FloraHolland
Januari Februari
---
Weekbericht vestiging Rijnsburg week 6
RIJNSBURG (15 feb. 2005) - De afgelopen week was de week voor de
Valentijninkopen op de veiling. Traditioneel zijn dit belangrijke
tijden voor aanvoerders, handelaren, bloemenwinkels en veilingen.
Vestiging Rijnsburg heeft in week 6 het vorige weekomzetrecord
verbroken met meer dan 1,5 miljoen euro. Het nieuwe weekrecord staat
nu op 16 miljoen.
Meer aanvoer van bloemen in het algemeen, de aanvoer en stevige
prijsvorming van Tulpen en de toename van de aanvoer van vooral
gemiddeld duurdere bloemen zorgen voor dit resultaat.
Rozen
Zowel het aanbod uit Nederland als uit het buitenland is deze
Valentijnsperiode toegenomen. De voorzichtige conclusie die gemaakt
kan worden is dat de middenprijs vergeleken met de Valentijnsperiode
van vorig jaar gemiddeld lager lag voor wat betreft de Rozen. Of de
meeraanvoer dit prijsverschil heeft goed gemaakt voor de individuele
aanvoerder is moeilijk te achterhalen. De totaalomzet van vestiging
Rijnsburg in deze periode was voor de Rozen hoger dan vorig jaar.
Tulpen
Week 6 kan de boeken in als een goede week voor Tulpen. Op Rijnsburg
zijn totaal 31,3 miljoen stuks aangevoerd met een gemiddelde prijs van
0,153. Met name het feit dat het naar het einde van de week flink
opliep, was voor iedereen een aangename verrassing. Maandag was voor
de aanvoer een topdag, 8,3 miljoen stuks ( 0,14), vrijdag voor de
prijsvorming ( 0,17). Vooral van de rode cultivars liep de prijs
gedurende de week flink op. De andere kleuren volgden met kleinere
stapjes. Al met al een goede Valentijnsweek. Week 6 van dit jaar moet
eigenlijk worden vergeleken met week 7 van vorig jaar, dat was toen de
Valentijnsweek. Toen stonden er op Rijnsburg 29 miljoen stuks voor
gemiddeld 0,146. Dit jaar dus meer stuks en een hogere gemiddelde
prijs.
Hoe de verkoop in de winkels is geweest valt nog niet te zeggen, omdat
op de dag van schrijven het 14 februari is en voor Valentijn de
verkopen aan de consument veelal op de feestdag zelf plaatsvinden.
De afgelopen weken kunnen we op vestiging Rijnsburg duidelijk zien dat
de aantrekkingskracht naar kopers voor ons aanbod toeneemt. Dit is
vooral waar te nemen bij de Tulpen en Rozen. Exporteurs op
Scandinaviƫ, Oost-Europa, Rusland en natuurlijk West-Europa kopen deze
winter steeds meer dagelijks in op vestiging Rijnsburg.
---