FloraHolland


Januari Februari

---

Antwoorden vragen Ledenkringavonden november 2004

FLORAHOLLAND (15 feb. 2005) - Onderstaand vindt u de antwoorden op de vragen die tijdens de kringavonden in november naar voren zijn gebracht. Een aantal veel voorkomende vragen nemen we op in FloraHolland visie die begin februari verschijnt. Daarnaast plaatsen we de vragen en antwoorden op Internet. Enkele specifieke onderwerpen zullen we wat breder neerzetten.

Logistiek

Logistieke middelen

Hoeveel bedraagt de tariefstijging bij de grote bloemencontainer? Eén cent voor rekening van de kweker en één cent voor de koper. Het nieuwe huurtarief komt daarmee op 13 eurocent per roulatie voor zowel kweker als koper.

Bij karren met nieuwe klemmen kan de brief nauwelijks meer in de brievenkoker (hier zit een parker doorheen). Waar moet de brief in het vervolg bevestigd worden?
Aan de nieuwe brievenklem, zodat de brief zichtbaar is voor de vervoerder en gemakkelijk gescand kan worden in de veilingprocessen.

Vraag in hoeverre in de nieuwe situatie met drie legborden per stapelwagen huur voor de losse legborden betaald moet gaan worden. Nee dit is niet het geval. De losse legborden worden uitgegeven conform een statiegeld systeem. Het statiegeld is 29,50 euro per legbord. De kosten van de losse legborden zijn onderdeel van het stapelwagentarief.

Vraag of de stapelwagenhuur jaarlijks geïndexeerd gaat worden. Dit is inderdaad het geval. Voor 2005 betekent dit een verhoging van
1,5%. Het tarief was 180 euro en wordt 183 euro per jaar. Deze indexering is noodzakelijk omdat er onder andere voor het onderhoud van de stapelwagen veel kosten worden gemaakt. Ook projecten zoals het uniformeren van de stapelwagen naar 3 legborden vragen grote investeringen.

Probleem met bestellingen en aflevering van het eenmalig fust. Hierbij was er sprake van onduidelijkheid over de geldende regels en de uitvoering hiervan.
Iedere aanvoerder die dit betreft heeft in november 2004 een bestel- en afleverschema 2005 ontvangen. Hierop staat weergegeven in welke week u kunt bestellen en wanneer er dan afgeleverd wordt. U kunt iedere twee weken bestellen. Voor de besteldatum wordt iedere aanvoerder hier nog aan herinnerd door middel van een e-mail. In de zomer periode moet u 2x voor 4 weken fust bestellen. Overigens kunt u ook gedurende deze 8 weken wel uw fust om de twee weken afgeleverd krijgen mits u dit aan het begin van deze periode aangeeft. In 2004 was de periode met 4-wekelijkse bestelcyclus twee maal zo lang. Op grond van reacties van aanvoerders is deze periode gehalveerd.

Aandacht is gevraagd voor het verwijderen of het voorkomen van stickers op fust.
Hier komt dit jaar veel meer aandacht voor. In 2004 is een project gestart met als doel om de stickers van het fust te verwijderen. Met fabrikanten van stickers is afgesproken dat er alleen nog een bepaalde lijmsoort gebruikt mag worden. De kopers (de grootste gebruikers van sticker op het fust) dienen hun kopersnummers op hun stickers te vermelden. Vervolgens worden de fustwasmachines van de veiligingen op de nieuwe lijmsoort aangepast.

Door het gebruik van een andere lijmsoort in combinatie met de aanpassing van de fustwasmachines zal het overgrote deel van de stickers verwijderd worden. Als iemand niet de juiste stickers gebruikt wordt hij hier door de veilingen op aangesproken. De verplichting tot het gebruik van de juiste stickers gaat in per april 2005; eind 2005 moeten er dus grote verbeteringen op dit vlak merkbaar zijn.

Overige zaken

In hoeverre wordt er nagedacht over de invoering van flexibele arbeidscontracten/arbeidstijden die afhankelijk zijn van de omvang van de aanvoer.
Diverse Logistieke afdelingen rondom het klokproces, zoals veilvoorbereiding, distributie en afleveren werken al met dergelijke contracten. Bij afdelingen zoals aanvoerverwerking en fust- en deense container services is dit lastiger omdat met vaste aanvoertijden gewerkt wordt. Op deze afdelingen wordt gewerkt met wisselende bezettingssterktes en worden de roosters zoveel mogelijk op de omvang van de aanvoer afgestemd. Door middel van capaciteitsmanagement wordt continu getracht een zo optimaal mogelijke afstemming van de werktijden op het werkaanbod te realiseren. Dit leidt inmiddels tot forse productiviteitsverbeteringen.

Op welke wijze worden de aanvoerders geinformeerd over het gebruik van de nieuwe Uniforme Aanvoer Brief. Hierbij is een heldere instructie voor de gebruikers noodzakelijk.
De vraag is bij publicatie achterhaald; UAB is reeds in gebruik en vooraf is richting doelgroepen gecommuniceerd.

Wat is de noodzaak van een sticker op de Uniforme Aanvoer Brief. Als de brief van de kar valt of niet aanwezig is, kan de juiste kar nog worden achterhaald aan de hand van de sticker. Gezien de grootte van vestiging Naaldwijk is het verplicht bij aanvoer op vestiging Naaldwijk de kar te voorzien van de sticker op de aanvoerbrief. Bovendien is het noodzakelijk te stickeren voor de noodprocedure wanneer systemen uitvallen.

Aandacht is gevraagd voor de diefstallen van fust en het feit dat dit fust weer relatief eenvoudig ingeleverd kan worden bij de veiling. Hierbij is de suggestie gedaan om als veiling een plan van aanpak op te stellen.
Dat is in november 2004 al gebeurd. Dit plan omvatte vijf onderdelen:
-Betere beveiligingen van het fust op de veilingterreinen (nagenoeg volledig uitgevoerd)intensieve communicatie naar aanvoerders om de bewustwording te vergroten. Ook is er gecommuniceerd naar vervoerders, hun chauffeurs zijn immers veel onderweg en zien mogelijk zaken die verdere diefstallen kunnen voorkomen.

-Instellen van centraal meldpunt zodat aangiftes gecombineerd kunnen worden om zo de prioriteitstelling bij de politie te verhogen. Het centrale meldpunt voor FloraHolalnd is 0174-63 23 30 of via de e-mail naar meldpunt@floraholland.nl.

-De informatie wordt gedeeld en er wordt nauw samengewerkt met de VBA
-Door de medewerkers van de fustafdelingen wordt extra gelet op "verdachte transacties". Dit is echter zeer lastig omdat gestolen fust, gespreid, op alle veilingen ingeleverd kan worden. Daarnaast wordt fust door kopers nogal eens als onderling betaalmiddel gebruikt. Deze transacties worden niet geregistreerd.

-Inmiddels kan gemeld worden dat de vermoedelijke daders opgespoord zijn.

Aangegeven is dat er op zaterdagochtend op vestiging Naaldwijk geen dock-beheer is. Dit leidt soms tot onduidelijke situaties. Op dit moment loopt er een onderzoek aangaande dockmanagementsystemen & centrale dockafhandeling binnen logistiek Naaldwijk. Met als doel een snellere en efficiëntere dockafhandeling. In dit onderzoek wordt de zaterdagaanvoer ook meegenomen.

Klok Naaldwijk

Is het mogelijk om de GP en OP Freesia achter elkaar te veilen, nu komen de exclusievere soorten steeds achteraan? Het beleid bij klok Naaldwijk is er op gericht om veel vroeg te veilen. Dit betekent dus dat voor alle productgroepen de GP zo vroeg mogelijk geveild moet worden. Dat brengt dan vanzelf met zich mee dat de OP na alle GP geveild wordt. Het is dus binnen het beleid niet mogelijk om OP Freesia direkt achter de GP Freesia te veilen. Voor de exclusieve/nieuwe soorten en nieuwe kwekers hebben we bij de meeste veilgroepen een "uitgelicht" blok. Dit blok is er ook bij Freesia en deze wordt geveild na twee rijen GP Freesia op een gunstige plaats. Er zijn voor ieder product voorwaarden gemaakt waaraan moet worden voldaan om in dit blok te mogen veilen. Deze voorwaarden en de toestemming om in dit blok te mogen veilen ligt bij de assortimentmanager/veilingmeester van het bepaalde product. Voor Freesia is dit Mark Nieuwstraten.(toestel 4667)

Bij Chrysantnet is via een webcam de klok(Chrysant) te volgen. Kan de veiling dit niet via Florinet regelen voor alle klokken? Op dit moment is het zo dat via een webcam Klok 2 is te volgen voor abonnees op Chrysantnet.nl Deze ontwikkeling is dan uitgevoerd op initiatief van Chrysantnet en is op dit moment nog steeds een proef. Na evaluatie van de proef in samenwerking tussen Chrysantnet en FloraHolland zal worden bekeken of uitbreiding van dit initiatief gewenst is en hoe zo ja, hoe evt. verbreding dan kan worden uitgevoerd.

Wie gaat de meerkosten van het veilen op DC straks betalen? Hierbij is erop gewezen dat eerdere proeven met het veilen op DC niet tot het gewenste resultaat hebben geleid.
In het onderzoek wat nu gaande is wordt meegenomen hoe de kosten zijn opgebouwd en wie er voor deze kosten gaat opdraaien. Het kostenmaker/kostendrager principe geldt hierbij als uitgangspunt.

Product-Markt- en Relatiemanagement

De minimumprijs is nu gekoppeld aan de potmaat
De minimumprijs van de kamerplanten is sinds een aantal jaren gekoppeld aan de potmaat. Vraag is of dit niet anders kan daar de waarde van producten in eenzelfde potmaat sterk uiteenloopt. Voorheen zat de pijn van de doordraai altijd bij de kleinste potmaat, nu is dat meer verdeeld over verschillende potmaten. Omdat er tussen de producten veel verschillen zitten in waarde is er naast de standaard een uitzonderingen lijst samengesteld met een lagere minimumprijs.
In deze uitzonderingslijst zijn de producten gezet die een lage waarde hebben. Enkele voorbeelden hiervan zijn Hedera, Primula en bolbloemen op pot.

Om het systeem niet te ingewikkeld te maken is het hierbij gebleven. De inkopers op de klok moeten nu al verschillende minimumprijzen in het hoofd hebben zitten.
Bij de ontwikkeling van dit systeem is er wel over gesproken om per product(groep) een aparte minimumprijs range te ontwikkelen, immer een orchidee in een 12 cm pot heeft een andere waarde dan een Saintpaulia in een 12 cm pot. Hiervan is afgestapt vanwege het te ondoorzichtig worden van het systeem en de praktische toepasbaarheid voor de handel.

Geconstateerd is dat de kwaliteitsproblemen (smet en botrytis) bij Helianthus het grootst zijn na het weekend (op maandag). Wordt Helianthus in het weekend anders bewaard dan doordeweeks? Antwoord: Nee, de bewaarcondities zijn hetzelfde in het weekend als doordeweeks: buiten de koelcel. Botrytis is een probleem wat zich redelijk snel (binnen 24 uur) kan manifesteren en zichtbaar worden. Dit hoeft niets met de bewaaromstandigheden te maken te hebben, maar belangrijk zijn ook de teeltomstandigheden en gevoeligheid van het gewas. Bekend is dat veel ventileren de problemen kan verminderen. Dus als het gewas nat is geoogst, is een ventilator in de schuur aan te bevelen.

