AutoRai

Cadillac BLS: nieuwe troef in luxe middenklasse

(15-2-2005)
Cadillac presenteert begin maart op de autotentoonstelling van Genève een concept voor een geheel nieuwe vierdeurs sedan in het mid-premium segment: de Cadillac BLS.
Dit speciaal voor de Europese markt ontwikkelde model toont dezelfde expressieve stijl die ook de andere actuele modellen van Cadillac kenmerkt. De definitieve uitvoering van de BLS zal in het voorjaar van 2006 op de markt komen met onder meer met een common-rail dieselmotor.

Comfort, dynamiek en onderscheidend vermogen
Zijn onderscheidende vermogen ontleent de voorwielaangedreven BLS behalve aan zijn scherp gelijnde uiterlijk vooral aan zijn comfort: uitstekende rijeigenschappen en een bijzonder stil interieur. Nieuw is de toepassing van voorwielaandrijving en, voor het eerst in de geschiedenis van het merk, de leverbaarheid van een moderne dieselmotor. Die, net als de benzineversies, voor hoge prestaties in zijn segment zal gaan zorgen. Want behalve bijzonder comfortabel belooft de Cadillac BLS ook zeer sportief te worden.

Exterieur: kenmerkende stijl met een eigen karakter De BLS is uiterlijk direct herkenbaar als Cadillac. "De meest kenmerkende stijlelementen zijn de verticale lijnen aan de voor- en achterzijde van de auto", aldus GM Designer Chip Thole. "De karakteristieke en ook op andere Cadillacs toegepaste V-vorm in de grille komt terug in het kofferdeksel. De flanken tonen een dynamische wigvorm en stralen kracht, dynamiek en snelheid uit."

De staand geplaatste, rechthoekige koplampen hebben helder glas en bi-xenon lampen. In de bumpers zijn mistlampen geïntegreerd en onder de grille huist een brede luchtinlaat. Van opzij zien we als fraai detail een chroomstrip langs de onderste rand van de portierruiten, terwijl de achterzijde wordt gesierd door een derde remlicht met LED-technologie over de volle breedte van de achterklep. Net als de koplampen zijn ook de achterlichtunits verticaal geplaatst. Ook dit is inmiddels een kenmerkend stijldetail van Cadillac.

Interieur: een luxueuze atmosfeer en het nieuwste infotainment In het interieur van de Cadillac BLS heerst een luxueuze atmosfeer en is gebruikgemaakt van de nieuwste vormen van infotainment. Voorbeelden zijn het sportieve driespaaks stuurwiel met geïntegreerde functietoetsen en een klein analoog uurwerk in de middenconsole. De ronde instrumenten hebben een zwarte achtergrond, witte cijfers en rode wijzers. Het meubilair is bekleed met leder en toont expressieve stiksels als opvallend kenmerk van kwaliteit. De ventilatieroosters hebben een geborsteld aluminium uiterlijk, dat ook terugkomt op de middenconsole. Het infotainmentsysteem omvat een BOSE audio-installatie, DVD-navigatie, een beeldscherm met touch-screen functie en Bluetooth-aansluitingen voor telefonie.

Vier turbomotoren: driemaal benzine en één diesel De benzinemotoren hebben alle een turbocompressor. Er is keuze uit twee 2,0 liter viercilinders en een 2,8 liter zescilinder. Omdat de Cadillac BLS speciaal is ontwikkeld voor de Europese markt, ontbreekt een moderne dieselmotor niet; het gaat om een 1,9 liter common-rail turbodiesel met een onderhoudsvrij partikelfilter waarmee hij voldoet aan de Euro 4 norm. Elk van deze motoren is te combineren met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak en kenmerkt zich door bijzonder hoge prestaties.

Onderstel: nadruk op comfort en dynamiek
Omdat zowel aan het comfort als aan de rijeigenschappen van auto's in het mid-premium segment de hoogste eisen worden gesteld, heeft Cadillac de BLS van een hoogwaardig onderstel voorzien, dat bovendien optimaal kon worden afgestemd op de hoge motorvermogens van de auto. Vóór zijn McPherson veerpoten toegepast en achter een fraaie multi-link constructie. Volgens Larry Craig, Program Engineer Manager, heeft het comfort een even grote plek in de ontwikkeling van de BLS gekregen als de dynamiek. "Daarom was er speciale aandacht voor een optimale demping van geluiden en trillingen", zo legt hij uit. "Zo zijn de achteras en het koetswerk via speciale rubberen bussen met elkaar verbonden en hebben wij de wielkuipen, het dak en de bagageruimte extra goed geïsoleerd."

"Cadillac is een merk waar de vaart in zit", aldus General Manager Jim Taylor. "Op de thuismarkt zijn de verkoopcijfers sinds 1990 niet meer zo hoog geweest. Op mondiaal niveau zijn we ook helemaal klaar voor de aanval. De nieuwe Cadillac BLS is speciaal ontwikkeld om aan de specifieke eisen van de Europese klant te voldoen. Dit illustreert hoe serieus onze ambities op deze markt zijn."