De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse
(14-2-2005)
Het door Mercedes-Benz ontwikkelde Sports Tourer concept gaat in
serieproductie. Op de autosalon van Genève beleeft de Mercedes-Benz
B-Klasse zijn wereldpremière en de auto is vanaf juni in de
Nederlandse showroom te bewonderen. De Compact Sports Tourer valt op
door zijn design, dynamiek en afmetingen.
Met dit nieuwe autoconcept benadrukt Mercedes-Benz zijn rol als
trendsetter onder de automerken. Het is het begin van een nieuw
marktsegment met grote mogelijkheden. De Sports Tourer voldoet aan de
wensen van moderne mensen die een auto zoeken met veel ruimte en
comfort, goede praktische eigenschappen, een fraai design en veel
rijplezier. De nieuwe B-Klasse verenigt de voordelen van verschillende
autoconcepten. Als Compact Sports Tourer is de B-Klasse een reis-,
gezins- en vrijetijdsauto met een onvergelijkbare meerwaarde op het
gebied van design en dynamiek.
Een belangrijk pluspunt van de Compact Sports Tourer is het door
Mercedes-Benz ontwikkelde sandwich-concept.
Dankzij de ruimtebesparende plaatsing van motor en versnellingsbak
(gedeeltelijk voor en gedeeltelijk onder het passagierscompartiment)
beschikt de nieuwe B-Klasse over een interieurruimte die we kennen van
grote sedans en stationcars. Desondanks heeft de
B-Klasse compacte afmetingen. De auto is 4.270 mm lang, wat
overeenkomt met gebruikelijke lengtes in het compacte segment. De
binnenruimte van de nieuwe Mercedes-Benz overtreft echter die van even
grote auto's voor wat betreft alle aan comfort gerelateerde afmetingen
(schouder-, been- en hoofdruimte). De achterinzittenden profiteren van
de grote wielbasis (2.778 millimeter); de zitruimte en de
bewegingsvrijheid voor de knieën zijn bijna van S-Klasse niveau.
Ook wat betreft de variabiliteit en de inhoud van de bagageruimte
bereikt de B-Klasse een nieuwe dimensie. Dankzij de in hoogte
verstelbare bagagevloer, de asymmetrisch deelbare, opklapbare en
uitneembare achterbank en de uitneembare passagiersstoel voorin
(optie) verandert de Compact Sports Tourer met slechts enkele
handelingen van een comfortabele reiswagen in een praktisch
transportvoertuig. De inhoud van de bagageruimte (afhankelijk van
stoelplaatsing en -positionering) varieert van 544 tot 2.245 liter
(laatste waarde is zonder achterbank en voorpassagiersstoel). Dat komt
overeen met de bagagecapaciteit van grotere stationcars. De maximale
laadlengte is 2,95 meter.
Moderne viercilinder motoren met maximaal 142 kW/193 pk
Krachtige CDI-dieselmotoren en moderne benzinekrachtbronnen zorgen
ervoor dat de Sports Tourer superieur presteert en veel rijplezier
biedt. Er zijn zes viercilinders beschikbaar, met een vermogen
uiteenlopend van 70 kW/95 pk tot 142 kW/193 pk.
Het topmodel B 200 TURBO beschikt over een nieuwe tweeliter
viercilinder motor, die mede dankzij turbocompressor en intercooler
reeds vanaf 1.800 t/min een maximum koppel van 280 Newtonmeter levert
en deze waarde over een breed toerengebied tot 4.850 t/min aanhoudt.
Daarmee accelereert de krachtigste Compact Sports Tourer in slechts
7,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De tussensprint van 80 naar 120 km/u
duurt in de vijfde versnelling slechts 7,3 seconden en de topsnelheid
bedraagt 225 km/u.
Aan de top van het dieselprogramma staat de B 200 CDI met 103 kW/140
pk, die dankzij een koppel van 300 Newtonmeter over zeer veel
trekkracht bij elk toerental beschikt. Met deze nieuw ontwikkelde
turbodiesel met common-rail directe inspuiting accelereert de Compact
Sports Tourer in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u en in 10,0 seconden
van 80 naar 120 km/u. De topsnelheid van de B 200 CDI bedraagt 200
km/u. De CDI-uitvoeringen van de B-Klasse voldoen zonder
deeltjesfilter aan de EU-4 emissie-eisen. Als optie levert
Mercedes-Benz een onderhoudsvrij deeltjesfilter.
De nieuwe B 200 TURBO en de CDI-modellen B 180 CDI en B 200 CDI zijn
standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor
alle motorvarianten van de B-Klasse is als optie de nieuw ontwikkelde
AUTOTRONIC leverbaar, een automaat op basis van Continu Variabele
Transmissie.
Toptechniek voor een soepel rijgedrag en veel veiligheid
Innovaties op het gebied van ondersteltechniek hebben een groot
aandeel in de geslaagde combinatie van dynamische rij-eigenschappen,
veiligheid en comfort -- waarbij alle ingrediënten even belangrijk
zijn.
