Provincie Utrecht

Persbericht

Provincie Utrecht investeert in bereikbaarheid met rondwegen

Nieuwe verkeersactie voor Utrechtse gemeenten

15-2-2005
Bestrijdt files, geluidshinder en verkeersoverlast door om de kern van een gemeente heen te rijden. Dat is het motto van een nieuwe provinciale actie die momenteel loopt onder Utrechtse gemeenten. Met een financiële injectie van de provincie, die kan oplopen tot 2,5 miljoen euro, wordt geïnvesteerd in de aanleg van rand- en rondwegen. De eerste gemeenten die van deze actie profiteren, zijn Loenen en Woerden.

Deze nieuwe subsidieregeling is het directe gevolg van een besluit van de provincie Utrecht in 2004 om gemeenten te helpen de verkeersdruk van de ketel te halen op een aantal doorgaande wegen die door de kern van een gemeente lopen. Deze zogenaamde `traverses' leveren in de regel veel verkeersoverlast en milieuhinder. Het omleiden van dit verkeer via een weg aan de rand of om de gemeente heen kan uitkomst bieden. De verwachting is dat deze maatregelen vooral de leefbaarheid en verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom bevorderen. De nieuwe regeling van de provincie Utrecht biedt financiële steun aan gemeenten; 25 procent van de door de desbetreffende gemeente te dragen kosten wordt door de provincie betaald. Deze provinciale regeling loopt tot 1 januari 2007.

Rondom Loenen aan de Vecht
GS hebben besloten om aan de gemeente Loenen aan de Vecht maximaal 1,5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de aanleg van de westelijke rondweg. De planning is dat deze nieuwe rondweg met een lengte van 1,5 kilometer vanaf 2006 wordt gerealiseerd. Op dat moment wordt de wijk Cronenburgh hierop aangesloten. De cirkel rondom Loenen is compleet in 2008-2009, wanneer het noordelijk deel van de rondweg wordt opgeleverd. De nieuwe weg is vooral bedoeld om de problemen op de provinciale weg N402 (Loenen naar Maarssen) op te lossen. Circa 4500 inwoners langs deze weg door de kern van Loenen hebben hinder van het verkeer. Dagelijks rijden over deze weg circa 11.000 auto's. Dit is in de regel doorgaand verkeer. De rondweg ontlast naar verwachting deze verkeersstroom, met positieve gevolgen voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de kern van Loenen. Het plan dat door de gemeente Loenen is ontwikkeld, besteedt ook aandacht aan herinrichting van het centrumgebied. Het totale budget voor de aanleg van de rondweg bedraagt ongeveer 7 miljoen euro. Voor de aanpak van verkeersproblemen bij de Bloklaan (onderdeel van dit project) hebben GS al eerder een bijdrage ruim 880.000 euro toegezegd.

Missing link bij Woerden
GS stellen bovendien ruim 530.000 euro beschikbaar aan de gemeente Woerden voor de aanleg van de oostelijke randweg bij Harmelen. Deze nieuwe weg maakt onderdeel uit van een samenhangend pakket met verkeersmaatregelen die onder de vlag van "A12 BRAVO" worden uitgevoerd door overheden langs deze snelweg en Rijkswaterstaat directie Utrecht. De nieuwe randweg is een belangrijke `missing link' die aansluit op de provinciale weg N198 (Woerden naar Utrecht en langs Harmelen gaat lopen. Het doorgaande verkeer in deze Dorpstraat wordt daardoor voor een aanzienlijk deel omgeleid. Geschat wordt dat bij ongewijzigd beleid de dagelijkse verkeersstroom oploopt tot ruim 10.000 auto's in 2015. Deze wordt nu teruggebracht tot circa 2300. De Dorpsstraat krijgt in de nieuwe situatie een verblijfskarakter voor inwoners van Harmelen. Het verkeer op de nieuwe randweg mag maximaal 80 km/u rijden. De aanleg van deze randweg loopt gelijk op met de realisatie van de zuidelijke en westelijke randweg rondom Woerden. Het werk is naar verwachting gereed in 2010. Totale budget voor de randweg Woerden-Oost is 2,1 miljoen euro.

Laatst gewijzigd op 02/15/2005 02:31:49 PM. Paginabeheer: Ron.van.Dopperen@provincie-utrecht.nl