Ingezonden persbericht


AMNESTY INTERNATIONAL
Persbericht

14 februari 2005

Embargo: 14 Februar12005 00:01 GMT

Conflictdiamanten: De teleurstelling van Valentijnsdag

Voor Valentijnsdag (14 februari) zullen diamantverkopers weer proberen klanten te werven voor het ultieme symbool van liefde en toewijding, maar volgens Amnesty International kunnen klanten er nog steeds niet zeker van zijn dat hun diamanten niet het produkt zijn van oorlog en schendingen van de mensenrechten.

Een onderzoek onder diamantverkopers in Australië en zes Europese landen, waaronder Nederland, wees uit dat minder dan één op de vijf bedrijven een zinvol beleid had om te voorkomen dat ze diamanten verhandelen uit conflictgebieden.

Deze teleurstellende resultaten komen minder dan twee jaar na de toezegging van de diamantindustrie om een zelfregulerend systeem in te voeren. Centraal daarin staan schriftelijke garanties en de invoering van een gedragscode ter ondersteuning van het internationale Kimberly Process Certification Scheme,* een proces onder auspiciën van de Verenigde Naties om de handel in conflictdiamanten uit te bannen.

'De handel in conflictdiamanten in landen als Angola, Democratische Republiek Congo, Liberia en Sierra Leone heeft al miljoenen levens gekost en hele naties vernield. Toch is het antwoord van sommige bedrijven hierop: 'We zijn niet bezorgd. Er zijn belangrijkere zaken in het leven'', zei Alessandra Masci van Amnesty International.

Amnesty International heeft tussen juli en december 2004 brieven en vragenlijsten gestuurd naar diamantverkopers in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Zwitserland en Australië. Van de 291 bedrijven die benaderd werden heeft 68% niet gereageerd. Uit de antwoorden van de 94 bedrijven die wel reageerden blijkt dat:


- 63% (59 van de 94) toegaf geen beleid te hebben op conlictdiamanten
- Slechts 36% aangaf een beleid te hebben om te voorkomen dat ze in conflictdiamanten handelden. 76% van hen (26 van de 34) gaf echter geen afdoende details over hoe het garantiesysteem is geïmplementeerd en welke procedures en controlemechanismen ze hadden om het beleid uit te voeren.
- 57% zei dat ze hun toeleveranciers zelden of nooit om garanties vroegen dat hun diamanten conflictvrij waren.

- Minder dan 20% hun klanten standaard een garantie geven dat hun diamanten conflictvrij zijn.

In de zomer van 2004 vond een gelijksoortig onderzoek plaats in Groot Brittannië en de Verenigde Staten ** . Het onderzoek van december toont aan dat de diamantindustrie in Europa en Australië bij deze landen achterop loopt bij de implementatie van zelfregulerend beleid. De resultaten tonen aan dat regeringen meer toezicht moeten houden op de diamantindustrie. Regeringen zouden bedrijven strenger moeten controleren op hun beleid en, bovenal, de handel in conflictdiamanten moeten stoppen.

Consumenten kunnen ook een belangrijke rol spelen door diamantverkopers te dwingen hun toezeggingen na te komen om de handel in conflictdiamanten te bestrijden. Valentijnsdag is een goed moment voor consumenten om deze kwestie naar voren te brengen. Consumenten moeten de diamantverkopers om schriftelijke garanties vragen, waaruit blijkt dat de diamanten conflictvij zijn en niet bijdragen aan mensenrechtenschendingen.

Achtergrondinformatie:

* Het Kimberley Process
Informatie over het Kimberley Process kunt u vinden op: http://web.amnesty.org/pages/ec-diamonds-eng

**: Het rapport over he onderzoek in Groot Brittannië en de VS 'Dejavu - The diamond industry still failing to deliver on promises' is te vinden op http://web.amnesty.org/library/pdf/POL340082004ENGLISH/$File/POL3400804.pdf

Voor meer informatie kunt u bellen met Amnesty International, Afdeling Persvoorlichting, Nicole Sprokel,
020 6264436 of 020 7733677.