CLOOKS
Solliciteren met een videoclip bespaart tijd, geld en teleurstelling
Persbericht
Eindhoven, 14 februari 2005
SOLLICITEREN MET EEN VIDEOCLIP BESPAART TIJD, GELD EN TELEURSTELLING
Op 14 februari gaat Clooks van start. Clooks is een website, waar
kandidaten zichzelf kunnen presenteren via een videoclip en een cv.
Werkgevers kunnen kandidaten selecteren en de videoclips bekijken.
Daardoor krijgen zij snel een eerste indruk van mogelijke kandidaten.
Op grond van die indruk beslissen zij of ze iemand uitnodigen voor een
nadere persoonlijke kennismaking of niet. Clooks vervangt niet het
sollicitatiegesprek, maar is een alternatief voor de
sollicitatiebrief. Werkgevers die zich abonneren, kunnen via Clooks
snel en tegen relatief lage kosten kandidaten ontmoeten op elk gewenst
tijdstip. Sollicitanten kunnen niet alleen in de database gevonden
worden, zij kunnen ook zelf actief met hun film solliciteren.
De initiatiefnemers van Clooks stelden al acht jaar geleden vast, dat
bij veel functies het schrijven van sollicitatiebrieven een onhandige
manier van communiceren is. De sollicitant moet zich vaak in bochten
wringen om een opvallende, maar serieuze, brief te schrijven en de
werkgever moet zich door stapels brieven heen werken. Die procedure
kost veel tijd en mankracht en bovendien wordt de sollicitant niet op
de goede criteria beoordeeld. Een brief zegt vaak minder over iemands
persoonlijkheid dan een korte kennismaking.
Daarom gebeurt het veelvuldig dat kandidaten op grond van hun brief
voor een gesprek worden uitgenodigd en dat de werkgever al na enkele
minuten vaststelt dat deze kandidaat niet de juiste persoonlijkheid
heeft of niet past bij het team waarin hij of zij zal gaan werken. Een
tijdrovende teleurstelling voor beide partijen. Experimenten met
hoogwaardige videoclips toonden aan, dat werkgevers in twee minuten
heel goed kunnen beoordelen wat voor vlees ze in de kuip hebben. Niet
goed genoeg om iemand aan te nemen of af te wijzen, maar wèl voldoende
om te beoordelen of een persoonlijk gesprek kansrijk is of niet.
Via de website www.clooks.com kunnen kandidaten zich aanmelden voor
een opname op één van de vele opnamelocaties in het land. Clooks
begeleidt de kandidaten, neemt de vragen door die hen voor de camera
gesteld zullen worden en laat de kandidaten zien hoe ze er op het
scherm uit zullen zien. Het resultaat is een videoclip die een
waarheidsgetrouw beeld laat zien van de kandidaat. De videoclip komt
vervolgens een jaar lang in de database van Clooks. Als de kandidaat
geselecteerd wordt voor een gesprek, dan nodigt de werkgever de
kandidaat via e-mail uit voor een afspraak. De kandidaat kan via een
eigen pagina op de website de videoclip tijdelijk de-activeren waarna
de videoclip niet gevonden of bekeken kan worden. Ook kan de kandidaat
via die pagina een e-mail versturen aan een werkgever met daarin een
knop waarmee de werkgever -na aanmelding- naar de videoclip van de
sollicitant kan kijken.
Werkgevers kunnen na een proefperiode een abonnement nemen voor 3 of
meer maanden. Met een inlogcode komen ze in de selectie-omgeving van
de website. Aan de hand van enkele harde criteria (opleiding,
studierichting, talenkennis en een set van typologieën) kunnen
kandidaten geselecteerd worden. De fotos van de kandidaten met de
voornamen komen in beeld. Door op de foto te klikken, start de
videoclip. Na dertig seconden komt naast het videobeeld het cv in
beeld. Vooraf selecteren op leeftijd, geslacht of achternaam is niet
mogelijk, zodat de kandidaat een grote kans krijgt zich te
presenteren. Het bekijken van videoclips is alleen mogelijk voor
werkgevers die zijn ingeschreven in het handelsregister. Vooraf wordt
dit gecontroleerd, waardoor wordt voorkomen dat onbevoegden de clips
bekijken.
Clooks biedt door de combinatie van een videoclip met een goede beeld-
en geluidskwaliteit en een cv dat is voorzien van bruikbare
typologieën een uniek medium dat, voorzover de Clooks eigenaren weten,
nog nergens ter wereld bestaat. Ook de mogelijkheid om als kandidaat
zelf een goede kwaliteit videoclip te verzenden, wordt nog niet op
deze manier toegepast. Een ander uniek aspect van de Clooks
dienstverlening is de identiteitscontrole van de kandidaat. Naast het
rijbewijs of paspoort wordt ook het hoogst genoten diploma
gecontroleerd. Daarmee speelt Clooks in op de toenemende behoefte van
werkgevers om vooraf strenger te selecteren. Zo wordt voorkomen dat
kandidaten in een laat stadium van het selectieproces uitvallen door
een feit dat vooraf gecontroleerd had kunnen worden. Omdat Clooks alle
kandidaten in werkelijkheid ontmoet, kunnen deze kwaliteitschecks
vooraf plaats vinden.
Uiteraard wordt de kwaliteit van het aanbod bepaald door de kandidaten
in de database. Bij de start is dit nog een bescheiden aantal, maar de
verwachting is dat het aantal kandidaten snel zal groeien naar ca.
duizend. Clooks ziet dat aantal als een streefgetal voor het komende
jaar en wil uiteindelijk doorgroeien naar enkele duizenden
hoogwaardige kandidaten in alle leeftijdscategorieën met een
opleidingsniveau van mbo tot en met academisch.
De kosten van een opname bedragen voor de kandidaat Euro 125,- incl.
BTW. Daarvoor krijgt de kandidaat behalve een goede videoclip een jaar
lang de gelegenheid zijn of haar clip te verzenden aan werkgevers.
Bovendien kan de kandidaat een jaar lang gevonden worden door
werkgevers. Werkgevers kunnen een abonnement afsluiten voor 3, 6, 12
of 24 maanden. Zij kunnen dan onbeperkt kandidaten selecteren en
videoclips bekijken. In de introductieperiode is het tarief voor drie
maanden Euro 550,- (normaal Euro 770,-).
Initiatiefnemens van Clooks zijn Roland van Houtert (43) en Martien de
Wit (57). Van Houtert is na een HEAO opleiding in de uitgeverijwereld
terecht gekomen en stapte later over naar de werving en selectie van
personeel. De Wit is na een carrière in de reclamewereld al geruime
tijd werkzaam als zelfstandig communicatie-adviseur. Van Houtert liep
ooit stage bij De Wit en sindsdien is het tweetal elkaar niet uit het
oog verloren. Bij een ontmoeting in 1997 ontwikkelden ze de plannen
voor Clooks, maar werden door technische beperkingen geremd. Nu is het
project daadwerkelijk van start gegaan. Intussen hebben Van Houtert
en
De Wit een reeks extenties en varianten van deze dienstverlening in
concept gereed. Zij hebben modules op stapel staan voor hogescholen,
internationale personeelswerving en intranettoepassingen voor grote
organisaties.
---