STICHTING JOSH
Ernstige problemen in het regulier onderwijs door instroom van
15 februari 2005
PERSBERICHT
ERNSTIGE PROBLEMEN IN HET REGULIER ONDERWIJS DOOR INSTROOM VAN
RUGZAKLEERLINGEN
Uit onderzoek blijkt dat STINAFO (Nationaal Fonds 'het gehandicapte
kind'en JOPLA (Platform voor Jongeren met een handicap) zich terecht
ernstige zorgen maken over de instroom van gehandicapte leerlingen met
een rugzakje in het regulier onderwijs.
Na signalen die erop duidden dat de integratie van deze leerlingen
niet probleemloos verloopt, hebben STINAFO en JOPLA een onderzoek
laten uitvoeren onder directeuren in het basis- en voortgezet
onderwijs. Op meer dan driekwart van de scholen waar gehandicapte
leerlingen met een leerlinggebonden financiering (zogenaamde
rugzakleerlingen) zijn ingestroomd, heeft de invoering geleid tot
extra werkdruk voor de leerkrachten. Voorts zijn er veel problemen bij
de begeleiding en integratie van deze leerlingen. Dat blijkt uit een
representatief onderzoek onder 346 reguliere basisscholen en 148
scholen voor voortgezet onderwijs dat DUO MARKET RESEARCH december
2004 heeft uitgevoerd.
Tal van problemen: voor docent én leerling
Vanaf de invoering per 1 augustus 2003 heeft 43% van de scholen in het
voortgezet onderwijs en 22% van de reguliere basisscholen
rugzakleerlingen zien instromen.
Het type rugzakleerlingen dat instroomt verschilt: in het voortgezet
onderwijs gaat het relatief vaak om leerlingen met gedragsproblemen,
bijvoorbeeld veroorzaakt door stoornissen in het autistisch spectrum
of ADHD. Binnen het basisonderwijs gaat het relatief vaak om
leerlingen met een lichamelijke handicap of met spraakproblemen.
De instroom heeft tot tal van problemen geleid:
- toenemende werkdruk voor leerkrachten;
- problemen met de begeleiding en integratie van
rugzakleerlingen op school.
De overgrote meerderheid van de directeuren - zowel in het
basisonderwijs als het voortgezet onderwijs - is van mening dat hun
docenten niet goed zijn voorbereid op de instroom van
rugzakleerlingen. Ze zijn tevens van mening dat de invoering van de
Leerlinggebonden Financiering niet goed is begeleid door het
Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen.
En volgens een meerderheid van de directeuren zijn de problemen die
zich momenteel op school voordoen naar aanleiding van de invoering van
de Leerlinggebonden Financiering, niet van tijdelijke aard.
Opvallend is dat bijna de helft van de directeuren uit het voortgezet
onderwijs vindt dat veel rugzakleerlingen beter af zijn op een school
voor speciaal onderwijs en dus niet goed op hun plaats zijn op een
reguliere school. In het basisonderwijs vindt één op de vijf
directeuren dat.
Een meerderheid van de directeuren vindt het overigens wel belangrijk
dat leerlingen met een lichamelijke handicap instromen in het regulier
onderwijs.
Keerzijde van de Leerlinggebonden Financiering
De invoering van de Leerlinggebonden Financiering heeft soms
verstrekkende gevolgen voor de betrokkenen rugzakleerlingen, reguliere
leerlingen, scholen, ouders en hulpverleners. STINAFO en JOPLA willen
bijdragen aan het bespreekbaar maken van alle aspecten aangaande de
Leerlinggebonden Financiering. Gaat de uitvoering van de regeling niet
ten koste van de kwaliteit van het onderwijs? En in hoeverre
integreren deze rugzakleerlingen succesvol? Kinderen met een handicap
zijn een makkelijk doelwit voor notoire pesters zo leert de ervaring.
Met name de directeuren uit het voortgezet onderwijs erkennen dit
risico; bijna de helft van hen (45%) is van mening dat deze kinderen
een grotere kans hebben om gepest te worden. De gevolgen daarvan
kunnen desastreus zijn.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - -