Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum
15 februari 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.00288
Doorkiesnummer

Bijlage(n)

Uw kenmerk
2040506990
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hieronder volgen de antwoorden op de vragen van het lid Gerkens over de veiligheid rondom scholen.


1. Wat is uw mening over het bericht dat volgens 3VO het verkeer rondom tweederde
van de scholen onveilig is?


1. Dat er jonge kinderen op weg naar school in het verkeer omkomen is een serieus
probleem. Het is op basis van de ongevalregistratie niet met zekerheid te stellen of deze kinderen in de directe omgeving van scholen slachtoffer worden in het verkeer en er is ook niet één dominante oorzaak aan te wijzen. Het is vaak een kwestie van een combinatie van factoren zoals een niet veilig ingerichte infrastructuur (bijvoorbeeld het ontbreken van gescheiden fietspaden, duidelijk gemarkeerde oversteekplaatsen) maar ook onveilig gedrag van zowel fietsers, voetgangers als automobilisten (snelheid en parkeren).

Elk verkeersslachtoffer veroorzaakt veel menselijk leed, zeker als er kinderen het slachtoffer van een verkeersongeval zijn. Om de verkeersveiligheid te vergroten dienen maatregelen te worden genomen gericht op de infrastructuur, op gedragsbeïnvloeding en op voertuigen. Het betreft maatregelen op nationaal, regionaal en lokaal niveau. Een veilige schoolomgeving is typisch een lokale aangelegenheid waarvoor gemeenten verantwoordelijk zijn; zij kunnen hiervoor maatwerk bieden. De rijksoverheid faciliteert dit door een bijdrage te leveren voor regionale en lokale maatregelen via de Brede Doeluitkering verkeer en vervoer (BDU).

2 . Deelt u de opvatting van 3VO dat het goed zal zijn voor de verkeersveiligheid indien
ouders hun kinderen vaker met de fiets of lopend naar school brengen? Zo ja, wat
voor maatregelen gaat u nemen om dit te bevorderen? Zo neen, waarom niet?


2. Ik deel die opvatting niet. Ook met de auto kan het veilig zijn om kinderen naar
school te brengen. Belangrijker is echter dat het hier gaat om een veilig gedrag in het
verkeer. En dat geldt zowel voor voetgangers, fietsers als automobilisten.


3. Kunt u aangeven of bij de bouw van scholen rekening gehouden wordt met het feit dat kinderen veilig en zelfstandig met de fiets of lopend naar hun school moeten kunnen komen? Bent u bereid om richtlijnen hieromtrent op te stellen? Zo neen, waarom niet?

3. Bij nieuwbouw van scholen en het opstellen van bestemmingsplannen speelt verkeer- en vervoer zeker een rol. Gemeenten zijn daarvoor verantwoordelijk. Tevens zijn gemeenten verantwoordelijk voor een veilige inrichting van gemeentelijke wegen, dus ook rondom scholen. Het huidige instrumentarium is mijns inziens voldoende om aan die verantwoordelijkheid invulling te geven.


4. Deelt u de mening van 3VO dat het goed zal zijn om de maximumsnelheid rondom scholen terug te brengen naar 30 kilometer per uur en om eventueel zelfs wegen af te sluiten op de momenten dat scholen beginnen of uitgaan? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo neen, waarom niet?

4. Veilige inrichting rondom scholen is - zoals ik eerder heb aangegeven- een verantwoordelijkheid van de wegbeheerder (meestal gemeenten) en is dus maatwerk. Het is dus niet zinvol om hier algemene richtlijnen voor op te stellen. In de locale driehoek kunnen eventueel afspraken worden gemaakt over het al dan niet handhaven in schoolzones.


5. Wat gaat u doen om ook lokale overheden te stimuleren de verkeersveiligheid rondom scholen te verbeteren?

5. Met provincies en WGR-plusregio's zijn afspraken gemaakt over het bereiken van een forse reductie van verkeersslachtoffers. Deze overheden regisseren het verkeersveiligheids-beleid in de regio's. Dit sluit aan bij de bevoegdheden die deze overheden hebben voor ruimtelijke inrichting en verkeer. Provinciale en regionale verkeer- en vervoerplannen worden in samenspraak met de partners in de regio gemaakt te weten gemeenten, waterschappen, bedrijven, bewoners en belangenorganisaties.

Op het gebied van gedragsbeïnvloeding zorgt de overheid en ook maatschappelijke organisaties voor aandacht voor bijvoorbeeld 'risicoherkenning' in de verkeerseductie, permanente verkeerseducatie op scholen en ondersteunt het rijk de activiteiten van Team Alert, die op scholen verkeersveiligheid onder de aandacht brengt onder leeftijdsgenoten. Het infopunt Duurzaam Veilig, het kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, dat is ondergebracht bij het CROW, heeft eind 2003 een publicatie gemaakt over Duurzaam Veilige schoolomgeving. De publicatie biedt een handvat om via samenwerking te komen tot een Duurzaam Veilige schoolomgeving. In tien stappen wordt aangegeven op welke wijze de betrokkenen gezamenlijk kunnen werken aan de maatregelen voor een Duurzaam Veilige schoolomgeving.

In het overleg dat ik regelmatig met de regionale overheden heb (zoals het Nationaal
Mobiliteitsberaad) zal ik het thema verkeersveiligheid rondom scholen (en meer
specifiek de elementen die u in uw vragen naar voren brengt) onder hun aandacht
brengen.


6. Bent u bereid een risicoanalyse op te stellen over de verkeersveiligheid rondom schoolgaande kinderen? Zo ja, wanneer kan de Kamer deze verwachten? Zo neen, waarom niet?

6. Gelet op het bovenstaande zie ik geen aanleiding een dergelijke risicoanalyse op te
stellen, maar zal ik, zoals gezegd, het onderwerp wel agenderen voor mijn overleg
met regionale overheden

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs