Contactpersoon
Datum
15 februari 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.00288
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
Uw kenmerk
2040506990
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hieronder volgen de antwoorden op de vragen van het lid Gerkens over de
veiligheid rondom scholen.
1. Wat is uw mening over het bericht dat volgens 3VO het verkeer rondom
tweederde
van de scholen onveilig is?
1. Dat er jonge kinderen op weg naar school in het verkeer omkomen is
een serieus
probleem. Het is op basis van de ongevalregistratie niet met zekerheid te
stellen of deze kinderen in de directe omgeving van scholen slachtoffer
worden in het verkeer en er is ook niet één dominante oorzaak aan te
wijzen. Het is vaak een kwestie van een combinatie van factoren zoals een
niet veilig ingerichte infrastructuur (bijvoorbeeld het ontbreken van
gescheiden fietspaden, duidelijk gemarkeerde oversteekplaatsen) maar ook
onveilig gedrag van zowel fietsers, voetgangers als automobilisten
(snelheid en parkeren).
Elk verkeersslachtoffer veroorzaakt veel menselijk leed, zeker als er
kinderen het slachtoffer van een verkeersongeval zijn. Om de
verkeersveiligheid te vergroten dienen maatregelen te worden genomen
gericht op de infrastructuur, op gedragsbeïnvloeding en op voertuigen.
Het betreft maatregelen op nationaal, regionaal en lokaal niveau. Een
veilige schoolomgeving is typisch een lokale aangelegenheid waarvoor
gemeenten verantwoordelijk zijn; zij kunnen hiervoor maatwerk bieden. De
rijksoverheid faciliteert dit door een bijdrage te leveren voor regionale
en lokale maatregelen via de Brede Doeluitkering verkeer en vervoer
(BDU).
2 . Deelt u de opvatting van 3VO dat het goed zal zijn voor de
verkeersveiligheid indien
ouders hun kinderen vaker met de fiets of lopend naar school brengen?
Zo ja, wat
voor maatregelen gaat u nemen om dit te bevorderen? Zo neen, waarom
niet?
2. Ik deel die opvatting niet. Ook met de auto kan het veilig zijn om
kinderen naar
school te brengen. Belangrijker is echter dat het hier gaat om een
veilig gedrag in het
verkeer. En dat geldt zowel voor voetgangers, fietsers als
automobilisten.
3. Kunt u aangeven of bij de bouw van scholen rekening gehouden
wordt met het feit dat kinderen veilig en zelfstandig met de fiets of
lopend naar hun school moeten kunnen komen? Bent u bereid om richtlijnen
hieromtrent op te stellen? Zo neen, waarom niet?
3. Bij nieuwbouw van scholen en het opstellen van
bestemmingsplannen speelt verkeer- en vervoer zeker een rol. Gemeenten
zijn daarvoor verantwoordelijk. Tevens zijn gemeenten verantwoordelijk
voor een veilige inrichting van gemeentelijke wegen, dus ook rondom
scholen. Het huidige instrumentarium is mijns inziens voldoende om aan
die verantwoordelijkheid invulling te geven.
4. Deelt u de mening van 3VO dat het goed zal zijn om de
maximumsnelheid rondom scholen terug te brengen naar 30 kilometer per uur
en om eventueel zelfs wegen af te sluiten op de momenten dat scholen
beginnen of uitgaan? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo neen,
waarom niet?
4. Veilige inrichting rondom scholen is - zoals ik eerder heb
aangegeven- een verantwoordelijkheid van de wegbeheerder (meestal
gemeenten) en is dus maatwerk. Het is dus niet zinvol om hier algemene
richtlijnen voor op te stellen. In de locale driehoek kunnen eventueel
afspraken worden gemaakt over het al dan niet handhaven in schoolzones.
5. Wat gaat u doen om ook lokale overheden te stimuleren de
verkeersveiligheid rondom scholen te verbeteren?
5. Met provincies en WGR-plusregio's zijn afspraken gemaakt over
het bereiken van een forse reductie van verkeersslachtoffers. Deze
overheden regisseren het verkeersveiligheids-beleid in de regio's. Dit
sluit aan bij de bevoegdheden die deze overheden hebben voor ruimtelijke
inrichting en verkeer. Provinciale en regionale verkeer- en
vervoerplannen worden in samenspraak met de partners in de regio gemaakt
te weten gemeenten, waterschappen, bedrijven, bewoners en
belangenorganisaties.
Op het gebied van gedragsbeïnvloeding zorgt de overheid en ook
maatschappelijke organisaties voor aandacht voor bijvoorbeeld
'risicoherkenning' in de verkeerseductie, permanente verkeerseducatie op
scholen en ondersteunt het rijk de activiteiten van Team Alert, die op
scholen verkeersveiligheid onder de aandacht brengt onder
leeftijdsgenoten. Het infopunt Duurzaam Veilig, het kenniscentrum voor
verkeer, vervoer en infrastructuur, dat is ondergebracht bij het CROW,
heeft eind 2003 een publicatie gemaakt over Duurzaam Veilige
schoolomgeving. De publicatie biedt een handvat om via samenwerking te
komen tot een Duurzaam Veilige schoolomgeving. In tien stappen wordt
aangegeven op welke wijze de betrokkenen gezamenlijk kunnen werken aan de
maatregelen voor een Duurzaam Veilige schoolomgeving.
In het overleg dat ik regelmatig met de regionale overheden heb (zoals het
Nationaal
Mobiliteitsberaad) zal ik het thema verkeersveiligheid rondom scholen (en
meer
specifiek de elementen die u in uw vragen naar voren brengt) onder hun
aandacht
brengen.
6. Bent u bereid een risicoanalyse op te stellen over de
verkeersveiligheid rondom schoolgaande kinderen? Zo ja, wanneer kan de
Kamer deze verwachten? Zo neen, waarom niet?
6. Gelet op het bovenstaande zie ik geen aanleiding een dergelijke
risicoanalyse op te
stellen, maar zal ik, zoals gezegd, het onderwerp wel agenderen voor
mijn overleg
met regionale overheden
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat