FloraHolland
Januari Februari
---
Antwoorden vragen Ledenkringavonden november 2004
FLORAHOLLAND (15 feb. 2005) - Onderstaand vindt u de antwoorden op de
vragen die tijdens de kringavonden in november naar voren zijn
gebracht. Een aantal veel voorkomende vragen nemen we op in
FloraHolland visie die begin februari verschijnt. Daarnaast plaatsen
we de vragen en antwoorden op Internet. Enkele specifieke onderwerpen
zullen we wat breder neerzetten.
Logistiek
Logistieke middelen
Hoeveel bedraagt de tariefstijging bij de grote bloemencontainer?
Eén cent voor rekening van de kweker en één cent voor de koper. Het
nieuwe huurtarief komt daarmee op 13 eurocent per roulatie voor zowel
kweker als koper.
Bij karren met nieuwe klemmen kan de brief nauwelijks meer in de
brievenkoker (hier zit een parker doorheen). Waar moet de brief in het
vervolg bevestigd worden?
Aan de nieuwe brievenklem, zodat de brief zichtbaar is voor de
vervoerder en gemakkelijk gescand kan worden in de veilingprocessen.
Vraag in hoeverre in de nieuwe situatie met drie legborden per
stapelwagen huur voor de losse legborden betaald moet gaan worden.
Nee dit is niet het geval. De losse legborden worden uitgegeven
conform een statiegeld systeem. Het statiegeld is 29,50 euro per
legbord. De kosten van de losse legborden zijn onderdeel van het
stapelwagentarief.
Vraag of de stapelwagenhuur jaarlijks geïndexeerd gaat worden.
Dit is inderdaad het geval. Voor 2005 betekent dit een verhoging van
1,5%. Het tarief was 180 euro en wordt 183 euro per jaar. Deze
indexering is noodzakelijk omdat er onder andere voor het onderhoud
van de stapelwagen veel kosten worden gemaakt. Ook projecten zoals het
uniformeren van de stapelwagen naar 3 legborden vragen grote
investeringen.
Probleem met bestellingen en aflevering van het eenmalig fust. Hierbij
was er sprake van onduidelijkheid over de geldende regels en de
uitvoering hiervan.
Iedere aanvoerder die dit betreft heeft in november 2004 een bestel-
en afleverschema 2005 ontvangen. Hierop staat weergegeven in welke
week u kunt bestellen en wanneer er dan afgeleverd wordt. U kunt
iedere twee weken bestellen. Voor de besteldatum wordt iedere
aanvoerder hier nog aan herinnerd door middel van een e-mail. In de
zomer periode moet u 2x voor 4 weken fust bestellen. Overigens kunt u
ook gedurende deze 8 weken wel uw fust om de twee weken afgeleverd
krijgen mits u dit aan het begin van deze periode aangeeft. In 2004
was de periode met 4-wekelijkse bestelcyclus twee maal zo lang. Op
grond van reacties van aanvoerders is deze periode gehalveerd.
Aandacht is gevraagd voor het verwijderen of het voorkomen van
stickers op fust.
Hier komt dit jaar veel meer aandacht voor. In 2004 is een project
gestart met als doel om de stickers van het fust te verwijderen. Met
fabrikanten van stickers is afgesproken dat er alleen nog een bepaalde
lijmsoort gebruikt mag worden. De kopers (de grootste gebruikers van
sticker op het fust) dienen hun kopersnummers op hun stickers te
vermelden. Vervolgens worden de fustwasmachines van de veiligingen op
de nieuwe lijmsoort aangepast.
Door het gebruik van een andere lijmsoort in combinatie met de
aanpassing van de fustwasmachines zal het overgrote deel van de
stickers verwijderd worden. Als iemand niet de juiste stickers
gebruikt wordt hij hier door de veilingen op aangesproken. De
verplichting tot het gebruik van de juiste stickers gaat in per april
2005; eind 2005 moeten er dus grote verbeteringen op dit vlak merkbaar
zijn.
Overige zaken
In hoeverre wordt er nagedacht over de invoering van flexibele
arbeidscontracten/arbeidstijden die afhankelijk zijn van de omvang van
de aanvoer.
Diverse Logistieke afdelingen rondom het klokproces, zoals
veilvoorbereiding, distributie en afleveren werken al met dergelijke
contracten. Bij afdelingen zoals aanvoerverwerking en fust- en deense
container services is dit lastiger omdat met vaste aanvoertijden
gewerkt wordt. Op deze afdelingen wordt gewerkt met wisselende
bezettingssterktes en worden de roosters zoveel mogelijk op de omvang
van de aanvoer afgestemd. Door middel van capaciteitsmanagement wordt
continu getracht een zo optimaal mogelijke afstemming van de
werktijden op het werkaanbod te realiseren. Dit leidt inmiddels tot
forse productiviteitsverbeteringen.
Op welke wijze worden de aanvoerders geinformeerd over het gebruik van
de nieuwe Uniforme Aanvoer Brief. Hierbij is een heldere instructie
voor de gebruikers noodzakelijk.
De vraag is bij publicatie achterhaald; UAB is reeds in gebruik en
vooraf is richting doelgroepen gecommuniceerd.
Wat is de noodzaak van een sticker op de Uniforme Aanvoer Brief.
Als de brief van de kar valt of niet aanwezig is, kan de juiste kar
nog worden achterhaald aan de hand van de sticker. Gezien de grootte
van vestiging Naaldwijk is het verplicht bij aanvoer op vestiging
Naaldwijk de kar te voorzien van de sticker op de aanvoerbrief.
Bovendien is het noodzakelijk te stickeren voor de noodprocedure
wanneer systemen uitvallen.
Aandacht is gevraagd voor de diefstallen van fust en het feit dat dit
fust weer relatief eenvoudig ingeleverd kan worden bij de veiling.
Hierbij is de suggestie gedaan om als veiling een plan van aanpak op
te stellen.
Dat is in november 2004 al gebeurd. Dit plan omvatte vijf onderdelen:
-Betere beveiligingen van het fust op de veilingterreinen (nagenoeg
volledig uitgevoerd)intensieve communicatie naar aanvoerders om de
bewustwording te vergroten. Ook is er gecommuniceerd naar vervoerders,
hun chauffeurs zijn immers veel onderweg en zien mogelijk zaken die
verdere diefstallen kunnen voorkomen.
-Instellen van centraal meldpunt zodat aangiftes gecombineerd kunnen
worden om zo de prioriteitstelling bij de politie te verhogen. Het
centrale meldpunt voor FloraHolalnd is 0174-63 23 30 of via de e-mail
naar meldpunt@floraholland.nl.
-De informatie wordt gedeeld en er wordt nauw samengewerkt met de VBA
-Door de medewerkers van de fustafdelingen wordt extra gelet op
"verdachte transacties". Dit is echter zeer lastig omdat gestolen
fust, gespreid, op alle veilingen ingeleverd kan worden. Daarnaast
wordt fust door kopers nogal eens als onderling betaalmiddel gebruikt.
Deze transacties worden niet geregistreerd.
-Inmiddels kan gemeld worden dat de vermoedelijke daders opgespoord
zijn.
Aangegeven is dat er op zaterdagochtend op vestiging Naaldwijk geen
dock-beheer is. Dit leidt soms tot onduidelijke situaties.
Op dit moment loopt er een onderzoek aangaande dockmanagementsystemen
& centrale dockafhandeling binnen logistiek Naaldwijk. Met als doel
een snellere en efficiëntere dockafhandeling. In dit onderzoek wordt
de zaterdagaanvoer ook meegenomen.
Klok Naaldwijk
Is het mogelijk om de GP en OP Freesia achter elkaar te veilen, nu
komen de exclusievere soorten steeds achteraan?
Het beleid bij klok Naaldwijk is er op gericht om veel vroeg te
veilen. Dit betekent dus dat voor alle productgroepen de GP zo vroeg
mogelijk geveild moet worden. Dat brengt dan vanzelf met zich mee dat
de OP na alle GP geveild wordt. Het is dus binnen het beleid niet
mogelijk om OP Freesia direkt achter de GP Freesia te veilen. Voor de
exclusieve/nieuwe soorten en nieuwe kwekers hebben we bij de meeste
veilgroepen een "uitgelicht" blok. Dit blok is er ook bij Freesia en
deze wordt geveild na twee rijen GP Freesia op een gunstige plaats. Er
zijn voor ieder product voorwaarden gemaakt waaraan moet worden
voldaan om in dit blok te mogen veilen. Deze voorwaarden en de
toestemming om in dit blok te mogen veilen ligt bij de
assortimentmanager/veilingmeester van het bepaalde product. Voor
Freesia is dit Mark Nieuwstraten.(toestel 4667)
Bij Chrysantnet is via een webcam de klok(Chrysant) te volgen. Kan de
veiling dit niet via Florinet regelen voor alle klokken?
Op dit moment is het zo dat via een webcam Klok 2 is te volgen voor
abonnees op Chrysantnet.nl Deze ontwikkeling is dan uitgevoerd op
initiatief van Chrysantnet en is op dit moment nog steeds een proef.
Na evaluatie van de proef in samenwerking tussen Chrysantnet en
FloraHolland zal worden bekeken of uitbreiding van dit initiatief
gewenst is en hoe zo ja, hoe evt. verbreding dan kan worden
uitgevoerd.
Wie gaat de meerkosten van het veilen op DC straks betalen? Hierbij is
erop gewezen dat eerdere proeven met het veilen op DC niet tot het
gewenste resultaat hebben geleid.
In het onderzoek wat nu gaande is wordt meegenomen hoe de kosten zijn
opgebouwd en wie er voor deze kosten gaat opdraaien. Het
kostenmaker/kostendrager principe geldt hierbij als uitgangspunt.
Product-Markt- en Relatiemanagement
De minimumprijs is nu gekoppeld aan de potmaat
De minimumprijs van de kamerplanten is sinds een aantal jaren
gekoppeld aan de potmaat. Vraag is of dit niet anders kan daar de
waarde van producten in eenzelfde potmaat sterk uiteenloopt.
Voorheen zat de pijn van de doordraai altijd bij de kleinste potmaat,
nu is dat meer verdeeld over verschillende potmaten.
Omdat er tussen de producten veel verschillen zitten in waarde is er
naast de standaard een uitzonderingen lijst samengesteld met een
lagere minimumprijs.
In deze uitzonderingslijst zijn de producten gezet die een lage waarde
hebben. Enkele voorbeelden hiervan zijn Hedera, Primula en bolbloemen
op pot.
Om het systeem niet te ingewikkeld te maken is het hierbij gebleven.
De inkopers op de klok moeten nu al verschillende minimumprijzen in
het hoofd hebben zitten.
Bij de ontwikkeling van dit systeem is er wel over gesproken om per
product(groep) een aparte minimumprijs range te ontwikkelen, immer een
orchidee in een 12 cm pot heeft een andere waarde dan een Saintpaulia
in een 12 cm pot. Hiervan is afgestapt vanwege het te ondoorzichtig
worden van het systeem en de praktische toepasbaarheid voor de handel.
Geconstateerd is dat de kwaliteitsproblemen (smet en botrytis) bij
Helianthus het grootst zijn na het weekend (op maandag). Wordt
Helianthus in het weekend anders bewaard dan doordeweeks?
Antwoord: Nee, de bewaarcondities zijn hetzelfde in het weekend als
doordeweeks: buiten de koelcel. Botrytis is een probleem wat zich
redelijk snel (binnen 24 uur) kan manifesteren en zichtbaar worden.
Dit hoeft niets met de bewaaromstandigheden te maken te hebben, maar
belangrijk zijn ook de teeltomstandigheden en gevoeligheid van het
gewas. Bekend is dat veel ventileren de problemen kan verminderen. Dus
als het gewas nat is geoogst, is een ventilator in de schuur aan te
bevelen.
Er is wildgroei ontstaan in barcodes die op Planten moeten worden
aangebracht. Onderneemt de veiling initiatieven om hier enige
uniformiteit in aan te brengen?
De barcodes zoals aanvoerders deze op producten aanbrengen zijn veelal
bedoeld om de kassa-scanning bij de eindklant (in de winkel) mogelijk
te maken. De wensen en eisen die eindklanten aan deze codering stellen
zijn verschillend, waardoor uniformering vooralsnog een brug te ver is
gebleken. Veilingen kunnen bij deze eindklanten ook geen bepalende rol
in het gebruik van barcodes spelen.
Een aantal jaar geleden is in een project (Codering Levend Groen(CLG))
getracht toch een oplossing te vinden om al de verschillende wensen en
eisen van eindklanten op 1 lijn te krijgen. Dit project werd
ondersteund door veilingen, maar was een initiatief van de
verschillende branche-organisaties van de eindklanten (supermarkten,
tuincentra, bouwmarkten, etc...). Afgelopen jaar is als eindproduct
van dit project een barcodering in de markt gezet die tegemoet moet
komen aan de verschillende wensen, de zogenaamde CLG-codering. Gezien
het afhaken van enkele belangrijke branches (waaronder
grootwinkelbedrijf en supermarkten) gedurende dit traject, zal ook de
komende jaren nog sprake blijven van meerdere barcodesystemen en
daardoor nog geen uniformiteit bereikt worden. Mogelijk dat bij brede
beschikbaarheid en gebruik van de CLG-barcode wel steeds meer partijen
overgaan om hun eigen barcodering stop te zetten en over te schakelen
naar deze systematiek.
In opdracht van veilingen wordt door de VBN op dit moment ook nog een
zogenaamde VBN-barcodering bijgehouden. Op dit moment lopen er
gesprekken tussen veilingen en de CLG om uit te zoeken welke toekomst
de beide systemen (VBN- en CLG-systematiek) hebben. Mogelijk leidt dit
tot een keuze in barcodesysteem, waardoor die 'wildgroei' in ieder
geval wordt beeindigd en er tot een soort standaard en 'aanbevolen'
barcodesysteem gekomen kan worden. In de 1e helft van 2005 moet dit
duidelijk worden.
Wat houdt de organisatiewijziging bij Relatiebeheer precies in?
Antwoord: Bij een groot aantal aanvoerders is sprake van
schaalvergroting, specialisatie en professionalisering. Hierdoor
veranderen de behoeften van deze aanvoerders, ook met betrekking tot
de dienstverlening van FloraHolland. Dit geldt niet voor alle
aanvoerders in gelijke mate, waardoor de verschillen tussen
aanvoerders steeds groter worden. Om goed in te kunnen spelen op deze
ontwikkelingen is de afdeling Relatiebeheer gereorganiseerd.
Wat houdt de verandering in?
Het huidige Relatiebeheer is ingedeeld per regio. In de nieuwe
situatie zijn er drie verschillende functies:
" Accountmanagement
" Relatiemanager Product
" Relatiemanager Regio
Accountmanagement richt zich op een selecte groep (zeer) grote
aanvoerders. De accountmanager is de onafhankelijke sparringpartner
vanuit FloraHolland. Hij geeft advies op het gebied van strategische
ondernemersvraagstukken, de benutting van de marktplaatskansen en de
dienstverlening van FloraHolland. Het door de accountmanager
opgestelde integrale accountplan dient hierbij als leidraad.
Relatiemanagement Product richt zich op een grote groep belangrijke
aanvoerders die op basis van het product dat zij telen zijn ingedeeld.
De productgerichte oriëntatie van de relatiemanager Product sluit
beter aan bij de behoeften van deze aanvoerders en stelt hem beter in
staat ontwikkelingen vroegtijdig te signaleren. Deze ontwikkelingen
kunnen gevolgen hebben voor de dienstverlening van FloraHolland.
Relatiemanagement Regio richt zich op de resterende groep aanvoerders.
De relatiemanager Regio fungeert als troubleshooter en is
aanspreekpunt voor de basisdienstverlening vanuit FloraHolland. Tevens
heeft hij een signaalfunctie voor wat betreft ontwikkelingen in de
regio en acquisitie.
Wij zijn er van overtuigd dat deze organisatieverandering het mogelijk
maakt om ontwikkelingen bij onze aanvoerders sneller te signaleren en
te vertalen. Dit moet er toe leiden dat de dienstverlening van
FloraHolland nog beter aansluit bij de behoeften van onze aanvoerders.
