Gemeente Helmond
---
Verkeersveiligheidsplan moet aantal slachtoffers doen verminderen
Actieplan en meerjarenprogramma met infrastructurele en gedragsmatige
maatregelen
Burgemeester en wethouders (B&W) van Helmond leggen het
Verkeersveiligheidsplan gemeente Helmond. Veilig op weg! ter
advisering voor aan de raadscommissie Ruimtelijk Fysiek (RF) van op 15
februari a.s.. In dit beleidsplan staan de doelstellingen en
activiteiten beschreven om Helmond de komende jaren verkeersveiliger
te maken. Het gaat hierbij om zowel infrastructurele als
niet-infrastructurele maatregelen, zoals voorlichting, educatie en
handhaving. De hoofddoelstelling is om in 2010 het aantal
verkeersdoden en ziekenhuisgewonden te verlagen. De gemeenteraad neemt
op 1 maart een definitief besluit over dit plan.
Verkeersslachtoffers
In Nederland vallen jaarlijks gemiddeld 1100 doden en 18.500 gewonden
in het verkeer. De regering heeft in de Nota Mobiliteit als
doelstelling opgenomen dat in 2010 het aantal verkeersdoden in
Nederland ten minste 15% lager moet zijn dan in 2002 en het aantal
gewonden een afname laat zien van minimaal 7,5%. Helmond sluit zich
aan bij deze landelijke richtlijn en wil in 2010 minimaal 2
verkeersdoden en 5 gewonden minder hebben binnen de gemeentegrenzen
ten opzichte van 2002.
Verkeersongevallen en verkeersslachtoffers in Helmond 1997-2003
Ongevallen
Doden
Ziekenhuisgewonden
Overige gewonden
1997
1256
6
52
173
1998
1412
3
52
209
1999
1413
4
58
171
2000
1134
2
38
154
2001
1149
6
43
122
2002
1119
9
70
116
2003
954
9
59
118
Vijf pijlers verkeersveiligheidsplan
Om deze doelstelling te realiseren is het Verkeersveiligheidsplan
2004: Veilig op weg! opgesteld. Deze vervangt het
Verkeersveiligheidsplan 1997, dat vanwege nieuwe ontwikkelingen en
inzichten niet meer actueel was. Daarnaast was er behoefte aan een
dynamisch plan dat makkelijk kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen.
Met het Verkeersveiligheidsplan 2004 zet de gemeente de komende jaren
in op 5 pijlers die het verkeersveiligheidsbeleid gaan dragen.
1. Verkeerseducatie en voorlichting.
Doelstellingen:
* In 2010 hebben alle basisscholen het provinciale
verkeersveiligheidskeurmerk -Brabants Verkeersveiligheid Label
(BVL)- gehaald;
* In 2010 zijn alle middelbare scholen gestart met het
BVL-traject;
* In 2006 beschikt iedere wijkraad/wijkorgaan over een
verkeersveiligheidsoverzicht in hun wijk.
Actiepunten 2005-2007:
* Het opzetten en uitvoeren van diverse projecten, zoals Senioren
en veiligheid, Broemcursus Rijvaardigheid ouderen, Scootermobiel
Cursus, Gezond en veilig fietsen, Opvallen in het verkeer;
* Opstellen van verkeersoverzichten per wijk;
* Acties van het Platform Verkeersveiligheid Helmond, zoals
Fietsen kan toch iedereen, Fietsoefenroutes;
* Acties van wijkraden;
* Plaatsen van borden en billboards.
2. Aandacht voor bereikbaarheid hulpdiensten.
Doelstellingen:
* Nieuwe verkeersmaatregelen, die genomen worden in het kader van
verkeersveiligheid, mogen er niet toe leiden dat de hulpdiensten
hun opkomsttijd niet meer kunnen halen;
* Bij aanleg of reconstructie van wegen wordt rekening gehouden
met de wensen en eisen van hulpverleners.
Actiepunten 2005-2007:
* Afstemming binnen de diverse gemeentelijke diensten en overleg
met hulpdiensten zodat eisen en wensen van hulpdiensten bij
infrastructurele werkzaamheden standaard worden meegenomen;
* Budget voor infrastructurele maatregelen op verzoek van
hulpdiensten.
3. Infrastructuur.
Doelstellingen:
* De gemeente bestudeert elk jaar de meest gevaarlijke punten, de
zogenaamde black spots, en neemt indien nodig direct maatregelen
om de situatie ter plekke te verbeteren.
* Er wordt een Duurzaam Veilige wegenstructuur nagestreefd waarbij
aandacht is voor bereikbaarheid, leefbaarheid, verkeersveiligheid
en inpasbaarheid. Bij Duurzaam Veilig zijn de functie en de
vormgeving van een weg op een zodanige manier afgestemd dat het
voor de weggebruiker duidelijk is welk verkeersgedrag van hem/haar
verwacht mag worden. Hiertoe hebben alle wegen in Helmond een
bepaalde categorie gekregen met de daarbij horende kenmerken,
zoals borden, maximumsnelheid, en voorrangsituaties.
