Consumentenbond schort prijzenonderzoek supers op
15 februari 2005
Geschil Peijnenburg-Albert Heijn lijkt op manipulatie mandje te wijzen
De Consumentenbond schort vanaf heden het prijzenonderzoek onder
supermarkten op. Aanleiding is de verwijzing naar het onderzoek in de
rechtszaak van Albert Heijn tegen ontbijtkoekfabrikant Peijnenburg. In
deze rechtszaak werd betoogd dat Albert Heijn de Peijnenburgkoek
expres onder de inkoopprijs verkoopt om zo goed te scoren in het
vergelijkende prijsonderzoek van de Consumentenbond. Daarom start de
bond nu een onderzoek naar mogelijke manipulatie van het mandje door
supermarkten.
De Consumentenbond brengt al jaren het prijsbeleid van supermarkten in
beeld. Dit gebeurt aan de hand van een wisselend samengesteld
boodschappenmandje. Aangezien het voor een goede vergelijking
wenselijk is dat er geen kwaliteitsverschillen tussen de producten
zitten, bevat het mandje alleen A-merkproducten die in alle
verschillende supermarkten beschikbaar zijn. Per meting worden de
prijzen genoteerd van circa 100 producten, steeds in wisselende
samenstelling. Aan de hand van de gemeten prijzen stelt de bond vast
hoe duur supers ten opzichte van elkaar zijn.
Lage prijs op het eerste oog gunstig
In de rechtszaak die Albert Heijn aanspande tegen Peijnenburg betoogde
de koekfabrikant dat AH zijn koek onder de inkoopprijs verkoopt,
alleen om zo goedkoop te scoren in het boodschappenmandje van de
Consumentenbond. Dat lijkt op het eerst oog gunstig voor consumenten.
Maar niet als blijkt dat de Peijnenburgkoek vervolgens verdekt in het
schap ligt, zodat de meeste consumenten een huismerk ontbijtkoek
zullen pakken, maar waardoor AH gunstig scoort in het prijzenonderzoek
van de bond.
Manipulatie staat onafhankelijke informatie in de weg
De Consumentenbond wil met vergelijkend onderzoek consumenten
onafhankelijke informatie geven. Informatie die gemanipuleerd wordt of
dreigt te worden, past niet onder die definitie. Daarom heeft de bond
vandaag besloten om voorlopig te stoppen met vergelijkend
prijzenonderzoek van supermarkten. De bond zal eerst nagaan of er
sprake is van manipulatie van prijzen door supermarkten.
Prijsinformatie is een belangrijk onderdeel dat de bond verstrekt aan
zijn leden bij de vergelijkende onderzoeken. Op zijn website en in de
Consumentengids staan recente prijzen van vele producten en diensten.
Bij de productprijzen betreft het richtprijzen, van/tot-prijzen en op
de website van de bond zelfs prijzen tot op winkelniveau.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond