AutoRai

Focus op prestaties kenmerkt Ford in Genève

(15-2-2005)
Uitstekende prestaties, opwindende rijeigenschappen en de toekomst van de auto zullen het nieuws overheersen van Ford op de 75e Salon International de l'Automobile in Genève.
Op deze belangrijke beurs wordt honderd jaar vooruitgang in de automobielindustrie gevierd. De nieuwe modellen van Ford en de vele ideeën over het inzetten van waterstof als brandstof, geven wel aan dat er nog veel meer vooruitgang te verwachten valt.

In de nabije toekomst valt te genieten van de geheel nieuwe sportieve Ford Focus ST, waarvan voor het eerst een voorproefje te zien zal zijn in Genève. De elegante nieuwe Focus vierdeurs wordt gelanceerd en de Ford Focus-conceptauto voor het World Rally Championship van 2006 vormt een mooie illustratie van de manier waarop Ford betrokken blijft bij de autosport.

Ford heeft verder nieuws te melden over de Ford Ka en de stijlvolle Ford Galaxy. Ford richt de blik ver vooruit met de inzet van hernieuwbare waterstof als brandstof op een nieuw prototype van de Focus C-MAX. Ford maakt serieus werk van het ontwikkelen van een aantal nieuwe brandstoftechnologieën: schone dieselmotoren, hybride brandstoffen, waterstofverbrandingsmotoren en brandstofcellen.

"Bij Ford of Europe hebben we een zeer zonnige blik op de toekomst," zegt Lewis Booth, Chairman en CEO van Ford of Europe. "We laten een aantal geweldige nieuwe producten zien voor 2005, waaronder de opwindende nieuwe Focus ST, en er valt nog veel meer te verwachten."

Voorproefje van een opwindend nieuw sportief model - de nieuwe Focus ST
Sportieve rijders kunnen gerust zijn: ze hoeven niet lang te wachten op een nieuw speciaal model van Ford Team RS. De nieuwe Focus ST, die ca. 220 pk/ 162 kW levert en speciaal voor Genève een helder oranje kleur heeft gekregen, wordt eind 2005 geïntroduceerd. De Focus ST is voorzien van een Duratec ST 2.5-liter turbomotor met 5 cilinders en zes handmatige versnellingen en maakt zo zijn reputatie als auto voor de echte liefhebber meer dan waar.

"Al bij de eerste aanblik koestert de liefhebber ongetwijfeld hoge verwachtingen van deze auto. De Focus ST maakt die verwachtingen zonder twijfel waar," zegt Jost Capito, hoofd van Ford Team RS, de sportieve tak van Ford. "Alleen al het design van deze wagen ziet er snel uit en alle functionele voorzieningen zijn erop gericht om die suggestie van snelheid waar te maken."

De 225/40 kwaliteitsbanden met een laag profiel en de fraai vormgegeven 18x8-inch aluminium wielen met vijf spaken van de Focus ST staan garant voor rijgemak en grip. Het interieur- en exterieurdesign van de Focus ST laat geen onduidelijkheid bestaan over de sportieve prestaties van deze auto, en suggereert tegelijkertijd raffinement, een vakkundige afwerking en praktisch nut. De Focus ST blijft een comfortabele auto voor dagelijks gebruik als gezinsauto.

"De nieuwe Focus vormt een flexibele basis voor afgeleide modellen en is met name geschikt voor sportieve modellen", aldus Derrick Kuzak, Vice President, Product Development, Ford of Europe. "De Focus ST belichaamt alles waar de toevoeging Sport Technologies voor staat: een auto met geweldige rijeigenschappen die sportieve bestuurders aanspreekt zonder dat de praktische aspecten en betaalbaarheid uit het oog zijn verloren."

Samen met de onlangs geïntroduceerde Fiesta ST en de Mondeo ST220 is de nieuwe Focus ST het schoolvoorbeeld van de sportieve kwaliteiten van de Ford ST-modellen: de kwaliteiten van de bijbehorende basismodellen zijn bij de ST-modellen nog eens uitvergroot en de ST-modellen zijn duidelijk anders dan op rallyauto's geïnspireerde RS-afgeleiden.

