Ingezonden persbericht
AMNESTY INTERNATIONAL
Persbericht
14 februari 2005
Embargo: 14 Februar12005 00:01 GMT
Conflictdiamanten: De teleurstelling van Valentijnsdag
Voor Valentijnsdag (14 februari) zullen diamantverkopers weer proberen
klanten te werven voor het ultieme symbool van liefde en toewijding, maar
volgens Amnesty International kunnen klanten er nog steeds niet zeker van
zijn dat hun diamanten niet het produkt zijn van oorlog en schendingen van
de mensenrechten.
Een onderzoek onder diamantverkopers in Australië en zes Europese landen,
waaronder Nederland, wees uit dat minder dan één op de vijf bedrijven een
zinvol beleid had om te voorkomen dat ze diamanten verhandelen uit
conflictgebieden.
Deze teleurstellende resultaten komen minder dan twee jaar na de toezegging
van de diamantindustrie om een zelfregulerend systeem in te voeren.
Centraal daarin staan schriftelijke garanties en de invoering van een
gedragscode ter ondersteuning van het internationale Kimberly Process
Certification Scheme,* een proces onder auspiciën van de Verenigde Naties
om de handel in conflictdiamanten uit te bannen.
'De handel in conflictdiamanten in landen als Angola, Democratische
Republiek Congo, Liberia en Sierra Leone heeft al miljoenen levens gekost
en hele naties vernield. Toch is het antwoord van sommige bedrijven hierop:
'We zijn niet bezorgd. Er zijn belangrijkere zaken in het leven'', zei
Alessandra Masci van Amnesty International.
Amnesty International heeft tussen juli en december 2004 brieven en
vragenlijsten gestuurd naar diamantverkopers in Nederland, België,
Duitsland, Frankrijk, Italië, Zwitserland en Australië. Van de 291
bedrijven die benaderd werden heeft 68% niet gereageerd. Uit de antwoorden
van de 94 bedrijven die wel reageerden blijkt dat:
- 63% (59 van de 94) toegaf geen beleid te hebben op conlictdiamanten
- Slechts 36% aangaf een beleid te hebben om te voorkomen dat ze in
conflictdiamanten handelden. 76% van hen (26 van de 34) gaf echter geen
afdoende details over hoe het garantiesysteem is geïmplementeerd en welke
procedures en controlemechanismen ze hadden om het beleid uit te voeren.
- 57% zei dat ze hun toeleveranciers zelden of nooit om garanties vroegen
dat hun diamanten conflictvrij waren.
- Minder dan 20% hun klanten standaard een garantie geven dat hun
diamanten conflictvrij zijn.
In de zomer van 2004 vond een gelijksoortig onderzoek plaats in Groot
Brittannië en de Verenigde Staten ** . Het onderzoek van december toont aan
dat de diamantindustrie in Europa en Australië bij deze landen achterop
loopt bij de implementatie van zelfregulerend beleid. De resultaten tonen
aan dat regeringen meer toezicht moeten houden op de diamantindustrie.
Regeringen zouden bedrijven strenger moeten controleren op hun beleid en,
bovenal, de handel in conflictdiamanten moeten stoppen.
Consumenten kunnen ook een belangrijke rol spelen door diamantverkopers te
dwingen hun toezeggingen na te komen om de handel in conflictdiamanten te
bestrijden. Valentijnsdag is een goed moment voor consumenten om deze
kwestie naar voren te brengen. Consumenten moeten de diamantverkopers om
schriftelijke garanties vragen, waaruit blijkt dat de diamanten conflictvij
zijn en niet bijdragen aan mensenrechtenschendingen.
Achtergrondinformatie:
* Het Kimberley Process
Informatie over het Kimberley Process kunt u vinden op:
http://web.amnesty.org/pages/ec-diamonds-eng
**: Het rapport over he onderzoek in Groot Brittannië en de VS 'Dejavu -
The diamond industry still failing to deliver on promises' is te vinden op
http://web.amnesty.org/library/pdf/POL340082004ENGLISH/$File/POL3400804.pdf
Voor meer informatie kunt u bellen met Amnesty International, Afdeling
Persvoorlichting, Nicole Sprokel,
020 6264436 of 020 7733677.