Gemeente Helmond


---

Verkeersveiligheidsplan moet aantal slachtoffers doen verminderen

Actieplan en meerjarenprogramma met infrastructurele en gedragsmatige maatregelen
Burgemeester en wethouders (B&W) van Helmond leggen het Verkeersveiligheidsplan gemeente Helmond. Veilig op weg! ter advisering voor aan de raadscommissie Ruimtelijk Fysiek (RF) van op 15 februari a.s.. In dit beleidsplan staan de doelstellingen en activiteiten beschreven om Helmond de komende jaren verkeersveiliger te maken. Het gaat hierbij om zowel infrastructurele als niet-infrastructurele maatregelen, zoals voorlichting, educatie en handhaving. De hoofddoelstelling is om in 2010 het aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden te verlagen. De gemeenteraad neemt op 1 maart een definitief besluit over dit plan.

Verkeersslachtoffers
In Nederland vallen jaarlijks gemiddeld 1100 doden en 18.500 gewonden in het verkeer. De regering heeft in de Nota Mobiliteit als doelstelling opgenomen dat in 2010 het aantal verkeersdoden in Nederland ten minste 15% lager moet zijn dan in 2002 en het aantal gewonden een afname laat zien van minimaal 7,5%. Helmond sluit zich aan bij deze landelijke richtlijn en wil in 2010 minimaal 2 verkeersdoden en 5 gewonden minder hebben binnen de gemeentegrenzen ten opzichte van 2002.

Verkeersongevallen en verkeersslachtoffers in Helmond 1997-2003

Ongevallen

Doden

Ziekenhuisgewonden

Overige gewonden

1997

1256

6

52

173

1998

1412

3

52

209

1999

1413

4

58

171

2000

1134

2

38

154

2001

1149

6

43

122

2002

1119

9

70

116

2003

954

9

59

118

Vijf pijlers verkeersveiligheidsplan
Om deze doelstelling te realiseren is het Verkeersveiligheidsplan 2004: Veilig op weg! opgesteld. Deze vervangt het Verkeersveiligheidsplan 1997, dat vanwege nieuwe ontwikkelingen en inzichten niet meer actueel was. Daarnaast was er behoefte aan een dynamisch plan dat makkelijk kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Met het Verkeersveiligheidsplan 2004 zet de gemeente de komende jaren in op 5 pijlers die het verkeersveiligheidsbeleid gaan dragen.
1. Verkeerseducatie en voorlichting.
Doelstellingen:

* In 2010 hebben alle basisscholen het provinciale verkeersveiligheidskeurmerk -Brabants Verkeersveiligheid Label (BVL)- gehaald;

* In 2010 zijn alle middelbare scholen gestart met het BVL-traject;

* In 2006 beschikt iedere wijkraad/wijkorgaan over een verkeersveiligheidsoverzicht in hun wijk.
Actiepunten 2005-2007:

* Het opzetten en uitvoeren van diverse projecten, zoals Senioren en veiligheid, Broemcursus Rijvaardigheid ouderen, Scootermobiel Cursus, Gezond en veilig fietsen, Opvallen in het verkeer;
* Opstellen van verkeersoverzichten per wijk;
* Acties van het Platform Verkeersveiligheid Helmond, zoals Fietsen kan toch iedereen, Fietsoefenroutes;
* Acties van wijkraden;

* Plaatsen van borden en billboards.

2. Aandacht voor bereikbaarheid hulpdiensten. Doelstellingen:

* Nieuwe verkeersmaatregelen, die genomen worden in het kader van verkeersveiligheid, mogen er niet toe leiden dat de hulpdiensten hun opkomsttijd niet meer kunnen halen;

* Bij aanleg of reconstructie van wegen wordt rekening gehouden met de wensen en eisen van hulpverleners.
Actiepunten 2005-2007:

* Afstemming binnen de diverse gemeentelijke diensten en overleg met hulpdiensten zodat eisen en wensen van hulpdiensten bij infrastructurele werkzaamheden standaard worden meegenomen;
* Budget voor infrastructurele maatregelen op verzoek van hulpdiensten.

3. Infrastructuur.
Doelstellingen:

* De gemeente bestudeert elk jaar de meest gevaarlijke punten, de zogenaamde black spots, en neemt indien nodig direct maatregelen om de situatie ter plekke te verbeteren.

