TRIPLE-P NV

Triple P: SAN wint snel terrein

SAN WINT SNEL TERREIN

Vianen, 15 februari 2005 - Over de periode maart 2004 tot januari 2005 is het aantal bedrijven dat gebruik maakt van een Storage Area Network (SAN) toegenomen met 35%. Waar in maart 2004 de penetratie SAN nog 10,8% was, daar is dit inmiddels toegenomen tot 14,5%. De afgelopen 10 maanden heeft 3,7% van de bedrijven met 50 of meer werknemers een initiële 'SAN aanschaf' gedaan. In absolute zin zijn dat ca. 425 bedrijven. Voor 2005 wordt een vergelijkbare ontwikkeling met betrekking tot SAN's verwacht: overall 4,5% van de geplande ICT-projecten heeft betrekking op een SAN. Dit blijkt uit het door Triple P in samenwerking met MarketCap uitgevoerd onderzoek 'Storage & Information Management'. Voor dit onderzoek zijn gedurende 2004 bij ca. 4.000 bedrijven interviews afgenomen.

Triple P, specialist in ICT-infrastructuur implementatie en beheer en MarketCap, specialist in market intelligence voor ICT, hebben gezamenlijk een uitgebreide marktanalyse uitgevoerd naar Storage oplossingen in relatie tot het technisch beheren van informatiestromen. Bert Bouwhuis, CTO van Triple P geeft over de opkomst van SAN's aan: 'De opkomst van SAN's is te verklaren aan de hand van de opkomst van beter en betrouwbaarder databeheer. Vooral e-mail wordt bij veel bedrijven nog opgeslagen op de desktop zelf of gedeeltelijk op een mail-server. Nu e-mail het karakter gekregen heeft van officiële en wettige communicatie, zal e-mail dus ook gearchiveerd dienen te worden conform de methodologie van poststukken en andere hardcopy documenten. Wat veel bedrijven echter vergeten is dat je er niet bent met het implementeren van een Storage oplossing. Je zult als bedrijf moeten zorgen dat er een facilitaire infrastructuur rondom de SAN opgezet wordt, een structuur die er voor zorgt dat de opgeslagen data ook toegankelijk en flexibel opvraagbaar is'.

Volgens MarketCap is een andere reden om in een SAN te investeren, de voordelen die men bij de inzet van een SAN heeft bij 'upgrades' en 'recovery' van server systemen. Wanneer gewerkt wordt met een 'externe storage', dus separaat van de server systemen, dan blijft alle data toegankelijk tijdens een geplande of ongeplande 'server down' periode. De opkomst van grotere storage omgevingen wordt volgens de onderzoekers mede veroorzaakt door het toenemend gebruik van 'business critical applications', zoals ERP, CRM, SCM en SFA. Er wordt steeds meer data opgeslagen en de eisen met betrekking tot hergebruik en toegankelijkheid van data nemen alleen maar toe. De opkomst van e-Commerce, waarbij veel data via een webinterface ingevoerd wordt en via diezelfde interface toegankelijk moet zijn, heeft hier tevens als een soort van versneller gewerkt.

Volgens Bert Bouwhuis van Triple P wordt bij een groot aantal bedrijven de initiële implementatie van een SAN ook vaak gecombineerd met een upgrade van de LAN-omgeving. Dit is vooral zo als daarbij de 'groupware' omgeving (Exchange, GroupWise, Oracle Collaboration Suite) mede onder de loep genomen wordt. Wanneer de SAN in een dergelijke situatie eerst geïmplementeerd wordt, dan is een deel van de SAN investeringen al terug te verdienen uit de besparingen die bij de LAN upgrade gerealiseerd kunnen worden. Upgrades van grotere LAN-omgevingen met meer dan 200 FTE's kunnen sneller en efficiënter verlopen wanneer de 'end-user data' separaat opgeslagen is en dus niet op de file of mail server. Leveranciers zouden tijdens de onderhandelingen over een SAN project dan ook veel beter moeten communiceren over 'efficiëntie' en 'informatie management' voordelen en zouden minder focus moeten hebben op het 'verkopen van SAN als geïsoleerd opslagsysteem'. Triple P denkt dan ook bij Storage behoeften van klanten gelijk aan 'information access solutions' en niet aan 'opslag van data'. Ook het verhogen van de beschikbaarheid van het serverpark vormt vaak de aanleiding tot de introductie van separate opslagsystemen. 'De hoge beschikbaarheid van een goed ontworpen geconsolideerde storage oplossing met replicatie-mogelijkheden vormt zo het fundament voor een mission critical serverpark'.

Over MarketCap:

MarketCap is het marketingadvies en market intelligence bedrijf voor de ICT-sector in Nederland en België. MarketCap is een 'Marketing Capital Company'. MarketCap staat voor 'Capture' van marktinformatie, voor 'Capture' van (potentiële) klanten en voor 'Capital', dat wat de marketing service van MarketCap haar klanten moet opleveren. MarketCap kent een viertal markten als specialismen: ICT, Wellness, Automotive en Human Resource.

MarketCap heeft de exclusieve analyse rechten van de Benelux ICT-database van Computer Profile, een database die ICT-informatie bevat van ca. 25.000 bedrijven. In de praktijk betekent dit dat 99% van de bedrijven met 50 of meer werknemers in kaart gebracht zijn. De informatie in deze database wordt op een continue basis ververst, hetgeen betekent dat de 'database' beschouwd kan worden als een vorm van 'continue marktonderzoek' onder 25.000 bedrijven. Echter is hier geen sprake van een steekproef, maar is gewoon de markt in totaliteit (actueel) in kaart.

Over Triple P

Triple P (Nasdaq SCM: TPPP) ontwerpt, bouwt en beheert ICT-oplossingen die op een efficiënte manier bijdragen aan het resultaat van een organisatie. Met de primaire business processen van klanten als uitgangspunt specialiseert Triple P zich in ICT-oplossingen die een optimale ondersteuning van die core-business op kosteneffectieve wijze faciliteren. De drie P's - People, Performance en Partnership - vormen de basis voor langdurige, succesvolle relaties met de klanten van Triple P. Vanuit de visie van Triple P zijn de drie P's meer dan alleen de optelsom; het gaat bij goede ICT-dienstverlening vooral om de synergie van deze drie componenten.

Deze publicatie bevat een aantal gegevens die betrekking hebben op de toekomst. Deze zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen. De daadwerkelijke resultaten kunnen hiervan afwijken als gevolg van een aantal factoren waaronder, maar niet beperkt tot, de ontwikkeling van de totale ICT-uitgaven en vraag naar ICT-diensten in Nederland; het moment waarop belangrijke orders worden geplaatst; het vermogen gekwalificeerd personeel in te huren, op te leiden en te behouden en hevige concurrentie. Zie voor een nadere toelichting op deze risico's en onzekerheden de documenten die Triple P heeft gedeponeerd bij de Securities and Exchange Commission, met name het meest recente jaarverslag op formulier 20-F.

Contact

MarketCap Marketingadvies BV
Alfred den Besten

Tel: 073 503 0668
Fax: 073 503 0669
e-mail: adenbesten@marketcap.nl
web : www.marketcap.nl

Contact

Triple P NV
Tiny Verbeek
Postbus 245
4130 EE Vianen
Nederland

Tel: 0347 353650
Fax: 0347 353666
e-mail: tverbeek@triple-p.nl
web: www.triple-p.nl

15 feb 05 12:56