Gemeente Assen


Evenementenbeleid 2005 en verder

Assen, 15 februari 2005

Het college van B&W heeft de evenementen en samenwerkingsverbanden waarin de gemeente in 2004 een rol heeft gespeeld geëvalueerd. Ook is het beleid voor dit jaar en de toekomst vastgesteld.

Er is sprake van een aantal wijzigingen. Zo krijgt de gemeente voorlopig de regie over de evenementen van de Stichting Asser City Evenementen (ACE). Doel van ACE was om de binding binnen de verschillende winkeliersverenigingen te vergroten. Tot nu toe had de gemeente een adviserende/ondersteunende rol. In februari wordt in overleg met de winkeliersverenigingen een plan voor 2005 gemaakt.

Art Explosion was in 2004 opnieuw geslaagd. Wel blijkt een kwaliteitsimpuls nodig. Daarom zal de gemeente het initiatief nemen om dat evenement op een hoger niveau te brengen. Dit betekent een actieve rol voor de organisatie. Alle betrokkenen zien graag een uitbreiding naar drie dagen, met een coördinerende rol voor de gemeente.

Het AXIS-festival was een nieuw evenement en ook een groot succes. De gemeente is van plan om de nauwe samenwerking met de Stichting AXIS voort te zetten.

Ten slotte is er een Promotieplatform. Op gezamenlijk initiatief van de VVV en de gemeente, gaan 11 (recreatieve) instellingen en/of bedrijven een samenwerkingsverband aan, vooral gericht op de promotie van Assen.

Organisatie Stichting Asser City Evenementen
In navolging van het Evenementenplatform is in 2001 de Stichting Asser City Evenementen (ACE) opgericht. ACE ontwikkelde evenementen in het centrum, was aanspreekpunt voor andere ondernemers en zorgde voor informatie-uitwisseling. Voorbeelden van evenementen zijn Bartjes Midzomer- en winterfeesten. Het lijkt er echter op dat met de huidige organisatie het maximale resultaat behaald is. De gemeente en de ondernemers hechten belang aan het voortbestaan van de samenwerking. Daarom is besloten dat de gemeente de rol van ACE tenminste de komende twee jaar overneemt. De middenstand krijgt een adviserende rol.

Opzet promotieplatform
Dit initiatief komt voort uit de wensen van diverse kanten om meer te investeren in relatiebeheer, en samenwerking die de naamsbekendheid van Assen bevordert. In eerste instantie zal de aandacht zijn gericht op evenementen en de daarmee samenhangende promotie. De betrokken partijen zijn VVV, Gemeente Assen, TT-Circuit Assen, Verkeerspark Assen, Vakantiecentrum Witterzomer, Hotel van der Valk, Drentsche Golf & Countryclub, Drents Museum, Hotel de Jonge, theater De Kolk en Sport- en Evenementencomplex DeSmelt. Zij hebben zich inmiddels verenigd onder de noemer "Promotie Platform".