Provincie Utrecht

Persbericht

Betere bereikbaarheid door aanpak N230 tussen Maarssen en Utrecht

15-2-2005
Om problemen met de doorstroming en de bereikbaarheid van Maarssen en Utrecht op te lossen, hebben gedeputeerde staten op 15 februari 2005 goedkeuring gegeven aan een plan voor de reconstructie van de N230. Het gaat daarbij om het wegvak tussen de Amsterdamse slag en de rijksweg A2.

Problemen

Op de aansluiting N230/A2 en de door de gemeente Utrecht in 2004 gerealiseerde aansluiting stroomweg De Tol (noordoostelijke ontsluiting Vinex-locatie Leidsche Rijn) is de doorstroming slecht. Hierdoor is ook de bereikbaarheid van Maarssen en het bedrijventerrein Lage Weide in het geding. Met de reconstructie van de A2 (2004-2010) verslechtert dit beeld nog verder.

Oplossing
In een gezamenlijke studie door de gemeenten Maarssen en Utrecht, Rijkswaterstaat en de provincie Utrecht wordt een totaalpakket aan maatregelen voorgesteld. Alleen als álle maatregelen uit dit pakket in samenhang worden uitgevoerd, zal sprake zijn van een verbeterde doorstroming. Op 15 juni 2004 sloten de betrokken partijen een samenwerkingsovereenkomst om de maatregelen te realiseren.

Inhoud reconstructieplan provincie
Het door GS goedgekeurde reconstructieplan maakt deel uit van het totaalpakket. Het plan bestaat uit de volgende onderdelen: · Vervanging en aanpassing verkeersregelinstallatie (VRI) op het knooppunt N230/A2 (reeds versneld uitgevoerd in 2004) · Verlenging rechtsaffer zuidelijke rijbaan N230 in verband met afsluiting doelgroepenstrook A2-Lage (start uitvoering medio 2005). · Capaciteitsverruimende maatregelen noordelijke rijbaan N230, inclusief bewegwijzering, bebording en dynamische snelheidsbeheersing (uitvoering voorzien in 2008/2009, afhankelijk van de voortgang verbreding viaduct in de N230 over de A2 door Rijkswaterstaat).

De kosten voor de uitvoering van het provinciale reconstructieplan zijn geraamd op ruim twee miljoen Euro.

Uitvoering
De uitvoering van bovenstaande maatregelen wordt uiteraard afgestemd met de uitvoering van de maatregelen die nodig zijn om de geluidsproblemen bij Maarssen op te lossen en met het (asfalt)onderhoudschema N230.
Voor de reconstructie zijn geen grondaankopen nodig. Daarnaast hoeft ook geen procedure gevolgd te worden in het kader van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Wel zal er een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd naar de gevolgen van de reconstructie.

Laatst gewijzigd op 02/15/2005 02:33:18 PM. Paginabeheer: Clara.van.Foreest@provincie-utrecht.nl