AutoRai

Dodge âGrab Life by the Hornsâ

(15-2-2005)
Met de introductie van de Dodge Viper SRT10 Roadster op de AutoRai 2005 versterkt Dodge op indrukwekkende wijze de aanwezigheid in Europa. De beroemde Viper is de voorbode van de komst van nog meer Dodges naar Europa.
Dodge zal vanaf 2006 aantrekkelijk geprijsde, stoere en opwindende modellen introduceren in met name het C- en D-segment. Deze auto's zijn specifiek ontwikkeld voor Europa en andere niet-Amerikaanse werelddelen. Het modellengamma zal veel krachtige en zuinige benzine- en dieselmotoren omvatten.

Geschiedenis
Dodge is het op één na oudste merk binnen het
DaimlerChrysler-concern en kent een geschiedenis die meer dan 90 jaar teruggaat in de tijd. Hiermee behoort het tot de oudste nog bestaande merken. Dodge heeft een eigen, sterke positie in de internationale autowereld.

Het bedrijf is opgericht door de broers John en Horace Dodge. Zij hadden een innige band met elkaar en werden bekend als 'The Dodge Brothers' - ze wensten zelfs dat post als zodanig aan hen werd geadresseerd. De broers begonnen als toeleverancier van de ontluikende automobielindustrie en vergaarden een fortuin dankzij hun aandeel in de Ford Motor Company. Omdat ze zich niet blindstaarden op slechts een lage prijs, maar ook een goede prijs-/kwaliteitverhouding wensten, begonnen ze in 1914 met de productie van eigen auto's. Sinds het begin van de jaren dertig is elke Dodge herkenbaar aan de karakteristieke 'crosshair' grille en het logo met de ram.

In 1953 kwam Dodge met de beroemde Hemi V-8 motor. In de jaren zestig presenteert het merk de beroemde en sportive Dart: een relatief lichte auto met grote, krachtige motoren. Op de dragstrips werd de Dart een veelgeziene gast. Ook de Dodge Charger was een auto die de aandacht trok. In de Steve McQueen film 'Bullit' uit 1968 had een zwarte Charger een prominente rol. Bovendien speelde in de tachtiger jaren een rode Dodge Charger een prominente rol in de Dukes of Hazard. In de jaren tachtig kwam Dodge met de Caravan, in Europa beter bekend als de Chrysler Voyager. Dit geheel nieuwe autoconcept veroverde wereldwijd de harten van vele gezinnen. Het sportieve imago van Dodge kreeg een extra boost met de presentatie van de Viper RT/10 concept car in 1989. Deze auto ging drie jaar later in productie met een 8-liter V10-motor. De tweede generatie Viper is nu ook beschikbaar in Europa.

Design
Net zoals de Viper SRT10 Roadster en de concept cars Caliber en Nitro, zal elke Dodge herkenbaar zijn aan het onderscheidende design. De unieke, hoekige en uitdagende lijnen belichamen de kernwaarden van het merk: stoutmoedig, sterk, daadkrachtig en bekend met de taal van de straat.

Dodge Caliber
De Dodge Caliber concept car is een ijzersterk voorbeeld van wat Dodge gaat betekenen voor Europese autoliefhebbers. De Caliber is een vijfdeurs auto die een sportieve, coupéachtige styling combineert met de stoere uitstraling en functionele eigenschappen van een SUV. Deze bijzonder aantrekkelijke concept car is gespoten in opvallend Sunburst Orange. De Caliber is ideaal voor degenen die een aantrekkelijk geprijsde en veelzijdige auto zoeken die opvalt in het dagelijks verkeer. Deze concept car debuteert tijdens de Autosalon van Genève 2005.

De Caliber zit boordevol Dodge-DNA: van de grille tot aan de verchroomde uitlaatpijp. De karakteristieke Dodge 'crosshair' grille is beeldbepalend voor de gespierde voorkant. De brede spatborden, indrukwekkende 19-inch velgen en banden, brede 'schouderlijn' en gewelfde motorkap verlenen de Caliber een trotse krachtige uitstraling.

Langs de randen van het dak loopt een stoere, zwarte rand die uitmondt in de dakspoiler. Dit versterkt de coupélijn van de Caliber concept car. De hoge taillelijn zorgt voor een robuuste en beschermende uitstraling. De verchroomde portiergrepen en sierstrips onderaan de portieren zorgen voor een stijlvol en glimmend effect. De achterzijde oogt net zo onderscheidend en krachtig als de voorzijde. De zwarte dakspoiler met derde remlicht, het verchroomde uitlaateinde en de forse achterlichtunits zorgen voor een unieke uitstraling.

Dodge Nitro
Het motto van Dodge is: 'Grab Life by the Horns'. Wat dat betekent voor de visie van Dodge op het SUV-segment, bewijst de Nitro concept car. Deze concept car zet een design statement neer in een autosegment waarin 'doorsnee' het kernwoord is.

De Dodge Nitro is onmiskenbaar een Dodge. De carrosserie is gespoten in de fraaie kleur Anodized Red. De zelfbewuste uitstraling en unieke stylingdetails zorgen voor een gespierd uiterlijk. Aan de voorzijde vallen de 'crosshair' grille, indrukwekkende motorkap en rechthoekige koplampen op. De oogverblindende 20-inch gegoten lichtmetalen velgen benadrukken de no-nonsense functionele eigenschappen. De grote portiergrepen en de verchroomde luchtinlaten in de voorspatborden zijn zeer modern. De achterzijde wordt gekenmerkt door de grote, verchroomde handgreep, twee verchroomde uitlaateinden en de afneembare trekhaak. Tot slot blijkt het praktische karakter van de Nitro ook uit het roof rack.

Infrastructuur
Dodge gaat voor de distributie, verkoop en after sales op slimme wijze gebruikmaken van de beproefde infrastructuur. De meeste dealers die nu al Chrysler en Jeep verkopen, zullen ook Dodge gaan vertegenwoordigen. En net zoals Chrysler en Jeep nu een eigen plek in de showrooms hebben, zal overal ook voor Dodge een aparte ruimte worden vrijgemaakt. Immers, elk merk heeft een eigen uitstraling en de dealerpresentatie sluit daarbij aan.

Vanaf 2006 in Europa
De Dodge Caliber en Nitro concept cars en de Dodge Viper SRT10 Roadster zijn een voorbode van de toekomst van Dodge in Europa. Met ingang van 2006 zullen steeds meer modellen worden geïntroduceerd, waarbij het merk na verloop van tijd vooral sterk vertegenwoordigd zal zijn in het C- en D-segment.

Uit consumentenonderzoek in Duitsland, Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië, waarbij twintigduizend mensen zijn ondervraagd, blijkt dat er veel marktpotentie is voor Dodge. Uit dit onderzoek bleek ook dat er niet één merk is aan te wijzen dat in beeldbepalend is voor het segment waarin Dodge actief wordt. Dit betekent goede kansen voor Dodge, dat in Europa naast Chrysler en Jeep het derde merk van de Chrysler Group wordt.

Om optimaal op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van het merk Dodge is het aan te bevelen de website www.discoverdodge.com te bezoeken.