Welke relatiemanager heb ik nodig?
Ben je op zoek naar een relatiemanager, neem dan contact op met de
binnendienst. Zij zullen je snel met de juiste relatiemanager in
contact brengen.
Zomerbloemen aanvoerders hebben in het algemeen een breed assortiment.
Daarom willen zij graag een BI op bedrijfsniveau (i.p.v. op
productniveau). Daarnaast willen zij de BI liever niet in het
klokfront geprojecteerd zien. Wat is de visie van de veiling op deze
wensen?
Antwoord: De visie van FloraHolland is dat kopers op de klok worden
geïnformeerd over de betrouwbaarheid van de aanvoerinformatie. Met
vertegenwoordigers van de zomerbloemen aanvoerders van VBA en
FloraHolland wordt in landelijk verband gesproken over de
vraagstelling.
Kan er een soort marge worden ingebouwd waardoor de BI niet direct
naar 99 gaat als er een keer een fout wordt gemaakt. Anders gezegd:
het zou mooi zijn als de BI van 100 toch nog kan blijven staan in een
dergelijke (uitzonderlijke) situatie?
Antwoord: Deze marge bestaat al. Voor de BI is een klasse-indeling
gemaakt ter vermelding op de klok. In de hoogste categorie, de klasse
A met BI tussen 98 en 100, kan de aanvoerder twee fouten maken
voordat hij in de klasse B komt.
N.a.v. het voorgaande: Helianthus gaat vaak visueel goed (A1) van de
tuin af en wordt vervolgens toch met keur geveild. Dit heeft gevolgen
voor de BI waar een aanvoerder nauwelijks iets aan kan doen. Welke
alternatieven biedt de veiling hiervoor?
Antwoord: Producten die gevoelig zijn voor smet worden in de
gevoelige periodes door de keurmeesters extra gecontroleerd.
Correcties hebben dan effect op de BI. Aanvoerders wordt geadviseerd
bij gevoelige perioden zelf extra alert te zijn en de tijd tussen de
eigen beoordeling en de aanvoer zo kort mogelijk de houden. Daarnaast
kunnen ze de dienst betaalde keur inhuren.
Het is mogelijk de Kwaliteitsdienst van vestiging Rijnsburg in te
huren voor intensieve Kwekers Begeleiding. In hoeverre is het geldende
tarief marktcomform?
Aanvoerders kunnen extra begeleiding inhuren op vestiging Rijnsburg
ter verhoging van het kwaliteitsniveau. Deze aanvoerders worden
gedurende het seizoen enkele keren bezocht en ontvangen tips ter
verbetering van de productkwaliteit vanaf oogst tot en met aanvoer op
de veiling. Gebleken is dat de deelnemers hun aandeel A1 aanmerkelijk
kunnen verhogen.
Op dit moment geldt een stimuleringstarief dat jaarlijks wordt
aangepast. In 2005 wordt bekeken in welke mate het tarief
kostendekkend is.
In hoeverre moet de veiling op termijn betaalde Zelfkeur als dienst
blijven uitvoeren?
Antwoord: Bij invoering van zelfkeur is de dienst betaalde keur
ingericht. Aanvoerders die voor korte of langere tijd niet in staat
zijn de productkwaliteit zelf te beoordelen kunnen de kwaliteitsdienst
inhuren. Zolang er behoefte is aan deze dienstverlening zal de
kwaliteitsdienst deze aanbieden.
Wat is bij herkeur de grens waarbij een partij zonder de aanvoerder te
informeren wordt overgeveild?
Product wordt in principe altijd overgeveild, tenzij de kosten
(partij- en karheffing) voor de aanvoerder de verwachte opbrengst niet
dekt. Daarnaast bestaat op enkele vestigingen de mogelijkheid dat
aanvoerders afspreken producten die retour zijn gekomen niet over
teveilen. Wilt u dit, dan kunt u contact opnemen met de
kwaliteitsdienst van de betreffende veiling.
Wat is de visie en het beleid van FloraHolland m.b.t. Flowpack?
FloraHolland ondersteunt de ontwikkeling en verder gebruik van
Anthurium in Flowpack. Een juiste positionering van Flowpack in het
veilschema is hierbij zeer belangrijk en continue onder de aandacht.
