AutoRai

Citroën in Zweden: mooie herinneringen opgehaald â¦

(15-2-2005)
Was Sébastien Loeb in de Uddeholm Swedish Rally van vorig seizoen ongenaakbaar, dit jaar was het vooral een kwestie van stuivertje wisselen met de concurrentie.
Op zondag bleek de voorlaatste proef te machtig voor de Citroën Xsara WRC; de huidige wereldkampioen haalde de finish niet terwijl hij op dat moment tweede lag. Teamgenoot François Duval eindigde op de twaalfde plaats.

Vanzelfsprekend waren Loeb en zijn navigator Daniel Elena erop gebrand om te bewijzen dat de Zweedse overwinning van vorig jaar geen toevalstreffer was. Nooit eerder won een niet-Scandinavische equipe immers de Uddeholm Swedish Rally. Al op dag één tekent zich onder een strakblauwe lucht een felle strijd af tussen Loeb en zijn belangrijkste concurrenten Petter Solberg en Marcus Grönholm. De Citroën Xsara WRC houdt zich uitstekend, en Loeb laat zien een uitstekende sneeuwschuiver te zijn: hij is op twee klassementsproeven de snelste. Ook Solberg en Grönholm sluiten twee proeven winnend af. Het kat-en-muis spel eindigt op vrijdag met een minieme voorsprong op Grönholm.

Sneeuw en lekke banden
De zaterdag begint goed als Loeb de eerste proef van die dag weet te winnen. Ook François Duval rijdt voorin mee, tot halverwege de dag een lekke band de tweede Xsara WRC flink terugwerpt. Voor Loeb en Elena lopen de zaken evenmin zoals gehoopt. Door hevige sneeuwval belandt de equipe een paar keer naast de baan en mechanische problemen tekenen zich af; Loeb krijgt problemen met het koelsysteem van zijn auto. Toch weet hij nog een proef te winnen, met als resultaat een derde plaats in het tussenklassement.
"We hebben serieuze problemen, ik ben bang dat er water in de cilinders komt", vertelt de Elzasser. "Waarschijnlijk kunnen we morgen niet op vol vermogen doorrijden." De nieuwe regels schrijven dit seizoen voor dat een motor het gedurende twee rally's moet volhouden, dus kan het Citroën-team de koppakking van de Xsara van Loeb niet vervangen. Zal de Citroën het einde halen?

Toch Solberg
Op zondag wordt duidelijk dat de strijd om de eindzege tussen Solberg en Grönholm zal gaan. Solberg blijkt over de langste adem te beschikken als Grönholm op de tweede proef van de dag zijn linkervoorwiel verliest en de strijd moet staken. Een buitenkans voor Sébastien Loeb, die de tweede plaats in handen krijgt. De motorproblemen blijven echter opspelen en Loeb slaagt er niet in om Solberg te bedreigen. Markko Märtin profiteert en neemt na twee gewonnen proeven de tweede plaats over, op gepaste afstand van Petter Solberg die zijn ritme weet te behouden. Op de verbinding naar de voorlaatste proef vindt Loeb zijn Waterloo, hij moet zijn Xsara WRC met een kapotte motor helaas langs de kant zetten. "Het is bijzonder frustrerend dat je moet opgeven vanaf een goede positie en met slechts twee proeven te gaan", aldus een hevig teleurgestelde Loeb. François Duval scoort op de laatste proef nog een knappe vierde plaats, en eindigt uiteindelijk als twaalfde.
"Slechts één puntje. Maar een punt scoren terwijl je auto's op een derde en een vierde plaats reden, is moeilijk te accepteren voor het team. Het is pure pech. Dit is ons nog nooit overkomen sinds we volledig deelnemen aan het WRC", concludeert directeur van Citroën Sport Guy Fréquelin.

Petter Solberg wint de Uddeholm Swedish Rally voor de eerste keer in zijn carrière, met een tweede plaats voor Markko Märtin. Toni Gardemeister maakt het podium compleet, en daarmee neemt de Fin de leiding over in het algemeen klassement.