.
De andere ontwerpverordening, die vandaag is goedgekeurd, verleent
passagiers het recht geïnformeerd te worden over de identiteit van hun
luchtvervoerder en garandeert hen dat de lidstaten alle informatie met
betrekking tot de veiligheid van luchtvervoerders snel en doeltreffend
aan elkaar zullen meedelen. In 2004 kwamen 148 mensen om het leven bij
een ongeval in Sharm-El-Sheikh.
De meeste slachtoffers waren Europese toeristen. Wat de oorzaak van
dit ongeval ook moge zijn, sommige passagiers wisten niet dat ze met
Flash Airlines zouden vliegen en nog minder dat deze maatschappij om
veiligheidsredenen tijdelijk niet op Zwitserse luchthavens mocht
vliegen. De voorgestelde verordening vormt een aanvulling op de reeds
bestaande en strikt toegepaste veiligheidsmaatregelen, zoals het
geharmoniseerde systeem voor inspectie van luchtvaartmaatschappijen
uit derde landen die gebruik maken van Europese luchthavens en de
certifiëring van de toestellen door het Europees Agentschap voor de
Veiligheid van de Luchtvaart. Wanneer gebreken worden vastgesteld,
moeten de lidstaten alle nodige beschermings- en eventueel zelfs
verbodsmaatregelen treffen.
De Europese Commissie stelt ook voor de rechten van passagiers uit te
breiden tot alle vervoerswijzen, met name het maritiem vervoer en het
internationaal vervoer per touringbus, zodat de burgers een beroep
kunnen doen op duidelijke regels die in de hele Unie geldig zijn. Wat
het spoorvervoer betreft, roept de Commissie het Europees Parlement en
de lidstaten op om zo snel mogelijk de voorstellen goed te keuren die
zij in maart 2004 heeft gedaan .
Questions and Answers on
* the regulation concerning the rights of people with reduced
mobility travelling by air;
* the regulation on the identity of the operating carrier
1. Are disabled people really discriminated in terms of access to
flights?
The Commission has no exact and comparative data that could
demonstrate the extent to which disabled people or people with reduced
mobility are subject to discrimination. Many companies and airports
already makegood efforts to make sure such discrimination does not
occur.
However, evidence provided by the associations of persons with reduced
mobility and national court cases clearly show that some disabled
people can suffer from unfair treatment in terms of access to air
transport. This is unacceptable. Today's regulation foresees a high
level of protection for all people in need of assistance when
travelling.
The fact that a number of operators already have in place a system to
accommodate people with reduced mobility also means that today's
proposal will not put a huge extra cost on the air transport sector.
Today's regulation also foresees the creation of independent bodies to
deal with complaints. This will give people with reduced mobility a
chance to settle disputes out of court, in a speedy and non-costly
manner. It will improve the protection of their rights vis-à-vis
recalcitrant companies.
2. The case of the Flash Airlines on its way to Paris as explained in
your press release was known to the Swiss authorities. So does the new
regulation apply to Switzerland ?
Switzerland has a bilateral aviation agreement with the EU. Through
this agreement, Switzerland applies all EU legislation regarding air
transport. The regulation adopted today will also apply to Switzerland
once the Swiss authorities have included it in the bilateral aviation
agreement with the EU.
3. How does the regulation on the identity of the carrier improve the
information flow between Member States? How come such information flow
does not exist already?
The information flow exists already. Since 30 April 2004, Member
States have already the obligation to exchange information on the
safety record of third country operators that use EU airports. This
obligation is contained in the directive 2004/36. The information on
safety records is centralised at EU level. The Commission will make an
annual report which will be available to the public.
The Commission can also propose to a committee of Member States that
thet extend a prohibition for a company to land or take off that
applies in one or more Member States to the whole of the EU territory.
In addition, the recent creation of the European Air Safety Agency has
marked a cornerstone in the uniform application of safety requirements
to all aeronautical products.
Today's regulation adds two elements to the above, namely the right of
each passenger to know the identity of his/her operating carrier and
the obligation for Member States to publish a list of all air carriers
that are banned from its airspace or which are subject to traffic
rights restrictions for safety reasons. Based on information from the
Member States, the Commission will also publish a consolidated list of
these operators. Today's regulation increases safety through a
transparency mechanism that involves the passenger.
4. What will happen in international bus and maritime transport ?
Experience shows that a multiplication of national rules is not the
most effective way to protect the rights of international passengers.
This is why the Commission is announcing today new measures to
increase passenger rights in international bus and maritime transport.
The Commission will study whether legislation or other measures would
be the most effective way to better protect passengers on these form
of transport, notably against cancellations, overbooking and delays.
The Commission notes that some maritime companies already provide
solutions on a voluntary basis. The Commission will also examine how
to better protect the rights of passengers with reduced mobility in
maritime and international bus transport.
5. Où en est la Commission avec les droits des passagers ferroviaires
internationaux ?
En ce qui concerne les droits des voyageurs ferroviaires
internationaux, la Commission a fait une proposition de règlement le 3
mars 2004, dont le texte peut être consulté à l'adresse suivante :
http://europa.eu.int/comm/transport/rail/package2003/doc/com143-fr.pdf
C'est maintenant au Conseil et au Parlement européen d'adopter cette
proposition, qui prévoit, entre autres, des droits pour les passagers
à mobilité réduite, une assistance pour tous les voyageurs en cas de
retard ou d'annulation, ainsi que des indemnisations en cas de perte
ou détérioration des bagages, en cas de correspondances manquées et
annulations, et en cas de retards:
INDEMNISATION MINIMALE EN CAS DE RETARD
Type de service
Durée du service
Indemnisation de 50% en cas de :
Indemnisation de 100% en cas de :
Voyages internationaux sur un service régulier (partiellement) à
grande vitesse
jusqu'à 2 heures
retard de
30 à 60 minutes
retard supérieur à
60 minutes
plus de 2 heures
retard de
60 à 120 minutes
retard supérieur à
120 minutes
Voyages internationaux sur un service régulier classique
jusqu'à 4 heures
retard de
60 à 120 minutes
retard supérieur à
120 minutes
plus de 4 heures
retard de
120 à 240 minutes
retard supérieur à
240 minutes
Chaque Etat membre devra désigner un organisme chargé de contrôler
l'application de ce règlement. Il y aura la possibilité pour les
voyageurs de porter plainte contre cet organisme pour infraction
présumée du règlement.
---
De lijst van instanties is gepubliceerd op :
http://europa.eu.int/comm/transport/air/rights/doc/2005_01_31_national
_enforcement_bodies_en.pdf
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de
Raad betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het
internationale treinverkeer, COM(2004) 143 van 3.3.2004.IP/04/291
European Union