Daarnaast neemt FloraHolland actief deel in de landelijke projectgroep
waar de verder ontwikkeling van Flowpack vorm en inhoud wordt
gegegeven.
Welke concrete plannen/activiteiten heeft FloraHolland op korte
termijn om de positie van het product Tulp verder Te versterken?
Tijdens de FloraHolland Tulpendag, welke dit keer op 3 locaties is
gehouden in december en januari, is uitvoerig stil gestaan bij de
jaarplannen van de verschillende vestigingen, het Bemiddelingsbureau
en het totale concern. Ongeveer 400 bezoekers hebben zo kennis genomen
van de geplande activiteiten om zodoende ook het komende seizoen de
groei op alle vestigingen weer te realiseren.
Bemiddelingsbureau
Betaalde dienstverlening
Het gebruik van betaalde, commerciële dienstverlening van het BB
(Verkoopbemiddeling) is afgenomen en voldoet niet aan de
verwachtingen. Wat is hier de oorzaak van?
Het gebruik van betaalde dienstverlening is afgenomen, omdat het BB na
de reorganisatie van BB Planten een deel van de betaalde
dienstverlening in de collectieve dienstverlening heeft opgenomen. De
bezetting ten behoeve van de persoonlijke verkoop is daarbij afgenomen
van 15 naar 5 medewerkers.
Er is bij ons geenszins bekend, dat persoonlijke verkoop niet aan de
verwachtingen voldoet. Integendeel, er is een wachtlijst van kwekers
en er komen wekelijks nieuwe aanvragen
Kostenmaker = kostendrager
In de huidige tarievenstaffel van het BB krijgt een aanvoerder met
veel omzet de hoogste korting. Waarom is dit niet gekoppeld aan de
omvang van een transactie, zoadat meer aanvoerders hiervoor in
aanmerking kunnen komen? Zou dit laatste ook niet beter passen bij het
principe van kostenmaker = kostendrager? Waarom wordt er (in het licht
van kostenmaker = kostendrager) geen onderscheid gemaakt tussen
BB-transacties waar wel inspanningen voor zijn verricht en transacties
waar de veiling niet aan te pas komt (ingeleverde brief).
Tarieven
Kwekers betalen provisie en partijheffing (zowel operationele als de
infrastructurele kosten). Uit deze inkomsten betaalt de veiling zowel
de (operationele) dienstverlening van het Bemiddelingsbureau (BB) als
de daarbij noodzakelijke inrichting van de marktplaats FloraHolland
(infrastructuur).
Kwekers betalen stapelwagenheffing, wanneer zij gebruik maken van de
interne veilinglogistiek om de daarbij behorende operationele
logistieke kosten te dekken.
Maatwerkdienstverlening aan kwekers (persoonlijke verkoop) wordt apart
bij individuele kwekers in rekening gebracht.
Kostenmaker = kostendrager
Het stelsel van provisie en heffingen was in het verleden volledig
collectief. Er was de wens om de verschillende inspanningen van het BB
verschillend in rekening te brengen. De basis daarbij was:
infrastructurele kosten voor iedereen en operationele BB-kosten
gekoppeld aan de inspanning. Daarom is onderscheid gemaakt op basis
van omzetgrootte (omzetstaffel). De achtergrond hier achter: grotere
kwekers hebben eigen verkoopcapaciteit en maken daarom beperkt gebruik
van de (commerciële) diensten van het BB. Bij Bloemenveiling Flora was
er onderscheid in BB-transacties (3,9% provisie) en ingeleverde brief
(2,5% provisie). Daarvoor is niet gekozen. Het systeem is met ruim 1,3
miljoen transacties administratief zeer bewerkelijk en daarnaast ook
arbitrair. Het is niet altijd eenduidig vast te stellen of het BB (nu
of in het verleden) wel of niet bijgedragen heeft aan de
totstandkoming van de transactie.
Koppeling aan de omvang van de transactie levert ons inziens geen
beter systeem op dan het huidige.
Partijheffing
Waarom moet er bij het BB ook partijheffing worden betaald als de
partij (rechtstreeks) in de box gelost wordt?
