Gemeente Assen
Evenementenbeleid 2005 en verder
Assen, 15 februari 2005
Het college van B&W heeft de evenementen en samenwerkingsverbanden
waarin de gemeente in 2004 een rol heeft gespeeld geëvalueerd. Ook is
het beleid voor dit jaar en de toekomst vastgesteld.
Er is sprake van een aantal wijzigingen. Zo krijgt de gemeente
voorlopig de regie over de evenementen van de Stichting Asser City
Evenementen (ACE). Doel van ACE was om de binding binnen de
verschillende winkeliersverenigingen te vergroten. Tot nu toe had de
gemeente een adviserende/ondersteunende rol. In februari wordt in
overleg met de winkeliersverenigingen een plan voor 2005 gemaakt.
Art Explosion was in 2004 opnieuw geslaagd. Wel blijkt een
kwaliteitsimpuls nodig. Daarom zal de gemeente het initiatief nemen om
dat evenement op een hoger niveau te brengen. Dit betekent een actieve
rol voor de organisatie. Alle betrokkenen zien graag een uitbreiding
naar drie dagen, met een coördinerende rol voor de gemeente.
Het AXIS-festival was een nieuw evenement en ook een groot succes. De
gemeente is van plan om de nauwe samenwerking met de Stichting AXIS
voort te zetten.
Ten slotte is er een Promotieplatform. Op gezamenlijk initiatief van
de VVV en de gemeente, gaan 11 (recreatieve) instellingen en/of
bedrijven een samenwerkingsverband aan, vooral gericht op de promotie
van Assen.
Organisatie Stichting Asser City Evenementen
In navolging van het Evenementenplatform is in 2001 de Stichting Asser
City Evenementen (ACE) opgericht. ACE ontwikkelde evenementen in het
centrum, was aanspreekpunt voor andere ondernemers en zorgde voor
informatie-uitwisseling. Voorbeelden van evenementen zijn Bartjes
Midzomer- en winterfeesten. Het lijkt er echter op dat met de huidige
organisatie het maximale resultaat behaald is. De gemeente en de
ondernemers hechten belang aan het voortbestaan van de samenwerking.
Daarom is besloten dat de gemeente de rol van ACE tenminste de komende
twee jaar overneemt. De middenstand krijgt een adviserende rol.
Opzet promotieplatform
Dit initiatief komt voort uit de wensen van diverse kanten om meer te
investeren in relatiebeheer, en samenwerking die de naamsbekendheid
van Assen bevordert. In eerste instantie zal de aandacht zijn gericht
op evenementen en de daarmee samenhangende promotie. De betrokken
partijen zijn VVV, Gemeente Assen, TT-Circuit Assen, Verkeerspark
Assen, Vakantiecentrum Witterzomer, Hotel van der Valk, Drentsche Golf
& Countryclub, Drents Museum, Hotel de Jonge, theater De Kolk en
Sport- en Evenementencomplex DeSmelt. Zij hebben zich inmiddels
verenigd onder de noemer "Promotie Platform".