AutoRai

Rally van Zweden: weinig sneeuw, maar veel punten voor Mitsubishi

(15-2-2005)
Mitsubishi's Motorsportbaas Isao Torii had aan de vooravond van de spectaculaire winterrally gezegd dat hij met twee auto's in de punten en eentje in de top vijf bijzonder tevreden zou zijn. Aldus geschiedde.
En het had zelfs nog een beetje beter gekund, gezien de tijden die Gigi Galli en Harri Rovanpera op de supersnelle proeven realiseerden.

Harri Rovanpera won de rally van Zweden al eens. Sowieso is deze unieke rally een evenement waar eigenlijk alleen Scandinaviërs schitteren met hun unieke rijstijl. Regerend wereldkampioen Sebastien Loeb was de eerste niet-noordeling die de rally van Zweden won. Dit jaar was er helaas relatief weinig sneeuw en moesten de deelnemers het stellen zonder de veiligheidsverhogende 'geleiderails' van sneeuw langs de weg. En dat terwijl het gripniveau en dus de gemiddelde snelheid op de proeven dankzij de smalle spijkerbanden hoger ligt dan bij de snelste gravelrally's. Gigi Galli had er echter vanaf dag 1 geen enkele moeite mee. Dankzij uitgebreid testwerk en modificaties aan wielophanging en dempers voelde de veelbelovende Italiaan (die overigens een uitstekend skiër is) zich meteen thuis in de winterse omstandigheden. Hij mocht zich voortdurend tot de snelste deelnemers rekenen. Op een van de proeven verbaasde Galli vriend en vijand (zichzelf incluis) met de snelste tijd. En dat terwijl dit pas z'n vijfde rally in een WRC-auto was. Onderwijl stoeide de meer ervaren Rovanpera met de set-up van zijn Lancer WRC05; hij kon juiste ritme aanvankelijk niet vinden.

Pech voor Galli, eerherstel voor Rovanpera
Dag twee begon zeer goed voor de van zelfvertrouwen barstende Galli. Totdat op proef 13 (!) transmissie- problemen de kop opstaken. Hij viel terug in het klassement maar wist de schade gelukkig enigszins beperkt te houden, terwijl Rovanpera zichzelf (en de juiste afstelling van de auto) hervond. Op de eerste proef van de laatste rallydag realiseerde hij geheel in oude vorm de op twee na snelste tijd, slechts 5,4 seconden achter rallywinnaar Petter Solberg. Dusdoende werkte hij zich uiteindelijk op naar een vierde plaats, ondanks het gemis van de vijfde versnelling in de laatste fase van de strijd. Het behoeft dus geen betoog dat de gedeelde derde plaats in de stand bij het WK voor de merken een juiste afspiegeling is van het niveau waarop het WRC-team van Mitsubishi momenteel presteert.