Peugeot klimt naar tweede plaats dankzij goede prestatie van Märtin
(15-2-2005)
Na de ietwat teleurstellende Rallye Monte-Carlo ging voor Marcus
Grönholm opnieuw een topresultaat verloren. In Zweden eindigde een
zinderend duel met de latere winnaar Petter Solberg (Subaru) voor
Grönholm in een deceptie, toen hij met nog vier klassementsproeven te
gaan de Peugeot 307 WRC naast de weg op z'n dak zette.
Markko Märtin redde de eer door als uitstekende tweede te finishen.
Daniel Carlsson besloot de wedstrijd in Zweden knap als zesde, ondanks
een gebroken wielophanging op de openingsdag. In het World Rally
Championship voor rijders klom Markko Märtin naar de tweede plaats;
zijn merk Peugeot deed datzelfde bij de constructeurs.
De weers- en wegcondities in het rallygebied bij Karlstad waren niet
zoals de echte rallyfans hadden gehoopt aan te treffen. Er was veel te
weinig sneeuw en de beijsde gravelproeven werden dan ook veelal kapot
gereden door de met spijkerbanden uitgeruste rallyauto's. De rijders
moesten zorgvuldig omspringen met de banden, maar bij Peugeot hielden
de Pirelli's zowel de korte als de lange 'spikes' goed vast op het
onder het ijslaagje tevoorschijn komende gravel. Als de metalen
pennetjes uit de banden loslaten door het brute motorvermogen, worden
de tractie en de wegligging snel slechter. Het was dus zaak om zoveel
mogelijk 'op het aandrijfkoppel' te rijden en de auto vloeiend te
laten rollen.
Verhitte tweestrijd
Jammer dat Marcus Grönholm dit laatste wat al te letterlijk opvatte
in de eindfase. Op de eerste dag had de Fin zoals gebruikelijk goed de
sokken erin; onder meer dankzij twee snelste proeftijden leidde hij de
wedstrijd na de eerste etappe. Het verschil met de Noor Petter Solberg
bedroeg echter slechts 0,2 seconde! De kemphanen vervolgden hun
verhitte tweestrijd om de koppositie en ook in de tweede etappe won
Grönholm twee proeven, maar Solberg was een tikkeltje sneller en nam
de leiding over. Het duel eindigde op KP16, de tweede proef van de
laatste dag, toen de Peugeot-equipe over de kop sloeg, gelukkig zonder
persoonlijk letsel op te lopen. Vervolgens kwam Sébastien Loeb
(Citroën) met een kapotte motor tot stilstand en had Solberg vooraan
het rijk alleen. Peugeot Sport-directeur Corrado Provera was niet erg
te spreken over de koprol van zijn sterrijder: "Marcus weet dat de
constructeurspunten voor ons prevaleren boven zijn persoonlijke eer -
zijn ongeluk was niet nodig geweest. Daarbij had de 307 WRC tot de
crash feilloos gefunctioneerd."
Harde landing
Markko Märtin oogstte meer lof bij Provera, ook al verloor de Est op
het allereerste snelheidstraject kostbare seconden door een spin op
hoge snelheid. Op de tweede dag had Peugeots nieuwe recruut ook een
angstig moment: "Na een sprong maakten we zo'n harde landing, dat het
transmissiehuis scheurde en de olie eruit liep. Gelukkig haalden we
het einde van de proef en het servicepunt." Hoewel het toegestane
aantal monteurs dat bij de service mag werken aan de auto, dit jaar is
beperkt, is de servicetijd zelf verlengd van 20 tot 30 minuten. Dat
kwam Peugeot Team Total nu goed uit. Märtin klauwde zich van de zesde
plaats terug omhoog in het klassement, om na het uitvallen van
Grönholm en Loeb als tweede het podium te mogen oprijden.
Van dertien naar zes
Daniel Carlsson met de door Bozian Racing ingezette Peugeot 307 WRC
reed vroeg in de rally lek op een grote kei, die ook de
linkervoorwielophanging beschadigde. De jonge Zweed duikelde van de
derde naar de dertiende positie in de rangschikking, maar de
onderlinge verschillen bleven klein en ondanks een transmissieprobleem
in de tweede etappe wist hij zich weer op te werken naar de
uiteindelijke zesde plaats, mede door twee snelste proeftijden in de
finale van de rally.
AutoRai