"De Focus ST is gemaakt volgens dezelfde principes als de Fiesta ST", aldus Capito. "Het is een fantastische allrounder met sportieve eigenschappen maar daarom niet minder geschikt als gezinswagen. Hij rijdt lekker op de snelweg. Hij rijdt lekker op kleine weggetjes. En onze testrijders gaan ermee uit hun dak op de Nürburgring. De Focus ST moet iedereen aanspreken die van auto's houdt."

Dat er zo vroeg in de productcyclus al een voorproefje te zien is van de ST geeft wel aan dat Ford serieus werk maakt van zijn sportieve modellen en veel waarde hecht aan het ST-merk, volgens Geoff Polites, Vice President of Marketing, Sales and Service van Ford of Europe. "We zijn zeker van plan de ST-reeks verder uit te breiden in het kielzog van de hernieuwde inzet van de Focus in het World Rally Championship," zegt Polites.

Sterke sportieve uitstraling
De Focus ST heeft een atletisch uiterlijk - strak, gespierd en uitgebalanceerd - met een geraffineerde sportieve styling aan de buitenkant en een stijlvol en toch praktisch en comfortabel interieur dat helemaal op de bestuurder is afgestemd.
"De Focus is perfect geschikt voor afgeleide sportieve modellen", zegt Chris Clements, Chief Designer, Ford Team RS. "Met het snelle silhouet als uitgangspunt hebben we een aantal opvallende designelementen toegevoegd om de extra sportieve kwaliteiten te benadrukken. Het resultaat is een auto waarmee je wel móét rijden."

Ontwerpers hebben bepaalde designelementen van de Fiesta ST verder uitgewerkt om zo de typische sportieve kwaliteiten van Ford te benadrukken. Het visuele gewicht van de voorbumper is vergroot voor een laag zwaartepunt en daarnaast is de Focus ST voorzien van een agressieve onderste grille in de vorm van een omgekeerde trapezoïde. De bovenste grille van de Focus ST is langer en smaller dan die van de basismodellen van de Focus. Verder zijn beide grilles voorzien van een grafiet raster met een typisch driehoekig patroon dat mechanisch vermogen suggereert.

Naast de bovenkant van de onderste grille zijn de mistlampopeningen afgewerkt met geruwd aluminium. Aan de achterzijde zijn het achteruitrijlicht en de mistlampen op dezelfde manier afgewerkt, terwijl de onderste bumper zorgt voor een visueel 'venturi-effect' waaruit de dubbele verchroomde sportuitlaat tevoorschijn komt.

De speciaal gevormde stootstrippen - die zijn afgestemd op de neus van de voorste bumper - benadrukken nog eens het lage zwaartepunt en de beweeglijkheid van de Focus ST. De aandacht voor details - het speciale ST-logo op de voorspatborden - en de prestaties - de mooi vormgegeven 18-inch wielen met vijf spaken - stralen dynamiek uit.

De Focus ST heeft ook een meer doelgerichte achterspoiler. De spoiler zorgt voor een aërodynamisch en visueel effect, is breder dan de achterklep en komt tot net boven de hoog gemonteerde achterlichten van de Focus. "Omdat we behoefte hadden aan extra breedte voor een betere aërodynamica, hebben we de spoiler boven de lampen geplaatst", zegt Clements.
Details zoals de spoiler, de portiergrepen, spiegels en stootstrippen aan de zijkant zijn afgewerkt met opvallend, helder oranje, wat ongetwijfeld een van de standaardkleuren wordt van het eerste nieuwe sportmodel van de Focus.

Interieur van de sportieve Focus
Het interieur van de nieuwe Focus ST is ook van belang voor de sportieve uitstraling. Zelfs vanaf de buitenkant is te zien dat het unieke extra instrumentenpaneel boven op het bovenste instrumentenpaneel anders is dan anders.