Er is wildgroei ontstaan in barcodes die op Planten moeten worden aangebracht. Onderneemt de veiling initiatieven om hier enige uniformiteit in aan te brengen?
De barcodes zoals aanvoerders deze op producten aanbrengen zijn veelal bedoeld om de kassa-scanning bij de eindklant (in de winkel) mogelijk te maken. De wensen en eisen die eindklanten aan deze codering stellen zijn verschillend, waardoor uniformering vooralsnog een brug te ver is gebleken. Veilingen kunnen bij deze eindklanten ook geen bepalende rol in het gebruik van barcodes spelen.
Een aantal jaar geleden is in een project (Codering Levend Groen(CLG)) getracht toch een oplossing te vinden om al de verschillende wensen en eisen van eindklanten op 1 lijn te krijgen. Dit project werd ondersteund door veilingen, maar was een initiatief van de verschillende branche-organisaties van de eindklanten (supermarkten, tuincentra, bouwmarkten, etc...). Afgelopen jaar is als eindproduct van dit project een barcodering in de markt gezet die tegemoet moet komen aan de verschillende wensen, de zogenaamde CLG-codering. Gezien het afhaken van enkele belangrijke branches (waaronder grootwinkelbedrijf en supermarkten) gedurende dit traject, zal ook de komende jaren nog sprake blijven van meerdere barcodesystemen en daardoor nog geen uniformiteit bereikt worden. Mogelijk dat bij brede beschikbaarheid en gebruik van de CLG-barcode wel steeds meer partijen overgaan om hun eigen barcodering stop te zetten en over te schakelen naar deze systematiek.
In opdracht van veilingen wordt door de VBN op dit moment ook nog een zogenaamde VBN-barcodering bijgehouden. Op dit moment lopen er gesprekken tussen veilingen en de CLG om uit te zoeken welke toekomst de beide systemen (VBN- en CLG-systematiek) hebben. Mogelijk leidt dit tot een keuze in barcodesysteem, waardoor die 'wildgroei' in ieder geval wordt beeindigd en er tot een soort standaard en 'aanbevolen' barcodesysteem gekomen kan worden. In de 1e helft van 2005 moet dit duidelijk worden.

Wat houdt de organisatiewijziging bij Relatiebeheer precies in? Antwoord: Bij een groot aantal aanvoerders is sprake van schaalvergroting, specialisatie en professionalisering. Hierdoor veranderen de behoeften van deze aanvoerders, ook met betrekking tot de dienstverlening van FloraHolland. Dit geldt niet voor alle aanvoerders in gelijke mate, waardoor de verschillen tussen aanvoerders steeds groter worden. Om goed in te kunnen spelen op deze ontwikkelingen is de afdeling Relatiebeheer gereorganiseerd.

Wat houdt de verandering in?
Het huidige Relatiebeheer is ingedeeld per regio. In de nieuwe situatie zijn er drie verschillende functies:
" Accountmanagement
" Relatiemanager Product
" Relatiemanager Regio

Accountmanagement richt zich op een selecte groep (zeer) grote aanvoerders. De accountmanager is de onafhankelijke sparringpartner vanuit FloraHolland. Hij geeft advies op het gebied van strategische ondernemersvraagstukken, de benutting van de marktplaatskansen en de dienstverlening van FloraHolland. Het door de accountmanager opgestelde integrale accountplan dient hierbij als leidraad.

Relatiemanagement Product richt zich op een grote groep belangrijke aanvoerders die op basis van het product dat zij telen zijn ingedeeld. De productgerichte oriëntatie van de relatiemanager Product sluit beter aan bij de behoeften van deze aanvoerders en stelt hem beter in staat ontwikkelingen vroegtijdig te signaleren. Deze ontwikkelingen kunnen gevolgen hebben voor de dienstverlening van FloraHolland.

Relatiemanagement Regio richt zich op de resterende groep aanvoerders. De relatiemanager Regio fungeert als troubleshooter en is aanspreekpunt voor de basisdienstverlening vanuit FloraHolland. Tevens heeft hij een signaalfunctie voor wat betreft ontwikkelingen in de regio en acquisitie.

Wij zijn er van overtuigd dat deze organisatieverandering het mogelijk maakt om ontwikkelingen bij onze aanvoerders sneller te signaleren en te vertalen. Dit moet er toe leiden dat de dienstverlening van FloraHolland nog beter aansluit bij de behoeften van onze aanvoerders.

Welke relatiemanager heb ik nodig?
Ben je op zoek naar een relatiemanager, neem dan contact op met de binnendienst. Zij zullen je snel met de juiste relatiemanager in contact brengen.

Zomerbloemen aanvoerders hebben in het algemeen een breed assortiment. Daarom willen zij graag een BI op bedrijfsniveau (i.p.v. op productniveau). Daarnaast willen zij de BI liever niet in het klokfront geprojecteerd zien. Wat is de visie van de veiling op deze wensen?
Antwoord: De visie van FloraHolland is dat kopers op de klok worden geïnformeerd over de betrouwbaarheid van de aanvoerinformatie. Met vertegenwoordigers van de zomerbloemen aanvoerders van VBA en FloraHolland wordt in landelijk verband gesproken over de vraagstelling.

Kan er een soort marge worden ingebouwd waardoor de BI niet direct naar 99 gaat als er een keer een fout wordt gemaakt. Anders gezegd: het zou mooi zijn als de BI van 100 toch nog kan blijven staan in een dergelijke (uitzonderlijke) situatie?
Antwoord: Deze marge bestaat al. Voor de BI is een klasse-indeling gemaakt ter vermelding op de klok. In de hoogste categorie, de klasse A met BI tussen 98 en 100, kan de aanvoerder twee fouten maken voordat hij in de klasse B komt.

N.a.v. het voorgaande: Helianthus gaat vaak visueel goed (A1) van de tuin af en wordt vervolgens toch met keur geveild. Dit heeft gevolgen voor de BI waar een aanvoerder nauwelijks iets aan kan doen. Welke alternatieven biedt de veiling hiervoor?
Antwoord: Producten die gevoelig zijn voor smet worden in de gevoelige periodes door de keurmeesters extra gecontroleerd. Correcties hebben dan effect op de BI. Aanvoerders wordt geadviseerd bij gevoelige perioden zelf extra alert te zijn en de tijd tussen de eigen beoordeling en de aanvoer zo kort mogelijk de houden. Daarnaast kunnen ze de dienst betaalde keur inhuren.

Het is mogelijk de Kwaliteitsdienst van vestiging Rijnsburg in te huren voor intensieve Kwekers Begeleiding. In hoeverre is het geldende tarief marktcomform?
Aanvoerders kunnen extra begeleiding inhuren op vestiging Rijnsburg ter verhoging van het kwaliteitsniveau. Deze aanvoerders worden gedurende het seizoen enkele keren bezocht en ontvangen tips ter verbetering van de productkwaliteit vanaf oogst tot en met aanvoer op de veiling. Gebleken is dat de deelnemers hun aandeel A1 aanmerkelijk kunnen verhogen.
Op dit moment geldt een stimuleringstarief dat jaarlijks wordt aangepast. In 2005 wordt bekeken in welke mate het tarief kostendekkend is.

In hoeverre moet de veiling op termijn betaalde Zelfkeur als dienst blijven uitvoeren?
Antwoord: Bij invoering van zelfkeur is de dienst betaalde keur ingericht. Aanvoerders die voor korte of langere tijd niet in staat zijn de productkwaliteit zelf te beoordelen kunnen de kwaliteitsdienst inhuren. Zolang er behoefte is aan deze dienstverlening zal de kwaliteitsdienst deze aanbieden.

Wat is bij herkeur de grens waarbij een partij zonder de aanvoerder te informeren wordt overgeveild?
Product wordt in principe altijd overgeveild, tenzij de kosten (partij- en karheffing) voor de aanvoerder de verwachte opbrengst niet dekt. Daarnaast bestaat op enkele vestigingen de mogelijkheid dat aanvoerders afspreken producten die retour zijn gekomen niet over teveilen. Wilt u dit, dan kunt u contact opnemen met de kwaliteitsdienst van de betreffende veiling.

Wat is de visie en het beleid van FloraHolland m.b.t. Flowpack? FloraHolland ondersteunt de ontwikkeling en verder gebruik van Anthurium in Flowpack. Een juiste positionering van Flowpack in het veilschema is hierbij zeer belangrijk en continue onder de aandacht. Daarnaast neemt FloraHolland actief deel in de landelijke projectgroep waar de verder ontwikkeling van Flowpack vorm en inhoud wordt gegegeven.

