Gemeente Utrecht
Krachtiger aanpak Amsterdamsestraatweg: schoonvegen, verbeteren en goed houden
Het college heeft besloten tot een samenhangende aanpak om de situatie op de Amsterdamsestraatweg en omgeving te verbeteren. Deze situatie laat al jaren te wensen over. Leefbaarheid, veiligheid, winkelaanbod, inrichting en uitstraling in bepaalde gedeelten van de straatweg zijn beneden de maat. Het college wil de Amsterdamsestraatweg en omgeving nu krachtiger aanpakken, onder het motto: schoonvegen, verbeteren en goed houden. Het afgelopen jaar zijn allerlei projecten en maatregelen gestart om de situatie in het gebied te verbeteren. Deze programma's worden nu gebundeld in een samenhangende "Aanpak Amsterdamsestraatweg". Het college heeft hierbij besloten tot het vrijmaken van geld voor de aanpak van de Amsterdamsestraatweg, tot een betere coördinatie door de aanstelling van een gebiedsmanager Amsterdamsestraatweg en tot aanvullende maatregelen om knelpunten op te lossen.
Op delen van de Amsterdamsestraatweg is al jarenlang overlast door horeca, vervuiling, verkeer en parkeren, leegstand van bedrijfspanden en woningen, criminaliteit en illegale activiteiten, illegale bewoning, het aanbod van winkels, horeca en dienstverlening is eenzijdig en er zitten bedrijven die geen toegevoegde waarde hebben voor het gebied. Dit alles levert een slechte uitstraling op. Het afgelopen jaar zijn verschillende projecten gestart om deze situatie te verbeteren, waaronder: Straatmanagement, Bestuurlijke Aanpak Amsterdamsestraatweg en Levenslustig Ondiep. Deze projecten worden nu gebundeld in een samenhangende aanpak, gecoördineerd door een gebiedsmanager. Deze Aanpak Amsterdamsestraatweg sluit aan bij het project Herstructurering Ondiep en is een uitwerking van De Ruggengraat, het economisch programma voor de Amsterdamsestraatweg.
Hans Spekman is binnen het college verantwoordelijk projectwethouder voor deze aanpak.
Nieuwe maatregelen en activiteiten
De aanpak van de problemen op de Amsterdamsestraatweg moet beter georganiseerd worden. Knelpunten zijn: onvoldoende samenwerking, instrumenten voor handhaving worden onvoldoende benut en er worden onvoldoende prioriteiten gesteld. Om dit te verbeteren worden aanvullende maatregelen genomen.
De nieuwe aanpak bestaat uit een mix van bestuurlijke en strafrechterlijke handhaving (zoals boetes en bekeuringen uitdelen en vergunningen intrekken) en het stimuleren en ondersteunen van ondernemers en eigenaren. Hierbij zijn veel partijen betrokken, onder meer: gemeente, politie, brandweer, ondernemers, belastingdienst en uitkeringsorganisaties
Verschillende maatregelen zijn opgenomen in de projectplannen Straatmanagement en Bestuurlijke Aanpak Amsterdamsestraatweg. Zo gaan de straatmanagers onder meer: een brancheplan opstellen, afspraken maken met eigenaren van leegstaande panden, een stimuleringsregeling voor ondernemers ontwikkelen en de ondernemingsvereniging ondersteunen. In het projectplan Straatmanagement 'Werken aan een nieuw perspectief voor de Amsterdamsestraatweg' staat verder dat gemeentelijke diensten gaan zorgen voor onder meer: nieuw bestemmingsplan, beeldkwaliteitplan en keurmerk veilig ondernemen. Het college heeft vorig jaar al een budget van circa ¬ 800.000 beschikbaar gesteld voor het straatmanagement Amsterdamsestraatweg.
In het kader van Bestuurlijke Aanpak Amsterdamsestraatweg staan op de rol: aanpak illegale activiteiten, betere handhaving, door middel van koppeling van bestanden opbouwen van informatiesysteem, voorbereiding van de toepassing van de wet Bibob (Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) op de Amsterdamsestraatweg. Met het laatste krijgt de gemeente een instrument in handen om misbruik van gemeentelijke vergunningen tegen te gegaan en bedrijfsactiviteiten die zijn gefinancierd met geld uit criminele activiteiten aan te pakken. Voor de Bestuurlijke Aanpak Amsterdamsestraatweg is een budget van ¬ 275.000 beschikbaar. De helft van dit geld komt uit hèt Westflank-programma voor economische structuurversterking van de Westflank van Utrecht. De andere helft komt uit het budget voor Investering Stedelijke Vernieuwing.
Activiteiten tot nu toe
De verschillende partijen hebben het afgelopen jaar al veel gedaan op de Amsterdamsestraatweg.
* Zo hebben in totaal ongeveer 500 inspecties van ondernemingen op de Amsterdamsestraatweg plaatsgevonden. Door de gemeente: 33 controles op het gebied van bouwen, (brand)veiligheid, milieu en uitstallingen. Door de politie: 150 horeca-inspecties en circa 20 hennepplantages opgerold. Door het Interventieteam (waarin gemeente, politie, belastingdienst en uitkeringsorganisatie samenwerken): 230 inspecties op het gebied van belasting-, premie- en uitkeringsfraude en illegaal werken. De resultaten van deze inspecties worden later bekend gemaakt. Wel is duidelijk dat er veel onregelmatigheden zijn ontdekt.
* Op het gebied van herinrichting zijn het Oppenheimplein, Beuningenplein en Tweede Daalsebuurt aangepakt. Het plein aan de Boorstraat en de Plantage komen nog aan de beurt.
* Doordat de RHD vaker langs komt is het op en rond de Amsterdamsestraatweg de afgelopen maanden al schoner geworden.
* De twee straatmanagers zijn sinds medio 2004 aan het werk.
Al met al wordt de Amsterdamsestraatweg steeds schoner, veiliger en gezelliger om te winkelen.
Lombok-Oost kent sinds een jaar een vergelijkbaar plan van aanpak, dat inmiddels heeft geleid tot verbeteringen.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met bestuurscommunicatie, Sylvia Borgman, telefoon 030-286 10 55.