Kwekers betalen geen stapelwagenheffing, wanneer zij geen gebruik
maken van de interne veilinglogistiek. Juist stapelwagenheffing en
niet partijheffing is bedoeld om de daarbij behorende operationele
logistieke kosten te dekken.
Vestiging Rijnsburg
Probleem met het feit dat het op de vestiging Rijnsburg niet is
toegestaan om de aanvoer over meerdere rijen te (laten)verdelen.
Het verdelen van de aanvoer over meerdere rijen is inderdaad niet
toegestaan. De reden hiervan is dat het bewust splitsen van partijen
extra werk oplevert en de kans op fouten verhoogt tijdens het
neerzetten, veilen en verdelen van de producten. Er is echter wel één
uitzondering: als een partij (één sortering van dezelfde kwaliteit)
uit vijf of meer stapelwagens bestaat, mag een deel hiervan in een
andere rij geplaatst worden, mits de beschikbare ruimte in de
opstelzaal dit toelaat. Aanvoerders kunnen hier dus geen
rechten aan ontlenen.
In hoeverre blijft de noodzaak van Logistiek Plan Rijnsburg overeind
gezien de huidige aanvoerontwikkelingen?
De uitvoering van het Logistiek Plan Rijnsburg is en blijft
noodzakelijk. De logistieke functie van de marktplaats neemt in
belangrijkheid toe. Het plan voorziet in een inhaalslag voor de
huidige krappe capaciteit en het efficiënter inrichten van de klok
toevoer- en afvoerstromen en de distributie. Het plan omvat tevens de
vervangings-investeringen voor de huidige koelinstallatie en
kettingtransportbanen en het opheffen van arbo-technische problemen.
Hoofddoelstelling is het borgen, zo mogelijk nog verder verbeteren van
de logistieke doorlooptijden, tot en met de aflevering in de
kopersboxen, tegen lagere loonkosten. De stuksaanvoer is in Rijnsburg
gegroeid en in de komende jaren wordt verdere stuksgroei voorzien.
Omdat moet worden gebouwd en verbouwd, terwijl iedere dag normaal moet
worden geveild en gedistribueerd, is er schuifruimte nodig die ruimte
biedt voor groei op middellange termijn. Tenslotte biedt het plan de
voorwaarden voor verdere automatisering en mechanisering met als doel
minder afhankelijk te worden van loonkosten.
Vestiging Rijnsburg veilt Bol op pot later dan in Naaldwijk. In
hoeverre heeft dit effect op de prijsvorming?
De huidige plek in het veilschema is afgestemd op de behoefte van de
kopers op vestiging Rijnsburg en de logistieke slagkracht. Bolbloemen
op pot worden eerder geveild dan de overige planten. Wanneer bollen op
pot eerder in het veilschema worden geplaatst zal de aandacht
verdwijnen in verband met prioriteit van inkopers voor andere
productblokken op andere klokken. Op het huidige tijdstip is er dus de
meeste koopkracht en wij denken dat dit een belangrijk onderdeel is
voor een goede prijsvorming.
Communicatie en Coöperatiezaken
Gemis dat de omzetgegevens niet meer worden opgenomen in FloraHolland
visie.
De omzetgegevens worden in het vervolg op de internetsite van
FloraHolland geplaatst. Verder zal er in FloraHolland Visie opnieuw
een rubriek worden opgenomen waarin de gegevens worden vermeld. Let
wel: Deze zijn minder actueel dan de gegevens op internet.
Wat is het huidige aandeel van FloraHolland in ABC-Westland en is het
beleid om dat aandeel verder terug te dringen?
Het belang dat FloraHolland momenteel heeft in ABC Westland bedraagt
26,7%.
Op dit moment is er geen concreet voornemen om het huidige aandeel van
FloraHolland in ABC Westland verder te verlagen. Op termijn wordt een
verdere verlaging echter niet uitgesloten, dit mede gelet op het feit
dat er op ABC Westland geen huisvesting meer nodig is voor klanten van
FloraHolland, dit in verband met de ontwikkeling van TPW-Venus.
Moeten buitenlandse aanvoerders die tegen het ledentarief kunnen
afzetten ook bijdragen aan de ledenlening?
