TRIPLE-P NV
Triple P: SAN wint snel terrein
SAN WINT SNEL TERREIN
Vianen, 15 februari 2005 - Over de periode maart 2004 tot januari 2005
is het aantal bedrijven dat gebruik maakt van een Storage Area Network
(SAN) toegenomen met 35%. Waar in maart 2004 de penetratie SAN nog
10,8% was, daar is dit inmiddels toegenomen tot 14,5%. De afgelopen 10
maanden heeft 3,7% van de bedrijven met 50 of meer werknemers een
initiële 'SAN aanschaf' gedaan. In absolute zin zijn dat ca. 425
bedrijven. Voor 2005 wordt een vergelijkbare ontwikkeling met
betrekking tot SAN's verwacht: overall 4,5% van de geplande
ICT-projecten heeft betrekking op een SAN. Dit blijkt uit het door
Triple P in samenwerking met MarketCap uitgevoerd onderzoek 'Storage &
Information Management'. Voor dit onderzoek zijn gedurende 2004 bij
ca. 4.000 bedrijven interviews afgenomen.
Triple P, specialist in ICT-infrastructuur implementatie en beheer en
MarketCap, specialist in market intelligence voor ICT, hebben
gezamenlijk een uitgebreide marktanalyse uitgevoerd naar Storage
oplossingen in relatie tot het technisch beheren van
informatiestromen. Bert Bouwhuis, CTO van Triple P geeft over de
opkomst van SAN's aan: 'De opkomst van SAN's is te verklaren aan de
hand van de opkomst van beter en betrouwbaarder databeheer. Vooral
e-mail wordt bij veel bedrijven nog opgeslagen op de desktop zelf of
gedeeltelijk op een mail-server. Nu e-mail het karakter gekregen heeft
van officiële en wettige communicatie, zal e-mail dus ook gearchiveerd
dienen te worden conform de methodologie van poststukken en andere
hardcopy documenten. Wat veel bedrijven echter vergeten is dat je er
niet bent met het implementeren van een Storage oplossing. Je zult als
bedrijf moeten zorgen dat er een facilitaire infrastructuur rondom de
SAN opgezet wordt, een structuur die er voor zorgt dat de opgeslagen
data ook toegankelijk en flexibel opvraagbaar is'.
Volgens MarketCap is een andere reden om in een SAN te investeren, de
voordelen die men bij de inzet van een SAN heeft bij 'upgrades' en
'recovery' van server systemen. Wanneer gewerkt wordt met een 'externe
storage', dus separaat van de server systemen, dan blijft alle data
toegankelijk tijdens een geplande of ongeplande 'server down' periode.
De opkomst van grotere storage omgevingen wordt volgens de
onderzoekers mede veroorzaakt door het toenemend gebruik van 'business
critical applications', zoals ERP, CRM, SCM en SFA. Er wordt steeds
meer data opgeslagen en de eisen met betrekking tot hergebruik en
toegankelijkheid van data nemen alleen maar toe. De opkomst van
e-Commerce, waarbij veel data via een webinterface ingevoerd wordt en
via diezelfde interface toegankelijk moet zijn, heeft hier tevens als
een soort van versneller gewerkt.
Volgens Bert Bouwhuis van Triple P wordt bij een groot aantal
bedrijven de initiële implementatie van een SAN ook vaak gecombineerd
met een upgrade van de LAN-omgeving. Dit is vooral zo als daarbij de
'groupware' omgeving (Exchange, GroupWise, Oracle Collaboration Suite)
mede onder de loep genomen wordt. Wanneer de SAN in een dergelijke
situatie eerst geïmplementeerd wordt, dan is een deel van de SAN
investeringen al terug te verdienen uit de besparingen die bij de LAN
upgrade gerealiseerd kunnen worden. Upgrades van grotere
LAN-omgevingen met meer dan 200 FTE's kunnen sneller en efficiënter
verlopen wanneer de 'end-user data' separaat opgeslagen is en dus niet
op de file of mail server. Leveranciers zouden tijdens de
onderhandelingen over een SAN project dan ook veel beter moeten
communiceren over 'efficiëntie' en 'informatie management' voordelen
en zouden minder focus moeten hebben op het 'verkopen van SAN als
geïsoleerd opslagsysteem'. Triple P denkt dan ook bij Storage
behoeften van klanten gelijk aan 'information access solutions' en
niet aan 'opslag van data'. Ook het verhogen van de beschikbaarheid
van het serverpark vormt vaak de aanleiding tot de introductie van
separate opslagsystemen. 'De hoge beschikbaarheid van een goed
ontworpen geconsolideerde storage oplossing met
replicatie-mogelijkheden vormt zo het fundament voor een mission
critical serverpark'.
Over MarketCap:
MarketCap is het marketingadvies en market intelligence bedrijf voor
de ICT-sector in Nederland en België. MarketCap is een 'Marketing
Capital Company'. MarketCap staat voor 'Capture' van marktinformatie,
voor 'Capture' van (potentiële) klanten en voor 'Capital', dat wat de
marketing service van MarketCap haar klanten moet opleveren. MarketCap
kent een viertal markten als specialismen: ICT, Wellness, Automotive
en Human Resource.
MarketCap heeft de exclusieve analyse rechten van de Benelux
ICT-database van Computer Profile, een database die ICT-informatie
bevat van ca. 25.000 bedrijven. In de praktijk betekent dit dat 99%
van de bedrijven met 50 of meer werknemers in kaart gebracht zijn. De
informatie in deze database wordt op een continue basis ververst,
hetgeen betekent dat de 'database' beschouwd kan worden als een vorm
van 'continue marktonderzoek' onder 25.000 bedrijven. Echter is hier
geen sprake van een steekproef, maar is gewoon de markt in totaliteit
(actueel) in kaart.
Over Triple P
Triple P (Nasdaq SCM: TPPP) ontwerpt, bouwt en beheert ICT-oplossingen
die op een efficiënte manier bijdragen aan het resultaat van een
organisatie. Met de primaire business processen van klanten als
uitgangspunt specialiseert Triple P zich in ICT-oplossingen die een
optimale ondersteuning van die core-business op kosteneffectieve wijze
faciliteren. De drie P's - People, Performance en Partnership - vormen
de basis voor langdurige, succesvolle relaties met de klanten van
Triple P. Vanuit de visie van Triple P zijn de drie P's meer dan
alleen de optelsom; het gaat bij goede ICT-dienstverlening vooral om
de synergie van deze drie componenten.
Deze publicatie bevat een aantal gegevens die betrekking hebben op de
toekomst. Deze zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen. De
daadwerkelijke resultaten kunnen hiervan afwijken als gevolg van een
aantal factoren waaronder, maar niet beperkt tot, de ontwikkeling van
de totale ICT-uitgaven en vraag naar ICT-diensten in Nederland; het
moment waarop belangrijke orders worden geplaatst; het vermogen
gekwalificeerd personeel in te huren, op te leiden en te behouden en
hevige concurrentie. Zie voor een nadere toelichting op deze risico's
en onzekerheden de documenten die Triple P heeft gedeponeerd bij de
Securities and Exchange Commission, met name het meest recente
jaarverslag op formulier 20-F.
Contact
MarketCap Marketingadvies BV
Alfred den Besten
Tel: 073 503 0668
Fax: 073 503 0669
e-mail: adenbesten@marketcap.nl
web : www.marketcap.nl
Contact
Triple P NV
Tiny Verbeek
Postbus 245
4130 EE Vianen
Nederland
Tel: 0347 353650
Fax: 0347 353666
e-mail: tverbeek@triple-p.nl
web: www.triple-p.nl
15 feb 05 12:56