Focus op prestaties kenmerkt Ford in Genève
(15-2-2005)
Uitstekende prestaties, opwindende rijeigenschappen en de toekomst van
de auto zullen het nieuws overheersen van Ford op de 75e Salon
International de l'Automobile in Genève.
Op deze belangrijke beurs wordt honderd jaar vooruitgang in de
automobielindustrie gevierd. De nieuwe modellen van Ford en de vele
ideeën over het inzetten van waterstof als brandstof, geven wel aan
dat er nog veel meer vooruitgang te verwachten valt.
In de nabije toekomst valt te genieten van de geheel nieuwe sportieve
Ford Focus ST, waarvan voor het eerst een voorproefje te zien zal zijn
in Genève. De elegante nieuwe Focus vierdeurs wordt gelanceerd en de
Ford Focus-conceptauto voor het World Rally Championship van 2006
vormt een mooie illustratie van de manier waarop Ford betrokken blijft
bij de autosport.
Ford heeft verder nieuws te melden over de Ford Ka en de stijlvolle
Ford Galaxy. Ford richt de blik ver vooruit met de inzet van
hernieuwbare waterstof als brandstof op een nieuw prototype van de
Focus C-MAX. Ford maakt serieus werk van het ontwikkelen van een
aantal nieuwe brandstoftechnologieën: schone dieselmotoren, hybride
brandstoffen, waterstofverbrandingsmotoren en brandstofcellen.
"Bij Ford of Europe hebben we een zeer zonnige blik op de toekomst,"
zegt Lewis Booth, Chairman en CEO van Ford of Europe. "We laten een
aantal geweldige nieuwe producten zien voor 2005, waaronder de
opwindende nieuwe Focus ST, en er valt nog veel meer te verwachten."
Voorproefje van een opwindend nieuw sportief model - de nieuwe Focus
ST
Sportieve rijders kunnen gerust zijn: ze hoeven niet lang te wachten
op een nieuw speciaal model van Ford Team RS. De nieuwe Focus ST, die
ca. 220 pk/ 162 kW levert en speciaal voor Genève een helder oranje
kleur heeft gekregen, wordt eind 2005 geïntroduceerd.
De Focus ST is voorzien van een Duratec ST 2.5-liter turbomotor met 5
cilinders en zes handmatige versnellingen en maakt zo zijn reputatie
als auto voor de echte liefhebber meer dan waar.
"Al bij de eerste aanblik koestert de liefhebber ongetwijfeld hoge
verwachtingen van deze auto. De Focus ST maakt die verwachtingen
zonder twijfel waar," zegt Jost Capito, hoofd van Ford Team RS, de
sportieve tak van Ford. "Alleen al het design van deze wagen ziet er
snel uit en alle functionele voorzieningen zijn erop gericht om die
suggestie van snelheid waar te maken."
De 225/40 kwaliteitsbanden met een laag profiel en de fraai
vormgegeven 18x8-inch aluminium wielen met vijf spaken van de Focus ST
staan garant voor rijgemak en grip. Het interieur- en exterieurdesign
van de Focus ST laat geen onduidelijkheid bestaan over de sportieve
prestaties van deze auto, en suggereert tegelijkertijd raffinement,
een vakkundige afwerking en praktisch nut. De Focus ST blijft een
comfortabele auto voor dagelijks gebruik als gezinsauto.
"De nieuwe Focus vormt een flexibele basis voor afgeleide modellen en
is met name geschikt voor sportieve modellen", aldus Derrick Kuzak,
Vice President, Product Development, Ford of Europe. "De Focus ST
belichaamt alles waar de toevoeging Sport Technologies voor staat: een
auto met geweldige rijeigenschappen die sportieve bestuurders
aanspreekt zonder dat de praktische aspecten en betaalbaarheid uit het
oog zijn verloren."
Samen met de onlangs geïntroduceerde Fiesta ST en de Mondeo ST220 is
de nieuwe Focus ST het schoolvoorbeeld van de sportieve kwaliteiten
van de Ford ST-modellen: de kwaliteiten van de bijbehorende
basismodellen zijn bij de ST-modellen nog eens uitvergroot en de
ST-modellen zijn duidelijk anders dan op rallyauto's geïnspireerde
RS-afgeleiden.
"De Focus ST is gemaakt volgens dezelfde principes als de Fiesta ST",
aldus Capito. "Het is een fantastische allrounder met sportieve
eigenschappen maar daarom niet minder geschikt als gezinswagen. Hij
rijdt lekker op de snelweg. Hij rijdt lekker op kleine weggetjes. En
onze testrijders gaan ermee uit hun dak op de Nürburgring. De Focus
ST moet iedereen aanspreken die van auto's houdt."
Dat er zo vroeg in de productcyclus al een voorproefje te zien is van
de ST geeft wel aan dat Ford serieus werk maakt van zijn sportieve
modellen en veel waarde hecht aan het ST-merk, volgens Geoff Polites,
Vice President of Marketing, Sales and Service van Ford of Europe. "We
zijn zeker van plan de ST-reeks verder uit te breiden in het kielzog
van de hernieuwde inzet van de Focus in het World Rally Championship,"
zegt Polites.
Sterke sportieve uitstraling
De Focus ST heeft een atletisch uiterlijk - strak, gespierd en
uitgebalanceerd - met een geraffineerde sportieve styling aan de
buitenkant en een stijlvol en toch praktisch en comfortabel interieur
dat helemaal op de bestuurder is afgestemd.
"De Focus is perfect geschikt voor afgeleide sportieve modellen", zegt
Chris Clements, Chief Designer, Ford Team RS. "Met het snelle
silhouet als uitgangspunt hebben we een aantal opvallende
designelementen toegevoegd om de extra sportieve kwaliteiten te
benadrukken. Het resultaat is een auto waarmee je wel móét rijden."
Ontwerpers hebben bepaalde designelementen van de Fiesta ST verder
uitgewerkt om zo de typische sportieve kwaliteiten van Ford te
benadrukken. Het visuele gewicht van de voorbumper is vergroot voor
een laag zwaartepunt en daarnaast is de Focus ST voorzien van een
agressieve onderste grille in de vorm van een omgekeerde trapezoïde.
De bovenste grille van de Focus ST is langer en smaller dan die van de
basismodellen van de Focus. Verder zijn beide grilles voorzien van
een grafiet raster met een typisch driehoekig patroon dat mechanisch
vermogen suggereert.
Naast de bovenkant van de onderste grille zijn de mistlampopeningen
afgewerkt met geruwd aluminium. Aan de achterzijde zijn het
achteruitrijlicht en de mistlampen op dezelfde manier afgewerkt,
terwijl de onderste bumper zorgt voor een visueel 'venturi-effect'
waaruit de dubbele verchroomde sportuitlaat tevoorschijn komt.
De speciaal gevormde stootstrippen - die zijn afgestemd op de neus van
de voorste bumper - benadrukken nog eens het lage zwaartepunt en de
beweeglijkheid van de Focus ST. De aandacht voor details - het
speciale ST-logo op de voorspatborden - en de prestaties - de mooi
vormgegeven 18-inch wielen met vijf spaken - stralen dynamiek uit.
De Focus ST heeft ook een meer doelgerichte achterspoiler. De spoiler
zorgt voor een aërodynamisch en visueel effect, is breder dan de
achterklep en komt tot net boven de hoog gemonteerde achterlichten van
de Focus. "Omdat we behoefte hadden aan extra breedte voor een betere
aërodynamica, hebben we de spoiler boven de lampen geplaatst", zegt
Clements.
Details zoals de spoiler, de portiergrepen, spiegels en stootstrippen
aan de zijkant zijn afgewerkt met opvallend, helder oranje, wat
ongetwijfeld een van de standaardkleuren wordt van het eerste nieuwe
sportmodel van de Focus.
Interieur van de sportieve Focus
Het interieur van de nieuwe Focus ST is ook van belang voor de
sportieve uitstraling. Zelfs vanaf de buitenkant is te zien dat het
unieke extra instrumentenpaneel boven op het bovenste
instrumentenpaneel anders is dan anders.
