SpelMaker schudt bedrijfsleven wakker
Bedrijfsspellen als relatiegeschenken veroveren de marktAMSTELVEEN, 20050215 -- Eén goed idee, en het Nederlandse bedrijfsleven schrikt wakker uit haar winterslaap. Krantenkoppen links en rechts, een paginagroot artikel in de Haagse Courant vrijdag aanstaande, live interviews bij BNR Nieuwsradio, en de telefoon die roodgloeiend staat bij Bas Kesting van Spel-Maker.nl. Op 8 maart rollen de eerste spellen al van de lopende band. Wat is er hier aan de hand? Is Nederland jarenlang blind geweest voor innovatie? Is een goed idee in Nederland zo zeldzaam geworden dat het oplicht als een sigaret in een donkere kamer?
"Blijkbaar wel", volgens de bedenker en vormgever van de nieuwe spelformules, "het idee is, zoals de beste ideeën, eigenlijk heel simpel. Wij hebben een creatieve link gelegd tussen twee gebieden die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben, marketing en gezelschapsspellen. Het resultaat zijn spelformats waarmee bedrijven hun produkten en hun slogans in een uitdagend bordspel kunnen presenteren", aldus Bas Kesting tijdens zijn interview met BNR Nieuwsradio afgelopen zaterdag. "Dus de relaties van deze bedrijven blijven jarenlang en in een positieve sfeer bezig met de produkten en de slogans van het bedrijf, een niet te onderschatten marketing tool".
Dat de combinatie van marketing en bordspellen interessant is, blijkt wel uit de snelheid waarmee Spel-Maker in staat is de eerste spellen op de markt te brengen. In januari 2005 zijn, in samenwerking met een grote spellenfabrikant, de prijzen van de spellen vastgesteld en op de website gepubliceerd, en op 8 maart rollen de eerste spellen al van de lopende band. Het lijkt erop dat Nederlandse managers met één goed idee wakkergeschud kunnen worden uit een jarenlange winterslaap, maar is het niet te laat? Zijn er nog genoeg managers die een goed idee herkennen? Of is het creatieve talent gevangen in procedures en kwijnt het weg in papierschuivende mega-ondernemingen? Laten we hopen dat de vliegende start van Spel-Maker.nl een positieve uitstraling heeft op de rest van het bedrijfsleven, in een steeds ééntoniger Nederland. Meer informatie over spelformats en overige activiteiten is te vinden op www.spel-maker.nl.