http://www.evo.nl
PERSBERICHT
14 februari 2005
EVO: "NIET LANGER PRATEN, MAAR MORGEN DE SPA DE GROND IN"
EVO stelt vast dat een kilometerheffing de fileproblematiek op korte termijn niet kan oplossen. Daarvoor zijn andere maatregelen nodig. Op korte termijn. Om de toenemende economische schade als gevolg van files te beperken moet het kabinet de geplande investeringen in wegen drastisch naar voren halen.
De laatste knelpunten pakt het kabinet veel te laat aan. Het totale verkeersaanbod neemt ondertussen alleen maar toe. Het kabinet heeft aangegeven dat er geen geld is om toegezegde investeringen naar voren te halen. Toch is een aanpak op korte termijn voor onze economie en welvaart essentieel. Een manier om dat toch voor elkaar te krijgen is een tijdelijke verhoging van de accijns op diesel en benzine.
De opbrengsten uit die verhoging moet het Rijk vanaf de dag van de verhoging aanwenden voor een versnelde aanpak van de grootste knelpunten. Dan kan morgen nog de spa de grond in. Alleen zo'n aanpak valt uit te leggen aan de weggebruiker: hij ziet dan direct dat zijn geld besteed wordt voor een betere bereikbaarheid. Om te zorgen voor voldoende maatschappelijk draagvlak bij bedrijven en burgers moet het kabinet de garantie geven dat de verhoging tijdelijk is èn dat de extra middelen ook daadwerkelijk worden ingezet om de grootste knelpunten versneld aan te pakken.
EVO vindt daarmee niet dat de discussie over kilometerheffing moet stoppen. Deze discussie vraagt veel tijd en moet zorgvuldig worden gevoerd. Maar de partijen in het platform ´Anders Betalen voor Mobiliteit´ lijken er niet snel uit te raken en een invoering van welke vorm van kilometerheffing dan ook duurt sowieso jaren. Daarnaast draait de weggebruiker op voor de enorme investeringen in de technisch systemen. Ook in Duitsland zien we dat de kosten van een tolsysteem maar liefst een kwart van de opbrengsten bedragen, terwijl deze juist bedoeld zijn voor het oplossen van knelpunten.
Het voorstel van EVO heeft voor de korte termijn een aantal voordelen. Het geld komt per direct beschikbaar, nieuwe besluitvorming is niet nodig want we versnellen de trajecten die Verkeer en Waterstaat al heeft vastgelegd in het MIT en het geeft toch ruimte aan de besluitvorming over een mogelijke kilometerheffing. Dat betekent dat Nederland eerst lering kan trekken uit ervaringen in het buitenland en minder hoeft uit te trekken voor de aanschaf van onnodig dure systemen.