AutoRai

De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse

(14-2-2005)
Het door Mercedes-Benz ontwikkelde Sports Tourer concept gaat in serieproductie. Op de autosalon van Genève beleeft de Mercedes-Benz B-Klasse zijn wereldpremière en de auto is vanaf juni in de Nederlandse showroom te bewonderen. De Compact Sports Tourer valt op door zijn design, dynamiek en afmetingen.

Met dit nieuwe autoconcept benadrukt Mercedes-Benz zijn rol als trendsetter onder de automerken. Het is het begin van een nieuw marktsegment met grote mogelijkheden. De Sports Tourer voldoet aan de wensen van moderne mensen die een auto zoeken met veel ruimte en comfort, goede praktische eigenschappen, een fraai design en veel rijplezier. De nieuwe B-Klasse verenigt de voordelen van verschillende autoconcepten. Als Compact Sports Tourer is de B-Klasse een reis-, gezins- en vrijetijdsauto met een onvergelijkbare meerwaarde op het gebied van design en dynamiek.

Een belangrijk pluspunt van de Compact Sports Tourer is het door Mercedes-Benz ontwikkelde sandwich-concept.
Dankzij de ruimtebesparende plaatsing van motor en versnellingsbak (gedeeltelijk voor en gedeeltelijk onder het passagierscompartiment) beschikt de nieuwe B-Klasse over een interieurruimte die we kennen van grote sedans en stationcars. Desondanks heeft de B-Klasse compacte afmetingen. De auto is 4.270 mm lang, wat overeenkomt met gebruikelijke lengtes in het compacte segment. De binnenruimte van de nieuwe Mercedes-Benz overtreft echter die van even grote auto's voor wat betreft alle aan comfort gerelateerde afmetingen (schouder-, been- en hoofdruimte). De achterinzittenden profiteren van de grote wielbasis (2.778 millimeter); de zitruimte en de bewegingsvrijheid voor de knieën zijn bijna van S-Klasse niveau.

Ook wat betreft de variabiliteit en de inhoud van de bagageruimte bereikt de B-Klasse een nieuwe dimensie. Dankzij de in hoogte verstelbare bagagevloer, de asymmetrisch deelbare, opklapbare en uitneembare achterbank en de uitneembare passagiersstoel voorin (optie) verandert de Compact Sports Tourer met slechts enkele handelingen van een comfortabele reiswagen in een praktisch transportvoertuig. De inhoud van de bagageruimte (afhankelijk van stoelplaatsing en -positionering) varieert van 544 tot 2.245 liter (laatste waarde is zonder achterbank en voorpassagiersstoel). Dat komt overeen met de bagagecapaciteit van grotere stationcars. De maximale laadlengte is 2,95 meter.

Moderne viercilinder motoren met maximaal 142 kW/193 pk Krachtige CDI-dieselmotoren en moderne benzinekrachtbronnen zorgen ervoor dat de Sports Tourer superieur presteert en veel rijplezier biedt. Er zijn zes viercilinders beschikbaar, met een vermogen uiteenlopend van 70 kW/95 pk tot 142 kW/193 pk. Het topmodel B 200 TURBO beschikt over een nieuwe tweeliter viercilinder motor, die mede dankzij turbocompressor en intercooler reeds vanaf 1.800 t/min een maximum koppel van 280 Newtonmeter levert en deze waarde over een breed toerengebied tot 4.850 t/min aanhoudt. Daarmee accelereert de krachtigste Compact Sports Tourer in slechts 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De tussensprint van 80 naar 120 km/u duurt in de vijfde versnelling slechts 7,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 225 km/u.

Aan de top van het dieselprogramma staat de B 200 CDI met 103 kW/140 pk, die dankzij een koppel van 300 Newtonmeter over zeer veel trekkracht bij elk toerental beschikt. Met deze nieuw ontwikkelde turbodiesel met common-rail directe inspuiting accelereert de Compact Sports Tourer in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u en in 10,0 seconden van 80 naar 120 km/u. De topsnelheid van de B 200 CDI bedraagt 200 km/u. De CDI-uitvoeringen van de B-Klasse voldoen zonder deeltjesfilter aan de EU-4 emissie-eisen. Als optie levert Mercedes-Benz een onderhoudsvrij deeltjesfilter.

De nieuwe B 200 TURBO en de CDI-modellen B 180 CDI en B 200 CDI zijn standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor alle motorvarianten van de B-Klasse is als optie de nieuw ontwikkelde AUTOTRONIC leverbaar, een automaat op basis van Continu Variabele Transmissie.

Toptechniek voor een soepel rijgedrag en veel veiligheid Innovaties op het gebied van ondersteltechniek hebben een groot aandeel in de geslaagde combinatie van dynamische rij-eigenschappen, veiligheid en comfort -- waarbij alle ingrediënten even belangrijk zijn.
De nieuw ontwikkelde elektromechanische stuurbekrachtiging werkt met een elektromotor. Hierdoor is het effect van de bekrachtiging bij lagere snelheden groter dan bij hogere snelheden, zodat de besturing tijdens inparkeren en manoeuvreren veel lichter is dan bij conventionele systemen. Ook de parabool-achteras is nieuw. Deze zorgt mede voor het stabiele en sportief exacte rijgedrag en voor het goede rijcomfort van de nieuwe B-Klasse.

Het doorontwikkelde Elektronische Stabiliteits Programma (ESP) is voor nu voorzien van een extra functie: de stuurassistent STEER CONTROL. Deze werkt in combinatie met de elektromechanische stuurbekrachtiging en reageert in kritieke rijsituaties met een aangepaste bekrachtiging, om de bestuurder te helpen bij het stabiliseren van de auto. Ook tijdens remmen op een ondergrond die links en rechts verschillend is, helpt de nieuwe extra functie van ESP bij stuurcorrecties, zodat de bestuurder nog beter voelt hoe de auto zich gedraagt.

Een andere standaard bijzonderheid in het onderstel van de Compact Sports Tourer is een nieuw selectief dempingssysteem, dat de schokdemperkrachten aanpast aan de rijsituatie. Bij een normale rijstijl zorgt een zachte schokdemperkarakteristiek voor een hoog comfort. Bij het dynamisch nemen van bochten wordt de volledige dempingskracht ingesteld, waardoor de B-Klasse zo goed mogelijk stabiel bijft.

Kenmerkende Mercedes-veiligheid dankzij sandwich-concept Het unieke sandwich-concept, dat een zeer goede ruimtebenutting mogelijk maakt, vormt het hart van het veiligheidsconcept van de nieuwe B-Klasse.
Dankzij de slimme plaatsing van motor en versnellingsbak (schuin voor en onder het passagierscompartiment) kan de kreukelzone aan de voorzijde groter en effectiever zijn. Bij een zware frontale aanrijding verschuift de aandrijflijn niet naar het inzittendengedeelte, maar langs de eveneens schuingeplaatste pedaalbodem naar beneden. Ook bij een zijwaartse aanrijding biedt het sandwich-concept duidelijke voordelen, omdat de inzittenden zo'n 200 millimeter hoger zitten - en daarmee boven de botszone. Aldus biedt de B-Klasse ondanks compacte afmetingen toch de inzittendenbescherming die kenmerkend is voor Mercedes-Benz.

Adaptieve, tweetraps airbags voorin, gordelspanners voorin en op de buitenste zitplaatsen achterin, adaptieve spankrachtbegrenzers, actieve hoofdsteunen voorin, ISOFIX-kinderstoeltjebevestigingspunten en nieuw ontwikkelde head-/thorax-zijairbags ronden het standaard beschermingssysteem voor de inzittenden af.

Hoogwaardige materialen en omvangrijke standaarduitrusting Ook de interieuruitrusting voldoet aan de hoge eisen van het automerk uit Stuttgart. Design en materialen vullen elkaar aan en zorgen voor een ambiance waarin men zich direct prettig voelt. Hierin is het comfortabel reizen. Een vierspaaks stuurwiel met multifunctionele toetsen, een armsteun tussen de voorstoelen, elektrisch bedienbare ramen en warmtewerend glas zijn net zo goed standaard als hoogwaardige sierdelen van geborsteld aluminium op de middenconsole, de middentunnel en de portierpanelen.

Andere designkenmerken die het elegante karakter en de sportieve eigenschappen van de nieuwe B-Klasse versterken, zijn door Mercedes-Benz samengevoegd in een chroom- en sportpakket. Beide zijn als optie leverbaar.

High tech van Bi-xenon tot THERMOTRONIC
Hightech systemen uit de duurdere modellen van Mercedes zorgen in de nieuwe Compact Sports Tourer voor meer comfort en een nog fijnere rijbeleving. Zo zijn onder andere naar wens leverbaar: THERMATIC airconditioning, THERMOTRONIC automatische airconditioning, elektrisch verstelbare voorstoelen, lederen bekleding en de radio-/navigatiesystemen COMAND APS en Audio 50 APS.

Een nieuw ontwikkeld panorama-lamellenschuifdak (optie) geeft de inzittenden van de B-Klasse een gevoel van vrijheid. Ook in gesloten toestand zorgt het in de Compact Sports Tourer voor een lichte en vriendelijke interieursfeer. De dakopening is zo'n tweederde groter dan bij conventionele schuifdaken. Als alternatief voor het schuifdak is naar wens een vast gemonteerd panoramadak leverbaar met een grijs getint, 0,6 m2 groot glasoppervlak. Mercedes-Benz voorziet de standaard projectiekoplampen met helder glas achter naar wens van Bi-xenon techniek en actieve bochtverlichting.