Het extra instrumentenpaneel is een van de speciale designelementen aan de binnenkant van de Focus ST. Onder de halfronde wenkbrauwachtige vorm bevindt zich een drietal meters voor de druk van de turbocompressor, de olietemperatuur en de oliedruk. Deze nieuwe meters zijn net als de snelheidsmeter, toerenteller en temperatuur- en benzinemeters in het primaire instrumentenpaneel voorzien van een nieuw jasje met een aluminium opaalkleur die past bij de overige interieuraccenten van geruwd aluminium. De zwarte dakhemel en A-dakstijlen van de Focus ST geven het interieur een donkere, efficiënte uitstraling, waardoor het als het ware overkomt als de cockpit van een gevechtsvliegtuig.

"Deze details zijn normaal gesproken alleen te vinden in het duurste segment", zegt Narendra Karadia, interieurontwerper van de Focus ST. "Het zorgt voor een gevoel waarbij de bestuurder zich heel erg bewust is van wat er buiten de auto gebeurt."
Het met leer beklede stuurwiel heeft een extra dikke rand met stevige duimgrepen en drie spaken met een afwerking van geruwd aluminium. Het rode ST-logo is in de middelste spaak gegraveerd. De met leer beklede versnellingshendel van geruwd aluminium is voorzien van een rode afbeelding met de zes versnellingen.

In de Focus ST zijn voor bestuurder en passagier speciale sportstoelen geplaatst die zijn bekleed met een combinatie van leer en oranje antislipstof voor een optimale ondersteuning van de zijkant van het lichaam bij een pittige rijstijl. De portierpanelen zijn bekleed met bijpassend leer dat een mooie aanvulling vormt op de speciale ST-portiergrepen van geruwd aluminium.

Overige aluminiumdetails in de Focus ST zijn de speciaal ontworpen sportieve pedalen met in aluminium gegoten rubber en de unieke panelen voor de instaplijsten.

Snel op de markt gebracht door Ford Team RS
De nieuwe Focus ST wordt al binnen een jaar na de introductie van de gewone Focus-reeks geïntroduceerd en daarmee is de Focus ST sneller op de markt dan de eerdere ST-modellen. Dit is volgens Capito een van de belangrijkste voordelen van de oprichting van Ford Team RS. "Een kortere levertijd is een van de positieve gevolgen van het combineren van het engineeringteam voor de ontwikkeling van sportieve auto's en het engineeringteam voor de autosport binnen Ford of Europe," zegt Capito.

"In het verleden werden de ST-modellen pas midden in een productcyclus geïntroduceerd. Nu is bij het design, de voertuigdynamica en het motorgedeelte al rekening gehouden met de latere ontwikkeling van afgeleide modellen en kan er dankzij het Global Shared Technologies-initiatief van Ford beter worden geprofiteerd van de enorme hoeveelheid beschikbare bronnen."

Uitgebreide technische details van de nieuwe Ford Focus ST worden tegen de tijd van de introductie, eind 2005 bekendgemaakt.

Focus nu ook als elegant vierdeursmodel verkrijgbaar Elegant, dynamisch en geraffineerd, de nieuwe vierdeurs Focus - de definitieve carrosserie van de gewone Focus-reeks - maakt zijn debuut op de Autosalon van 2005 in Genève.
De nieuwe Focus-reeks is van het begin af aan ontworpen met het vierdeursmodel als hoofdelement en de bijbehorende limousinestijl komt volledig tot zijn recht binnen het algehele design-DNA van de nieuwe Focus-reeks.

Het nieuwe vierdeursontwerp past niet alleen perfect bij de carrosserie van de andere modellen uit de reeks (driedeurs, vijfdeurs, Wagon en de Focus C-MAX), maar de kwaliteit van de verfijning en afwerking lijken ook perfect geschikt voor de traditionele compacte sedanvorm.