Welke concrete plannen/activiteiten heeft FloraHolland op korte termijn om de positie van het product Tulp verder Te versterken? Tijdens de FloraHolland Tulpendag, welke dit keer op 3 locaties is gehouden in december en januari, is uitvoerig stil gestaan bij de jaarplannen van de verschillende vestigingen, het Bemiddelingsbureau en het totale concern. Ongeveer 400 bezoekers hebben zo kennis genomen van de geplande activiteiten om zodoende ook het komende seizoen de groei op alle vestigingen weer te realiseren.

Bemiddelingsbureau

Betaalde dienstverlening

Het gebruik van betaalde, commerciële dienstverlening van het BB (Verkoopbemiddeling) is afgenomen en voldoet niet aan de verwachtingen. Wat is hier de oorzaak van?
Het gebruik van betaalde dienstverlening is afgenomen, omdat het BB na de reorganisatie van BB Planten een deel van de betaalde dienstverlening in de collectieve dienstverlening heeft opgenomen. De bezetting ten behoeve van de persoonlijke verkoop is daarbij afgenomen van 15 naar 5 medewerkers.
Er is bij ons geenszins bekend, dat persoonlijke verkoop niet aan de verwachtingen voldoet. Integendeel, er is een wachtlijst van kwekers en er komen wekelijks nieuwe aanvragen

Kostenmaker = kostendrager

In de huidige tarievenstaffel van het BB krijgt een aanvoerder met veel omzet de hoogste korting. Waarom is dit niet gekoppeld aan de omvang van een transactie, zoadat meer aanvoerders hiervoor in aanmerking kunnen komen? Zou dit laatste ook niet beter passen bij het principe van kostenmaker = kostendrager? Waarom wordt er (in het licht van kostenmaker = kostendrager) geen onderscheid gemaakt tussen BB-transacties waar wel inspanningen voor zijn verricht en transacties waar de veiling niet aan te pas komt (ingeleverde brief).

Tarieven
Kwekers betalen provisie en partijheffing (zowel operationele als de infrastructurele kosten). Uit deze inkomsten betaalt de veiling zowel de (operationele) dienstverlening van het Bemiddelingsbureau (BB) als de daarbij noodzakelijke inrichting van de marktplaats FloraHolland (infrastructuur).
Kwekers betalen stapelwagenheffing, wanneer zij gebruik maken van de interne veilinglogistiek om de daarbij behorende operationele logistieke kosten te dekken.
Maatwerkdienstverlening aan kwekers (persoonlijke verkoop) wordt apart bij individuele kwekers in rekening gebracht.

Kostenmaker = kostendrager
Het stelsel van provisie en heffingen was in het verleden volledig collectief. Er was de wens om de verschillende inspanningen van het BB verschillend in rekening te brengen. De basis daarbij was: infrastructurele kosten voor iedereen en operationele BB-kosten gekoppeld aan de inspanning. Daarom is onderscheid gemaakt op basis van omzetgrootte (omzetstaffel). De achtergrond hier achter: grotere kwekers hebben eigen verkoopcapaciteit en maken daarom beperkt gebruik van de (commerciële) diensten van het BB. Bij Bloemenveiling Flora was er onderscheid in BB-transacties (3,9% provisie) en ingeleverde brief (2,5% provisie). Daarvoor is niet gekozen. Het systeem is met ruim 1,3 miljoen transacties administratief zeer bewerkelijk en daarnaast ook arbitrair. Het is niet altijd eenduidig vast te stellen of het BB (nu of in het verleden) wel of niet bijgedragen heeft aan de totstandkoming van de transactie.
Koppeling aan de omvang van de transactie levert ons inziens geen beter systeem op dan het huidige.

