Gemeente Almelo
WWB-cliënten redelijk tevreden over Sociale Zaken
De cliënten van de afdeling SEZ in Almelo waarderen de
dienstverlening, zijn tevreden over de stiptheid van de uitbetalingen
en tevreden over hoe het baliepersoneel met hen omgaat. Minder
tevreden zijn de cliënten over de voorlichting over de WWB. Dit blijkt
uit de Quickscan klanttevredenheid Wet Werk en Bijstand (WWB), een
compact onderzoek naar de tevredenheid van WWB-klanten van de Gemeente
Almelo. Ruim veertig procent van de cliënten nam aan het onderzoek
deel.
Uit de quickscan kan geconcludeerd worden dat de klanten van de
Gemeente Almelo redelijk tevreden zijn over de Sociale Dienst.
Gemiddeld geven de klanten een 6,8 voor de dienstverlening. Dit cijfer
is iets lager dan het gemiddelde van de achttien gemeenten die aan het
onderzoek deelnamen. De waardering over de dienstverlening van de
afdeling Sociaal Economische Zaken van de gemeente Almelo ten opzichte
van 2003 is min of meer gelijk gebleven. Dit ondanks strengere
wetgeving door de invoering van de WWB.
Aandachtspunten
De cliënten waarderen de stiptheid van de uitbetalingen (een 8,2). In
het algemeen zijn de respondenten tevreden met de bejegening van het
baliepersoneel en de duidelijkheid van de formulieren. Als
aandachtspunten komen uit het onderzoek naar voren de begeleiding door
andere organisaties dan de afdeling SEZ (een 6,4), de telefonische
bereikbaarheid en de informatievoorziening, met een lagere gemiddelde
score. Daarnaast geven verschillende cliënten aan dat de bejegening
van de consulenten niet altijd goed is en dat de financiële
afhandeling verbeterd kan worden (qua doorlooptijd of de duidelijkheid
over de hoogte van de uitkering). Verder zijn cliënten in vergelijking
met andere gemeenten minder positief over de tijd en aandacht voor
voorlichting. Momenteel is de gemeente al bezig met het verbeteren van
de bestaande nieuwsbrief voor cliënten.
Klachten
In totaal hebben 27 respondenten aangegeven de afgelopen twee jaar een
klacht te hebben ingediend, (dit is tien procent van de cliënten die
de vragenlijst heeft ingevuld). De snelheid van klachtafhandeling en
de manier waarop de klacht is behandeld zijn ten opzichte van vorig
jaar sterk verbeterd (beiden een 5,0). Deze gegevens zijn indicatief
aangezien slechts een kleine groep respondenten aangeeft een klacht te
hebben ingediend. De cijfers zijn vergelijkbaar met de scores van de
andere deelnemende gemeenten.
Klanttevredenheidsonderzoek WWB Almelo.doc