STICHTING JOSH

Ernstige problemen in het regulier onderwijs door instroom van

15 februari 2005

PERSBERICHT

ERNSTIGE PROBLEMEN IN HET REGULIER ONDERWIJS DOOR INSTROOM VAN

RUGZAKLEERLINGEN

Uit onderzoek blijkt dat STINAFO (Nationaal Fonds 'het gehandicapte kind'en JOPLA (Platform voor Jongeren met een handicap) zich terecht ernstige zorgen maken over de instroom van gehandicapte leerlingen met een rugzakje in het regulier onderwijs.
Na signalen die erop duidden dat de integratie van deze leerlingen niet probleemloos verloopt, hebben STINAFO en JOPLA een onderzoek laten uitvoeren onder directeuren in het basis- en voortgezet onderwijs. Op meer dan driekwart van de scholen waar gehandicapte leerlingen met een leerlinggebonden financiering (zogenaamde rugzakleerlingen) zijn ingestroomd, heeft de invoering geleid tot extra werkdruk voor de leerkrachten. Voorts zijn er veel problemen bij de begeleiding en integratie van deze leerlingen. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder 346 reguliere basisscholen en 148 scholen voor voortgezet onderwijs dat DUO MARKET RESEARCH december 2004 heeft uitgevoerd.

Tal van problemen: voor docent én leerling
Vanaf de invoering per 1 augustus 2003 heeft 43% van de scholen in het voortgezet onderwijs en 22% van de reguliere basisscholen rugzakleerlingen zien instromen.
Het type rugzakleerlingen dat instroomt verschilt: in het voortgezet onderwijs gaat het relatief vaak om leerlingen met gedragsproblemen, bijvoorbeeld veroorzaakt door stoornissen in het autistisch spectrum of ADHD. Binnen het basisonderwijs gaat het relatief vaak om leerlingen met een lichamelijke handicap of met spraakproblemen.

De instroom heeft tot tal van problemen geleid:
- toenemende werkdruk voor leerkrachten;
- problemen met de begeleiding en integratie van rugzakleerlingen op school.
De overgrote meerderheid van de directeuren - zowel in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs - is van mening dat hun docenten niet goed zijn voorbereid op de instroom van rugzakleerlingen. Ze zijn tevens van mening dat de invoering van de Leerlinggebonden Financiering niet goed is begeleid door het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen. En volgens een meerderheid van de directeuren zijn de problemen die zich momenteel op school voordoen naar aanleiding van de invoering van de Leerlinggebonden Financiering, niet van tijdelijke aard.

Opvallend is dat bijna de helft van de directeuren uit het voortgezet onderwijs vindt dat veel rugzakleerlingen beter af zijn op een school voor speciaal onderwijs en dus niet goed op hun plaats zijn op een reguliere school. In het basisonderwijs vindt één op de vijf directeuren dat.
Een meerderheid van de directeuren vindt het overigens wel belangrijk dat leerlingen met een lichamelijke handicap instromen in het regulier onderwijs.

Keerzijde van de Leerlinggebonden Financiering
De invoering van de Leerlinggebonden Financiering heeft soms verstrekkende gevolgen voor de betrokkenen rugzakleerlingen, reguliere leerlingen, scholen, ouders en hulpverleners. STINAFO en JOPLA willen bijdragen aan het bespreekbaar maken van alle aspecten aangaande de Leerlinggebonden Financiering. Gaat de uitvoering van de regeling niet ten koste van de kwaliteit van het onderwijs? En in hoeverre integreren deze rugzakleerlingen succesvol? Kinderen met een handicap zijn een makkelijk doelwit voor notoire pesters zo leert de ervaring. Met name de directeuren uit het voortgezet onderwijs erkennen dit risico; bijna de helft van hen (45%) is van mening dat deze kinderen een grotere kans hebben om gepest te worden. De gevolgen daarvan kunnen desastreus zijn.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


- - - - - - - - - - - - - - -