Het extra instrumentenpaneel is een van de speciale designelementen
aan de binnenkant van de Focus ST. Onder de halfronde wenkbrauwachtige
vorm bevindt zich een drietal meters voor de druk van de
turbocompressor, de olietemperatuur en de oliedruk. Deze nieuwe
meters zijn net als de snelheidsmeter, toerenteller en temperatuur- en
benzinemeters in het primaire instrumentenpaneel voorzien van een
nieuw jasje met een aluminium opaalkleur die past bij de overige
interieuraccenten van geruwd aluminium. De zwarte dakhemel en
A-dakstijlen van de Focus ST geven het interieur een donkere,
efficiënte uitstraling, waardoor het als het ware overkomt als de
cockpit van een gevechtsvliegtuig.
"Deze details zijn normaal gesproken alleen te vinden in het duurste
segment", zegt Narendra Karadia, interieurontwerper van de Focus ST.
"Het zorgt voor een gevoel waarbij de bestuurder zich heel erg bewust
is van wat er buiten de auto gebeurt."
Het met leer beklede stuurwiel heeft een extra dikke rand met stevige
duimgrepen en drie spaken met een afwerking van geruwd aluminium. Het
rode ST-logo is in de middelste spaak gegraveerd. De met leer beklede
versnellingshendel van geruwd aluminium is voorzien van een rode
afbeelding met de zes versnellingen.
In de Focus ST zijn voor bestuurder en passagier speciale sportstoelen
geplaatst die zijn bekleed met een combinatie van leer en oranje
antislipstof voor een optimale ondersteuning van de zijkant van het
lichaam bij een pittige rijstijl. De portierpanelen zijn bekleed met
bijpassend leer dat een mooie aanvulling vormt op de speciale
ST-portiergrepen van geruwd aluminium.
Overige aluminiumdetails in de Focus ST zijn de speciaal ontworpen
sportieve pedalen met in aluminium gegoten rubber en de unieke panelen
voor de instaplijsten.
Snel op de markt gebracht door Ford Team RS
De nieuwe Focus ST wordt al binnen een jaar na de introductie van de
gewone Focus-reeks geïntroduceerd en daarmee is de Focus ST sneller
op de markt dan de eerdere ST-modellen. Dit is volgens Capito een van
de belangrijkste voordelen van de oprichting van Ford Team RS.
"Een kortere levertijd is een van de positieve gevolgen van het
combineren van het engineeringteam voor de ontwikkeling van sportieve
auto's en het engineeringteam voor de autosport binnen Ford of
Europe," zegt Capito.
"In het verleden werden de ST-modellen pas midden in een productcyclus
geïntroduceerd. Nu is bij het design, de voertuigdynamica en het
motorgedeelte al rekening gehouden met de latere ontwikkeling van
afgeleide modellen en kan er dankzij het Global Shared
Technologies-initiatief van Ford beter worden geprofiteerd van de
enorme hoeveelheid beschikbare bronnen."
Uitgebreide technische details van de nieuwe Ford Focus ST worden
tegen de tijd van de introductie, eind 2005 bekendgemaakt.
Focus nu ook als elegant vierdeursmodel verkrijgbaar
Elegant, dynamisch en geraffineerd, de nieuwe vierdeurs Focus - de
definitieve carrosserie van de gewone Focus-reeks - maakt zijn debuut
op de Autosalon van 2005 in Genève.
De nieuwe Focus-reeks is van het begin af aan ontworpen met het
vierdeursmodel als hoofdelement en de bijbehorende limousinestijl komt
volledig tot zijn recht binnen het algehele design-DNA van de nieuwe
Focus-reeks.
Het nieuwe vierdeursontwerp past niet alleen perfect bij de
carrosserie van de andere modellen uit de reeks (driedeurs, vijfdeurs,
Wagon en de Focus C-MAX), maar de kwaliteit van de verfijning en
afwerking lijken ook perfect geschikt voor de traditionele compacte
sedanvorm.
