Persbericht
Betere bereikbaarheid door aanpak N230 tussen Maarssen en Utrecht
15-2-2005
Om problemen met de doorstroming en de bereikbaarheid van Maarssen en
Utrecht op te lossen, hebben gedeputeerde staten op 15 februari 2005
goedkeuring gegeven aan een plan voor de reconstructie van de N230.
Het gaat daarbij om het wegvak tussen de Amsterdamse slag en de
rijksweg A2.
Problemen
Op de aansluiting N230/A2 en de door de gemeente Utrecht in 2004
gerealiseerde aansluiting stroomweg De Tol (noordoostelijke
ontsluiting Vinex-locatie Leidsche Rijn) is de doorstroming slecht.
Hierdoor is ook de bereikbaarheid van Maarssen en het bedrijventerrein
Lage Weide in het geding. Met de reconstructie van de A2 (2004-2010)
verslechtert dit beeld nog verder.
Oplossing
In een gezamenlijke studie door de gemeenten Maarssen en Utrecht,
Rijkswaterstaat en de provincie Utrecht wordt een totaalpakket aan
maatregelen voorgesteld. Alleen als álle maatregelen uit dit pakket in
samenhang worden uitgevoerd, zal sprake zijn van een verbeterde
doorstroming. Op 15 juni 2004 sloten de betrokken partijen een
samenwerkingsovereenkomst om de maatregelen te realiseren.
Inhoud reconstructieplan provincie
Het door GS goedgekeurde reconstructieplan maakt deel uit van het
totaalpakket. Het plan bestaat uit de volgende onderdelen:
· Vervanging en aanpassing verkeersregelinstallatie (VRI) op het
knooppunt N230/A2 (reeds versneld uitgevoerd in 2004)
· Verlenging rechtsaffer zuidelijke rijbaan N230 in verband met
afsluiting doelgroepenstrook A2-Lage (start uitvoering medio 2005).
· Capaciteitsverruimende maatregelen noordelijke rijbaan N230,
inclusief bewegwijzering, bebording en dynamische snelheidsbeheersing
(uitvoering voorzien in 2008/2009, afhankelijk van de voortgang
verbreding viaduct in de N230 over de A2 door Rijkswaterstaat).
De kosten voor de uitvoering van het provinciale reconstructieplan
zijn geraamd op ruim twee miljoen Euro.
Uitvoering
De uitvoering van bovenstaande maatregelen wordt uiteraard afgestemd
met de uitvoering van de maatregelen die nodig zijn om de
geluidsproblemen bij Maarssen op te lossen en met het
(asfalt)onderhoudschema N230.
Voor de reconstructie zijn geen grondaankopen nodig.
Daarnaast hoeft ook geen procedure gevolgd te worden in het kader van
de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Wel zal er een akoestisch onderzoek
worden uitgevoerd naar de gevolgen van de reconstructie.
Laatst gewijzigd op 02/15/2005 02:33:18 PM. Paginabeheer:
Clara.van.Foreest@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht