Citroën in Zweden: mooie herinneringen opgehaald â¦
(15-2-2005)
Was Sébastien Loeb in de Uddeholm Swedish Rally van vorig seizoen
ongenaakbaar, dit jaar was het vooral een kwestie van stuivertje
wisselen met de concurrentie.
Op zondag bleek de voorlaatste proef te machtig voor de Citroën Xsara
WRC; de huidige wereldkampioen haalde de finish niet terwijl hij op
dat moment tweede lag. Teamgenoot François Duval eindigde op de
twaalfde plaats.
Vanzelfsprekend waren Loeb en zijn navigator Daniel Elena erop gebrand
om te bewijzen dat de Zweedse overwinning van vorig jaar geen
toevalstreffer was. Nooit eerder won een niet-Scandinavische equipe
immers de Uddeholm Swedish Rally. Al op dag één tekent zich onder
een strakblauwe lucht een felle strijd af tussen Loeb en zijn
belangrijkste concurrenten Petter Solberg en Marcus Grönholm. De
Citroën Xsara WRC houdt zich uitstekend, en Loeb laat zien een
uitstekende sneeuwschuiver te zijn: hij is op twee klassementsproeven
de snelste. Ook Solberg en Grönholm sluiten twee proeven winnend af.
Het kat-en-muis spel eindigt op vrijdag met een minieme voorsprong op
Grönholm.
Sneeuw en lekke banden
De zaterdag begint goed als Loeb de eerste proef van die dag weet te
winnen. Ook François Duval rijdt voorin mee, tot halverwege de dag
een lekke band de tweede Xsara WRC flink terugwerpt. Voor Loeb en
Elena lopen de zaken evenmin zoals gehoopt. Door hevige sneeuwval
belandt de equipe een paar keer naast de baan en mechanische problemen
tekenen zich af; Loeb krijgt problemen met het koelsysteem van zijn
auto. Toch weet hij nog een proef te winnen, met als resultaat een
derde plaats in het tussenklassement.
"We hebben serieuze problemen, ik ben bang dat er water in de
cilinders komt", vertelt de Elzasser. "Waarschijnlijk kunnen we morgen
niet op vol vermogen doorrijden." De nieuwe regels schrijven dit
seizoen voor dat een motor het gedurende twee rally's moet volhouden,
dus kan het Citroën-team de koppakking van de Xsara van Loeb niet
vervangen. Zal de Citroën het einde halen?
Toch Solberg
Op zondag wordt duidelijk dat de strijd om de eindzege tussen Solberg
en Grönholm zal gaan. Solberg blijkt over de langste adem te
beschikken als Grönholm op de tweede proef van de dag zijn
linkervoorwiel verliest en de strijd moet staken.
Een buitenkans voor Sébastien Loeb, die de tweede plaats in handen
krijgt. De motorproblemen blijven echter opspelen en Loeb slaagt er
niet in om Solberg te bedreigen. Markko Märtin profiteert en neemt na
twee gewonnen proeven de tweede plaats over, op gepaste afstand van
Petter Solberg die zijn ritme weet te behouden. Op de verbinding naar
de voorlaatste proef vindt Loeb zijn Waterloo, hij moet zijn Xsara WRC
met een kapotte motor helaas langs de kant zetten. "Het is bijzonder
frustrerend dat je moet opgeven vanaf een goede positie en met slechts
twee proeven te gaan", aldus een hevig teleurgestelde Loeb. François
Duval scoort op de laatste proef nog een knappe vierde plaats, en
eindigt uiteindelijk als twaalfde.
"Slechts één puntje. Maar een punt scoren terwijl je auto's op een
derde en een vierde plaats reden, is moeilijk te accepteren voor het
team. Het is pure pech. Dit is ons nog nooit overkomen sinds we
volledig deelnemen aan het WRC", concludeert directeur van Citroën
Sport Guy Fréquelin.
Petter Solberg wint de Uddeholm Swedish Rally voor de eerste keer in
zijn carrière, met een tweede plaats voor Markko Märtin. Toni
Gardemeister maakt het podium compleet, en daarmee neemt de Fin de
leiding over in het algemeen klassement.
AutoRai