Gemeente Cromstrijen


10-02-2005

UPC Nederland wijzigt televisiefrequenties

Op woensdag 16 februari voert UPC Nederland in alle gemeenten in de Hoeksche Waard nieuwe televisiefrequenties in. Dit betekent dat de televisiezenders vanaf deze datum op andere frequenties worden doorgegeven. De frequentiewijziging brengt met zich mee dat abonnees van UPC hun televisietoestellen opnieuw moeten instellen. Zij ontvangen hierover een brief met nieuwe frequenties.

De frequentiewijziging is noodzakelijk om toekomstige verbeteringen en innovaties, zoals digitale televisie, overal mogelijk te maken. Ook verbetert de ontvangst van enkele storingsgevoelige zenders.

Ondersteuning
UPC ondersteunt haar klanten zoveel mogelijk tijdens deze frequentiewijziging. Om eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken wordt de frequentiewijziging steeds 's ochtends tussen vijf en zes uur uitgevoerd. In de brief aan haar abonnees legt UPC uit dat veel nieuwe tv-toestellen een automatische zenderinstelling hebben, zodat eenvoudig alle tv-zenders weer op de juiste plek komen. Klanten die toch moeite hebben met het opnieuw instellen van hun televisie - en dit door niemand in hun directe omgeving kunnen laten doen - kunnen een beroep doen op het televisie-regelteam. Er komt dan, tegen betaling van een gereduceerd tarief, een installateur bij de klant thuis om de apparatuur opnieuw in te stellen.

Instellingen als verpleeg- en verzorgingstehuizen en sommige woningbouwverenigingen zijn al eerder geinformeerd over de frequentiewijziging. Zij kunnen ervoor kiezen het televisie-regelteam met een extra korting langs te laten komen om de televisietoestellen van al hun bewoners opnieuw in te stellen. Klanten kunnen in de maanden van de frequentiewijziging contact opnemen met UPC Customer Service, afdeling frequentiewijziging, via het tijdelijke telefoonnummer 0900 2052050 (vijf eurocent per minuut). Zij kunnen hier terecht voor meer informatie en om een afspraak te maken met het televisie-regelteam.

Informatie voor klanten
Naast een brief met zenderoverzicht aan haar klanten in de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, 's-Gravendeel, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen informeert UPC Nederland haar klanten via verschillende kanalen. Op www.upc.nl, het UPC Infokanaal en teletekst achter het UPC Infokanaal staat een uitleg van de frequentiewijziging en het speciale telefoonnummer. Op de internetsite is tevens het nieuwe zenderoverzicht per gemeente te vinden. Om haar klanten op de datum van de frequentiewijziging hier nogmaals aan te herinneren plaatst UPC op de oude frequenties van Nederland 1 een kort bericht met het telefoonnummer.

Gevolgen voor overige UPC-diensten
Klanten met digitale telefonie en/ of internet merken niets van de werkzaamheden. Klanten van digitale televisie van UPC hoeven alleen enkele eenvoudige stappen te doorlopen op hun Set Top Computer. Deze stappen worden uitgelegd in de brief die zij ontvangen en staan tevens in de gebruikshandleiding.