Rally van Zweden: weinig sneeuw, maar veel punten voor Mitsubishi
(15-2-2005)
Mitsubishi's Motorsportbaas Isao Torii had aan de vooravond van de
spectaculaire winterrally gezegd dat hij met twee auto's in de punten
en eentje in de top vijf bijzonder tevreden zou zijn. Aldus
geschiedde.
En het had zelfs nog een beetje beter gekund, gezien de tijden die
Gigi Galli en Harri Rovanpera op de supersnelle proeven realiseerden.
Harri Rovanpera won de rally van Zweden al eens. Sowieso is deze
unieke rally een evenement waar eigenlijk alleen Scandinaviërs
schitteren met hun unieke rijstijl. Regerend wereldkampioen Sebastien
Loeb was de eerste niet-noordeling die de rally van Zweden won. Dit
jaar was er helaas relatief weinig sneeuw en moesten de deelnemers het
stellen zonder de veiligheidsverhogende 'geleiderails' van sneeuw
langs de weg. En dat terwijl het gripniveau en dus de gemiddelde
snelheid op de proeven dankzij de smalle spijkerbanden hoger ligt dan
bij de snelste gravelrally's. Gigi Galli had er echter vanaf dag 1
geen enkele moeite mee. Dankzij uitgebreid testwerk en modificaties
aan wielophanging en dempers voelde de veelbelovende Italiaan (die
overigens een uitstekend skiër is) zich meteen thuis in de winterse
omstandigheden. Hij mocht zich voortdurend tot de snelste deelnemers
rekenen. Op een van de proeven verbaasde Galli vriend en vijand
(zichzelf incluis) met de snelste tijd. En dat terwijl dit pas z'n
vijfde rally in een WRC-auto was. Onderwijl stoeide de meer ervaren
Rovanpera met de set-up van zijn Lancer WRC05; hij kon juiste ritme
aanvankelijk niet vinden.
Pech voor Galli, eerherstel voor Rovanpera
Dag twee begon zeer goed voor de van zelfvertrouwen barstende Galli.
Totdat op proef 13 (!) transmissie- problemen de kop opstaken. Hij
viel terug in het klassement maar wist de schade gelukkig enigszins
beperkt te houden, terwijl Rovanpera zichzelf (en de juiste afstelling
van de auto) hervond. Op de eerste proef van de laatste rallydag
realiseerde hij geheel in oude vorm de op twee na snelste tijd,
slechts 5,4 seconden achter rallywinnaar Petter Solberg. Dusdoende
werkte hij zich uiteindelijk op naar een vierde plaats, ondanks het
gemis van de vijfde versnelling in de laatste fase van de strijd. Het
behoeft dus geen betoog dat de gedeelde derde plaats in de stand bij
het WK voor de merken een juiste afspiegeling is van het niveau waarop
het WRC-team van Mitsubishi momenteel presteert.
AutoRai