* Er wordt een Duurzaam Veilige wegenstructuur nagestreefd waarbij aandacht is voor bereikbaarheid, leefbaarheid, verkeersveiligheid en inpasbaarheid. Bij Duurzaam Veilig zijn de functie en de vormgeving van een weg op een zodanige manier afgestemd dat het voor de weggebruiker duidelijk is welk verkeersgedrag van hem/haar verwacht mag worden. Hiertoe hebben alle wegen in Helmond een bepaalde categorie gekregen met de daarbij horende kenmerken, zoals borden, maximumsnelheid, en voorrangsituaties. Actiepunten 2005-2007:

* Aanpak knelpunten Helmond-Noord, Centrum, Binnenstad-Oost en Dierdonk (2005 en 2006);

* Aanpak knelpunten 30 km-zones in alle wijken;
* Aanpak black spots,

* Maatregelen als gevolg van verzoeken en klachten uit de wijken,
* Bijdrage aan maatregelen kruispunt Varenschut/Rochadeweg,
* Onderhoudswerkzaamheden en herinrichting,
* Maatregelen in het kader van wegcategorisering Duurzaam Veilig.
4. Handhaving.
Doelstellingen:

* Meer aandacht voor verkeershandhaving door de politie, met extra aandacht voor de doelgroep 13-19 jarigen.
Actiepunten 2005-2007:

* Verkeerscontroles politie;

* Verplaatsen snelheidsinformatiedisplays.
5. Evaluatie en monitoring.
Doelstelling en actiepunten 2005-2010:
Elk jaar wordt het verkeersveiligheidsplan geactualiseerd en wordt een nieuw actieplan opgesteld.

De bovengenoemde actiepunten zijn globaal. Na definitieve vaststelling door de gemeenteraad worden de punten verder uitgewerkt en uitgevoerd.

Platform Verkeersveiligheid Helmond

Bij de uitvoering van de actiepunten is een belangrijke rol weggelegd voor het Platform Verkeersveiligheid Helmond. De gemeente gaat het infrastructurele deel uitvoeren terwijl het platform de overige vier
-gedragsmatige- pijlers mede in de praktijk gaat brengen. Het platform bestaat uit vertegenwoordigers van de overheid (gemeente Helmond en politie Z-O Brabant) en belangenverenigingen op verkeersveiligheidsgebied (3VO afdeling Helmond, Fietsersbond afdeling Helmond, Gehandicapten Overleg Helmond, Instituut Verkeersbrigade en Samenwerkende ouderenorganisaties). Het platform is ook betrokken bij het opstellen van het verkeersveiligheidsplan.

Strategische keuzes
Na de vaststelling van het verkeersveiligheidsplan in 1997 hebben zich ontwikkelingen voortgedaan die vragen om strategische keuzes voor de toekomst. Het gaat hierbij om principiële zaken die als richtlijn dienen voor toekomstige verkeerskundige maatregelen in de gemeente Helmond. Hier volgen de keuzes die in het huidige verkeersveiligheidsplan genomen zijn:

* Afweging 50 km/uur of 70 km/uur. In het kader van de doorstroming kan het voor sommige gebiedsontsluitingswegen (denk hierbij aan deel Europaweg) wenselijk zijn dat er een maximumsnelheid geldt van 70 km/uur i.p.v. 50 km/uur. Er is een methode ontwikkeld die bepaalt of wegen op basis van verkeersveiligheid een 70 km/uur of 50km/uur-status kunnen krijgen. De Schootsensedreef en Brandevoortsedreef komen op basis van de gestelde verkeersveiligheidscriteria niet in aanmerking voor een 70 km/uur-status.

* 30 km/uur en 60 km/uur gebieden. In 8 van de 12 wijken zijn 30 km-zones ingesteld. Tevens heeft een aantal wegen buiten de bebouwde komen een 60 km/uur snelheidsregime. In principe is het de bedoeling om in bestaande wijken de maximumsnelheid niet aan te passen. De huidige 30-km-zones blijven bestaan. Eén keer per jaar worden gesignaleerde knelpunten aangepakt.

* Wegcategorisering Bedrijventerreinen. Besloten is om op bedrijventerreinen het 50 km/uur-regime in stand te houden en om de voorrangsituatie op de kruisingen van de gebiedsontsluitingswegen met de overige wegen te regelen.
* Wegcategorisering Dierdonk. Hier is in het verleden veel discussie over geweest. De volgende keuzes zijn gemaakt. De Dierdonklaan, Coendersberglaan en Waterleliesingel blijven gebiedsontsluitingswegen. Op deze drie wegen wordt de voorrang geregeld. Hierbij worden géén snelheidsremmende maatregelen overwogen.

* Voorrangsituaties fietsers op rotondes. Dit is een discussie die momenteel landelijk speelt. In Helmond kiest de gemeente ervoor om de voorrangssituatie op bestaande rotondes voorlopig niet te wijzigen. Eén keer per jaar worden de rotondes gemonitord zodat knelpunten tijdig kunnen worden aangepakt.

---

| |