Partijheffing

Waarom moet er bij het BB ook partijheffing worden betaald als de partij (rechtstreeks) in de box gelost wordt?
Kwekers betalen geen stapelwagenheffing, wanneer zij geen gebruik maken van de interne veilinglogistiek. Juist stapelwagenheffing en niet partijheffing is bedoeld om de daarbij behorende operationele logistieke kosten te dekken.

Vestiging Rijnsburg

Probleem met het feit dat het op de vestiging Rijnsburg niet is toegestaan om de aanvoer over meerdere rijen te (laten)verdelen. Het verdelen van de aanvoer over meerdere rijen is inderdaad niet toegestaan. De reden hiervan is dat het bewust splitsen van partijen extra werk oplevert en de kans op fouten verhoogt tijdens het neerzetten, veilen en verdelen van de producten. Er is echter wel één uitzondering: als een partij (één sortering van dezelfde kwaliteit) uit vijf of meer stapelwagens bestaat, mag een deel hiervan in een andere rij geplaatst worden, mits de beschikbare ruimte in de opstelzaal dit toelaat. Aanvoerders kunnen hier dus geen rechten aan ontlenen.

In hoeverre blijft de noodzaak van Logistiek Plan Rijnsburg overeind gezien de huidige aanvoerontwikkelingen?
De uitvoering van het Logistiek Plan Rijnsburg is en blijft noodzakelijk. De logistieke functie van de marktplaats neemt in belangrijkheid toe. Het plan voorziet in een inhaalslag voor de huidige krappe capaciteit en het efficiënter inrichten van de klok toevoer- en afvoerstromen en de distributie. Het plan omvat tevens de vervangings-investeringen voor de huidige koelinstallatie en kettingtransportbanen en het opheffen van arbo-technische problemen. Hoofddoelstelling is het borgen, zo mogelijk nog verder verbeteren van de logistieke doorlooptijden, tot en met de aflevering in de kopersboxen, tegen lagere loonkosten. De stuksaanvoer is in Rijnsburg gegroeid en in de komende jaren wordt verdere stuksgroei voorzien. Omdat moet worden gebouwd en verbouwd, terwijl iedere dag normaal moet worden geveild en gedistribueerd, is er schuifruimte nodig die ruimte biedt voor groei op middellange termijn. Tenslotte biedt het plan de voorwaarden voor verdere automatisering en mechanisering met als doel minder afhankelijk te worden van loonkosten.

Vestiging Rijnsburg veilt Bol op pot later dan in Naaldwijk. In hoeverre heeft dit effect op de prijsvorming?
De huidige plek in het veilschema is afgestemd op de behoefte van de kopers op vestiging Rijnsburg en de logistieke slagkracht. Bolbloemen op pot worden eerder geveild dan de overige planten. Wanneer bollen op pot eerder in het veilschema worden geplaatst zal de aandacht verdwijnen in verband met prioriteit van inkopers voor andere productblokken op andere klokken. Op het huidige tijdstip is er dus de meeste koopkracht en wij denken dat dit een belangrijk onderdeel is voor een goede prijsvorming.

Communicatie en Coöperatiezaken

Gemis dat de omzetgegevens niet meer worden opgenomen in FloraHolland visie.
De omzetgegevens worden in het vervolg op de internetsite van FloraHolland geplaatst. Verder zal er in FloraHolland Visie opnieuw een rubriek worden opgenomen waarin de gegevens worden vermeld. Let wel: Deze zijn minder actueel dan de gegevens op internet.

Wat is het huidige aandeel van FloraHolland in ABC-Westland en is het beleid om dat aandeel verder terug te dringen?
Het belang dat FloraHolland momenteel heeft in ABC Westland bedraagt 26,7%.
Op dit moment is er geen concreet voornemen om het huidige aandeel van FloraHolland in ABC Westland verder te verlagen. Op termijn wordt een verdere verlaging echter niet uitgesloten, dit mede gelet op het feit dat er op ABC Westland geen huisvesting meer nodig is voor klanten van FloraHolland, dit in verband met de ontwikkeling van TPW-Venus.