Actiepunten 2005-2007:
* Aanpak knelpunten Helmond-Noord, Centrum, Binnenstad-Oost en
Dierdonk (2005 en 2006);
* Aanpak knelpunten 30 km-zones in alle wijken;
* Aanpak black spots,
* Maatregelen als gevolg van verzoeken en klachten uit de wijken,
* Bijdrage aan maatregelen kruispunt Varenschut/Rochadeweg,
* Onderhoudswerkzaamheden en herinrichting,
* Maatregelen in het kader van wegcategorisering Duurzaam Veilig.
4. Handhaving.
Doelstellingen:
* Meer aandacht voor verkeershandhaving door de politie, met extra
aandacht voor de doelgroep 13-19 jarigen.
Actiepunten 2005-2007:
* Verkeerscontroles politie;
* Verplaatsen snelheidsinformatiedisplays.
5. Evaluatie en monitoring.
Doelstelling en actiepunten 2005-2010:
Elk jaar wordt het verkeersveiligheidsplan geactualiseerd en wordt
een nieuw actieplan opgesteld.
De bovengenoemde actiepunten zijn globaal. Na definitieve vaststelling
door de gemeenteraad worden de punten verder uitgewerkt en uitgevoerd.
Platform Verkeersveiligheid Helmond
Bij de uitvoering van de actiepunten is een belangrijke rol weggelegd
voor het Platform Verkeersveiligheid Helmond. De gemeente gaat het
infrastructurele deel uitvoeren terwijl het platform de overige vier
-gedragsmatige- pijlers mede in de praktijk gaat brengen. Het platform
bestaat uit vertegenwoordigers van de overheid (gemeente Helmond en
politie Z-O Brabant) en belangenverenigingen op
verkeersveiligheidsgebied (3VO afdeling Helmond, Fietsersbond afdeling
Helmond, Gehandicapten Overleg Helmond, Instituut Verkeersbrigade en
Samenwerkende ouderenorganisaties). Het platform is ook betrokken bij
het opstellen van het verkeersveiligheidsplan.
Strategische keuzes
Na de vaststelling van het verkeersveiligheidsplan in 1997 hebben zich
ontwikkelingen voortgedaan die vragen om strategische keuzes voor de
toekomst. Het gaat hierbij om principiële zaken die als richtlijn
dienen voor toekomstige verkeerskundige maatregelen in de gemeente
Helmond. Hier volgen de keuzes die in het huidige
verkeersveiligheidsplan genomen zijn:
* Afweging 50 km/uur of 70 km/uur. In het kader van de doorstroming
kan het voor sommige gebiedsontsluitingswegen (denk hierbij aan
deel Europaweg) wenselijk zijn dat er een maximumsnelheid geldt
van 70 km/uur i.p.v. 50 km/uur. Er is een methode ontwikkeld die
bepaalt of wegen op basis van verkeersveiligheid een 70 km/uur of
50km/uur-status kunnen krijgen. De Schootsensedreef en
Brandevoortsedreef komen op basis van de gestelde
verkeersveiligheidscriteria niet in aanmerking voor een 70
km/uur-status.
* 30 km/uur en 60 km/uur gebieden. In 8 van de 12 wijken zijn 30
km-zones ingesteld. Tevens heeft een aantal wegen buiten de
bebouwde komen een 60 km/uur snelheidsregime. In principe is het
de bedoeling om in bestaande wijken de maximumsnelheid niet aan te
passen. De huidige 30-km-zones blijven bestaan. Eén keer per jaar
worden gesignaleerde knelpunten aangepakt.
* Wegcategorisering Bedrijventerreinen. Besloten is om op
bedrijventerreinen het 50 km/uur-regime in stand te houden en om
de voorrangsituatie op de kruisingen van de
gebiedsontsluitingswegen met de overige wegen te regelen.
* Wegcategorisering Dierdonk. Hier is in het verleden veel discussie
over geweest. De volgende keuzes zijn gemaakt. De Dierdonklaan,
Coendersberglaan en Waterleliesingel blijven
gebiedsontsluitingswegen. Op deze drie wegen wordt de voorrang
geregeld. Hierbij worden géén snelheidsremmende maatregelen
overwogen.
* Voorrangsituaties fietsers op rotondes. Dit is een discussie die
momenteel landelijk speelt. In Helmond kiest de gemeente ervoor om
de voorrangssituatie op bestaande rotondes voorlopig niet te
wijzigen. Eén keer per jaar worden de rotondes gemonitord zodat
knelpunten tijdig kunnen worden aangepakt.
---
| |