Gemeente Cromstrijen
10-02-2005
UPC Nederland wijzigt televisiefrequenties
Op woensdag 16 februari voert UPC Nederland in alle gemeenten in de
Hoeksche Waard nieuwe televisiefrequenties in. Dit betekent dat de
televisiezenders vanaf deze datum op andere frequenties worden
doorgegeven. De frequentiewijziging brengt met zich mee dat abonnees
van UPC hun televisietoestellen opnieuw moeten instellen. Zij
ontvangen hierover een brief met nieuwe frequenties.
De frequentiewijziging is noodzakelijk om toekomstige verbeteringen en
innovaties, zoals digitale televisie, overal mogelijk te maken. Ook
verbetert de ontvangst van enkele storingsgevoelige zenders.
Ondersteuning
UPC ondersteunt haar klanten zoveel mogelijk tijdens deze
frequentiewijziging. Om eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken
wordt de frequentiewijziging steeds 's ochtends tussen vijf en zes uur
uitgevoerd. In de brief aan haar abonnees legt UPC uit dat veel nieuwe
tv-toestellen een automatische zenderinstelling hebben, zodat
eenvoudig alle tv-zenders weer op de juiste plek komen. Klanten die
toch moeite hebben met het opnieuw instellen van hun televisie - en
dit door niemand in hun directe omgeving kunnen laten doen - kunnen
een beroep doen op het televisie-regelteam. Er komt dan, tegen
betaling van een gereduceerd tarief, een installateur bij de klant
thuis om de apparatuur opnieuw in te stellen.
Instellingen als verpleeg- en verzorgingstehuizen en sommige
woningbouwverenigingen zijn al eerder geinformeerd over de
frequentiewijziging. Zij kunnen ervoor kiezen het televisie-regelteam
met een extra korting langs te laten komen om de televisietoestellen
van al hun bewoners opnieuw in te stellen. Klanten kunnen in de
maanden van de frequentiewijziging contact opnemen met UPC Customer
Service, afdeling frequentiewijziging, via het tijdelijke
telefoonnummer 0900 2052050 (vijf eurocent per minuut). Zij kunnen
hier terecht voor meer informatie en om een afspraak te maken met het
televisie-regelteam.
Informatie voor klanten
Naast een brief met zenderoverzicht aan haar klanten in de gemeenten
Binnenmaas, Cromstrijen, 's-Gravendeel, Korendijk, Oud-Beijerland en
Strijen informeert UPC Nederland haar klanten via verschillende
kanalen. Op www.upc.nl, het UPC Infokanaal en teletekst achter het UPC
Infokanaal staat een uitleg van de frequentiewijziging en het speciale
telefoonnummer. Op de internetsite is tevens het nieuwe
zenderoverzicht per gemeente te vinden. Om haar klanten op de datum
van de frequentiewijziging hier nogmaals aan te herinneren plaatst UPC
op de oude frequenties van Nederland 1 een kort bericht met het
telefoonnummer.
Gevolgen voor overige UPC-diensten
Klanten met digitale telefonie en/ of internet merken niets van de
werkzaamheden. Klanten van digitale televisie van UPC hoeven alleen
enkele eenvoudige stappen te doorlopen op hun Set Top Computer. Deze
stappen worden uitgelegd in de brief die zij ontvangen en staan tevens
in de gebruikshandleiding.