De nieuw ontwikkelde elektromechanische stuurbekrachtiging werkt met
een elektromotor. Hierdoor is het effect van de bekrachtiging bij
lagere snelheden groter dan bij hogere snelheden, zodat de besturing
tijdens inparkeren en manoeuvreren veel lichter is dan bij
conventionele systemen. Ook de parabool-achteras is nieuw. Deze zorgt
mede voor het stabiele en sportief exacte rijgedrag en voor het goede
rijcomfort van de nieuwe B-Klasse.
Het doorontwikkelde Elektronische Stabiliteits Programma (ESP) is voor
nu voorzien van een extra functie: de stuurassistent STEER CONTROL.
Deze werkt in combinatie met de elektromechanische stuurbekrachtiging
en reageert in kritieke rijsituaties met een aangepaste bekrachtiging,
om de bestuurder te helpen bij het stabiliseren van de auto. Ook
tijdens remmen op een ondergrond die links en rechts verschillend is,
helpt de nieuwe extra functie van ESP bij stuurcorrecties, zodat de
bestuurder nog beter voelt hoe de auto zich gedraagt.
Een andere standaard bijzonderheid in het onderstel van de Compact
Sports Tourer is een nieuw selectief dempingssysteem, dat de
schokdemperkrachten aanpast aan de rijsituatie. Bij een normale
rijstijl zorgt een zachte schokdemperkarakteristiek voor een hoog
comfort. Bij het dynamisch nemen van bochten wordt de volledige
dempingskracht ingesteld, waardoor de B-Klasse zo goed mogelijk
stabiel bijft.
Kenmerkende Mercedes-veiligheid dankzij sandwich-concept
Het unieke sandwich-concept, dat een zeer goede ruimtebenutting
mogelijk maakt, vormt het hart van het veiligheidsconcept van de
nieuwe B-Klasse.
Dankzij de slimme plaatsing van motor en versnellingsbak (schuin voor
en onder het passagierscompartiment) kan de kreukelzone aan de
voorzijde groter en effectiever zijn. Bij een zware frontale
aanrijding verschuift de aandrijflijn niet naar het
inzittendengedeelte, maar langs de eveneens schuingeplaatste
pedaalbodem naar beneden. Ook bij een zijwaartse aanrijding biedt het
sandwich-concept duidelijke voordelen, omdat de inzittenden zo'n 200
millimeter hoger zitten - en daarmee boven de botszone. Aldus biedt de
B-Klasse ondanks compacte afmetingen toch de inzittendenbescherming
die kenmerkend is voor Mercedes-Benz.
Adaptieve, tweetraps airbags voorin, gordelspanners voorin en op de
buitenste zitplaatsen achterin, adaptieve spankrachtbegrenzers,
actieve hoofdsteunen voorin, ISOFIX-kinderstoeltjebevestigingspunten
en nieuw ontwikkelde head-/thorax-zijairbags ronden het standaard
beschermingssysteem voor de inzittenden af.
Hoogwaardige materialen en omvangrijke standaarduitrusting
Ook de interieuruitrusting voldoet aan de hoge eisen van het automerk
uit Stuttgart. Design en materialen vullen elkaar aan en zorgen voor
een ambiance waarin men zich direct prettig voelt. Hierin is het
comfortabel reizen. Een vierspaaks stuurwiel met multifunctionele
toetsen, een armsteun tussen de voorstoelen, elektrisch bedienbare
ramen en warmtewerend glas zijn net zo goed standaard als hoogwaardige
sierdelen van geborsteld aluminium op de middenconsole, de
middentunnel en de portierpanelen.
Andere designkenmerken die het elegante karakter en de sportieve
eigenschappen van de nieuwe B-Klasse versterken, zijn door
Mercedes-Benz samengevoegd in een chroom- en sportpakket. Beide zijn
als optie leverbaar.
High tech van Bi-xenon tot THERMOTRONIC
Hightech systemen uit de duurdere modellen van Mercedes zorgen in de
nieuwe Compact Sports Tourer voor meer comfort en een nog fijnere
rijbeleving. Zo zijn onder andere naar wens leverbaar: THERMATIC
airconditioning, THERMOTRONIC automatische airconditioning, elektrisch
verstelbare voorstoelen, lederen bekleding en de
radio-/navigatiesystemen COMAND APS en Audio 50 APS.
Een nieuw ontwikkeld panorama-lamellenschuifdak (optie) geeft de
inzittenden van de B-Klasse een gevoel van vrijheid. Ook in gesloten
toestand zorgt het in de Compact Sports Tourer voor een lichte en
vriendelijke interieursfeer. De dakopening is zo'n tweederde groter
dan bij conventionele schuifdaken. Als alternatief voor het schuifdak
is naar wens een vast gemonteerd panoramadak leverbaar met een grijs
getint, 0,6 m2 groot glasoppervlak. Mercedes-Benz voorziet de
standaard projectiekoplampen met helder glas achter naar wens van
Bi-xenon techniek en actieve bochtverlichting.
AutoRai