Moeten buitenlandse aanvoerders die tegen het ledentarief kunnen afzetten ook bijdragen aan de ledenlening?
Buitenlandse aanvoerders die tegen het ledentarief aanvoeren betalen ook 1% aanvoerderslening, waarop dezelfde voorwaarden van toepassing zijn als voor de ledenlening. Deze aanvoerders krijgen wel de mogelijkheid de regeling af te kopen door middel van een extra percentage van 0,5% op de provisie.

Betalen buitenlandse aanvoerders die in aanmerking komen voor het ledentarief ook
contributie?
Alle actieve aanvoerders van FloraHolland betalen jaarlijks een vast bedrag van 450 aan contributie en een variabel deel van 1 % over de eerste 90.000 euro.

Import

Wat is dit jaar en komend jaar het groeipercentage importproducten en wat is het aandeel importproduct?
Het huidige aandeel import snijbloemen bedraagt in omzet 19% en in aantal stuks 25%.
In 2004 wordt een omzetgroei verwacht van circa 1,5% en in aantal stuks met circa 2%. Voor 2005 verwachten we een vergelijkbare situatie ten opzichte van 2004 met mogelijk
een lichte stijging van de omzet en het aantal stuks.

Facility Management

Welk deel van het kantoor Horti Business Center is inmiddels verhuurd en wat is de positie van FloraHolland hierin?
Het Horti Business Center is gerealiseerd door AM Vastgoed die het op dit moment nog in eigendom heeft. AM vastgoed verhuurt het Horti Business Center aan geïnteresseerde partijen. FloraHolland heeft met AM Vastgoed bij de verkoop van de grond een afspraak gemaakt met betrekking tot een waarborg voor de bezettingsgraad gedurende de eerste vijf jaar.

Het Horti Business Center kent op dit moment drie huurders. Op de 7e verdieping huren de Rabobank en Van der Zande Advies/Florpartners beiden een halve verdieping. De 6e en de 5e verdieping worden gehuurd door FloraHolland. Op de 6e verdieping zullen eind 2005 de FloraHolland afdelingen Bemiddelingsbureau Snijbloemen en Concern Coördinatie Logistiek hun intrek nemen. Voor de 5e verdieping wordt MPS de huurder namens FloraHolland.

Financieel en Economische Zaken

De verwachting voor de omzet in 2005 is dat deze gelijk blijft. Als de omzet opnieuw tegenvalt, zit er dan nog rek in de begroting? Als de omzet tegenvalt dan zullen er bijsturingsacties moeten plaatsvinden.
Dit kan op verschillende manieren gebeuren.

1. Winstniveau als buffer laten zakken.

2. Kosten verder en versneld verlagen.

Er zit slechts beperkt rek in de begroting en bijsturing kan effect hebben op het service niveau.

Hoeveel mag de omzet dalen voordat de veiling in de rode cijfers belandt?
Exact is dit heel moeilijk aan te geven. Opbrengsten van de veiling zijn voor een
(belangrijk) deel afhankelijk van de omzet (± 50%). Als het activiteiten niveau (stelen aanvoer etc.) niet noemenswaardig afneemt (en de kosten ook niet) dan is bij een omzetdaling van circa 6 á 7% rode cijfers waarschijnlijk.
In de praktijk zal bij een omzetdaling van 3 à 5% echter rode cijfers worden geschreven,
omdat ook andere inkomsten voor de veiling zullen dalen.

Waarom is er nu wel sprake van kostenverlaging? In het verleden kon dit niet, ook niet als het wat minder ging.
Kosten worden nu veel nadrukkelijker bekeken op noodzaak en wordt de afweging
gemaakt tussen kosten en baten (voor de kweker). "Vroeger" lag bij de veiling de
dienstverlening bovenaan. Bovendien beginnen investeringen gericht op efficiency nu
hun vruchten af te werpen.

De uitbetaaldag voor Rijnsburg en Eelde wordt verschoven van woensdag naar donderdag. Wat levert dit de veiling aan extra rente-inkomsten op?
Het oogmerk is nooit geweest om hier geld op te verdienen. Het rente voordeel is te
schatten op 50.000,- op jaarbasis.


---