Ingezonden persbericht
Websense Client Policy Manager beschermt bedrijfslaptops tegen spyware en kwaadaardige code
Nieuwe oplossing gaat verder dan traditionele antivirus-software en firewalls
Hillegom, 15 februari 2005 - Websense, leverancier van employee internet management-oplossingen, biedt met de nieuwe Websense Client Policy Manager (CPM) een vooruitstrevende desktop beveiligingsoplossing voor organisaties met mobiele werkplekken. CPM beschermt tegen gevaren zoals virusuitbraken, spyware en besmette bestanden die door Instant Messaging binnenkomen, door te verhinderen dat ongeoorloofde en vaak kwaadaardige applicaties op de laptop kunnen draaien.
"Mobiel werken wordt steeds populairder door het gemak van telecommunicatie en de opkomst van Wi-fi hotspots. Helaas zijn veel werknemers niet voldoende beschermd tegen de gevaren van mobiel werken", zegt Lawrence Orans, Principal Analyst bij Gartner Research. "Zonder beveiliging op gebruikersniveau kan niet voorkomen worden dat een werknemer spyware download of een P2P-applicatie draait, terwijl ze verbonden zijn aan hun eigen netwerk of een Wi-fi hotspot. Ongecontroleerd gebruik van dit soort applicaties op bedrijfslaptops verhoogt de kans dat niet alleen vertrouwelijke informatie van de werknemers, maar ook die van de organisatie op straat kan komen te liggen."
Zolang het aantal telewerkers toeneemt en de bedreiging van hackers blijft, is het voor organisaties cruciaal laptops te beschermen tegen gevaren, ook wanneer die niet zijn aangesloten op de beveiliging van het bedrijfsnetwerk. CPM zorgt ervoor dat potentiële gevaarlijke applicaties die op de computer willen draaien, automatisch geblokkeerd en verhinderd worden om op het netwerk te komen
CPM beschermt werknemers en het bedrijfsnetwerk tegen zowel externe als interne bedreigingen door verder te gaan dan traditionele mobiele firewalls en antivirus-software. CPM volgt de laptop van de werknemer, of die nu online of offline is, en voorkomt dat ongeoorloofde applicaties en programma's, zoals spyware en Trojaanse paarden, toegang krijgen tot het bedrijfsnetwerk op het moment dat een laptop daar weer op wordt aangesloten.
CPM omvat daarnaast de volgende onderdelen.
o CPM's Network Access Lockdown: blokkeert de netwerktoegang van applicaties tot specifieke poorten en protocollen per applicatiecategorie en staat alleen goedgekeurde applicaties toe op bedrijfscomputers en servers. Hiermee beschermen ze tegen onbekende, potentieel gevaarlijke applicaties.
o Threat detection and analysis: analyseert en spoort ongeoorloofde en kwaadaardige applicaties op die geïnfiltreerd zijn in de computeromgeving van de werknemer.
o Zero-day response: zorgt voor directe reactie op een virus- of wormuitbraak door het stoppen van het programma of doelbestand van de aanval.
o Higher Network Uptime: verbetert de uptime van het netwerk door het direct reageren op wormen of virusuitbraken gedurende de tijd dat er nog geen nieuwe antivirus applicatie beschikbaar is.
o Hogere productiviteit: voorkomt het gebruik van ongeoorloofde applicaties op de computer zoal Instant messaging, Peer 2 Peer filesharing en games.
o Verbeterde databeveiliging: verkleint het risico van spyware en hacking dat er regelmatig voor zorgt dat gevoelige bedrijfsinformatie het bedrijf uitvloeit.
o Lagere helpdeskkosten: vermindert het aantal en de lengte van helpdesktelefoontjes van gebruikers als gevolg van conflicten of ongeoorloofde applicaties die draaien op de laptop.
CPM wordt ondersteund door een database van honderdduizenden applicaties en 'executables' die gecategoriseerd zijn in 50 categorieën, inclusief werkgerelateerde software en kwaadaardige mobiele code. Beleid kan bepaald worden op verschillende niveaus. Bijvoorbeeld: de sales afdeling vindt Instant Messaging een belangrijk communicatiemiddel en kan hier dus gebruik van maken, terwijl de financiële afdeling geen toegang heeft tot deze applicaties.
###
Over Websense
Websense, Inc. (Nasdaq: WBSN) ontwikkelt en levert employee Internet management-oplossingen. Met deze software kunnen bedrijven hun ICT-middelen optimaal benutten en de schadelijke neveneffecten van het gebruik van internet, zoals Instant Messaging, Peer-to-Peer en spyware, voorkomen. Door het beleid voor internetgebruik bij de gateway, op het netwerk en op de desktop te beheren en te monitoren, verbeteren de Websense-oplossingen de productiviteit en de beveiliging. Bovendien worden ICT-middelen optimaal ingezet en neemt de juridische aansprakelijkheid af. Websense ondersteunt wereldwijd meer dan 24.000 klanten met in totaal 17,9 miljoen werkplekken.