ProRail
Persbericht
14-02-2005
Tracébesluit Sloelijn
In februari 2004 hebben de ministers van V&W en VROM het Tracébesluit
Sloelijn vastgesteld. Het Tracébesluit geeft de locatie van de nieuw
te bouwen Sloelijn aan. De Sloelijn verbindt de haven Vlissingen â
Oost met de bestaande spoorlijn Roosendaal â Vlissingen (ook wel
âZeeuwse lijnâ genoemd). Bij het Tracébesluit werd tevens de
Planbeschrijving Havenspoorlijn uitgebracht. Hierin staan de
aanpassingen in het havengebied beschreven.
Planbeschrijving Zeeuwse lijn
Gelijktijdig met het uitbrengen van het Tracébesluit, zou tevens de
definitieve Planbeschrijving Zeeuwse lijn verschijnen. Deze
Planbeschrijving, met daarin de maatregelen om de geluidsoverlast te
verminderen op de Zeeuwse lijn, werd mede door de vele
inspraakreacties uitgesteld. Uit de inspraak bleek dat er veel
bezwaren waren tegen het toepassen van geluidsschermen en de
barrièrewerking ervan. Daarom is besloten om extra onderzoeken uit te
voeren naar aanvullende maatregelen. De resultaten worden meegenomen
in een Gewijzigde Ontwerp Planbeschrijving Zeeuwse lijn die medio 2005
verschijnt.
Uitgangspunten Gewijzigde Ontwerp Planbeschrijving (GOPB)
Uitgangspunten in de GOPB zijn het instellen van een zogenaamd
geluidsproductieplafond en het toepassen van maximaal haalbare
bronmaatregelen. Door het vaststellen van een geluidsproductieplafond
wordt een sluipende groei van de geluidsbelasting de komende jaren
voorkomen. Het uit te voeren pakket van maatregelen op basis van het
extra onderzoek vormt de onderbouwing van het geluidsproductieplafond.
Extra maatregelen
Naast de al eerder in de Ontwerp-Planbeschrijving meegenomen
maatregelen, zoals betonnen dwarsliggers, wordt nu ook rekening
gehouden met raildempers en toekomstig stiller materieel.
Deze zorgen ervoor dat het aantal te bouwen geluidsschermen fors
vermindert. Op plaatsen waar nog wel geluidsschermen noodzakelijk
zijn, zullen de schermen minder hoog worden.
Â
Â