AutoRai

Peugeot klimt naar tweede plaats dankzij goede prestatie van Märtin

(15-2-2005)
Na de ietwat teleurstellende Rallye Monte-Carlo ging voor Marcus Grönholm opnieuw een topresultaat verloren. In Zweden eindigde een zinderend duel met de latere winnaar Petter Solberg (Subaru) voor Grönholm in een deceptie, toen hij met nog vier klassementsproeven te gaan de Peugeot 307 WRC naast de weg op z'n dak zette. Markko Märtin redde de eer door als uitstekende tweede te finishen. Daniel Carlsson besloot de wedstrijd in Zweden knap als zesde, ondanks een gebroken wielophanging op de openingsdag. In het World Rally Championship voor rijders klom Markko Märtin naar de tweede plaats; zijn merk Peugeot deed datzelfde bij de constructeurs.

De weers- en wegcondities in het rallygebied bij Karlstad waren niet zoals de echte rallyfans hadden gehoopt aan te treffen. Er was veel te weinig sneeuw en de beijsde gravelproeven werden dan ook veelal kapot gereden door de met spijkerbanden uitgeruste rallyauto's. De rijders moesten zorgvuldig omspringen met de banden, maar bij Peugeot hielden de Pirelli's zowel de korte als de lange 'spikes' goed vast op het onder het ijslaagje tevoorschijn komende gravel. Als de metalen pennetjes uit de banden loslaten door het brute motorvermogen, worden de tractie en de wegligging snel slechter. Het was dus zaak om zoveel mogelijk 'op het aandrijfkoppel' te rijden en de auto vloeiend te laten rollen.

Verhitte tweestrijd
Jammer dat Marcus Grönholm dit laatste wat al te letterlijk opvatte in de eindfase. Op de eerste dag had de Fin zoals gebruikelijk goed de sokken erin; onder meer dankzij twee snelste proeftijden leidde hij de wedstrijd na de eerste etappe. Het verschil met de Noor Petter Solberg bedroeg echter slechts 0,2 seconde! De kemphanen vervolgden hun verhitte tweestrijd om de koppositie en ook in de tweede etappe won Grönholm twee proeven, maar Solberg was een tikkeltje sneller en nam de leiding over. Het duel eindigde op KP16, de tweede proef van de laatste dag, toen de Peugeot-equipe over de kop sloeg, gelukkig zonder persoonlijk letsel op te lopen. Vervolgens kwam Sébastien Loeb (Citroën) met een kapotte motor tot stilstand en had Solberg vooraan het rijk alleen. Peugeot Sport-directeur Corrado Provera was niet erg te spreken over de koprol van zijn sterrijder: "Marcus weet dat de constructeurspunten voor ons prevaleren boven zijn persoonlijke eer - zijn ongeluk was niet nodig geweest. Daarbij had de 307 WRC tot de crash feilloos gefunctioneerd."

Harde landing
Markko Märtin oogstte meer lof bij Provera, ook al verloor de Est op het allereerste snelheidstraject kostbare seconden door een spin op hoge snelheid. Op de tweede dag had Peugeots nieuwe recruut ook een angstig moment: "Na een sprong maakten we zo'n harde landing, dat het transmissiehuis scheurde en de olie eruit liep. Gelukkig haalden we het einde van de proef en het servicepunt." Hoewel het toegestane aantal monteurs dat bij de service mag werken aan de auto, dit jaar is beperkt, is de servicetijd zelf verlengd van 20 tot 30 minuten. Dat kwam Peugeot Team Total nu goed uit. Märtin klauwde zich van de zesde plaats terug omhoog in het klassement, om na het uitvallen van Grönholm en Loeb als tweede het podium te mogen oprijden.

Van dertien naar zes
Daniel Carlsson met de door Bozian Racing ingezette Peugeot 307 WRC reed vroeg in de rally lek op een grote kei, die ook de linkervoorwielophanging beschadigde. De jonge Zweed duikelde van de derde naar de dertiende positie in de rangschikking, maar de onderlinge verschillen bleven klein en ondanks een transmissieprobleem in de tweede etappe wist hij zich weer op te werken naar de uiteindelijke zesde plaats, mede door twee snelste proeftijden in de finale van de rally.