"De nieuwe Focus vierdeurs laat zien dat Ford een elegante auto kan
maken op basis van frisse ideeën", zegt hoofdontwerper Claudio
Messale. Het nieuwe vierdeursmodel heeft aan de voorkant hetzelfde
design als de andere hoofdmodellen uit de Focus-reeks. Het snelle
hatchbacksilhouet is overtuigend vertaald naar de klassieke
limousineachtige carrosserie.
Het vierdeurssilhouet loopt vloeiend van de grille langs de motorkap
naar de snelle A-dakstijl van de Focus, en vormt een sierlijke boog
over de opvallend vormgegeven zijruiten die model zijn komen te staan
voor het design van de Focus. De achterste zijruit is een elegant
kwartraam in limousinestijl met de karakteristieke Focus-vorm.
In plaats van langs een achterklep, loopt de lijn van het silhouet
vervolgens langs een nieuwe achtervorm die de zijkant van de
vierdeurslaadruimte vormt, alwaar hij de opvallende, driehoekige rode
achterlampen doorkruist waarin in het midden met twee lampjes een
iriseffect is gecreëerd.
Onder het brede achterlicht van de Focus vierdeurs vormt zich het
stijlvolle kofferdeksel. De achterklep, die geen twijfel laat bestaan
over de ruime bagageruimte, buigt elegant tussen de achterlampen,
biedt ruimte aan het Ford-logo en de nummerplaat en in een
wenkbrauwvorm hierboven zijn een handgreep en een openingsmechanisme
aangebracht.
Een diepe inkeping in de achterbumper zorgt ervoor dat de laadruimte
van de Focus vierdeurs een lage toegang heeft. De achterbumper is
tevens voorzien van dwarsliggende grijze schuurstrips die vloeiend
rond de zijkant van de wagen lopen boven de wielkast. De strips
volgen de lijn van het hele design, en sluiten mooi aan op de
beschermstrippen aan de zijkant.
Ruime laadruimte
Bij het ontwerpen van de nieuwe Focus vierdeurs is uitgegaan van een
ruime opbergruimte achterin, met speciale nadruk op de praktische
bruikbaarheid in het dagelijks leven. Onder de achterklep bevindt
zich een indrukwekkend grote laadruimte.
De Focus vierdeurs is uitgerust met een minireservewiel en biedt een
maximale laadruimte van 526 liter, dankzij het gebruik van een
uitgekiend scharniermechanisme. Bij het ontwerpen stond voorop dat de
laadruimte groot genoeg moest zijn voor een golftas of twee grote
reiskoffers.
De laadruimte is breed. De achteropening is 1020 mm en de laadbreedte
tussen de wielkasten van de Focus vierdeurs bedraagt 1048 mm. In de
laadruimte van de Focus is plaats voor spullen met een lengte tot 1058
mm. Dat is 54 mm meer dan in het vorige model.
Dankzij het 60/40-ontwerp van de achterstoelen kunnen zelfs nog
langere spullen worden meegenomen. In het nieuwe model is voldoende
ruimte voor spullen met een lengte tot 1659 mm, 180 mm meer dan in het
vorige model.
De Focus vierdeurs maakt bovendien het in- en uitladen erg
gemakkelijk, met een toegangshoogte voor de laadruimte van slechts 656
mm. De binnenkant van de achterklep is voorzien van een greep om de
klep gemakkelijker te kunnen sluiten.
Europese invloed, bredere markten
De nieuwe Focus vierdeurs is ontworpen en geproduceerd in Europa en
speelt een belangrijke rol in de groeiende rol van Ford in de meest
dynamische en opwindende markten ter wereld: China en de regio
Zuid-Oost Azië. Middelgrote vierdeurs personenwagens zijn het
populairste type op deze grote markten, die nu het epicentrum vormen
van de mondiale groei van de auto-industrie.
"De auto's die worden ontwikkeld door Ford of Europe zijn van cruciaal
belang in de strategie van het bedrijf om een succesvolle
concurrentiepositie te verwerven en versterken in de markten van
Zuid-Oost Azië en Afrika", aldus Lewis Booth. "Onze rol in deze
regio's wordt naar verwachting steeds groter, en het nieuwe
vierdeursmodel van de Focus baant hiervoor de weg."
AutoRai