CLOOKS

Solliciteren met een videoclip bespaart tijd, geld en teleurstelling

Persbericht

Eindhoven, 14 februari 2005

SOLLICITEREN MET EEN VIDEOCLIP BESPAART TIJD, GELD EN TELEURSTELLING

Op 14 februari gaat Clooks van start. Clooks is een website, waar kandidaten zichzelf kunnen presenteren via een videoclip en een cv. Werkgevers kunnen kandidaten selecteren en de videoclips bekijken. Daardoor krijgen zij snel een eerste indruk van mogelijke kandidaten. Op grond van die indruk beslissen zij of ze iemand uitnodigen voor een nadere persoonlijke kennismaking of niet. Clooks vervangt niet het sollicitatiegesprek, maar is een alternatief voor de sollicitatiebrief. Werkgevers die zich abonneren, kunnen via Clooks snel en tegen relatief lage kosten kandidaten ontmoeten op elk gewenst tijdstip. Sollicitanten kunnen niet alleen in de database gevonden worden, zij kunnen ook zelf actief met hun film solliciteren.

De initiatiefnemers van Clooks stelden al acht jaar geleden vast, dat bij veel functies het schrijven van sollicitatiebrieven een onhandige manier van communiceren is. De sollicitant moet zich vaak in bochten wringen om een opvallende, maar serieuze, brief te schrijven en de werkgever moet zich door stapels brieven heen werken. Die procedure kost veel tijd en mankracht en bovendien wordt de sollicitant niet op de goede criteria beoordeeld. Een brief zegt vaak minder over iemands persoonlijkheid dan een korte kennismaking.

Daarom gebeurt het veelvuldig dat kandidaten op grond van hun brief voor een gesprek worden uitgenodigd en dat de werkgever al na enkele minuten vaststelt dat deze kandidaat niet de juiste persoonlijkheid heeft of niet past bij het team waarin hij of zij zal gaan werken. Een tijdrovende teleurstelling voor beide partijen. Experimenten met hoogwaardige videoclips toonden aan, dat werkgevers in twee minuten heel goed kunnen beoordelen wat voor vlees ze in de kuip hebben. Niet goed genoeg om iemand aan te nemen of af te wijzen, maar wèl voldoende om te beoordelen of een persoonlijk gesprek kansrijk is of niet.

Via de website www.clooks.com kunnen kandidaten zich aanmelden voor een opname op één van de vele opnamelocaties in het land. Clooks begeleidt de kandidaten, neemt de vragen door die hen voor de camera gesteld zullen worden en laat de kandidaten zien hoe ze er op het scherm uit zullen zien. Het resultaat is een videoclip die een waarheidsgetrouw beeld laat zien van de kandidaat. De videoclip komt vervolgens een jaar lang in de database van Clooks. Als de kandidaat geselecteerd wordt voor een gesprek, dan nodigt de werkgever de kandidaat via e-mail uit voor een afspraak. De kandidaat kan via een eigen pagina op de website de videoclip tijdelijk de-activeren waarna de videoclip niet gevonden of bekeken kan worden. Ook kan de kandidaat via die pagina een e-mail versturen aan een werkgever met daarin een knop waarmee de werkgever -na aanmelding- naar de videoclip van de sollicitant kan kijken.

Werkgevers kunnen na een proefperiode een abonnement nemen voor 3 of meer maanden. Met een inlogcode komen ze in de selectie-omgeving van de website. Aan de hand van enkele harde criteria (opleiding, studierichting, talenkennis en een set van typologieën) kunnen kandidaten geselecteerd worden. De fotos van de kandidaten met de voornamen komen in beeld. Door op de foto te klikken, start de videoclip. Na dertig seconden komt naast het videobeeld het cv in beeld. Vooraf selecteren op leeftijd, geslacht of achternaam is niet mogelijk, zodat de kandidaat een grote kans krijgt zich te presenteren. Het bekijken van videoclips is alleen mogelijk voor werkgevers die zijn ingeschreven in het handelsregister. Vooraf wordt dit gecontroleerd, waardoor wordt voorkomen dat onbevoegden de clips bekijken.

Clooks biedt door de combinatie van een videoclip met een goede beeld- en geluidskwaliteit en een cv dat is voorzien van bruikbare typologieën een uniek medium dat, voorzover de Clooks eigenaren weten, nog nergens ter wereld bestaat. Ook de mogelijkheid om als kandidaat zelf een goede kwaliteit videoclip te verzenden, wordt nog niet op deze manier toegepast. Een ander uniek aspect van de Clooks dienstverlening is de identiteitscontrole van de kandidaat. Naast het rijbewijs of paspoort wordt ook het hoogst genoten diploma gecontroleerd. Daarmee speelt Clooks in op de toenemende behoefte van werkgevers om vooraf strenger te selecteren. Zo wordt voorkomen dat kandidaten in een laat stadium van het selectieproces uitvallen door een feit dat vooraf gecontroleerd had kunnen worden. Omdat Clooks alle kandidaten in werkelijkheid ontmoet, kunnen deze kwaliteitschecks vooraf plaats vinden.

Uiteraard wordt de kwaliteit van het aanbod bepaald door de kandidaten in de database. Bij de start is dit nog een bescheiden aantal, maar de verwachting is dat het aantal kandidaten snel zal groeien naar ca. duizend. Clooks ziet dat aantal als een streefgetal voor het komende jaar en wil uiteindelijk doorgroeien naar enkele duizenden hoogwaardige kandidaten in alle leeftijdscategorieën met een opleidingsniveau van mbo tot en met academisch.

De kosten van een opname bedragen voor de kandidaat Euro 125,- incl. BTW. Daarvoor krijgt de kandidaat behalve een goede videoclip een jaar lang de gelegenheid zijn of haar clip te verzenden aan werkgevers. Bovendien kan de kandidaat een jaar lang gevonden worden door werkgevers. Werkgevers kunnen een abonnement afsluiten voor 3, 6, 12 of 24 maanden. Zij kunnen dan onbeperkt kandidaten selecteren en videoclips bekijken. In de introductieperiode is het tarief voor drie maanden Euro 550,- (normaal Euro 770,-).

Initiatiefnemens van Clooks zijn Roland van Houtert (43) en Martien de Wit (57). Van Houtert is na een HEAO opleiding in de uitgeverijwereld terecht gekomen en stapte later over naar de werving en selectie van personeel. De Wit is na een carrière in de reclamewereld al geruime tijd werkzaam als zelfstandig communicatie-adviseur. Van Houtert liep ooit stage bij De Wit en sindsdien is het tweetal elkaar niet uit het oog verloren. Bij een ontmoeting in 1997 ontwikkelden ze de plannen voor Clooks, maar werden door technische beperkingen geremd. Nu is het project daadwerkelijk van start gegaan. Intussen hebben Van Houtert en
De Wit een reeks extenties en varianten van deze dienstverlening in concept gereed. Zij hebben modules op stapel staan voor hogescholen, internationale personeelswerving en intranettoepassingen voor grote organisaties.


---