Buitenlandse aanvoerders die tegen het ledentarief aanvoeren betalen
ook 1% aanvoerderslening, waarop dezelfde voorwaarden van toepassing
zijn als voor de ledenlening. Deze aanvoerders krijgen wel de
mogelijkheid de regeling af te kopen door middel van een extra
percentage van 0,5% op de provisie.
Betalen buitenlandse aanvoerders die in aanmerking komen voor het
ledentarief ook
contributie?
Alle actieve aanvoerders van FloraHolland betalen jaarlijks een vast
bedrag van 450 aan contributie en een variabel deel van 1 % over de
eerste 90.000 euro.
Import
Wat is dit jaar en komend jaar het groeipercentage importproducten en
wat is het aandeel importproduct?
Het huidige aandeel import snijbloemen bedraagt in omzet 19% en in
aantal stuks 25%.
In 2004 wordt een omzetgroei verwacht van circa 1,5% en in aantal
stuks met circa 2%. Voor 2005 verwachten we een vergelijkbare situatie
ten opzichte van 2004 met mogelijk
een lichte stijging van de omzet en het aantal stuks.
Facility Management
Welk deel van het kantoor Horti Business Center is inmiddels verhuurd
en wat is de positie van FloraHolland hierin?
Het Horti Business Center is gerealiseerd door AM Vastgoed die het op
dit moment nog in eigendom heeft. AM vastgoed verhuurt het Horti
Business Center aan geïnteresseerde partijen. FloraHolland heeft met
AM Vastgoed bij de verkoop van de grond een afspraak gemaakt met
betrekking tot een waarborg voor de bezettingsgraad gedurende de
eerste vijf jaar.
Het Horti Business Center kent op dit moment drie huurders. Op de 7e
verdieping huren de Rabobank en Van der Zande Advies/Florpartners
beiden een halve verdieping. De 6e en de 5e verdieping worden gehuurd
door FloraHolland. Op de 6e verdieping zullen eind 2005 de
FloraHolland afdelingen Bemiddelingsbureau Snijbloemen en Concern
Coördinatie Logistiek hun intrek nemen. Voor de 5e verdieping wordt
MPS de huurder namens FloraHolland.
Financieel en Economische Zaken
De verwachting voor de omzet in 2005 is dat deze gelijk blijft. Als de
omzet opnieuw tegenvalt, zit er dan nog rek in de begroting?
Als de omzet tegenvalt dan zullen er bijsturingsacties moeten
plaatsvinden.
Dit kan op verschillende manieren gebeuren.
1. Winstniveau als buffer laten zakken.
2. Kosten verder en versneld verlagen.
Er zit slechts beperkt rek in de begroting en bijsturing kan effect
hebben op het service niveau.
Hoeveel mag de omzet dalen voordat de veiling in de rode cijfers
belandt?
Exact is dit heel moeilijk aan te geven. Opbrengsten van de veiling
zijn voor een
(belangrijk) deel afhankelijk van de omzet (± 50%). Als het
activiteiten niveau (stelen aanvoer etc.) niet noemenswaardig afneemt
(en de kosten ook niet) dan is bij een omzetdaling van circa 6 á 7%
rode cijfers waarschijnlijk.
In de praktijk zal bij een omzetdaling van 3 à 5% echter rode cijfers
worden geschreven,
omdat ook andere inkomsten voor de veiling zullen dalen.
Waarom is er nu wel sprake van kostenverlaging? In het verleden kon
dit niet, ook niet als het wat minder ging.
Kosten worden nu veel nadrukkelijker bekeken op noodzaak en wordt de
afweging
gemaakt tussen kosten en baten (voor de kweker). "Vroeger" lag bij de
veiling de
dienstverlening bovenaan. Bovendien beginnen investeringen gericht op
efficiency nu
hun vruchten af te werpen.
De uitbetaaldag voor Rijnsburg en Eelde wordt verschoven van woensdag
naar donderdag. Wat levert dit de veiling aan extra rente-inkomsten
op?
Het oogmerk is nooit geweest om hier geld op te verdienen. Het rente
voordeel is te
schatten op 50.000,- op jaarbasis.
---