"De nieuwe Focus vierdeurs laat zien dat Ford een elegante auto kan maken op basis van frisse ideeën", zegt hoofdontwerper Claudio Messale. Het nieuwe vierdeursmodel heeft aan de voorkant hetzelfde design als de andere hoofdmodellen uit de Focus-reeks. Het snelle hatchbacksilhouet is overtuigend vertaald naar de klassieke limousineachtige carrosserie.

Het vierdeurssilhouet loopt vloeiend van de grille langs de motorkap naar de snelle A-dakstijl van de Focus, en vormt een sierlijke boog over de opvallend vormgegeven zijruiten die model zijn komen te staan voor het design van de Focus. De achterste zijruit is een elegant kwartraam in limousinestijl met de karakteristieke Focus-vorm.

In plaats van langs een achterklep, loopt de lijn van het silhouet vervolgens langs een nieuwe achtervorm die de zijkant van de vierdeurslaadruimte vormt, alwaar hij de opvallende, driehoekige rode achterlampen doorkruist waarin in het midden met twee lampjes een iriseffect is gecreëerd.

Onder het brede achterlicht van de Focus vierdeurs vormt zich het stijlvolle kofferdeksel. De achterklep, die geen twijfel laat bestaan over de ruime bagageruimte, buigt elegant tussen de achterlampen, biedt ruimte aan het Ford-logo en de nummerplaat en in een wenkbrauwvorm hierboven zijn een handgreep en een openingsmechanisme aangebracht.
Een diepe inkeping in de achterbumper zorgt ervoor dat de laadruimte van de Focus vierdeurs een lage toegang heeft. De achterbumper is tevens voorzien van dwarsliggende grijze schuurstrips die vloeiend rond de zijkant van de wagen lopen boven de wielkast. De strips volgen de lijn van het hele design, en sluiten mooi aan op de beschermstrippen aan de zijkant.

Ruime laadruimte
Bij het ontwerpen van de nieuwe Focus vierdeurs is uitgegaan van een ruime opbergruimte achterin, met speciale nadruk op de praktische bruikbaarheid in het dagelijks leven. Onder de achterklep bevindt zich een indrukwekkend grote laadruimte.

De Focus vierdeurs is uitgerust met een minireservewiel en biedt een maximale laadruimte van 526 liter, dankzij het gebruik van een uitgekiend scharniermechanisme. Bij het ontwerpen stond voorop dat de laadruimte groot genoeg moest zijn voor een golftas of twee grote reiskoffers.

De laadruimte is breed. De achteropening is 1020 mm en de laadbreedte tussen de wielkasten van de Focus vierdeurs bedraagt 1048 mm. In de laadruimte van de Focus is plaats voor spullen met een lengte tot 1058 mm. Dat is 54 mm meer dan in het vorige model.
Dankzij het 60/40-ontwerp van de achterstoelen kunnen zelfs nog langere spullen worden meegenomen. In het nieuwe model is voldoende ruimte voor spullen met een lengte tot 1659 mm, 180 mm meer dan in het vorige model.

De Focus vierdeurs maakt bovendien het in- en uitladen erg gemakkelijk, met een toegangshoogte voor de laadruimte van slechts 656 mm. De binnenkant van de achterklep is voorzien van een greep om de klep gemakkelijker te kunnen sluiten.

Europese invloed, bredere markten
De nieuwe Focus vierdeurs is ontworpen en geproduceerd in Europa en speelt een belangrijke rol in de groeiende rol van Ford in de meest dynamische en opwindende markten ter wereld: China en de regio Zuid-Oost Azië. Middelgrote vierdeurs personenwagens zijn het populairste type op deze grote markten, die nu het epicentrum vormen van de mondiale groei van de auto-industrie.

"De auto's die worden ontwikkeld door Ford of Europe zijn van cruciaal belang in de strategie van het bedrijf om een succesvolle concurrentiepositie te verwerven en versterken in de markten van Zuid-Oost Azië en Afrika", aldus Lewis Booth. "Onze rol in deze regio's wordt naar verwachting steeds groter, en het nieuwe vierdeursmodel van de Focus baant hiervoor de weg."